Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Закріплення звука [ж], букви Жж. Українська народна казка «Лисичка і Журавель»“

Про матеріал

Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Закріплення звука [ж], букви Жж. Українська народна казка « Лисичка і Журавель»“.

Метою уроку є: закріпити вміння читати склади і слова з буквою Ж, ж («же»); вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки.

Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Закріплення звука [ж], букви Жж. Українська народна казка « Лисичка і Журавель»

Мета: закріпити вміння читати склади і слова з буквою Ж, ж («же»); вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки; ознайомити учнів з правилами етикету; розвивати мовлення учнів, читацьку пам’ять, увагу, спостережливість, інтерес до читацької діяльності; виховувати інтерес до усної народної творчості, прищеплювати почуття любові до природи; виховувати чесність, мужність, стійкість, працелюбність, гостинність.

Обладнання: таблиця-блискавка; ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель»; предметні малюнки.

Тип уроку: закріплення й узагальнення вивченого.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Приготуйтеся швиденько,

Станьте біля парт рівненько.

Ми урок розпочинаємо,

Багато нового пізнаємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених звуків і букв

— Із якою буквою ми ознайомилися на попередньому уроці читання? Які звуки вона позначає?

— Подивіться на малюнки, назвіть слова.

— У назвах яких малюнків вимовляється звук [ж’]? (ножі, лижі)

— Зробіть звуковий аналіз цих слів. Порівняйте схеми.

— Позначте звуки відповідними буквами.

     л и    ж і        н о    ж і

2. Розвиток фонематичного слуху. (Виділення на слух слів зі звуком [ж])

— Прослухайте вірш І. Січовика та повторіть усі слова зі звуком [ж]. А які слова ви знаєте зі звуком [ж]?

Я зібрав жуків чимало,

Та вони всі повтікали.

Я — за ними. Ну й дива!

Заповзли вони в слова:

«Жар, кажан, пожежа,

Жито, жаба, вежа,

Баклажан, пружина,

Жало, вуж, крижина…»

Де жуки ці? Розкажіть,

Їх зібрать допоможіть.

Повторюючи слова, учні зазначають, де знаходиться звук [ж] — на початку слова, в середині або в кінці.

3. Артикуляційні вправи

1) Чистомовка

— Додайте до повторюваних складів придуману чистомовку.

ЖА-ЖА-ЖА — ми побачили... (вужа).

ЖИ-ЖИ-ЖИ — ти мені... (допоможи).

ЖІ-ЖІ-ЖІ — дуже гострі в нас(ножі).

ЖУ-ЖУ-ЖУ — книжки я... (бережу).

ЖЕ-ЖЕ-ЖЕ — цуцик м’ячик... (стереже).

ОЖ-ОЖ-ОЖ — рушаймо в... (подорож).

УЖ-УЖ-УЖ — десь подівся... (вуж).

ЕЖ-ЕЖ-ЕЖ — бережіть ліс від... (пожеж).

ЖЕМ-ЖЕМ — ми природу... (бережем).

ЖОК-ЖОК — вийду я на... (бережок).

2) Скоромовки

Жовтий жук купив жилет,

Джемпер, джинси та жакет.

Біжить стежина поміж ожини,

І вже у Жені ожини жменя.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні ми помандруємо в країну казки, будемо читати казку, переказувати її, а також виконувати багато інших цікавих завдань.

— Але спершу визначимо, яка країна на нас чекає. А допоможе нам у цьому блискавка-таблиця. За стрілочками прочитайте назву нашої країни.

— Як ви гадаєте, що це за країна Жукландія? Чому вона так називається? (Міркування учнів. У цій країні панує буква Ж, ж («же»). А вона схожа на жука, тому саме таку назву отримала ця країна.)

— Тут ми закріпимо знання про звук [ж], букви Ж, ж («же») і побуваємо в гостях в української народної казки. А назва цієї казочки сховалася в чарівній табличці.

(Лисичка і журавель)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Читання складів і слів з буквою «же». Словникова робота

— Зі звуком [ж] ви чудово впорались. А зараз ми дізнаємось, чи вмієте ви читати склади й слова з буквою «же»?

— Прочитайте на одному видиху усі (по черзі) рядки з буквою «же».

 

а

е

у

и

і

о

я

ж

жа

 

 

 

 

 

 

жв

 

жве

 

 

 

жво

 

жм

 

 

 

жми

 

 

-

жб

 

 

жбу

 

 

 

-

жз

 

 

 

 

жзі

 

 

жл

 

 

 

 

 

жло

 

жд

жда

 

 

 

 

 

 

жр

 

 

 

 

 

 

жря

жн

 

 

жну

 

 

 

 

жг

 

жге

 

 

 

 

-

жк

 

 

 

 

жкі

 

-

жґ

 

 

 

жґи

 

 

 

жч

 

жче

 

 

 

 

-

— Прочитайте уважно стовпчики слів і знайдіть слова, які сховалися у них!

ЖАРт

НІЖка

неВЖЕ

жоЛОБ

жебРАК

жУРНАл

абАЖУР

сТЕЖка

жуРАВЛИК

оЖИТИ

дриЖАТИ

ВедМЕЖА

оЖЕЛЕдь

живОПИС

БАКлажан

ІРЖАвий

— Значення яких слів було незрозумілим? Що означають слова ожеледь, абажур, ажур, урна?

• Урна – 1) кругла посудина для сміття, що встановлюється на вулицях і в громадських приміщеннях; 2) скринька для голосування.

Ожеледь — шар льоду, що утворюється внаслідок замерзання крапель мряки чи дощу на поверхні землі або предметів при температурі нижче 0 С.

Абажур — частина світильника, призначена для захисту очей від сліпучої дії джерела світла. Виготовляється зі скла, пластмаси, металу, тканини, картону та ін.

Ажур — 1) тонка мереживна тканина; 2) майстерне плетіння з тонких металевих ниток в ювелірній роботі, художнє литво. (Наприклад: ажурні грати.)

2. Бесіда про українські народні казки

— Чи полюбляєте ви казки? Які саме?

— Чи добре ви знаєте українські народні казки, їхніх казкових героїв? Спробуйте впізнати їх.

Учні називають відомі їм народні казки за ілюстраціями: «Рукавичка», «Лисиця і Їжак», «Лисиця і Журавель».

— Який казковий герой зустрічається в усіх трьох казках? Якою ви уявляєте казкову Лисичку?

3. Звуко-буквений аналіз слова

— У назвах яких казкових героїв чується звук [ж]? (Жабка-скрекотушка, Журавель, Їжак.)

— Зробіть звуковий аналіз слова журавель. Позначте звуки відповідними буквами. Чому кількість звуків і букв не збігається?

   Ж у      р  а    в  е  ль

— Чому це слово написано з великої літери? (У казці це ім’я персонажа, героя.)

4. Підготовка до читання уривка казки «Лисичка і Журавель».

1) Гра «Буквоїд»

— Подивіться, що залишилось від слів. Спробуйте прочитати слова, відновлюючи букви, яких не вистачає.

(Йорж, жайворонок, кажан, ніж, журавель, ліжко, ожина, ажур, рижик, корж, журналіст, тиждень)

2) Читання деформованого тексту

— Ви так гарно працювали, що не помітили, як підійшли до станції «Ключ до казки». Щоб вам потрапити у казку, слід чарівний «ключик» мати. І я вам у цьому допоможу. Спробуйте прочитати текст.

Журавель

еЦ векийли нийгар тпах. Він ганадує лекуле. У гоньо гідов яши і зьобд. р’яПі у ражувля ресі. Хвсіт і яши чорні. рилаК кінзачуються чормини напір’їми.

А що ви знаєте про журавлів? Хто знає, як їх іще в народі називають? (Відповіді учнів.)

— Журавель — найвищий птах. Досягає заввишки 120 см (учитель показує дітям довжину журавля рукою). Але його вага лише 6–7 кг. Має довгу шию й ноги. Ніс і той довгий. Ззаду звисає пишний жмут довгого пір’я. А голос дзвінкий — за три кілометри чути. Як курликне під хмарами, так усі підіймають голови вгору.

— Послухайте загадку, чи здогадалися б ви, хто це?

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають... (журавлі).

Учні вчать вірш-загадку, яка слугуватиме «ключем» до казки.

— Так, журавлі відлітають довжелезним кутом, або трикутником. Або ж «ключем», як це часто називають у народі. (Демонстрація ілюстрації журавлиного «ключа».) Якщо побачите журавлів уперше навесні, коли вони летять з вирію, то слід називати їх веселиками, а не журавлями; хто назве веселиками, тому буде цілий рік жити весело, а хто — журавлями, той цілий рік журитиметься.

Фізкультхвилинка

Звучить курликання журавлів.

Тож станьмо миттю журавлями,

Полетимо далекими краями,

Широкі крила, довгу шию маємо,

У високе небо відлітаємо.

(Учні встають із-за парт,

витягуються, імітують політ,

оберти головою, плечима.

Кружляють навколо себе.)3) Словникова робота

— Прочитайте слова, а потім їх значення.

Подружилися

Вго..у

Призволяйтеся

Погордувати

Випорожнити

Пісним голосом

Облизня спіймати

Подружилися — потоваришували, заприятелювали.

Вгощу — пригощу, почастую, нагодую.

Призволяйтеся — їжте, пригощайтеся.

Погордувати — поставитися до кого-небудь зневажливо, зверхньо, презирливо.

Випорожнити — робити порожнім.

Пісним голосом — нудним, нецікавим голосом.

Облизня спіймати — лишитися без того, на що розраховував; зазнати невдачі.

— Тепер Лисичка й Журавель готові нас зустріти. Вони свою історію нам хочуть розказати.

— А ось вони — у Букварі на нас чекають на с. 105. (Аналіз малюнка.)

5. Робота над казкою (уривком) «Лисиця і Журавель» (за Букварем)

1) Читання вчителем

— Чому Лисичка запросила Журавля в гості?

2) Читання учнями (напівголосно, самостійно)

— З яким проханням звернулася Лисичка до Журавля? Що вона приготувала на обід? Хто знає, що було далі?

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей).

3) Читання казки повністю (за книгою)

Лисичка і Журавель

Лисичка з Журавлем у велику приязнь зайшли, навіть десь покумалися. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості.

— Приходи, кумцю! Приходи, любочку! Чим хата багата, тим і погощу.

Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тонесенько по тарілці та й поставила перед кумом.

— Живися, кумочку, не погордуй! Сама варила.

Журавель стук-стук дзьобом — нічого не спіймав.

А Лисичка тим часом лиже та й лиже кашку, аж поки сама всеї не з’їла. А коли кашки не стало, вона й мовить:

— Вибачай кумочку, більше не маю вас чим гостити.

— Спасибі й за те, — пісним голосом промовив Журавель. — А ти б, кумонько, до мене завтра в гості прийшла!

— Добре, кумочку, прийду, чому не прийти, — мовить Лисичка.

На другий день приходить Лисичка, а Журавель наварив м’яса, бурячків, фасольки, картопельки, покраяв усе те на дрібні шматочки, зложив у високе горнятко з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.

— Живися, кумонько! Не погордуй, люба моя, — припрошує Журавель.

Нюхає Лисичка — добра страва! Встромляє голову до горнятка — не йде голова! Пробує лапою — годі витягнути. Крутиться Лисичка, заскакує відти й відти довкола горнятка — нічого не порадить. А Журавель не дармує. Дзьоб-дзьоб у горнятко та й їсть собі шматочок за шматочком, поки всього не виїв.

— Вибачайте, кумонько, — мовить, випорожнивши горнятко, — чим хата багата, тим і рада, а більше на сей раз нічого не розстарав.

Розсердилася Лисичка, навіть не подякувала за гостину. Вона, бачите, думала, що на цілий тиждень наїсться, а тут прийшлося додому йти, облизня спіймавши. Відтоді й зареклася Лисичка з журавлями приязнь водити.

4) Бесіда за змістом

— Хто першим із героїв казки запросив друга до себе в гості?

— На що сподівалися Лисичка та Журавель, коли йшли у гості?

— Як Лисичка пригощала Журавля? Чи гостинною вона була? Чи смачна була страва? Чому Журавель її не скуштував?

— Чи добре вчинила Лисичка, що так негарно пригостила Журавля?

— Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так учинив? Чим закінчилася їхня дружба?

— Як ви вважаєте, чи були вони справжніми друзями? Чому?

— Чого вчить ця казка? (Потрібно ставитись до інших так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.)

— Чи правильно вчинили Лисичка та Журавель? До чого це призвело? (До сварки назавжди.) Які правила забули герої цієї казки? (Правила гостинності.)

— Як ви зустрічаєте своїх друзів? Якими правилами керуєтесь?

5) Робота з прислів’ями (на дошці)

— Здавна наш народ цінує дружбу і засуджує ворожнечу між людьми. Про дружбу складено багато пісень, віршів, прислів’їв.

Не той друг, що медом маже, а той, хто правду скаже.

Яке частування, таке й дякування.

— Як ви їх розумієте? Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте? (Друзі пізнаються в біді. Людина без друзів — що дерево без коріння. Дружба — як дзеркало: розіб’єш, не складеш. З добрими дружись, а лихих стережись.)

— Яке прислів’я може бути заголовком до казки? Чому?

6. Переказ казки учнями за допомогою малюнків

— Подивіться на малюнки. Перекажіть казку з їх допомогою.

V. Підведення підсумків уроку

Яку букву ми закріплювали сьогодні на уроці? Які звуки вона позначає?

— Які слова з буквою ж траплялися в казці «Лисичка і Журавель»? Знайдіть їх у тексті. (Журавель, дуже, подружилися, каже.)

— Чи сподобалася вам казка? Який висновок ви для себе зробили?

doc
Додано
7 грудня 2019
Переглядів
1105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку