Дана розробка допоможе вчителеві узагальнити й систематизувати знання шестикласників зі словотвору й орфографії; удосконалити вміння й навички визначати словотвірні категорії, пояснювати орфограми у словах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, творчі вміння використовувати словотвірні категорії у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до книги.
Тема. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ЗІ СЛОВОТВОРУ Й ОРФОГРАФІЇ
Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників зі словотвору й орфографії; удосконалити вміння й навички визначати словотвірні категорії, пояснювати орфограми у словах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, творчі вміння використовувати словотвірні категорії у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до книги.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Епіграф уроку. Книжка – маленьке віконце, а крізь нього весь світ видно.(Народна мудрість)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Декілька уроків тривала наша наукова експедиція у країну «Словотвір» у пошуках скарбів знань. Сьогодні настав час підбити підсумок, перевірити, чи все, що від нас вимагалося, ми засвоїли та як уміємо застосовувати наші знання на практиці. Сьогоднішній звіт проходитиме у незвичайній формі. На уроці відбудуться змагання між командами. Змагання матимуть колективний характер. Кожен учень своїми знаннями та зусиллями приноситиме бали своїй команді як завдяки участі в колективній роботі, так і під час виконання індивідуальних завдань. Тож нехай кожен старатиметься щосили, щоб принести команді якнайбільше балів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Використаємо метод «Рефлексія». Ви зараз покажете свій настрій на участь у змаганнях.
ІV.Операційно-виконавча робота
Списати епіграф, виконати завдання.
І команда - пояснити всі орфограми.
ІІ команда – пояснити пунктограми.
ІІІ команда – дібрати спільнокореневі слова до слова «книжка».
Кожна команда представляє створений заздалегідь (домашнє завдання) науковий проект на певну тему.
І команда - способи словотворення.
ІІ команда – зміни приголосних при творенні слів
ІІІ команда – правопис складних слів.
Знайти в поданих реченнях слова, утворені певним способом, виконати словотвірний розбір.
І команда - префіксальним способом ( найбільшого).
ІІ команда – суфіксальним способом (багатства)
ІІІ команда – способом складання (тисячоліття)
Одна мудра книга краща від найбільшого багатства. Не одне тисячоліття вона навчає людей.
Записати слова, вставляючи пропущені букви. Знайти зайве слово, аргументувати свій вибір.
І команда: інтелігент…кий, чита..кий, студент…кий, брат..кий, люд..кий
ІІ команда: запорі..кий, товари..кий, кавка..кий, остро..кий, ри..кий.
ІІІ команда: одес..кий, сива..кий, черка…кий, тка..кий, че…кий.
Установити родовід поданих слів, добираючи до них твірні аж до непохідного, утворити словотвірний ланцюжок.
І команда: попречитувати ← перечитувати ← перечитати ← читати.
ІІ команда: Київщина ← київський ← Київ.
ІІІ команда: по-учительському ← учительський ← учитель ← учити.
Повідомлення команд про книги-рекордсмени.
І команда.
Перше місце займає «Книга рекордів Гіннеса», що вийшла друком вперше у жовтні 1955 року.
ІІ команда.
Найбільшою книгою у світі є видана 1976 року в США «Суперкнига» , яка налічує 300 сторінок, розміром 2, 74 на 3, 07 м і вагою 252, 6 кг.
ІІІ команда.
У Москві є книга найменших розмірів. Це томик віршів Т.Г.Шевченка. його створив український мікромайстер Микола Сядристий. У книзі 12 сторінок. Перегортати сторінки можна тільки загостреним кінцем людської волосинки. Книга зшита павутинкою, обкладинка зроблена з пелюстки безсмертника.
І команда: (книго)люб, (три)поверховий, (пів)книги, (мовно)літературний, (кімната)музей.
ІІ команда: (пів)Умані, (фото)кореспондент, (життє)люб, (сон)трава, (синьо)жовтий.
ІІІ команда: (хлібо)роб, (пів)аркуша, (віце)президент, (жовто)гарячий, (пів)яблука.
З′єднати слова, щоб утворилися правильні словосполучення, пояснити значення слів-паронімів.
І команда: власник - кубка
володар - будинку
(Власник будинку, володар кубка. Власник – той, кому належать якісь речі, майно. Володар – той, хто має владу над кимось, чимось, хто здобув якийсь приз, хто очолює державу)
ІІ команда: гончарний – талант
гончарський – круг
(Гончарний круг, гончарський талант. Гончарний – який стосується гончарства як ремесла, виготовлення глиняних виробів. Гончарський – який стосується гончара, належний йому).
ІІІ команда: книжковий – стиль
книжний - клуб
(Ккнижковий клуб, книжний стиль. Книжковий – прикметник до «книжка», який стосується виготовлення, випуску, продажу книжки. Книжний – притаманний літературно-писемному стилю, невластивий розмовній мові).
- Чи легко було впоратись із завданням?
9. Мить творчості.
Послухайте текст, дайте відповідь письмово у вигляді твору-мініатюри.
Спляча красуня
На полиці, серед книг про далекі країни й небачених звірів, стояла велика цікава Книга. У ній розповідалося про могутнього богатиря. Букви в цій Книзі яріли, як розпечене залізо. Вона мала дивну властивість: як тільки доторкнеться палахкуче вогненне слово до людського серця, в ньому займеться вогник. І людина, в якої у грудях б′ється серце з цим вогником, стає могутньою і непереможною.
Але минув уже не один рік, як Книгу читали. Щотижня господиня знімала її з полиці, обережно витирала з обкладинки пилюку й знову ставила на полицю. Книга чекала – ось-ось її прочитають, та ніхто навіть її не розгортав.
Часто до господині приходили гості. Господар любив показувати книги: дивіться, які в моїх книг красиві палітурки.
Стали вогненні букви меркнути. Потемніли палкі слова. Могутній богатир, про якого розповідалося в Книзі, заснув. Тепер уже на полиці стояла не Вогненна, а Спляча Книга. (В.Сухомлинський)
І команда: коли книжка живе, а коли вона втрачає силу?
ІІ команда: як живеться книжці у вашому домі?
ІІІ команда: без чого не буває книжки?
V. Підсумок уроку.
- Як сьогодні працювалося?
- Які завдання найбільше сподобалися?
- У чому відчували труднощі?
Отже, як говорить народна мудрість, книжка – маленьке віконце, а крізь нього весь світ видно. Книги – кораблі думки, які мандрують по хвилях часу і бережно несуть свій дорогоцінний вантаж від поколіня до покоління.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити § 9 – 10,виконати вправу 180 або 179.
Список використаних джерел
Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Уроки рідної мови в 6 класі: Орієнтов. календар.-темат. планув. Плани-конспекти уроків до підруч. «Рідна мова. 6 кл.». – К.: Видавництво «Освіта України», 2006. – 432 с.
Корицька Г.Р. Збірник диктантів з української мови. 5 -11 класи. – Тернопіль: Мандрівець, - 2013. – 208 с.
Тихоша В.І. Українська мова. 6 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – С.98 -103.