Розробка уроку з української мови для 3 класу на тему: " Урок розвитку зв'язного мовлення. Письмовий переказ за серією сюжетних малюнків, планом, опорними словами“.
Дана розробка містить конспект уроку та презентацію до нього.
Автор розробки уроку з української мови
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення. Письмовий переказ за серією сюжетних малюнків, планом, опорними словами
Мета: продовжити роботу над розвитком уміння писати переказ за сюжетними малюнками, планом та опорними словами; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати орфографічну пильність; виховувати любов до рідної природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Редагування текстів
— Прочитайте текст.
— Про кого йдеться в тексті?
— Запишіть текст, виправляючи помилки.
Білочка схопилася як опечена і кинулася з гнізда на друге дерево. Але там чекало нове лихо: хитрі очі куниці стежили за білочкою. Білочка стрибнула вниз і опинилася на березі ставка. Куниця погналася за білочкою. На ставку плавало латаття, та латаття не могло втримати білочку. Аж ось білочка нагледіла: пливе великий шматок березової кори. Білочка миттю стрибнула на шматок. Вітер погнав кораблик до протилежного берега.
(За О. Іваненко)
Довідка: її, вона, на нього, вона, воно, за нею.
2. Гра «Яке слово “зайве”?»
Наша країна — вона найкраща у світі.
Яблуня — вона розквітає навесні.
3. Гра «Добери влучне слово»
Учитель дістав класовий журнал.
Ми переглянули комедіантський фільм.
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми складатимемо переказ тексту за серією сюжетних малюнків, планом та опорними словами.
IV. Робота над темою уроку
1. Слухання тексту
Горобець
Я повертався з полювання. Попереду стежкою біг мій пес.
Раптом собака спинив ходу. Почав підкрадатися, ніби почув дичину. Я пішов уздовж стежки і побачив горобчика. Вітер дуже розгойдував дерево, і гороб’ятко випало з гнізда. Мій собака поволі наближався до нього. Раптом старий горобець упав перед самою його мордою. Раз чи два стрибнув просто до пащі пса. Все його маленьке тіло тремтіло. Він гинув, але хотів урятувати своє дитя. Я відкликав собаку.
(За І. Тургенєвим)
2. Змістовий аналіз тексту
— Про кого розповів мисливець?
— Як собака зреагував на горобчика?
— Хто кинувся рятувати пташку?
— Як можна оцінити вчинок дорослого горобця?
3. Мовний аналіз тексту
1) Лексична підготовка
— Поясніть значення поданих слів. Доберіть до них синоніми.
Попереду — ... (переді мною)
спинив ходу — ... (зупинився)
дичину — ... (здобич)
вздовж — ... (по стежці)
поволі — ... (тихо, спокійно)
мордою — ... (пащею)
2) Орфографічна підготовка
Полювання, стежкою, горобчика, дерево, гороб’ятко, тремтіло, хотів урятувати.
— Поясніть правопис поданих слів.
Гра «Розкрий дужки»
(З) полювання — ...
(з) гнізда — ...
(до) нього — ...
(до) пащі — ...
3) Пунктуаційна підготовка
— Прочитайте речення. Зверніть увагу на розділові знаки. Як ви вважаєте, чому у цьому реченні стоїть кома?
Він гинув, але хотів урятувати своє дитя.
4. Структурний аналіз тексту
— Скільки абзаців виділено в тексті?
— Як вони зв’язані між собою?
— Про кого йдеться у зачині? Знайдіть ілюстрацію до нього.
— Яка головна подія сталася в основній частині? Знайдіть ілюстрації до нього.
— Чим закінчується текст? Знайдіть ілюстрацію.
5. Складання плану тексту
1) Повернення з полювання.
2) Мале пташеня.
3) Вчинок мисливця.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань
1. Повторне читання тексту вчителем
Учні звіряють те, що вони чують, із сюжетними малюнками, планом і опорними словами.
2. Усний переказ тексту учнями за сюжетними малюнками і опорними словами
Опорні слова: полювання, попереду, спинив ходу, почув дичину; горобеня, випало, собака наближався, горобець упав; стрибнув до пащі; рятувати; тіло тремтіло; гинув, але рятував; відкликав собаку.
Учні розповідають текст частинами, а потім — цілком.
3. Самостійна робота учнів
4. Самоперевірка робіт за пам’яткою
Пам’ятка
1. Чи чітко передано думку?
2. Чи не використані повтори?
3. Чи усі слова використано доречно?
4. Орфографія.
5. Пунктуація.
5. Слухання 2-3 переказів, внесення корективів
VI. Підведення підсумків уроку
— Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
— Про кого ви писали переказ?
— Що ви знаєте про горобців?
VII. Домашнє завдання
Складіть опис горобця та запишіть його.