Урок "УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ЗІ СЛОВОТВОРУ Й ОРФОГРАФІЇ"

Про матеріал

Дана розробка допоможе вчителеві узагальнити й систематизувати знання шестикласників зі словотвору й орфографії; удосконалити вміння й навички визначати словотвірні категорії, пояснювати орфограми у словах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, творчі вміння використовувати словотвірні категорії у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до книги.

Перегляд файлу

Тема. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ЗІ СЛОВОТВОРУ Й ОРФОГРАФІЇ

Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників зі словотвору й орфографії; удосконалити вміння й навички визначати словотвірні категорії, пояснювати орфограми у словах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, творчі вміння використовувати словотвірні категорії у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до книги.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Епіграф уроку.  Книжка – маленьке віконце, а крізь нього весь світ видно.(Народна мудрість)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Декілька уроків тривала наша наукова експедиція у країну «Словотвір» у пошуках скарбів знань. Сьогодні настав час підбити підсумок, перевірити, чи все, що від нас вимагалося, ми засвоїли та як уміємо застосовувати наші знання на практиці. Сьогоднішній звіт проходитиме у незвичайній формі. На уроці відбудуться змагання між командами. Змагання матимуть колективний характер. Кожен учень своїми знаннями та зусиллями приноситиме бали своїй команді як завдяки участі в колективній роботі, так і під час виконання індивідуальних завдань. Тож нехай кожен старатиметься щосили, щоб принести команді якнайбільше балів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Використаємо метод «Рефлексія». Ви зараз покажете свій настрій на участь у змаганнях.

smiley-emotions_copy.gif

ІV.Операційно-виконавча робота

  • Як ви розумієте епіграф уроку?
  • З чим автор порівнює книгу? Чому?
  1. Орфографічна хвилинка.

Списати епіграф, виконати завдання.

І команда -  пояснити всі орфограми.

ІІ команда – пояснити пунктограми.

ІІІ команда – дібрати спільнокореневі слова до слова «книжка».

  • Чи важким було завдання? Покажіть свій настрій.
  1. Науковий проект.

Кожна команда представляє створений заздалегідь (домашнє завдання) науковий проект на певну тему.

І команда -  способи словотворення.

ІІ команда – зміни приголосних при творенні слів

ІІІ команда – правопис складних слів.

  • У чому виникали труднощі? Покажіть свій настрій.
  1. Диктант-детектив.

Знайти в поданих реченнях слова, утворені певним способом, виконати словотвірний розбір.

І команда -  префіксальним способом ( найбільшого).

ІІ команда – суфіксальним способом (багатства)

ІІІ команда – способом складання (тисячоліття)

  • Чи важким було завдання? Покажіть свій настрій.

Одна мудра книга краща від найбільшого багатства. Не одне тисячоліття вона навчає людей.

  1. П′ятий зайвий.

Записати слова, вставляючи пропущені букви. Знайти зайве слово, аргументувати свій вибір.

І команда: інтелігент…кий, чита..кий, студент…кий, брат..кий, люд..кий

ІІ команда: запорі..кий, товари..кий, кавка..кий, остро..кий, ри..кий.

ІІІ команда: одес..кий, сива..кий, черка…кий, тка..кий, че…кий.

  • У чому виникали труднощі? Покажіть свій настрій.
  1. Конкурс капітанів.

Установити родовід поданих слів, добираючи до них твірні аж до непохідного, утворити словотвірний ланцюжок.

І команда: попречитувати ← перечитувати ←  перечитати ← читати.

ІІ команда: Київщина ← київський ← Київ.

ІІІ команда: по-учительському ← учительський ← учитель ← учити.

  • У чому виникали труднощі? Покажіть свій настрій.
  1. Хвилинка ерудита.

Повідомлення команд про книги-рекордсмени.

І команда.

Перше місце займає «Книга рекордів Гіннеса», що вийшла друком вперше у жовтні 1955 року.

ІІ команда.

Найбільшою книгою у світі є видана 1976 року в США «Суперкнига» , яка налічує 300 сторінок, розміром 2, 74 на 3, 07 м і вагою 252, 6 кг.

ІІІ команда.

У Москві є книга найменших розмірів. Це томик віршів Т.Г.Шевченка. його створив український мікромайстер Микола Сядристий. У книзі 12 сторінок. Перегортати сторінки можна тільки загостреним кінцем людської волосинки. Книга зшита павутинкою, обкладинка зроблена з пелюстки безсмертника.

  1. Відремонтуй слово.

І команда: (книго)люб, (три)поверховий, (пів)книги, (мовно)літературний, (кімната)музей.

ІІ команда: (пів)Умані, (фото)кореспондент, (життє)люб, (сон)трава, (синьо)жовтий.

ІІІ команда: (хлібо)роб, (пів)аркуша, (віце)президент, (жовто)гарячий, (пів)яблука.

  • У чому виникали труднощі? Покажіть свій настрій.
  1. Культура мовлення.

З′єднати слова, щоб утворилися правильні словосполучення, пояснити значення слів-паронімів.

І команда: власник   -  кубка

                  володар  - будинку

(Власник будинку, володар кубка. Власник – той, кому належать якісь речі, майно. Володар – той, хто має владу над кимось, чимось, хто здобув якийсь приз, хто очолює державу)

ІІ команда: гончарний – талант

                    гончарський – круг

(Гончарний круг, гончарський талант. Гончарний – який стосується гончарства як ремесла, виготовлення глиняних виробів. Гончарський – який стосується гончара, належний йому).

ІІІ команда:  книжковий – стиль

                        книжний   -  клуб

(Ккнижковий клуб, книжний стиль. Книжковий – прикметник до «книжка», який стосується виготовлення, випуску, продажу книжки. Книжний – притаманний літературно-писемному стилю, невластивий розмовній мові).

- Чи легко було впоратись із завданням?

9. Мить творчості.

Послухайте текст, дайте відповідь письмово у вигляді твору-мініатюри.

Спляча красуня

На полиці, серед книг про далекі країни й небачених звірів, стояла велика цікава Книга. У ній розповідалося про могутнього богатиря. Букви в цій Книзі яріли, як розпечене залізо. Вона мала дивну властивість: як тільки доторкнеться палахкуче вогненне слово до людського серця, в ньому займеться вогник. І людина, в якої у грудях б′ється серце з цим вогником, стає могутньою і непереможною.

Але минув уже не один рік, як Книгу читали. Щотижня господиня знімала її з полиці, обережно витирала з обкладинки пилюку й знову ставила на полицю. Книга чекала – ось-ось її прочитають, та ніхто навіть її не розгортав.

Часто до господині приходили гості. Господар любив показувати книги: дивіться, які в моїх книг красиві палітурки.

Стали вогненні букви меркнути. Потемніли палкі слова. Могутній богатир, про якого розповідалося в Книзі, заснув. Тепер уже на полиці стояла не Вогненна, а Спляча Книга. (В.Сухомлинський)

І команда: коли книжка живе, а коли вона втрачає силу?

ІІ команда: як живеться книжці у вашому домі?

ІІІ команда: без чого не буває книжки?

V. Підсумок уроку.

- Як сьогодні працювалося?

- Які завдання найбільше сподобалися?

- У чому відчували труднощі?

Отже, як говорить народна мудрість, книжка – маленьке віконце, а крізь нього весь світ видно. Книги – кораблі думки, які мандрують по хвилях часу і бережно несуть свій дорогоцінний вантаж від поколіня до покоління.

VІ. Домашнє завдання.

Повторити § 9 – 10,виконати вправу 180 або 179.

Список використаних джерел

Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Уроки рідної мови в 6 класі: Орієнтов. календар.-темат. планув. Плани-конспекти уроків до підруч. «Рідна мова. 6 кл.». – К.: Видавництво «Освіта України», 2006. – 432 с.

Корицька Г.Р. Збірник диктантів з української мови. 5 -11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, - 2013. – 208 с.

Тихоша В.І. Українська мова. 6 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – С.98 -103.

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку