Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Прикметник», 6 клас

Про матеріал

Запропонований матеріал допоможе учителю систематизувати та узагальнити знання учнів 6 класу про прикметник як частину мови. Дана розробка містить конспект уроку-ярмарку, на якому учні вдосконалять вміння й навички визначати прикметники в тексті, їх граматичні та морфологічні ознаки, синтаксичну роль, утворювати ступені порівняння; розвинуть логічне мислення, пам'ять, увагу, творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях. Дидактичний матеріал спрямований виховувати в шестикласників любов і повагу до рідної мови, українського народу, України


Перегляд файлу

 

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Прикметник»

 

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми “Прикметник”; удосконалити вміння й навички учнів визначати прикметники в тексті, їх граматичні та морфологічні ознаки, синтаксичну роль, утворювати ступені порівняння; розвивати логічне мислення, память, увагу, творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях;

виховувати любов і повагу до рідної мови, українського народу, України

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Форма проведення: урок – ярмарок

Обладнання: підручник, опорні конспекти «Прикметник», дидактичний ілюстративний матеріал, тестові завдання, тлумачний словник.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

 

--  Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Ми будемо повторювати вивчене про прикметник у формі уроку-ярмарку. Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?

Тлумачний словничок.

Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-  На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На ярмарку не тільки купували товар, а й переймали кращий досвід, зразки одягу, вчили пісень. Справжні ярмаркові дбали про якість товару. От і ви, як справжні ярмаркові, сьогодні покажіть свої знання, подбайте, щоб ваші відповіді були чіткі, ясні та виразні.
ІV. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів
- Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде
1. Гра «Згоден – не згоден - обгрунтуй» . Перш, ніж перейти безпосередньо до основної частини нашого уроку, я пропоную пригадати деякі відомості про прикметник і дати відповіді на питання словами «так» чи «ні».

 

1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)

2. Прикметник означає дію або стан предмета? (Ні)

3. Прикметник відповідає на питання який? чий?  (Так)

4.Прикметник належить до певного роду: чоловічого, жіночого, середнього. (ні)

5.Прикметники поділяються на 3 групи - тверду, м'яку і мішану (ні) 

4. Прикметник у реченні виступає додатком? (Ні)

6. Прикметник має три розряди? (Так)

7. Прикметник вживається тільки в повній формі? (Ні)

8. Ступені порівняння прикметника в українській мові мають дві форми? (Так)

9. Прикметник не відмінюється за відмінками? (Ні)

10. Прикметник змінюється за родами і числами? (Так)

11. Прикметник має форму кличного відмінка? ( Ні)

12. Прикметник вказує на ознаку предмета? (Так)

 

  • Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відчинені. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
    Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання і придбаєте знання.

 

V. Виконання вправ.
1. Лавка “Пошук”. Розподіліть прикметники за розрядами. Якщо ви правильно виконаєте завдання, з перших букв записаних слів складеться початок прислів'я: «… не наносить».

Березовий, мамин, охайний, дружній, дерев'яний, Елеонорин, низький, дідусів, житній, олов'яний, апетитний, людський, алюмінієвий, Улянин.

Якісні                  відносні              присвійні 

охайний             березовий             мамин

дружній             дерев’яний           Елеонорин

низький             житній                  дідусів

апетитний          олов’яний            Улянин

                           людський

                           алюмінієвий

Одна бджола меду     не наносить». Як ви розумієте це прислів’я?

 

2. Лавка  «Конструкторське бюро». Нам необхідно  відновити слова та пояснити їх правопис. Напишіть правильно складні прикметники у дві колонки: А) які пишуться разом; Б) які пишуться через дефіс, поясніть правопис.

Східно/слов’янський, сто/метровий, світло/зелений, осінньо/зимовий, добро/чинний, темно/синій, східно/європейський, холодно/кровний, озерно/болотний, сніжно/білий, багряно/червоний, оче/видний, сталево/сизий, червоно/гарячий, кисло/солодкий

  • За умови правильного виконання з других літер кожного слова утвориться продовження прислів’я «Добре того вчити, хто хоче все знати»

РАЗОМ                                         ДЕФІС

Східнослов’янський                 світло/зелений

Стометровий                             осінньо-зимовий

Доброчинний                            темно/синій,

Східноєвропейський                озерно/болотний

                                                   сніжно/білий

холоднокровний                       багряно/червоний

очевидний                                 сталево/сизий

червоно/гарячий                    кисло/солодкий

3. Лавка «Найкраща». У цій лавці ми маємо утворити ступені порівняння і пояснити фонетичне явище, яке відбувається при цьому.

Дужий – дужчий

Високий – вищий…

Гарний – кращий.

  • Як ступені порівняння мають якісні прикметники?
  • Як твориться вищий ступінь простої форми? складеної форми?
  • Що ви знаєте про зміну приголосних при утворенні вищого ступеня порівняння якісних прикметників? (г, ж, з  з суфіксом шжч;  форми ступенів порівняння деяких прикметників творимо від інших основ)
  • Чи всі якісні прикметники утворюють ступені порівняння?

 

4. Лавка «Коректор».  Прочитайте подані рекламні слогани, виправте помилки в них, запишіть.( Рекла́мне га́сло або рекла́мний сло́ган — лаконічна фраза, що впадає в око, добре запам'ятовується та висловлює суть рекламного повідомлення).

 

«Пізнайко» - найбільш популярніший журнал для дітей.

«Ведмежатко» - саме солодке морозиво в світі.

«Nokia 6245» - найбільш тонкіший мобільний телефон.

 

- Що треба знати, щоб не допускати таких помилок у своїх творах?

 

5.  Лавка «Авторська». Виконаємо коментоване письмо.

Національний Сорочинський ярмарок це найвідоміший ярмарок в Україні, що відбувається в селі Великі Сорочинці Миргородського району на Полтавщині.

(Ярмарковий рух в Україні має багатовікову історію. Уже в 40-х роках XIX ст. тут діяло 12 тисяч ярмарків. Сорочинський не був ні найбільшим з них, ні найвідомішим. Село Великі Сорочинці Миргородського району, напевне, й залишилося б, як і багато інших сіл Полтавщини, маловідомим, якби його не прославив на віки великий земляк — український і російський письменник Микола Васильович Гоголь. У  повісті «Сорочинський ярмарок», що є складовою частиною «Вечорів на хуторі біля Диканьки», Микола Гоголь описує, як люди з усіх кінців їдуть на ярмарок десь на початку XIX ст.)

6. Лавка «Дослідницька». Виконайте морфологічний розбір прикметника.

Найвідоміший  -  прикметник, найвідоміший, якісний, найвищий ступінь, проста форма, повна, ч.р., мн., Н.в.,  тверда гр., означення
7. Лавка «Відпочинку» .  Якщо прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони,  присвійний – присядьте.

    Заяча душа; заяча нора; заяча шапка; ведмежий барліг; ведмежа послуга; ведмежа шкура; материнська турбота; батькова порада; пшеничне волосся.

8. Лавка «Криниця мудрості».  Утворити словосполучення, добираючи правильно прикметник.

(Любимий, улюблений) предмет.(Любимий - переважно який користується чиєюсь любов’ю, викликає в когось почуття любові; любий: любимий братик, бути любимим.  Улюблений - переважно якого найбільше люблять, який найбільше відповідає чиїмсь смакам, уподобанням, нахилам: улюблена пісня, улюблена роль, улюблена гра.

 

 (Земляна, земельна) ділянка, (земельний - який стосується землі як грунту, що обробляється і використовується для вирощування рослин тощо. Вж. зі сл.: власник, власність, володіння, масив, наділ, простір, фонд, ділянка, багатства, ресурси, угіддя, банк, відділ, кредит, рента, реформа, комісія, кодекс, законодавство. Земляний. 1. Який стосується верхнього шару земної кори – землі; зроблений із землі: земляний рів, земляні роботи, земляна долівка. 2. Складова частина назв рослин, тварин, мінералів, що ростуть, живуть і т. ін. на землі: земляна жаба, земляна груша.)

 

(Вірна, правильна) відповідь, (вірний – в українській мові це той, хто не зрадить, той, хто заслуговує на довіру. правильно – це слово вживається в значенні: правдивий, справедливий, слушний, істинний)

 

(Пожарний, пожежний) сигнал, (пожежний — призначений для гасіння пожежі)

(любий, будь-який) сік,

 (слідуюче, наступне) завдання.

 

9. Лавка «Четверте зайве». Випишіть зайве слово, поясніть правопис.

1.Чавун..ий, цін..ий, склян..ий, бездон..ий.

2.Незлічен..ий. невблаган..ий. шален..ий, височен..ий.

3.Кін..ий,  орли..ий,  качин..ий,  бджолин..ий.

 

10. Лавка «Контрольна вага». У цій лавці ми виконаємо 3 завдання, за допомогою яких дізнаємось, з якими знаннями ми підійшли до контрольної роботи.

Встановіть відповідність

  1. Прикметник                                                       Група

                                                                                              а тверда

1 учорашній, крайній, безкраїй                                         б м'яка

2 смачний, дивний, розумний                                           в ні тверда, ні м'яка

3 смагляволиций, круглолиций, білолиций                     г мішана 

 

  1.  Прикметник                                                 Спосіб творення

1 паризький, материн, чеський                                а префіксальний

2 багатогранний, синьоокий, білосніжний             б суфіксальний

3 предобрий, нездоровий,  заширокий                    в основоскладання

4 безмежний, зарубіжний, настільний                   г префіксально-суфіксальний           

                                                                     д перехід із однієї частини в іншу                              

 

  1.  Прикметник                                 Суфікс

1   плеч..вий                                                 а –ев-

2   павич..вий                                               б –ичн-

3  хірург.. ий                                                в –ов-

4 патріот..ий                                                г –єв-

                                                                      ґ –ічн-
VІІ. Підсумок уроку

-Складіть до слова „Прикметник "  сенкан.. Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

  1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
  2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
  3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
  4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Або ж так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).

 

Прикметник.

Неповторний, цікавий.

Називає, творить, захоплює.

Він частина української мови.

Ознака.

Прикметник

Незамінний, прекрасний

Виражає, зв'язує , допомагає

У поезії створює образи

Означення.

Прикметник

Самостійний, змінний.

Виражає, називає, утворює.

Може мати ступені порівняння.

Повнозначне слово.

 

Походили ми з вами по ярмарку, багато почули, багато побачили, багато й виконали завдань. Ярмарок закінчується. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні». Тож, застосовуйте свої знання та вміння на практиці завжди.
VІІІ . Домашнє завдання. Виконати тест с. 160 – 161.  * вправа 426

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Герасимчук Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Любіва Олена Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Шевченко Наталія Григорівна
    Дякую, досить цікавий урок
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
15211
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку