Розробка уроку для 1 класу на тему: «Звуки [т], [т'], буква Тт»

Про матеріал

Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [т], [т′], буква Тт. Вивчення скоромовки напам'ять“.

Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Т, т («те»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; закріплювати розуміння того, що одні¬єю й тією самою буквою на письмі можуть позначатися твердий і м'який парні при¬голосні звуки; удосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів з твердими і м'якими приголосними; виробляти навички читання складів, слів з буквою т («те»); розвивати зв'язне мовлення.

Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звуки [т], [т′], буква Тт. Вивчення скоромовки напам’ять

Мета: ознайомити учнів з буквою Т, т («те»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; закріплювати розуміння того, що одні­єю й тією самою буквою на письмі можуть позначатися твердий і м’який парні при­голосні звуки; удосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів з твердими і м’якими приголосними; виробляти навички читання складів, слів з буквою т («те»); розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення та увагу учнів; виховувати доброзичливість та бажання допомагати іншим.

Обладнання: демонстраційні картки з великою і малою буквами Тт; предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Всі почули вже дзвінок.

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивченого

— Яку букву вивчали на минулих уроках? (Букву пе)

— Які звуки вона може позначати?

— Наведіть приклади слів зі звуком [п], а потім зі звуком [п’].

— Діти, сьогодні нам Поспішайко написав листа, але чомусь речення в ньому недописані. Я читатиму початок, а ви скажіть, що забув написати Поспішайко.

• Звуки бувають голосні і... (приголосні).

• Голосні звуки в схемі позначаються... ()

• Приголосні поділяються на... (тверді і м’які).

• Тверді позначаються... (–)

• А м’які... (=)

— Ще у конверті є краплини. Але чомусь в словах зникли всі голосні. Здогадайтесь, що за слова написані на краплинах.

(Калина, віник (вінок), коса, слива (слово), просо, поле, мак)

А у цих словах загубились приголосні звуки. Здогайдайтесь, які і прочитайте слова.

Сли.а (слива), сопі.ка (сопілка), ка..ина (калина), По.іна (Поліна), піа.іно (піаніно).

— Молодці, Поспішайко вдячний вам за допомогу.

2. Гра «Добери пару»

З’єднайте слово з його схемою.

 

 

ріка   липа    ікра    папка

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Послухайте вірш і скажіть, який звук у ньому зустрічається найчастіше.


Тигр гарчить, гарчить тигриця —

Пролетіла низько птиця.

І смугасті тигренята

Шкірять гострі зубенята.


— Сьогодні ми вивчимо букву, що позначає на письмі звуки [т], [т]. Це буква т («те»).

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Підготовка до вивчення нової букви

1) Робота над скоромовкою

— Спочатку повільно, а потім швидко вчимося промовляти скоромовку.

Коло тину — тінь,

Коло тіні — тин.

Складіть звукові моделі слів тин, тінь.

Який перший звук у слові тин? Вимовте звук [т]. Як працюють язик, зуби і губи? (Губи злегка привідкриті, кінчик язика піднімається до верхніх зубів)

— Отже, звук [т] який? (Приголосний.)

— Вимовте звук [т’]. А тепер вимовте почергово [т] — [т’]. Що спільного у вимові цих звуків? Чим відрізняються звуки [т], [т’]? (Під час вимови звука [т’] середня частина язика піднімається до твердого піднебіння.)

— Отже, звук [т’] теж приголосний. Але звук [т] — приголосний твердий, а звук [т’] — приголосний м’який.

2) Гра «Назви перший приголосний»

Учитель називає слова, учні виділяють злиття приголосних [т], [т’] з голосним та називають перший приголосний звук.

Танок, театр, тісто, теніс, ту­нель, тюльпан, тополя, тюлень, тьохкати, тягнути.

2. Гра «Спіймай звук» (слід знайти слова, у яких зустрічається звук [т] або [т])

Там, де трактор торохтить,

Тракторист давно не спить.

Від світанку до світанку

Оре він свою ділянку.

— Наведіть свої приклади слів зі звуком [т]; зі звуком [т’]. Визначте місце звука в слові.

Фізкультхвилинка

Туман в траві стеріг отару,

Не дасть отару на поталу.

А тут над ставом засвітало,

Отара — є, туман — розтанув.

3. Відгадування загадок. Складання звукових моделей слів-відгадок

На квітник погляньте, діти,

Там козак стоїть між квітів.

Весь червоний – гордий пан.

Не козак це, а … (тюльпан)

Висновок: у слові тюльпан буква т («те») позначає м’який звук [т].

• Я йшов через площу і міст

На пошту відправити братові... (лист).

Висновок: у слові лист буква т позначає твердий звук [т].

Заучування фрази: «Буква т позначає два приголосних звука: твердий [т] і м’який [т]».

4. Ознайомлення з буквою «те», аналіз її будови, порівняння великої і малої букв за формою і розміром

— Два приголосні, твердий [т] і м’який [т’], позначаються буквою те.

— Розгляньте велику та малу букви. Чим вони відрізняються?

— Зі скількох елементів складається буква те?

— На що схожа буква те? (На антену, швабру, молоток тощо.)

— Ось як про це говориться у віршах.

Тук-тук-тук, ток-ток-ток —

Вибиває молоток.

Ним ви цвяхи заб’єте,

Схожий він на букву «те».

Т — підставка в терезів

На одній стоїть нозі.

5. Утворення складів типу злиття

— Утворіть всі можливі склади з буквою т («те»).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем

1) Читання складів з буквою т («те»)

2) Читання слів за подібністю (синтетичний спосіб)

3) Гра «Впізнай звук: твердий чи м’який»

— Я називатиму слова, якщо в них є твердий звук [т], ви плескаєте один раз (–) , а якщо є м’який, тоді двічі (=).

Торт, дерево, тісто, троянда, кіт, рідня, ластівка, лист, стіл, дятел, парк, літо.

4) Читання стовпчиків слів

Фізкультхвилинка

На долину туман упав,

Мак червоний в росі скупав.

По стежині дівча ішло,

Тепле літо в очах цвіло.

5) Читання слів, утворених з букв слова ластівка

Словникова робота

Віск — пластична маса жовтого чи білого кольору, яку виробляють бджоли.

Лавка — дошка на стояках, на яку можна сісти або похилий стіл з прикріпленими до нього сидіннями, за яким працюють учні.

Ласка — невелика хижа тварина з тонким і гнучким тілом.

Котики — декілька котів; морська тварина з цінним хутром, що водиться на Півночі; суцвіття верби.

6) Звуко-буквений аналіз слова сітка

7) Самостійне складання звукових схем слів

I варіант: плита, тісто;

II варіант: туман, тік.

Взаємоперевірка виконаного (з дошки, в парах)

8) Робота над скоромовкою

Літали три, літали три,

Літали три сороки

І сіли три, і сіли три

На липу, на високу.

Учні читають скоромовку повільно і тихо, потім — голосніше і швидше.

— Зараз проведемо конкурс скоромовців. Скоромовку спочатку треба вимовляти в уповільненому темпі, потім щоразу пришвидшувати темп.

VІ. Підведення підсумків уроку

— Яку букву ви сьогодні вивчали?

— Які звуки позначає буква т («те») на письмі?

— Як будемо читати букву «те» перед буквами а, у, и, о? (Як твердий звук [т])

— А як ця буква читається перед і? (Як м’який звук [т’])

— Що найбільше сподобалося на уроці?

doc
Додано
31 січня 2019
Переглядів
2693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку