Розширити знання учнів про дієслово; формувати вміння розпізнавати дієслово за істотними ознаками; вчити встановлювати зв'язок між іменником і дієсловом; формувати соціальну компетентність; розвивати увагу, мислення, мовлення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Предмет: українська мова
Клас: 3
Тема. Зв’язок дієслова з іменником у реченні
Мета: розширити знання учнів про дієслово; формувати вміння розпізнавати дієслово за істотними ознаками; вчити встановлювати зв’язок між іменником і дієсловом; формувати соціальну компетентність; розвивати увагу, мислення, мовлення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Міжпредметні зв’язки: природознавство.
Обладнання: презентація, паперове дерево, листочки (по кількості дітей), сюжетні малюнки, рюкзак, невеликі аркуші паперу для кожного учня.
Тип уроку: «відкриття» нового знання.
Хід уроку
І. Організація класу
Психологічна настанова.
Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово
Здійсню практично.
II. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності
Учні обмінюються зошитами з сусідом по парті, перевіряють виконання завдання, оцінюють роботу і розповідають про допущені помилки, обговоривши спірні питання.
ДІЄСЛОВО
3. Вправа «Дерево вирішень»
― Діти, запишіть на листочках дієслова, які допоможуть нам на уроці?
Діти на листочках записують дієслова (наприклад, думати, міркувати, писати, читати, слухати тощо) і прикріплюють до дерева, прикріпленого на дошці.
4. Хвилинка каліграфії.
На дошці запис. Діти коментують з’єднання. Каліграфічно записують у зошит з’єднання та вірш.
Пп Па Пл еп по пи
Перші проліски цвітуть,
Перші джмелики гудуть.
Це прекрасна й чарівна
В гості йде до нас весна!
― Про що розповідається у вірші?
Демонструється квітка пролісок
― Перші чудові квіти після тривалої зими тішать нас своєю красою. До примхливої природи ці ранні квіти чудово пристосувались. Але у них є інший ворог ― люди. Прогулянка до лісу ранньої весни ― просто спокуса. Руки так і тягнуться до квітів... Але не поспішайте рвати це диво! Збираючи і продаючи первоцвіти — ми губимо їх.
― Зробіть розбір за будово слова прекрасна.
ІІІ. Формування навчальної задачі
― Назвіть дієслова вжити у вірші.
― З якими словами вони зв’язані?
― До якої частини мови вони належать?
― Ми вже багато знаємо про дієслово. А що б ви хотіли ще дізнатися про дієслово?
― Якою буде тема нашого уроку?
Зв’язок дієслова з іменником у реченні
Інтерактивна вправа «Очікування».
― Чого кожен з вас очікує від уроку?
« Я очікую, що …»
«Цей урок навчить мене …»
― Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку.
― Які завдання поставимо перед собою на урок?
Діти формулюють завдання. Вчитель доповнює, коригує.
Завдання
ІV. Відкриття нового знання
Кожна група отримує сюжетний малюнок з:
І група ― хлопчиком,
ІІ група ― сонечком,
ІІІ група ― листочками,
ІV група ― птахами.
Завдання: назвати іменник, дібрати до нього якомога більше дієслів. Записати у зошити.
Групи презентують виконану роботу.
― Прочитайте першу групу слів. До якої частини мови вони належать?
― Прочитайте другу групу слів. Яка це частина мови?
― Поєднайте дієслова з іменниками за питаннями та змістом. Запишіть за зразком у підручнику.
Двоє учнів по черзі записують словосполучення на дошці. Інші учні перевіряють правильність виконання завдання.
Діти роблять висновок: дієслова зв’язані з іменниками питаннями та за змістом.
3. Фізкультхвилинка (за відеороликом «То не є проблема»)
V. Первинне закріплення з використанням зовнішнього мовлення
1. Робота над текстом. Вправа 341, с. 143.
― Прочитайте текст, уставляючи замість питань слова з довідки
2. Робота в парах. Гра «Ти мені ― я тобі».
Діти переказують текст один одному.
― Відгадавши загадку ви дізнаєтеся, яке слово ми додамо у нашу словникову скарбничку.
Маленька, кругленька,
На дереві достигає, соку набирає.
Чим червоніша, тим смачніша.
(Черешня)
Малюнок із зображенням черешні.
― Запишіть слово-відгадку. Поставте наголос.
― Яка орфограма у цьому слові?
― Запам’ятайте написання слова.
― Складіть речення зі словом черешня.
― Розгляньте малюнок на с. 143. Розкажіть, що зображено на ньому.
― Спишіть перший абзац відновленого тексту вправи 341, уставляючи пропущені букви. Поясніть правопис слів.
― Підкресліть іменники, з якими зв’язані вписані дієслова.
VI. Застосування отриманих знань
― Доберіть слово, що найбільше підходить за змістом. Спишіть.
Ліс ще …….. в передранішній тиші. Тихо навкруги, мертво. Лиш де-не-де …….. пташка, непевним голосом …….. зі свого затишку.
Слова для довідки: дрімає, спить, куняє; прокинеться, встане, пробудиться; заспіває, обізветься, защебече.
Хмарка сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як звірята,
Політаєм, як пташки.
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо руки, ніжки.
Всі веселі, от чудово!
За роботу сіли знову!
VII. Включення у систему знань і повторення
― Випишіть головні члени речення. Встановіть зв’язок між підметом і присудком за допомогою запитань.
Прийшла довгождана весна. Настали теплі дні. Дзюрчать веселі ручаї. В гайок прилетіли шпаки. Зеленіє молода травичка.
― На які запитання відповідає присудок?
Кожна дитина має невеликий аркуш паперу.
― Запишіть на листочку, які знання, уміння , способи дій, що отримали на уроці, ви візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання тощо?»
Папірці з відповідями складають у рюкзак. Вибірково знайомляться з відповідями.
VIІI. Рефлексія навчальної діяльності
― Чи справдилися ваші очікування?
― Продовжіть речення
«На сьогоднішньому уроці я навчився …»,
« Найбільше мені сподобалося …»
― За допомого смайлика оцініть свою роботу на уроці.
― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці.
Вправа 342, с. 143.
― Потрібно списати другий абзац вправи 341. Підкреслити дієслова та іменники, з якими вони зв’язані.
Диференційоване завдання. Позначте префікс и у дієсловах.