Розробка уроку з української мови на тему: "Рід іменників. Іменники спільного роду"

Про матеріал

Мета уроку: повторити вивчене про рід іменників, поглиблювати знання про іменники спільного роду, формувати вміння визначити рід іменників; розвивати спостережливість, пам'ять; вихову­вати любов до влучного і дотепного слова.

Перегляд файлу

Урок № Дата:

 

Тема: Рід іменників. Іменники спільного роду.

Мета: повторити вивчене про рід іменників, поглиблювати знання про іменники спільного роду, формувати вміння визначити рід іменників; розвивати спостережливість, пам'ять; вихову­вати любов до влучного і дотепного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання

Клоуз - тест (роздруковано)

  1. Іменник – це … частина мови.
  2. Іменник вказує на …
  3. Іменник відповідає на питання …
  4. Іменники діляться на ….
  5. Морфологічні ознаки іменника ...
  6. Синтаксична роль іменника …

 

IIІ. Повідомлення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

Бесіда.

 Як ви визначаєте рід іменників онук, вовчиця, море, зілля, соня, бідолаха?

 Які проблеми виникли при визначенні роду?

 

IV. Сприйняття  учнями навчального матеріалу

Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

Граматичний рід іменників.

Іменники спільного роду.

 

Коментар учителя

Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець - дівчина, голуб - голубка - голубеня . Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових іменникових форм відсутнє: оса, синиця, білка, жайворонок, короп. Це пов'язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот.

І назви неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому одні іменники належать до певного роду: понеділок, середа, клен, береза, смуток і т.д.

Крім жіночого, чоловічого, середнього роду. Іменники можуть належати до спільного роду: бідолаха, нероба, сирота, базіка, лівша. У реченні вони виступають то як іменники чолові­чого роду, то як іменники жіночого роду: Який ти плакса, Петре? Не будь плаксою, Оленко!

Деякі іменники належать лише до чоловічого роду, але можуть позначати осіб чоловічої і жіночої статі Валентина Іванівна - досвідчений лікар.

 

Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником

 

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Коментоване письмо

Завдання 1: прочитати, визначити рід виділених іменників. Чи всі подані іменники змінюються за родами? Які з поданих іменників не мають категорії роду?

Учитель, робітник, лікар, орел вовк, коза, вівця, син, дочка, дитя, ім'я, коліща, маестро, леді, кашне, шахи, ножиці.

 

Завдання-пошук (на картці)

Завдання: прочитати, вказати іменники, які можуть позначати осіб як чоловічої, так і жіночої статі.

Оженився сирота Іванко, узяв сироту Оленку (Народна творчість). Базіка бреше, коли схоче, брехню рот собі лоскоче. Хоч він і гострий на язик, а сам заїка із заїк. (С.Брант). Гляньте, як працює бідолаха, аж язик висолопив. (І.Нечуй-Левицький). Непосида сойка метушить­ся, дбає про запаси для зими. (Є. Гуцало). Три роки суд хапузі присудив. Він з хабарів податків не платив. (В.Ортинський).

 

Виконання пізнавального завдання аналітичного характеру

Завдання: записати іменники, визначити рід кожного, аргументува­ти свій вибір.

Жайворонок, перепелиця, тюль, шампунь, муха, посуд, дочка, син, середа, вільха, осика, жаль, кума, невістка, зять, піч, річ, холод, сирота, граб.

 

Вибірковий диктант (на картці)

Завдання: виписати іменники спільного роду. Один з виписаних іменників увести до 2 самостійно складених речень так, щоб у першому він означав особу чоловічої статі, а у другому - особу жіночої статі (усно).

Базіка набалака - і в торбу не збереш. Соня та ледацюга - рідні брати. Гуляка гуляв : ні чобіт, ні халяв, а додому прийшов - не знайшов підошов. З достатків хороших не йдуть міхоноші. Білоручки - дармоїди та недоучки. Нероба гірше пияка. Вереда сам себе на рік любить.

 

Творчий диктант

Завдання: прочитати, замінити словосполучення і речення іменни­ками спільного роду.

1) Роботяща, працьовита людина.

2) Людина, яка говорить багато і беззмістовно.

3) Неуважна людина.

4) Людина з дефектами мови, що полягає в невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки.

5) Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без систематичного навчання, без керівника.

6) Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь.

7) Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам. Матеріал для довідок: листоноша, сусіда, самоучка, роззява, пустомеля, недоріка, роботяга.

 

Колективна робота

 Запишіть іменники. Визначте рід кожного. З’ясуйте лексичне значення слів.

Дріб, накип, насип, пил, нежить, поли, рояль, рукопис, біль, Сибір, собака, степ, толь, тюль, шампунь, вуаль, зала, путь, розкіш.

 

Вибіркова робота

►Випишіть іменники, які не мають роду. Поясніть, чому.

Невістка, окуляри, сани, холод, жаль, ковзани, лижі, син, дочка, піч, річ, канікули, мандри, іменини, вільха, осика, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки

 

Вправа на запобігання помилок у вживанні родових форм

Коментар учителя

Деякі учні допускають помилки у визначенні роду окремих слів. Здебільшого це є наслідком впливу російської мови: слова, що в нашій мові належать до чоловічого роду, в російській - належать до жіночого. Або навпаки. Чи зумієте ви запобігти подібним помилкам скаже лінгвістична гра.

Завдання: доберіть до поданих іменників потрібні за змістом прикметники. Виграє той, хто не допустить жодної помилки.

Путь, сіль, магістраль, Сибір, полин, степ, дріб, тюль, шинель, емаль, туш, собака.

Складіть речення з даними словами (усно).

 

 

Пояснювальний диктант

Підкресліть іменники, визначте рід.

Знання тобі дають у школі для того, щоб ти вмів добувати нові знання. Живи в світі думок, осягай ідеї. День без думки, без читання — марно прожитий день. Легкі задоволення несуть убогість думок і душ. (В. Сухомлинський)

 

Робота з підручником

Виконання вправ і завдань

 

Ігрова хвилинка

Визначте рід іменників. Якщо чоловічий — підніміть ліву руку, жіночий — праву, середній — обидві руки, спільний — встаньте.

Заєць, директор, земля, ніч, вікно, потвора, оборонець, метелик, сорока, суддя, батько, майстриня, море, білка, вівця, сонце, плакса, учитель, сирота, двері, Карпати.

 

Тренувальні вправи (на картці)

Узгодьте прикметники з іменниками. Визначте рід іменників.

Далек.. путь, гостр.. біль, барабанн.. дріб, багат.. Сибір, широк.. степ, запашн.. какао, капосн.. хлоп’я, морськ.. сіль, широк.. магістраль, гірк.. полин, прозор.. тюль, зл.. собака.

Від поданих слів утворіть іменники жіночого роду.

Поет — ... (поетеса), письменник — ... (письменниця), німець — ... (німкеня), англієць — ... (англійка), індієць — ... (індіанка), лев — ... (левиця), заєць — ... (зайчиха), перепел — ... (перепілка), індик — ... (індичка), ткач — ... (ткаля).

Запишіть іменники спільного роду.

Вестибюль, картопля, сирота, дівча, бюлетень, нездара, депо, ­рояль, каліка, майстер, фальш, професор, роззява, какаду.

Визначте рід іменників. Запишіть іменники, додавши до кожного прикметник-означення.

Повидло, Іванко, шатро, каліка.

 

Творче завдання

Зі словами листоноша, староста складіть речення, щоб іменники було вжито в чоловічому та жіночому родах.

 

Творча робота. Стань творцем!

► Складіть речення з використанням іменників спільного роду.

1, 3 групи — молодчина, добряга, сердега, розумниця.

2, 4 групи — задавака, гуляка, задирака, роззява.

 

Творчий диктант.

Замініть іменниками спільного роду подані конструкції.

Синонім до слова «ледар» — ... (нероба). Людина, яка говорить багато й беззмістовно — ... (базікало, пустомеля). Роботяща, працьовита людина — ... (трудяга, роботяга). Людина з дефектом мови — ... (недоріка). Той, хто навчився чогось самостійно, без учителя — ... (самоучка). Той, хто боїться фізичної (брудної) роботи — ... (білоручка).

 Які із записаних слів мають негативне забарвлення? Чи хотіли б ви, щоб так називали вас?

 

Творче спостереження.

Завдання: прочитати прислів'я і приказки, пояснити її повчальний зміст.

Базіка набалака - і в торбу не збереш. Соня та ледацюга - рідні брати. Гуляка гуляв: ні чобіт, ні халяв, а додому прийшов - не знайшов підошов. З достатків хороших не йдуть міхоноші. Білоручки - дармоїди та недоучки. Нероба - гірше пияка. Вереда сам себе на рік любить.(Народна творчість)

Завдання: визначити рід іменників, виписати іменники спільного роду, скласти два речення з одним з виписаних іменників так, щоб у першому він належав до чоловічого роду, а в другому - до жіночого.

 

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

Подумати й дати відповіді.

1. Як визначають приналежність іменників до одного з трьох родів?

2. Чи змінюються іменники за родами? Свою думку довести на прикладах

3. Що нового ви дізнались про роди іменників?

4. Що слід пам'ятати про іменники спільного роду?

5. Навести приклади речень з іменниками спільного роду.

 

Тести

1. Скільки іменників у наведеному реченні Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема?

А Один;    Б два;    В три.

2. Укажіть назви істот:

А кущ, втікач, жаба;    Б дерево, книга, прищ;    В людина, нападник, неук.

3. З великої букви пишемо:

А іменники — загальні назви;

Б іменники — власні назви;

В іменники — назви істот.

4. У якому рядку допущена помилка?

А Гори Карпати, шоколад «Корона»;

Б Леся Українка, журнал Пізнайко;

В казка «Котигорошко», ріка Дніпро.

5. Укажіть іменник середнього роду:

А фламінго;    Б піаніно;    В шимпанзе.

6. Укажіть іменник спільного роду:

А замазура;    Б плавчиха;    В кравчиня.

7. У якому рядку всі іменники незмінювані?

А Місто, Сочі, коридор;    Б пілот, пюре, море;    В журі, шосе, кафе.

8. Укажіть власну назву:

А Дніпро;    Б печаль;    В день.

9. Знайдіть рядок з іменниками спільного роду:

А груша, лівша;    Б ледащо, невдаха;    В нероба, дівча.

10. Іменники спільного роду називають:

А малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);

Б осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);

В осіб жіночої статі за професією (професор, токар)

11. Укажіть, у якому рядку всі слова є іменниками:

А звертання, синява, сміливість, радість, читання.

Б дія, молодий, природа, життя, рухатися.

В змагання, дорога, дорогий, відділ, відділяти.

12.  У якому рядку іменники тільки жіночого роду?

А Соло, рагу, шасі, депо;

Б канікули, Суми, Чернівці, стіл;

В куниця, сорока, гусінь.

 

VII. Підведення підсумків уроку

Рефлексія

►Складіть монологічне висловлювання за запропонованим початком з теми «Іменник»: я добре знаю ...

 

VIII. Домашнє завдання

► Виконати вправу з підручника

* Скласти морфологічний диктант.

.

 

docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
10141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку