Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Буква Яя. Позначення звука [а] в сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Буква Яя. Позначення звука [а] в сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними“. Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Яя, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звуки, які позначає буква Яя, читати склади, слова з буквою Яя; формувати навичку читання; вправляти учнів у звуко-буквеному аналізі; збагачувати словниковий запас учнів. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Буква Яя. Позначення звука [а] в сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними

Мета: ознайомити учнів з буквою Яя, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звуки, які позначає буква Яя, читати склади, слова з буквою Яя; формувати навичку читання; вправляти учнів у звуко-буквеному аналізі; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, увагу, мислення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: схеми для утворення та читання складів, слів; предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення голосних звуків і букв, що їх позначають

— Послухайте слова, назвіть хором голосний звук у кожному з них.

Мак, лев, сир, ліс, сом, дуб.

Ще раз повторіть усі голосні звуки. Скільки їх?

— Чому ці звуки названі голосними? Як вони вимовляються?

— Назвіть слова, що починаються з голосного звука. (Абетка, автомобіль, оси, осел, ему, едельвейс, індик, ірис, учень, удав.)

— Із яким звуком ви не дібрали слів? Чому? (На звук [и] слова не починаються.)

2. Мовна розминка

Повторення скоромовки, вивченої на попередньому уроці.

3. Відпрацювання вимови звука [й]

— Послухайте скоромовку. Про кого в ній ідеться?

Йорж у річці поміж трав

З йорженятами дрімав.

— Який вигляд має риба йорж? Кого в скоромовці названо йорженятами?

— Назвіть перший звук слова йорж, охарактеризуйте його.

4. Гра «Кут зору»

х а   хв а

х   о   хв   и

х      і   хв      і

х        и  хв        о

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, але ця буква непроста. Вона ніби актриса, яка може грати різні ролі і позначати різні звуки. І сьогодні ми дізнаємося, якими ж ці ролі можуть бути.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Слухання вірша

Яблунька

В лісі яблунька,

В лісі дичка,

Рясно яблучок

Невеличких.

Плаче яблунька,

Плаче дичка:

— Родять яблучка,

Звуть — кислички…

— Про що розповідається у вірші? (У вірші розповідається про дерево.)

— Як називається дерево? (Яблунька)

— Чому плаче яблунька? (Її плоди називають кисличками.)

2. Звуковий аналіз слів яблунька, рясно

— Поділіть слово яблунька на склади. Визначте наголошений склад.

— Схарактеризуйте звуки слова, позначте їх у схемі.

— Спробуємо позначити звуки відповідними буквами. Назвіть звуки першого складу. (Злиття [й’а].) Ці два звуки домовилися позначати однією буквою, яка так і називається — я.

Учитель підписує під схемою першого складу одну букву я, показує стрілочками, що вона позначає обидва звуки.

    Я

— Позначте буквами звуки другого складу.

Учні з’ясовують, що приголосний твердий звук [б] позначається буквою бе; приголосний твердий звук [л] — буквою ел; голосний звук [у] — буквою у.

    Я  б л у

— Тепер спробуємо позначити звуки останнього складу. Назвіть приголосні звуки, схарактеризуйте їх. (М’який приголосний [н’]. Позначаємо буквою ен і мяким знаком, твердий проголосний [к], позначаємо буквою ка.) Назвіть останній голосний звук складу. (Звук [а], позначається буквою а)

    Я  б л у нь к а

— Поділіть слово рясно на склади. Визначте наголошений склад.

— Схарактеризуйте звуки слова, позначте їх у схемі.

— Спробуємо позначити звуки відповідними буквами. Назвіть звуки першого складу. (мякий звук [р] позначається буквою ер, звук [а] позначається буквою а. Але якщо ми позначимо його буквою а, то в нас вийде склад ра. Тобто буква а вказує, що літера ер позначає твердий приголосний звук. А якою буквою можна позначити звук [а] і м’якість приголосного звука? Для цього також домовилися використовувати букву я. Тільки тепер вона не позначає ще й звук [й’], а лише звук [а] і пом’якшує попередній приголосний.)

   р  я

— Позначте буквами звуки другого складу.

Учні з’ясовують, що приголосний твердий звук [с] позначається буквою ес; приголосний твердий звук [н] — буквою ен; голосний звук [о] — буквою о.

   р  я  с  н  о

3. Вивчення правила

— Що позначає буква я в першому слові? (звуки [й’а]) А в другому? (звук [а] і пом’якшує попередній приголосний)

Отже, буква я на початку складу позначає два звуки [й’], [а]. У злитті м’якого приголосного звука з голосним звуком [а] буква я виконує дві «роботи»: позначає голосний звук [а] і пом’якшує попередній приголосний звук.

4. Ознайомлення з буквою я

Порівняйте велику і малу букви Я. Чим вони відрізняються? (тільки розміром)

Порівняйте букву я з буквами р, ч, к. Що в них є спільного і чим вони відрізняються?

Знайдіть і обведіть букви я серед букв р.

Р Р Я Р Р Р Р Я Р Р Р Я Р Я Р Р Р Р Я Р Р Р 

5. Утворення та читання складів типу злиття

Прочитайте прямі і обернені склади.  

ня  ля  ся  мя  ря  тя

на ла  са  ма  ра  та

Прочитайте склади.

— Якими буквами відрізняються ці склади? (Буквами а, я)

— Чи відрізняються ці склади голосними звуками? (Ні, в обох группах складів голосний звук [а].)

— Якими ж звуками відрізняються прочитані склади? Як саме? (У складах із буквою а приголосні тверді. У складах із буквою я – м’які.)

— Ще раз хором прочитайте склади з буквою я.

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

6. Читання і порівняння прямих складів із буквами я, і

Подивіться, які склади надруковані в іграшках. Прочитайте їх і порівняйте.

— Яку однакову «роботу» виконують букви я, і у цих складах? (пом’якшують приголосний звук)

— Який голосний звук при цьому позначає буква і? А літера я?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем (с. 98–99)

1) Розглядування малюнків

— Хто зображений на малюнку? (Дівчатка та хлопчики)

— Як звати хлопчика? (Ярик)

2) Аналіз звукової моделі слів яблуко, Ярик

— Давайте подивимось, як записана звукова модель слова Ярик.

— Який перший звук? ([й])

— Який другий?

— Отже, у першому складі два звуки — [й] та [а]. На письмі сполучення цих звуків позначається буквою я. Буква я на початку слова позначає два звуки — [йа].

— У яких ще словах буква я стоїть на початку слова? Прочитайте їх.

— Які імена дітей ми ще не прочитали? (Надія, Лідія)

— Складемо до них звукові моделі.

— Поділіть слова на склади.

Перший склад — на, позначається звуками [н], [а].

Другий склад — ді, позначається звуками [д], [і].

Третій склад — я, позначається звуками [й], [а].

— Після якої букви стоїть буква я у слові Надія? (Після букви і)

— Який звук позначає буква і? (Голосний)

— Отже, можна сказати, що буква я позначає два звуки ще й тоді, коли стоїть після голосного.

3) Бесіда

— А от ще яку роль виконує в нашому мовленні буква я, ви дізнаєтесь з віршика, який написав для вас А. Шибаєв.

Всьому світу спішить

Я мерщій доповісти:

— Чи ж ви знаєте, хто Я?

Ви не знаєте, хто Я.

Я не просто собі Я —

Я — склад!

Я — літера!

Я — слово!

— Отже, буква я може бути і літерою, і складом, і окремим словом.

— А тепер вимовимо слова складами: я-лин-ка, я-гід-ка, я-щик, я-скра-вий.

— Назвіть лише перший склад у цих словах.

— Який перший звук? ([й])

— Який другий звук? ([а])

— Отже, у першому складі два звуки [йа], які на письмі позначаються однією буквою я.

— Послухайте речення і подумайте, які слова може заміняти буква я.

Я доглядатиму маленьких теляток і поросяток, жовтеньких курчаток і каченяток.

— Хто буде доглядати за маленькими тваринами? (Я) А хто це — «Я»? (Відповіді дітей.) Як бачите, кожен з вас замість свого імені може сказати: Я. Отже, я може вживатися замість імені людини.

4) Розгадування ребусів

— Скільки звуків позначає буква я у слові надія?

— Діти, а що означає слово надія? (Варіанти відповідей дітей.)

— Чому в підручнику слово Надія написане з великої літери? (Це ім’я дівчинки.)

— А хто знає, що ще означає це слово? (Це впевненість у здійсненні чогось бажаного; сподівання на краще)

5) Робота з прислів’ям

яблуньки  від  Яблучко  недалеко  відкотиться

(Яблучко від яблуньки недалеко відкотиться)

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

Один, два, три, чотири,

До хмарин дістанемо.

Нахиліться стільки раз,

Скільки квіточок у нас.

Один, два, три, чотири, п’ять.

Добре вміє рахувать.

Скільки покажу грибків,

Стільки ви зробіть стрибків.

Один, два, три, чотири, п’ять,

Час усім відпочивать.

2. Гра «Діалог»

Я до вас питання маю:

Хто на я рослину знає? (Ялина, явір)

Ще спитати хочу я:

Є на букву я ім’я? (Яна, Яків, Ярина)

3. Складання речення за схемою

4. Вивчення скоромовки

Яблука на ярмарок

В ящику везла,

Яблука на ярмарку

Швидко продала.

— Назвіть слова, у яких вживається буква я. (Яблука, ярмарок, ящик)

— Скажіть, яку роль виконує буква я в цих словах? (позначає два звуки)

VІ. Підведення підсумків уроку

— Що ви вивчали сьогодні на уроці?

— Що нового дізналися?

— Що можете сказати про роль букви я?

Коли буква я позначає відразу два звуки — приголосний м’який [й’] і голосний [а]? (На початку складу.)

— Яку «роботу» виконує буква я у складах, надрукованих нижче?

ря ля тя ся ня

doc
Додано
7 грудня 2019
Переглядів
3059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку