Урок "Поділ іменників на відміни

Про матеріал

У даній розробці уроку намагалася застосувати найрізноманітні вправи для вивчення нової теми. Підводячи підсумок уроку, провела інтерактивну гру, в якій діти в ігровій формі повторювали вивчений матеріал

Перегляд файлу

Урок №

Тема: Поділ іменників на відміни. Відмінювання іменників

Мета: систематизувати знання учнів про поділ іменників на відміни; формувати навички визначати відміни й групи іменників; розвивати вміння самостійно відмінювати іменники, визначаючи орфограми у відмінкових закінченнях

Очікувані результати: учні відмінюють іменники, визначають форму іменника в реченні, використовують відмінкові закінчення іменників I–IV відмін.

Обладнання: підручник, таблиця «Поділ іменників на відміни»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку

Січ, полк, гетьманщина, шапка, частокіл, гадання, пуща, збіжжя,  українець, роль, вогнище, Запоріжжя, лоша, зав’язь,  повір’я, пасовище, ім’я, хлоп’я, під’їзд.

  • Визначити рід поданих іменників, позначити закінчення.
  • Пояснити лексичне значення слів частокіл, збіжжя.
  • Пояснити вживання апострофа в поданих іменниках.
  1. Актуалізація опорних знань учнів

Повторення вивченого про прикметник

III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1) Поділ іменників на відміни.

2)  Відмінювання іменників

2. Опрацювання таблиці «Поділ іменників на відміни».

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

  • За якою ознакою іменники діляться на відміни?
  • До яких відмін належать іменники жіночого і середнього роду?
  • Яку властивість мають іменники IV відміни?

За родовим закінченням іменники в українській мові поділяються на чотири відміни. Іменники І і ІІ відмін, залежно від кінцевого приголосного основи, поділяються на три групи: тверду, м’яку, мішану.

2) Виконання вправ і завдань

3. Робота з  підручником

Ст.107, впр. 225

4. Тренувальна вправа.

Провідміняйте іменники. Виділіть закінчення. Поясніть особливості правопису. Чому слова, ужиті в однакових відмінках, мають різні закінчення?

Мрія, група, кухня, людина, ніж, надія.

5. Розподільний диктант.

Запишіть слова в чотири стовпчики — за відмінками. Із двома іменниками складіть речення.

Службовець, маля, дівча, хлоп’я, метр, узбіччя, скатерть, ніч, піч, враження, небо, серце, звичка, завдання, цех, якір, олія, мати, ягня, курча, ім’я.

6. Вибірковий диктант.

Запишіть іменники, ставлячи їх у початкову форму. Визначте, до якої відміни належить кожний іменник.

Народна пісне, то ж вона усій землі окраса, вона, як сонце, вирина у творчості Тараса, вона, як пахощі суцвіть, Лисенка музику живить. (М. Рильський) Жінка намочила в ночвах білизну і заходилася прати. З ворогом у піжмурки гратися нічого. (Гр. Тютюнник) Хитрощами недовго проживеш. (Нар. творч.) І Київ радісно шумить над шахтами метро. (В. Сосюра) Граціозною групою застигли на острівці рожевокрилі фламінго. (О. Гончар)

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

Тренувальні вправи.

1.Тестові завдання. ГРА МІЖ РЯДАМИ «Утвори слово»

Виконайте тестові завдання, записуючи в зошити лише літери, які позначають правильний варіант відповіді.

  1. З’ясуйте відміну іменника дівчинка:

М) перша;

А) друга;

Б) третя;

В) четверта.

  1. До якої відміни належить  іменник щастя:

П) перша;

У )друга;

Р) третя;

К) четверта.

    3.   Вкажіть відміну іменника старість:

І) перша;

М) друга;

З)  третя;

Ч)  четверта.

    4.  Вкажіть відміну іменника санчата:

І) перша;

М) друга;

З)  третя;

И)  до жодної відміни не належить.

    5.  Вкажіть відміну іменника ім’я:

О) перша;

М) друга;

З)  третя;

К)  четверта.

    6.  Вкажіть відміну іменника мати:

І) перша;

М) друга;

А)  третя;

И)  четверта.

 - Яке слово утворилося?

КЛЮЧ: слово  «МУЗИКА» 

2. Самостійна робота

1) Розподіліть іменники в 4 стовпчики відповідно до відміни. Провідміняйте виділені іменники, визначте відмінкові закінчення та групу іменників.

Дніпро, бік, вага, машина, велетень, край, мати, річ, тінь, лоша, праця, розкіш, голова, батько, місто, вітрище, теля, прізвище, ім’я.

 

2) До поданих іменників доберіть антоніми. Визначте рід, відміну та групу іменників.

Правда, вечір, нещастя, ніч, журба, радість, молодь, молодість, гнів, дід, дурень, південь.

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

VI. Підсумок уроку. Інтерактивна гра «Хто зверху»

Скласти слово з літер і визначити відміну. Клас розбити на 2 групи

Завдання для першої групи:

  1. Жінки її бояться набрати (вага, 1 відміна)
  2. Ми любимо свій …(край, 2 відміна)
  3. Коли настає …, треба спати(ніч, 3 відміна)
  4. За мною ходить моя …(тінь, 3 відміна)
  5. У приміщенні хлопці знімають…(шапка, 1 відміна)
  6. Запорозькі козаки жили на …(Січ, 3 відміна)

Завдання для другої групи:

  1. У Києві протікає ріка …(Дніпро, 2 відміна)
  2. У моєї мами добре…(серце, 2 відміна)
  3. Ім*я людини з прізвищем Шевченко(Тарас, 2 відміна)
  4. На деревах живуть маленькі…(мавпеня, 4 відміна)
  5. Яка чудова наша…(Земля, 1 відміна)
  6. Наш край славиться чудовими…(пісня, 1 відміна)

 

docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
2156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку