Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [т], [т′], буква Тт. Вивчення скоромовки напам'ять“.
Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Т, т («те»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; закріплювати розуміння того, що одні¬єю й тією самою буквою на письмі можуть позначатися твердий і м'який парні при¬голосні звуки; удосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів з твердими і м'якими приголосними; виробляти навички читання складів, слів з буквою т («те»); розвивати зв'язне мовлення.
Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Українська мова
Тема: Звуки [т], [т′], буква Тт. Вивчення скоромовки напам’ять
Мета: ознайомити учнів з буквою Т, т («те»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; закріплювати розуміння того, що однією й тією самою буквою на письмі можуть позначатися твердий і м’який парні приголосні звуки; удосконалювати навички звукового та звуко-буквеного аналізу слів з твердими і м’якими приголосними; виробляти навички читання складів, слів з буквою т («те»); розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення та увагу учнів; виховувати доброзичливість та бажання допомагати іншим.
Обладнання: демонстраційні картки з великою і малою буквами Тт; предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Всі почули вже дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повторення вивченого
— Яку букву вивчали на минулих уроках? (Букву пе)
— Які звуки вона може позначати?
— Наведіть приклади слів зі звуком [п], а потім зі звуком [п’].
— Діти, сьогодні нам Поспішайко написав листа, але чомусь речення в ньому недописані. Я читатиму початок, а ви скажіть, що забув написати Поспішайко.
• Звуки бувають голосні і... (приголосні).
• Голосні звуки в схемі позначаються... ()
• Приголосні поділяються на... (тверді і м’які).
• Тверді позначаються... (–)
• А м’які... (=)
— Ще у конверті є краплини. Але чомусь в словах зникли всі голосні. Здогадайтесь, що за слова написані на краплинах.
(Калина, віник (вінок), коса, слива (слово), просо, поле, мак)
— А у цих словах загубились приголосні звуки. Здогайдайтесь, які і прочитайте слова.
Сли.а (слива), сопі.ка (сопілка), ка..ина (калина), По.іна (Поліна), піа.іно (піаніно).
— Молодці, Поспішайко вдячний вам за допомогу.
2. Гра «Добери пару»
— З’єднайте слово з його схемою.
ріка липа ікра папка
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Послухайте вірш і скажіть, який звук у ньому зустрічається найчастіше.
Тигр гарчить, гарчить тигриця —
Пролетіла низько птиця.
І смугасті тигренята
Шкірять гострі зубенята.
— Сьогодні ми вивчимо букву, що позначає на письмі звуки [т], [т′]. Це буква т («те»).
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовка до вивчення нової букви
1) Робота над скоромовкою
— Спочатку повільно, а потім швидко вчимося промовляти скоромовку.
Коло тину — тінь,
Коло тіні — тин.
— Складіть звукові моделі слів тин, тінь.
— Який перший звук у слові тин? Вимовте звук [т]. Як працюють язик, зуби і губи? (Губи злегка привідкриті, кінчик язика піднімається до верхніх зубів)
— Отже, звук [т] який? (Приголосний.)
— Вимовте звук [т’]. А тепер вимовте почергово [т] — [т’]. Що спільного у вимові цих звуків? Чим відрізняються звуки [т], [т’]? (Під час вимови звука [т’] середня частина язика піднімається до твердого піднебіння.)
— Отже, звук [т’] теж приголосний. Але звук [т] — приголосний твердий, а звук [т’] — приголосний м’який.
2) Гра «Назви перший приголосний»
Учитель називає слова, учні виділяють злиття приголосних [т], [т’] з голосним та називають перший приголосний звук.
Танок, театр, тісто, теніс, тунель, тюльпан, тополя, тюлень, тьохкати, тягнути.
2. Гра «Спіймай звук» (слід знайти слова, у яких зустрічається звук [т] або [т′])
Там, де трактор торохтить,
Тракторист давно не спить.
Від світанку до світанку
Оре він свою ділянку.
— Наведіть свої приклади слів зі звуком [т]; зі звуком [т’]. Визначте місце звука в слові.
Фізкультхвилинка
Туман в траві стеріг отару,
Не дасть отару на поталу.
А тут над ставом засвітало,
Отара — є, туман — розтанув.
3. Відгадування загадок. Складання звукових моделей слів-відгадок
• На квітник погляньте, діти,
Там козак стоїть між квітів.
Весь червоний – гордий пан.
Не козак це, а … (тюльпан)
Висновок: у слові тюльпан буква т («те») позначає м’який звук [т′].
• Я йшов через площу і міст
На пошту відправити братові... (лист).
Висновок: у слові лист буква т позначає твердий звук [т].
Заучування фрази: «Буква т позначає два приголосних звука: твердий [т] і м’який [т′]».
4. Ознайомлення з буквою «те», аналіз її будови, порівняння великої і малої букв за формою і розміром
— Два приголосні, твердий [т] і м’який [т’], позначаються буквою те.
— Розгляньте велику та малу букви. Чим вони відрізняються?
— Зі скількох елементів складається буква те?
— На що схожа буква те? (На антену, швабру, молоток тощо.)
— Ось як про це говориться у віршах.
Тук-тук-тук, ток-ток-ток —
Вибиває молоток.
Ним ви цвяхи заб’єте,
Схожий він на букву «те».
Т — підставка в терезів
На одній стоїть нозі.
5. Утворення складів типу злиття
— Утворіть всі можливі склади з буквою т («те»).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота за Букварем
1) Читання складів з буквою т («те»)
2) Читання слів за подібністю (синтетичний спосіб)
3) Гра «Впізнай звук: твердий чи м’який»
— Я називатиму слова, якщо в них є твердий звук [т], ви плескаєте один раз (–) , а якщо є м’який, тоді двічі (=).
Торт, дерево, тісто, троянда, кіт, рідня, ластівка, лист, стіл, дятел, парк, літо.
4) Читання стовпчиків слів
Фізкультхвилинка
На долину туман упав,
Мак червоний в росі скупав.
По стежині дівча ішло,
Тепле літо в очах цвіло.
5) Читання слів, утворених з букв слова ластівка
Словникова робота
• Віск — пластична маса жовтого чи білого кольору, яку виробляють бджоли.
• Лавка — дошка на стояках, на яку можна сісти або похилий стіл з прикріпленими до нього сидіннями, за яким працюють учні.
• Ласка — невелика хижа тварина з тонким і гнучким тілом.
• Котики — декілька котів; морська тварина з цінним хутром, що водиться на Півночі; суцвіття верби.
6) Звуко-буквений аналіз слова сітка
7) Самостійне складання звукових схем слів
I варіант: плита, тісто;
II варіант: туман, тік.
Взаємоперевірка виконаного (з дошки, в парах)
8) Робота над скоромовкою
Літали три, літали три,
Літали три сороки
І сіли три, і сіли три
На липу, на високу.
Учні читають скоромовку повільно і тихо, потім — голосніше і швидше.
— Зараз проведемо конкурс скоромовців. Скоромовку спочатку треба вимовляти в уповільненому темпі, потім щоразу пришвидшувати темп.
VІ. Підведення підсумків уроку
— Яку букву ви сьогодні вивчали?
— Які звуки позначає буква т («те») на письмі?
— Як будемо читати букву «те» перед буквами а, у, и, о? (Як твердий звук [т])
— А як ця буква читається перед і? (Як м’який звук [т’])
— Що найбільше сподобалося на уроці?