У даній розробці уроку намагалася застосувати найрізноманітні вправи для вивчення нової теми. Підводячи підсумок уроку, провела інтерактивну гру, в якій діти в ігровій формі повторювали вивчений матеріал
Урок №
Тема: Поділ іменників на відміни. Відмінювання іменників
Мета: систематизувати знання учнів про поділ іменників на відміни; формувати навички визначати відміни й групи іменників; розвивати вміння самостійно відмінювати іменники, визначаючи орфограми у відмінкових закінченнях
Очікувані результати: учні відмінюють іменники, визначають форму іменника в реченні, використовують відмінкові закінчення іменників I–IV відмін.
Обладнання: підручник, таблиця «Поділ іменників на відміни»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Січ, полк, гетьманщина, шапка, частокіл, гадання, пуща, збіжжя, українець, роль, вогнище, Запоріжжя, лоша, зав’язь, повір’я, пасовище, ім’я, хлоп’я, під’їзд.
Повторення вивченого про прикметник
III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) Поділ іменників на відміни.
2) Відмінювання іменників
2. Опрацювання таблиці «Поділ іменників на відміни».
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Робота з підручником
Ст.107, впр. 225
4. Тренувальна вправа.
Провідміняйте іменники. Виділіть закінчення. Поясніть особливості правопису. Чому слова, ужиті в однакових відмінках, мають різні закінчення?
Мрія, група, кухня, людина, ніж, надія.
5. Розподільний диктант.
Запишіть слова в чотири стовпчики — за відмінками. Із двома іменниками складіть речення.
Службовець, маля, дівча, хлоп’я, метр, узбіччя, скатерть, ніч, піч, враження, небо, серце, звичка, завдання, цех, якір, олія, мати, ягня, курча, ім’я.
6. Вибірковий диктант.
Запишіть іменники, ставлячи їх у початкову форму. Визначте, до якої відміни належить кожний іменник.
Народна пісне, то ж вона усій землі окраса, вона, як сонце, вирина у творчості Тараса, вона, як пахощі суцвіть, Лисенка музику живить. (М. Рильський) Жінка намочила в ночвах білизну і заходилася прати. З ворогом у піжмурки гратися нічого. (Гр. Тютюнник) Хитрощами недовго проживеш. (Нар. творч.) І Київ радісно шумить над шахтами метро. (В. Сосюра) Граціозною групою застигли на острівці рожевокрилі фламінго. (О. Гончар)
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Тренувальні вправи.
1.Тестові завдання. ГРА МІЖ РЯДАМИ «Утвори слово»
Виконайте тестові завдання, записуючи в зошити лише літери, які позначають правильний варіант відповіді.
М) перша;
А) друга;
Б) третя;
В) четверта.
П) перша;
У )друга;
Р) третя;
К) четверта.
3. Вкажіть відміну іменника старість:
І) перша;
М) друга;
З) третя;
Ч) четверта.
4. Вкажіть відміну іменника санчата:
І) перша;
М) друга;
З) третя;
И) до жодної відміни не належить.
5. Вкажіть відміну іменника ім’я:
О) перша;
М) друга;
З) третя;
К) четверта.
6. Вкажіть відміну іменника мати:
І) перша;
М) друга;
А) третя;
И) четверта.
- Яке слово утворилося?
КЛЮЧ: слово «МУЗИКА»
2. Самостійна робота
1) Розподіліть іменники в 4 стовпчики відповідно до відміни. Провідміняйте виділені іменники, визначте відмінкові закінчення та групу іменників.
Дніпро, бік, вага, машина, велетень, край, мати, річ, тінь, лоша, праця, розкіш, голова, батько, місто, вітрище, теля, прізвище, ім’я.
2) До поданих іменників доберіть антоніми. Визначте рід, відміну та групу іменників.
Правда, вечір, нещастя, ніч, журба, радість, молодь, молодість, гнів, дід, дурень, південь.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
VI. Підсумок уроку. Інтерактивна гра «Хто зверху»
Скласти слово з літер і визначити відміну. Клас розбити на 2 групи
Завдання для першої групи:
Завдання для другої групи: