Урок "ПОНЯТТЯ ПРО ФРАЗЕОЛОГІЗМИ. ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ."

Про матеріал
ПОНЯТТЯ ПРО ФРАЗЕОЛОГІЗМИ. ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ. Мета: поглибити знання п'ятикласників про стійкі звороти, познайомити із джерелами українських фразеологізмів; ви¬робляти уміння й навички роботи з фразеологічними слов¬никами, пояснювати значення фразеологізмів і правильно використовувати їх у мовленні, визначати синтаксичну роль; розширити лексичний запас п'ятикласників; засоба¬ми мовлення розвивати пізнавальний інтерес до мови. Тип уроку: мандрівка до таємничої країни Фразеології. Обладнання: уза¬гальнююча таблиця «Походження фразеологізмів», картки із завданнями, фразеологічні словники. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок — Сьогодні ми продовжуємо подорож, розпочату на минулих уро¬ках. Але щоб всюдихід рухався, йому потрібне своєрідне Пальне: енергія від плідної роботи, змістовні та правильні відповіді, веселість, ерудиція, оптимізм. Тому пропоную інтелектуальну розминку. Я звертаюся до вас із запитанням, на яке ви повинні дати стислу відповідь. За записаними відповідями ви прочитаєте назву країни, з мешканцями якої ми сьогод¬ні й познайомимося.
Перегляд файлу

ПОНЯТТЯ ПРО ФРАЗЕОЛОГІЗМИ. ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ.

Мета: поглибити знання п'ятикласників про стійкі звороти, познайомити із джерелами українських фразеологізмів; ви­робляти уміння й навички роботи з фразеологічними слов­никами, пояснювати значення фразеологізмів і правильно використовувати їх у мовленні, визначати синтаксичну роль; розширити лексичний запас п'ятикласників; засоба­ми мовлення розвивати пізнавальний інтерес до мови.

Тип уроку:      мандрівка до таємничої країни Фразеології.

Обладнання: уза­гальнююча таблиця «Походження фразеологізмів», картки із завданнями, фразеологічні словники.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

— Сьогодні ми продовжуємо подорож, розпочату на минулих уро­ках. Але щоб всюдихід рухався, йому потрібне своєрідне Пальне: енергія від плідної роботи, змістовні та правильні відповіді, веселість, ерудиція, оптимізм. Тому пропоную інтелектуальну розминку. Я звертаюся до вас із запитанням, на яке ви повинні дати стислу відповідь. За записаними відповідями ви прочитаєте назву країни, з мешканцями якої ми сьогод­ні й познайомимося.

  1. 25 літера українського алфавіту.
  2. Іменник, який складається з трьох букв, входить до складу прислів'я, перша частина якого: десять разів відміряй, а ....

  1. Як вимовляється 7 буква алфавіту?
  2. Орфограма, яка зустрічається у слові молоко.
  3. Частина слова магія, яку можна записати при переносі в наступно­му рядочку.

Відповідь: фразеологія.

Отже, ви зрозуміли, що наш всюдихід тримає курс до країни Фра­зеології.

ІII. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1.          Читання учнями теоретичного матеріалу за підручником.
  2.          Розповідь учителя за узагальнюючою таблицею про походження

фразеологізмів.

 

Джерела української фразеології

3 народних джерел

3 голови до п'ят, водити за носа, теревені правити

3 професійно-технічних висловів

3 іншої опери; на ловця і звір біжить; де тонко, там і рветься

3 релігійних висловів

Співати Лазаря, Хома невірний, терновий вінок

Вислови античних часів

Прокрустове ложе, сізіфова праця, крокодилячі сльози

Прислів'я й приказки

Любиш кататися — люби й саночки возити; ліни­вому все ніколи

Крилаті вислови видат­них осіб, філософів, уче­них, політичних діячів, письменників

Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (Л. Глібов). Бути чи не бути (Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирний).

Переклади іншомовних фразеологізмів

Дивитись крізь пальці (з нім.), се ля ві (таке жит­тя) — (з франц.)

V. Виконання тренувальних вправ

1. Вибіркова робота.

Прочитайте речення, випишіть фразеологізми. Поясніть їх значення за допомогою фразеологічного словника.

Хто моря переплив і спалив кораблі за собою, той не вмре, не здо­бувши нового добра (Леся Українка).

Хватить на Данька спину гнути (М. Стельмах).

От як може чоловік жити, коли має олію в голові (М. Стельмах).

«Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем» (І. Нечуй-Левицький).

Старий заговорив дрібно й сер­дито, наговорив синам сім мішків гречаної вовни, незважаючи на святу п'ятницю (І. Нечуй-Левицький).

2. За допомогою фразеологічного словника розтлумачте подані фра­зеологізми й уведіть їх у прості речення, ускладнені однорідними членами, вставними словами, звертаннями. Визначте синтаксичну
роль фразеологізмів.

Варіант 1. Сізіфова праця, ахіллесова п'ята.

Варіант 2. Езопівська мова, піррова перемога.

Варіант 3. Ганнібалова клятва, валамова ослиця.

Варіант 4. Дамоклів меч, Карфаген повинен бути зруйнований.

Варіант 5. Троянський кінь, розмотати клубок.

Варіант 6. Грати першу скрипку, виходити на арену.

3. Учитель. А зараз завдання нелегке. Ми проведемо сократичну бесі­ду. Назва походить від давньогрецького філософа Сократа, який учив
афінян мислити, залучаючи їх до своєї евристичної бесіди.

Який із поданих фразеологізмів відповідає слову:

1) Ніколи

а) Тоді як рак свисне; 

б) дійти до краю;

в) бити байдики.

2) Бідувати

а) У чорта на болоті; 

б) меду не пити;

в) змотувати вудочки.

3) Викрити

а) Хоч око виколи; 

б) кури не клюють;

в) зірвати маску.

4) Дошкуляти

а) Грати на нервах; 

б) намолоти дурниць;

в) намотати собі на вус.

5) Приборкати

а) Як корова язиком злизала;     

б) обламати роги;

в) язиком чесати.

6) Перемогти

а) Терпіти скруту; 

б) дійти до краю;

в) узяти гору.


7) Сумний

а) Мов у воду опущений; 

б) горить у руках;

в) нести хрест.

8) Швидко

а) Мов у воду опущений; 

б) як корова язиком злизала;

в) узяти гору.

9) Голодний

а) І крихти в роті не було; 

б) одного поля ягоди;

в) кинути тінь.

10) Осоромитися

а) Вскочити у халепу; 

б) сісти маком;

в) грати першу скрипку.

11) Щасливий

а) Сім п'ятниць на тиждень;       

б) злий геній;

в) бути на сьомому небі.

4. Подані речення закінчіть за допомогою фразеологізмів, поданих у довідці. З'ясуйте їх походження.

Місто він своє знає як....

Нові будинки ростуть як ... .

Крутиться зранку до вечора як ... .

Схожі ми з сестрою як ... .

Що йому не кажи, йому все як ... .

Приїзд давніх друзів був як ... .

Дощу цієї весни було мало як ... .

Після хорошої зарядки сон як ... .

Коли ми піднялися на гору, село було видно як ... .

Дізнавшись, що починається футбол, Сашка як ... .

Довідка: свої п'ять пальців, гриби після дощу, муха в окропі, дві крап­лі води, з гуски вода, сніг наголову, кіт наплакав, рукою зняло, на до­лоні, вітром здуло.

5. Інтелектуальна п'ятихвилинка «Зрозумій».

Прочитайте текст. - Знайдіть улюблені вирази дідуся і бабусі. Пояс­ніть, чому вони викликали непорозуміння дітей.

ВЕРЕМІЙ

Це дідусь хороший мій, 

Звуть його так — Веремій. 

Так він дивно розмовляє, 

Що попробуй зрозумій

В цирку був я з дідусем

Ми там бачили усе: 

І жонглера, і ведмедя

На швидкім велосипеді...

Я крутивсь, дідусь спитав: 

— Ти прийшов ловити гав?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Грались ми з Рябком кудлатим — 

Посварилися із братом.

Брат мовчав і я мовчав,

А дідусь обох повчав:

— Так до бійки недалеко!

Що це ви розбили глека?

Братик, плачучи, сказав:

— Глека я не розбивав!

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Ми були біля криниці,

3 неї я хотів напиться.

Нахиляюсь, гнуся, гнусь —

До води ж не дотягнусь...

Шилом патоки вхопив?

Знов мені не зрозуміло:

Тут — ні патоки, ні - шила.

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Братик спать ніяк не хоче:

Хоч і сонні в нього очі,

Вередує: — Я не ляжу!

А дідусь ласкаво каже:

— От якби ти зараз ліг,

Ти б заснув без задніх ніг!

Братик ліг, питає в нього:

— Де ж у мене задні ноги?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Я, сестричка й менший брат

Втрьох збирали виноград,

Сперечалися ми все:

Хто з нас кошик понесе?

Дідуся ми розгнівили:

— Що ви кашу заварили?

— Де ж та каша? — мовив брат. —

Ми ж збирали виноград!

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

(Грицько Бойко)

VI. Домашнє завдання

Складіть речення з фразеологізмами: кирпу гнути, ні сіло ні впало, крутити нором, каламутити воду, з'їсти облизня та введіть їх у зв'язну розповідь.

 

doc
Додано
15 січня
Переглядів
200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку