Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Закріплення звука [ж], букви Жж. Українська народна казка « Лисичка і Журавель»“.
Метою уроку є: закріпити вміння читати склади і слова з буквою Ж, ж («же»); вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки.
Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Українська мова
Тема: Закріплення звука [ж], букви Жж. Українська народна казка « Лисичка і Журавель»
Мета: закріпити вміння читати склади і слова з буквою Ж, ж («же»); вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів; навчати дітей передавати зміст казки; ознайомити учнів з правилами етикету; розвивати мовлення учнів, читацьку пам’ять, увагу, спостережливість, інтерес до читацької діяльності; виховувати інтерес до усної народної творчості, прищеплювати почуття любові до природи; виховувати чесність, мужність, стійкість, працелюбність, гостинність.
Обладнання: таблиця-блискавка; ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель»; предметні малюнки.
Тип уроку: закріплення й узагальнення вивченого.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля парт рівненько.
Ми урок розпочинаємо,
Багато нового пізнаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення вивчених звуків і букв
— Із якою буквою ми ознайомилися на попередньому уроці читання? Які звуки вона позначає?
— Подивіться на малюнки, назвіть слова.
— У назвах яких малюнків вимовляється звук [ж’]? (ножі, лижі)
— Зробіть звуковий аналіз цих слів. Порівняйте схеми.
— Позначте звуки відповідними буквами.
л и ж і н о ж і
2. Розвиток фонематичного слуху. (Виділення на слух слів зі звуком [ж])
— Прослухайте вірш І. Січовика та повторіть усі слова зі звуком [ж]. А які слова ви знаєте зі звуком [ж]?
Я зібрав жуків чимало,
Та вони всі повтікали.
Я — за ними. Ну й дива!
Заповзли вони в слова:
«Жар, кажан, пожежа,
Жито, жаба, вежа,
Баклажан, пружина,
Жало, вуж, крижина…»
Де жуки ці? Розкажіть,
Їх зібрать допоможіть.
Повторюючи слова, учні зазначають, де знаходиться звук [ж] — на початку слова, в середині або в кінці.
3. Артикуляційні вправи
1) Чистомовка
— Додайте до повторюваних складів придуману чистомовку.
ЖА-ЖА-ЖА — ми побачили... (вужа).
ЖИ-ЖИ-ЖИ — ти мені... (допоможи).
ЖІ-ЖІ-ЖІ — дуже гострі в нас… (ножі).
ЖУ-ЖУ-ЖУ — книжки я... (бережу).
ЖЕ-ЖЕ-ЖЕ — цуцик м’ячик... (стереже).
ОЖ-ОЖ-ОЖ — рушаймо в... (подорож).
УЖ-УЖ-УЖ — десь подівся... (вуж).
ЕЖ-ЕЖ-ЕЖ — бережіть ліс від... (пожеж).
ЖЕМ-ЖЕМ — ми природу... (бережем).
ЖОК-ЖОК — вийду я на... (бережок).
2) Скоромовки
Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
Біжить стежина поміж ожини,
І вже у Жені ожини жменя.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми помандруємо в країну казки, будемо читати казку, переказувати її, а також виконувати багато інших цікавих завдань.
— Але спершу визначимо, яка країна на нас чекає. А допоможе нам у цьому блискавка-таблиця. За стрілочками прочитайте назву нашої країни.
— Як ви гадаєте, що це за країна Жукландія? Чому вона так називається? (Міркування учнів. У цій країні панує буква Ж, ж («же»). А вона схожа на жука, тому саме таку назву отримала ця країна.)
— Тут ми закріпимо знання про звук [ж], букви Ж, ж («же») і побуваємо в гостях в української народної казки. А назва цієї казочки сховалася в чарівній табличці.
(Лисичка і журавель)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Читання складів і слів з буквою «же». Словникова робота
— Зі звуком [ж] ви чудово впорались. А зараз ми дізнаємось, чи вмієте ви читати склади й слова з буквою «же»?
— Прочитайте на одному видиху усі (по черзі) рядки з буквою «же».
|
а |
е |
у |
и |
і |
о |
я |
ж |
жа |
|
|
|
|
|
|
жв |
|
жве |
|
|
|
жво |
|
жм |
|
|
|
жми |
|
|
- |
жб |
|
|
жбу |
|
|
|
- |
жз |
|
|
|
|
жзі |
|
|
жл |
|
|
|
|
|
жло |
|
жд |
жда |
|
|
|
|
|
|
жр |
|
|
|
|
|
|
жря |
жн |
|
|
жну |
|
|
|
|
жг |
|
жге |
|
|
|
|
- |
жк |
|
|
|
|
жкі |
|
- |
жґ |
|
|
|
жґи |
|
|
|
жч |
|
жче |
|
|
|
|
- |
— Прочитайте уважно стовпчики слів і знайдіть слова, які сховалися у них!
ЖАРт НІЖка неВЖЕ жоЛОБ |
жебРАК жУРНАл абАЖУР сТЕЖка |
жуРАВЛИК оЖИТИ дриЖАТИ ВедМЕЖА |
оЖЕЛЕдь живОПИС БАКлажан ІРЖАвий |
— Значення яких слів було незрозумілим? Що означають слова ожеледь, абажур, ажур, урна?
• Урна – 1) кругла посудина для сміття, що встановлюється на вулицях і в громадських приміщеннях; 2) скринька для голосування.
• Ожеледь — шар льоду, що утворюється внаслідок замерзання крапель мряки чи дощу на поверхні землі або предметів при температурі нижче 0 С.
• Абажур — частина світильника, призначена для захисту очей від сліпучої дії джерела світла. Виготовляється зі скла, пластмаси, металу, тканини, картону та ін.
• Ажур — 1) тонка мереживна тканина; 2) майстерне плетіння з тонких металевих ниток в ювелірній роботі, художнє литво. (Наприклад: ажурні грати.)
2. Бесіда про українські народні казки
— Чи полюбляєте ви казки? Які саме?
— Чи добре ви знаєте українські народні казки, їхніх казкових героїв? Спробуйте впізнати їх.
Учні називають відомі їм народні казки за ілюстраціями: «Рукавичка», «Лисиця і Їжак», «Лисиця і Журавель».
— Який казковий герой зустрічається в усіх трьох казках? Якою ви уявляєте казкову Лисичку?
3. Звуко-буквений аналіз слова
— У назвах яких казкових героїв чується звук [ж]? (Жабка-скрекотушка, Журавель, Їжак.)
— Зробіть звуковий аналіз слова журавель. Позначте звуки відповідними буквами. Чому кількість звуків і букв не збігається?
Ж у р а в е ль
— Чому це слово написано з великої літери? (У казці це ім’я персонажа, героя.)
4. Підготовка до читання уривка казки «Лисичка і Журавель».
1) Гра «Буквоїд»
— Подивіться, що залишилось від слів. Спробуйте прочитати слова, відновлюючи букви, яких не вистачає.
(Йорж, жайворонок, кажан, ніж, журавель, ліжко, ожина, ажур, рижик, корж, журналіст, тиждень)
2) Читання деформованого тексту
— Ви так гарно працювали, що не помітили, як підійшли до станції «Ключ до казки». Щоб вам потрапити у казку, слід чарівний «ключик» мати. І я вам у цьому допоможу. Спробуйте прочитати текст.
Журавель
еЦ векийли нийгар тпах. Він ганадує лекуле. У гоньо гідов яши і зьобд. р’яПі у ражувля ресі. Хвсіт і яши чорні. рилаК кінзачуються чормини напір’їми.
— А що ви знаєте про журавлів? Хто знає, як їх іще в народі називають? (Відповіді учнів.)
— Журавель — найвищий птах. Досягає заввишки 120 см (учитель показує дітям довжину журавля рукою). Але його вага лише 6–7 кг. Має довгу шию й ноги. Ніс і той довгий. Ззаду звисає пишний жмут довгого пір’я. А голос дзвінкий — за три кілометри чути. Як курликне під хмарами, так усі підіймають голови вгору.
— Послухайте загадку, чи здогадалися б ви, хто це?
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають... (журавлі).
Учні вчать вірш-загадку, яка слугуватиме «ключем» до казки.
— Так, журавлі відлітають довжелезним кутом, або трикутником. Або ж «ключем», як це часто називають у народі. (Демонстрація ілюстрації журавлиного «ключа».) Якщо побачите журавлів уперше навесні, коли вони летять з вирію, то слід називати їх веселиками, а не журавлями; хто назве веселиками, тому буде цілий рік жити весело, а хто — журавлями, той цілий рік журитиметься.
Фізкультхвилинка
Звучить курликання журавлів.
Тож станьмо миттю журавлями,
Полетимо далекими краями,
Широкі крила, довгу шию маємо,
У високе небо відлітаємо.
(Учні встають із-за парт,
витягуються, імітують політ,
оберти головою, плечима.
Кружляють навколо себе.)3) Словникова робота
— Прочитайте слова, а потім їх значення.
Подружилися
Вго..у
Призволяйтеся
Погордувати
Випорожнити
Пісним голосом
Облизня спіймати
• Подружилися — потоваришували, заприятелювали.
• Вгощу — пригощу, почастую, нагодую.
• Призволяйтеся — їжте, пригощайтеся.
• Погордувати — поставитися до кого-небудь зневажливо, зверхньо, презирливо.
• Випорожнити — робити порожнім.
• Пісним голосом — нудним, нецікавим голосом.
• Облизня спіймати — лишитися без того, на що розраховував; зазнати невдачі.
— Тепер Лисичка й Журавель готові нас зустріти. Вони свою історію нам хочуть розказати.
— А ось вони — у Букварі на нас чекають на с. 105. (Аналіз малюнка.)
5. Робота над казкою (уривком) «Лисиця і Журавель» (за Букварем)
1) Читання вчителем
— Чому Лисичка запросила Журавля в гості?
2) Читання учнями (напівголосно, самостійно)
— З яким проханням звернулася Лисичка до Журавля? Що вона приготувала на обід? Хто знає, що було далі?
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей).
3) Читання казки повністю (за книгою)
Лисичка і Журавель
Лисичка з Журавлем у велику приязнь зайшли, навіть десь покумалися. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості.
— Приходи, кумцю! Приходи, любочку! Чим хата багата, тим і погощу.
Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тонесенько по тарілці та й поставила перед кумом.
— Живися, кумочку, не погордуй! Сама варила.
Журавель стук-стук дзьобом — нічого не спіймав.
А Лисичка тим часом лиже та й лиже кашку, аж поки сама всеї не з’їла. А коли кашки не стало, вона й мовить:
— Вибачай кумочку, більше не маю вас чим гостити.
— Спасибі й за те, — пісним голосом промовив Журавель. — А ти б, кумонько, до мене завтра в гості прийшла!
— Добре, кумочку, прийду, чому не прийти, — мовить Лисичка.
На другий день приходить Лисичка, а Журавель наварив м’яса, бурячків, фасольки, картопельки, покраяв усе те на дрібні шматочки, зложив у високе горнятко з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.
— Живися, кумонько! Не погордуй, люба моя, — припрошує Журавель.
Нюхає Лисичка — добра страва! Встромляє голову до горнятка — не йде голова! Пробує лапою — годі витягнути. Крутиться Лисичка, заскакує відти й відти довкола горнятка — нічого не порадить. А Журавель не дармує. Дзьоб-дзьоб у горнятко та й їсть собі шматочок за шматочком, поки всього не виїв.
— Вибачайте, кумонько, — мовить, випорожнивши горнятко, — чим хата багата, тим і рада, а більше на сей раз нічого не розстарав.
Розсердилася Лисичка, навіть не подякувала за гостину. Вона, бачите, думала, що на цілий тиждень наїсться, а тут прийшлося додому йти, облизня спіймавши. Відтоді й зареклася Лисичка з журавлями приязнь водити.
4) Бесіда за змістом
— Хто першим із героїв казки запросив друга до себе в гості?
— На що сподівалися Лисичка та Журавель, коли йшли у гості?
— Як Лисичка пригощала Журавля? Чи гостинною вона була? Чи смачна була страва? Чому Журавель її не скуштував?
— Чи добре вчинила Лисичка, що так негарно пригостила Журавля?
— Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так учинив? Чим закінчилася їхня дружба?
— Як ви вважаєте, чи були вони справжніми друзями? Чому?
— Чого вчить ця казка? (Потрібно ставитись до інших так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.)
— Чи правильно вчинили Лисичка та Журавель? До чого це призвело? (До сварки назавжди.) Які правила забули герої цієї казки? (Правила гостинності.)
— Як ви зустрічаєте своїх друзів? Якими правилами керуєтесь?
5) Робота з прислів’ями (на дошці)
— Здавна наш народ цінує дружбу і засуджує ворожнечу між людьми. Про дружбу складено багато пісень, віршів, прислів’їв.
• Не той друг, що медом маже, а той, хто правду скаже.
• Яке частування, таке й дякування.
— Як ви їх розумієте? Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте? (Друзі пізнаються в біді. Людина без друзів — що дерево без коріння. Дружба — як дзеркало: розіб’єш, не складеш. З добрими дружись, а лихих стережись.)
— Яке прислів’я може бути заголовком до казки? Чому?
6. Переказ казки учнями за допомогою малюнків
— Подивіться на малюнки. Перекажіть казку з їх допомогою.
V. Підведення підсумків уроку
— Яку букву ми закріплювали сьогодні на уроці? Які звуки вона позначає?
— Які слова з буквою ж траплялися в казці «Лисичка і Журавель»? Знайдіть їх у тексті. (Журавель, дуже, подружилися, каже.)
— Чи сподобалася вам казка? Який висновок ви для себе зробили?