Українська мова
Тема: Буква Яя. Позначення звука [а] в сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними
Мета: ознайомити учнів з буквою Яя, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звуки, які позначає буква Яя, читати склади, слова з буквою Яя; формувати навичку читання; вправляти учнів у звуко-буквеному аналізі; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, увагу, мислення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: схеми для утворення та читання складів, слів; предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення голосних звуків і букв, що їх позначають
— Послухайте слова, назвіть хором голосний звук у кожному з них.
Мак, лев, сир, ліс, сом, дуб.
— Ще раз повторіть усі голосні звуки. Скільки їх?
— Чому ці звуки названі голосними? Як вони вимовляються?
— Назвіть слова, що починаються з голосного звука. (Абетка, автомобіль, оси, осел, ему, едельвейс, індик, ірис, учень, удав.)
— Із яким звуком ви не дібрали слів? Чому? (На звук [и] слова не починаються.)
2. Мовна розминка
Повторення скоромовки, вивченої на попередньому уроці.
3. Відпрацювання вимови звука [й]
— Послухайте скоромовку. Про кого в ній ідеться?
Йорж у річці поміж трав
З йорженятами дрімав.
— Який вигляд має риба йорж? Кого в скоромовці названо йорженятами?
— Назвіть перший звук слова йорж, охарактеризуйте його.
4. Гра «Кут зору»
х а хв а
х о хв и
х і хв і
х и хв о
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, але ця буква непроста. Вона ніби актриса, яка може грати різні ролі і позначати різні звуки. І сьогодні ми дізнаємося, якими ж ці ролі можуть бути.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Слухання вірша
Яблунька
В лісі яблунька,
В лісі дичка,
Рясно яблучок
Невеличких.
Плаче яблунька,
Плаче дичка:
— Родять яблучка,
Звуть — кислички…
— Про що розповідається у вірші? (У вірші розповідається про дерево.)
— Як називається дерево? (Яблунька)
— Чому плаче яблунька? (Її плоди називають кисличками.)
2. Звуковий аналіз слів яблунька, рясно
— Поділіть слово яблунька на склади. Визначте наголошений склад.
— Схарактеризуйте звуки слова, позначте їх у схемі.
— Спробуємо позначити звуки відповідними буквами. Назвіть звуки першого складу. (Злиття [й’а].) Ці два звуки домовилися позначати однією буквою, яка так і називається — я.
Учитель підписує під схемою першого складу одну букву я, показує стрілочками, що вона позначає обидва звуки.
Я
— Позначте буквами звуки другого складу.
Учні з’ясовують, що приголосний твердий звук [б] позначається буквою бе; приголосний твердий звук [л] — буквою ел; голосний звук [у] — буквою у.
Я б л у
— Тепер спробуємо позначити звуки останнього складу. Назвіть приголосні звуки, схарактеризуйте їх. (М’який приголосний [н’]. Позначаємо буквою ен і мяким знаком, твердий проголосний [к], позначаємо буквою ка.) Назвіть останній голосний звук складу. (Звук [а], позначається буквою а)
Я б л у нь к а
— Поділіть слово рясно на склади. Визначте наголошений склад.
— Схарактеризуйте звуки слова, позначте їх у схемі.
— Спробуємо позначити звуки відповідними буквами. Назвіть звуки першого складу. (м’який звук [р’] позначається буквою ер, звук [а] позначається буквою а. Але якщо ми позначимо його буквою а, то в нас вийде склад ра. Тобто буква а вказує, що літера ер позначає твердий приголосний звук. А якою буквою можна позначити звук [а] і м’якість приголосного звука? Для цього також домовилися використовувати букву я. Тільки тепер вона не позначає ще й звук [й’], а лише звук [а] і пом’якшує попередній приголосний.)
р я
— Позначте буквами звуки другого складу.
Учні з’ясовують, що приголосний твердий звук [с] позначається буквою ес; приголосний твердий звук [н] — буквою ен; голосний звук [о] — буквою о.
р я с н о
3. Вивчення правила
— Що позначає буква я в першому слові? (звуки [й’а]) А в другому? (звук [а] і пом’якшує попередній приголосний)
— Отже, буква я на початку складу позначає два звуки [й’], [а]. У злитті м’якого приголосного звука з голосним звуком [а] буква я виконує дві «роботи»: позначає голосний звук [а] і пом’якшує попередній приголосний звук.
4. Ознайомлення з буквою я
— Порівняйте велику і малу букви Я. Чим вони відрізняються? (тільки розміром)
— Порівняйте букву я з буквами р, ч, к. Що в них є спільного і чим вони відрізняються?
— Знайдіть і обведіть букви я серед букв р.
Р Р Я Р Р Р Р Я Р Р Р Я Р Я Р Р Р Р Я Р Р Р
5. Утворення та читання складів типу злиття
— Прочитайте прямі і обернені склади.
ня ля ся мя ря тя
на ла са ма ра та
— Прочитайте склади.
— Якими буквами відрізняються ці склади? (Буквами а, я)
— Чи відрізняються ці склади голосними звуками? (Ні, в обох группах складів голосний звук [а].)
— Якими ж звуками відрізняються прочитані склади? Як саме? (У складах із буквою а приголосні тверді. У складах із буквою я – м’які.)
— Ще раз хором прочитайте склади з буквою я.
Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
6. Читання і порівняння прямих складів із буквами я, і
— Подивіться, які склади надруковані в іграшках. Прочитайте їх і порівняйте.
— Яку однакову «роботу» виконують букви я, і у цих складах? (пом’якшують приголосний звук)
— Який голосний звук при цьому позначає буква і? А літера я?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем (с. 98–99)
1) Розглядування малюнків
— Хто зображений на малюнку? (Дівчатка та хлопчики)
— Як звати хлопчика? (Ярик)
2) Аналіз звукової моделі слів яблуко, Ярик
— Давайте подивимось, як записана звукова модель слова Ярик.
— Який перший звук? ([й])
— Який другий?
— Отже, у першому складі два звуки — [й] та [а]. На письмі сполучення цих звуків позначається буквою я. Буква я на початку слова позначає два звуки — [йа].
— У яких ще словах буква я стоїть на початку слова? Прочитайте їх.
— Які імена дітей ми ще не прочитали? (Надія, Лідія)
— Складемо до них звукові моделі.
— Поділіть слова на склади.
Перший склад — на, позначається звуками [н], [а].
Другий склад — ді, позначається звуками [д′], [і].
Третій склад — я, позначається звуками [й], [а].
— Після якої букви стоїть буква я у слові Надія? (Після букви і)
— Який звук позначає буква і? (Голосний)
— Отже, можна сказати, що буква я позначає два звуки ще й тоді, коли стоїть після голосного.
3) Бесіда
— А от ще яку роль виконує в нашому мовленні буква я, ви дізнаєтесь з віршика, який написав для вас А. Шибаєв.
Всьому світу спішить
Я мерщій доповісти:
— Чи ж ви знаєте, хто Я?
Ви не знаєте, хто Я.
Я не просто собі Я —
Я — склад!
Я — літера!
Я — слово!
— Отже, буква я може бути і літерою, і складом, і окремим словом.
— А тепер вимовимо слова складами: я-лин-ка, я-гід-ка, я-щик, я-скра-вий.
— Назвіть лише перший склад у цих словах.
— Який перший звук? ([й])
— Який другий звук? ([а])
— Отже, у першому складі два звуки [йа], які на письмі позначаються однією буквою я.
— Послухайте речення і подумайте, які слова може заміняти буква я.
Я доглядатиму маленьких теляток і поросяток, жовтеньких курчаток і каченяток.
— Хто буде доглядати за маленькими тваринами? (Я) А хто це — «Я»? (Відповіді дітей.) Як бачите, кожен з вас замість свого імені може сказати: Я. Отже, я може вживатися замість імені людини.
4) Розгадування ребусів
— Скільки звуків позначає буква я у слові надія?
— Діти, а що означає слово надія? (Варіанти відповідей дітей.)
— Чому в підручнику слово Надія написане з великої літери? (Це ім’я дівчинки.)
— А хто знає, що ще означає це слово? (Це впевненість у здійсненні чогось бажаного; сподівання на краще)
5) Робота з прислів’ям
яблуньки від Яблучко недалеко відкотиться
(Яблучко від яблуньки недалеко відкотиться)
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Один, два, три, чотири,
До хмарин дістанемо.
Нахиліться стільки раз,
Скільки квіточок у нас.
Один, два, три, чотири, п’ять.
Добре вміє рахувать.
Скільки покажу грибків,
Стільки ви зробіть стрибків.
Один, два, три, чотири, п’ять,
Час усім відпочивать.
2. Гра «Діалог»
• Я до вас питання маю:
Хто на я рослину знає? (Ялина, явір)
• Ще спитати хочу я:
Є на букву я ім’я? (Яна, Яків, Ярина)
3. Складання речення за схемою
4. Вивчення скоромовки
Яблука на ярмарок
В ящику везла,
Яблука на ярмарку
Швидко продала.
— Назвіть слова, у яких вживається буква я. (Яблука, ярмарок, ящик)
— Скажіть, яку роль виконує буква я в цих словах? (позначає два звуки)
VІ. Підведення підсумків уроку
— Що ви вивчали сьогодні на уроці?
— Що нового дізналися?
— Що можете сказати про роль букви я?
— Коли буква я позначає відразу два звуки — приголосний м’який [й’] і голосний [а]? (На початку складу.)
— Яку «роботу» виконує буква я у складах, надрукованих нижче?
ря ля тя ся ня