Мета уроку: познайомити з основними правилами написання складних слів, слів з пів-; формувати уміння правильно визначати і записувати складні слова; розвивати логічне мислення, творчі здібності, уміння використовувати складні слова при побудові власних висловлювань; виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Урок № Дата:
Тема: Правопис складних слів разом і через дефіс, написання слів з пів-.
Мета: познайомити з основними правилами написання складних слів, слів з пів-; формувати уміння правильно визначати і записувати складні слова; розвивати логічне мислення, творчі здібності, уміння використовувати складні слова при побудові власних висловлювань; виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань..
Обладнання: таблиця, дидактичний матеріал, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
П. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Бесіда:
- Що вивчає розділ мовознавчої науки словотвір?
- Які ви знаєте способи словотворення?
Визначити спосіб творення слів, записаних у колонках
хлібороб - шестизначний –
горицвіт - синьоокий –
жовто-зелений - євшан-зілля –
Ш. Підготовка до сприймання - проблемне питання:
Чому одні слова, утворені способом складання, пишуться разом, а інші - через дефіс?
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів
V. Сприйняттяя і засвоєння нових знань, умінь та навичок
Вступне слово учителя
Опрацювання таблиці «Написання складних слів»
Написання складних слів разом
|
Написання складних слів через дефіс
|
Якщо складне слово утворене від підрядного словосполучення (від однієї до другої частини можна поставити питання), то воно пишеться разом: будова (яка?) нова — новобудова, будує (щ о?) машини — машинобудівний, Київ (який?) старий — старокиївський, бетон (який?) із залізом — залізобетон, сховище (ч о г о?) овочів — овочесховище, збірник (ч о г о?) сміття — сміттєзбірник, плаває (ч и м?) парою — пароплав, гасить (щ о?) вогонь — вогнегасник, перекоти (ч и м?) полем — перекотиполе, сонце (що робить?) сяє — сонцесяйний, забутий (якою мірою?) напів{наполовину) — напівзабутий, автомат (якою мірою?) напів — напівавтомат. Складні іменники, утворені шляхом поєднання за допомогою сполучного звука двох або кількох основ: самокат, лісосплав, краснопис, чорнозем, верболіз. Складні іменники, утворені шляхом поєднання дієслова в 2-й особі однини наказового способу з іменником: вернигора, горицвіт, перекотиполе. Іменники, утворені шляхом поєднання трьох ібільше основ: веломотоспорт. Складні прикметники, співвідносні з складними іменниками, що пишуться разом: електросиловий, самохідний. Складні прикметники, утворені від сполучення іменника та узгоджуваного з ним прикметника: народно-поетичний, первіснообщинний. Складні прикметники з другою дієслівною частиною: деревообробний.
|
Якщо складне слово утворене від сурядного словосполучення (перед кожною частиною можна поставити сполучник і), то воно пишеться через дефіс: і національний і демократичний — національно-демократичний, і північний і східний — північно-східний, і синій і жовтий — синьо-жовтий, і темний і зелений — темно-зелений, і хліб і сіль — хліб-сіль, і людина і день — людино-день, і кіловат і година — кіловат-година, і тонна і кілометр — тонно-кілометр. Але: разом пишуться жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий. Якщо складне слово утворене повторенням того самого слова, синонімів чи антонімів, то воно пишеться через дефіс: білий-білий, думав-думав, один-однісінький, рано-вранці, мало-помалу, часто-густо, тишком-нишком, сила-силенна, сад-вино-град, сам-один, більш-менш, видимо-невидимо, купівля-продаж, розтяг-стиск, година-дві, не сьогодні-завтра. Але: якщо повторюється те саме слово в різних відмінках, то таке сполучення пишеться окремо: кінець кінцем, одним один, честь честю, чин чином, нога в ногу, рука в руку, раз у раз, рік у рік, з року в рік. Традиційно через дефіс пишуться слова свят-вечір, багат-вечір, дівич-вечір, зелен-сад, буй-тур, сон-трава, чар-зілля, жар-птиця, негній-дерево, люби-мене (незабудка), мати-й-мачуха (підбіл), брат-і-сестра (братки). Через дефіс пишуться також складні прізвища та подвійні імена: Гулак-Артемовський, Нечуй-Левицький, Антоненко-Давидович, Анна-Марія.
|
Написання складних слів із іншомовними частинами Разом пишуться іншомовні частини (шо своїм значення» наближаються до префіксів): авіа-, авто-, агро-, аеро-, гео-гідро-, електро-, кіно-, мікро-, мото-, радіо-, стерео-, теле- фото-, супер- і под.: авіаквиток, аеровокзал, електробритва, радіотовари, телебачення, фотокопія, суперобкладинка.
Через дефіс прийнято писати іншомовні частини віце-, екс максі-, міні-, міді-, прем'єр-, генерал-: віце-президент, екс-чемпіон, максі-пальто, міні-фабрика, міні-спідниця, прем'єр-міністр, генерал-майор.
Через дефіс пишуться також іншомовні слова блок-схема, вакуум-апарат, унтер-офіцер, член-кореспондент, штабс-капітан, пап'є-маше, яхт-клуб, стоп-кран, дизель-мотор, крекін- процес тощо.
|
|
Слова з пів- пишуться: - разом перед загальними назвами: піввідра, півсела, півоселі; - через дефіс - перед власними назвами: пів-Європи, пів-України, пів-Дніпра; - з апострофом - після пів- перед я, ю, є, ї: пів'ями, пів'юрти, пів'ясена. Складні слова з напів-, полу- завжди пишуться разом: полуниця, полудень, напівфабрикат, напівшепіт, полумисок.
|
«Візуальна граматика»
Як скорочено записати правило про сполучні о, е в складних словах?
тв. п. – о
м’який п. – е
(й), подовжений – є
VI. Усвідомлення навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
Робота з підручником
Виконання вправи (на вибір)
Практичне завдання
Завдання прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання:
Розподільний диктант
Завдання: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, яхт-клуб, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.
Гра «Хто більше»
Пригадайте і запишіть якнайбільше слів, що закінчуються на - фон, та слів, що починаються на теле- (за варіантами).
Творчий диктант
Завдання: потрібно записати відповіді на запитання, а потім пояснити написання цих слів.
1) хто сіє і вирощує хліб? (хлібороб);
2) хто міряє землю? (землемір);
3) хто рубає ліс? (лісоруб);
4) хто носить листи? (листоноша);
5) хто варить сталь? (сталевар);
6) хто ходить пішки? (пішохід).
– То як ми написали ці слова? Чому?
Гра «Заміни одним словом»
Завдання: замінити подані словосполучення одним словом з префіксом пів-.
1) одна друга аркуша (піваркуша);
2) половина Києва (пів-Києва);
3) половина яблука (пів'яблука);
4) одна друга квартири (півквартири);
5) половина Азії (пів-Азії);
6) одна друга доріжки (півдоріжки);
7) половина ящика (пів'ящика).
– Як пишуться слова з пів-?
Самостійна робота на картках
Завдання: самостійно утворити слова способом складання із поданих пар слів.
Час, писати (часопис).
Багато, тонна (багатотонний).
Електричний, піч (електропіч).
Більш, менш (більш-менш).
Бензин, сховище (бензиносховище).
Світлий, жовтий (світло-жовтий).
Гра «Згадай слово»
Завдання: пригадати і записати складні слова, що є:
I варіант - назвами рослин;
II варіант - назвами сіл, міст;
III варіант - українськими прізвищами.
Довідка:
– рослини: чар-зілля, сон-трава, мати-мачуха, горицвіт, первоцвіт, перекотиполе, розрив-трава, льон-довгунець...
– назви міст, сіл: Волгоград, Верхньодніпровськ, Кам'янець-Подільський, Новоград-Сіверський, П'ятихатки, Лихославль, Новоград-Волинський, Рава-Руська, Старокостянтинів, Нововолинськ, Чистоводне, Страхолісся...
– прізвища: Непийпиво, Непийвода, Перебийніс, Убийвовк, Біловерхий, Панібудьласка, Скоробагатий, Ясногорська, Твердохліб, Добрийвечір, Нетудихата, Кривоніс, Скороход; Нечуй-Левицький, Карпенко-Карий, Квітка-Основ'яненко...
Диктант-тиша
У класі повинна бути ідеальна тиша. Вчитель показує аркуш паперу з написаними на ньому словами. Учні повинні їх правильно записати, знімаючи риску.
Сніжно/білий, один/однісінький, поле/захисний, пів/Рівного, вище/названий, сиво/головий, фото/салон, пів/яблука, пів/класу, хліб/сіль, віце/президент, прем'єр/ міністр.
Діти, ми повинні не лише правильно писати складні слова, а й використовувати їх у своєму мовленні.
Ви всі побували у нашому міському парку весною. Вам там подобається? Чому?
Уявіть собі, що до вас з іншого міста приїхали друзі. Ви хочете їм показати наш парк. Перед тим, як підете туди, дещо розкажіть їм, зацікавте. Тобто, опишіть наш міський парк, використовуючи складні слова. Нехай це буде твір-мініатюра. Дайте заголовок.
А кому важко розповісти про парк, то опишіть одну із запропонованих картин. Можна скласти вірш.
Словникова робота.
– Які ж ви можете використати складні слова?
Дерева: широколисті, буйнолисті, густолисті, ширококронні;
листя: темно-зелене;
цвіт: сніжно-білий, білувато-рожевий;
квіти: світло-рожеві;
трава: дрібнолиста.
Словниковий диктант
Завдання: записати під диктовку слова, пояснюючи правопис за допомогою правил.
Півоберт, пів-Європи, півкраїни, півострів, півдня, півозера, пів-Дніпра, напівсон, полумисок, пів-України, півстепу, напівживий, напівмертвий, одноосібний, різноплемінне, віровчення, кочовики-печеніги, доба Середньовіччя.
Лексико-орфографічна робота (навчальне редагування)
Завдання: прочитати текст. Знайти недоліки. Записати висловлювання, виправляючи помилки та аргументуючи свій вибір за допомогою правил. Значення виділених слів з’ясувати за тлумачним словником і записати в зошити.
Майже пів-території київської русі займали Закарпацька Русь і Тьмутаракань. Східнословянські союзи племен, які за часів правління Володимира були інкорпоровані до складу держави.
Напів богом був Володимир для народу в часи свого правліня, тому що будь-хто міх прийти на князівський двір, до князівського столу — такими були старовині звичаї словян: нагодувати голодного, дати притулок мандрівнику. Після смерті Великий був канонізований церквою й дістав ім’я «Святий», а в народі його прозвали Красним Сонечком (З журналу).
Диференційоване завдання.
Завдання: утворити складні слова із запропонованих частин і ввести у речення або скласти зв'язний текст-мініатюру на тему „Чарівниця-осінь" : Сьогодні, день; північ, схід; жовтий, гарячий; зелений, коричневий, листя, падати.
Творче завдання.
Завдання: утворити власні складні слова зі сполучними о, е, є з поданих слів:
Добрий, тіло, яблуня, непривітно, ненаситне, Черепаха, жовтий, цвіт, зима, очі, сам, дзвін.
VI. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Які слова називаються складними?
2. Як з’єднуються частини складних слів?
3. За яких умов складні слова пишуться через дефіс?
4. Як пишуться слова з пів -?
VIІ. Підбиття підсумків.
Гра «Третій зайвий»
Визначити у кожному рядку «зайве слово», пояснюючи свій вибір:
а) яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий;
б) фото/модель, анти/воєнний, міні/спідниця;
в) Лисичка /Сестричка, сон/трава, легко/крилий.
Кодовий диктант
Завдання: біля номерів записати лише ту букву, яку пишемо у слові
1. Насінн – сховище
2. Смітт – звалище
3. Дол – носний
4. Довг – житель
5. Лісн – любний
6. Жовт – крилий
7. Кра – знавчий
8. Вогн – небезпечений
9. Сонц – носний
10. Бог – боязливий
«Складаємо валізу»
Про що ми дізналися на уроці…
Візьмемо у своє життя…
VIIІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §
Виконати вправу с.
* Виписати з орфографічного словника 10-15 складних слів, що пишуться разом і через дефіс. Пояснити їх правопис за допомогою правил. Два слова розібрати за будовою.