Розробка уроку з української мови у 6 класі на тему: Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і. Правопис знака м’якшення

Про матеріал

Розробка уроку з української мови у 6 класі на тему: Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і. Правопис знака м'якшення у словах іншомовного походження.

Перегляд файлу

Розробка уроку з української мови у 6 класі  на тему: Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і. Правопис знака м’якшення у словах іншомовного походження.  

Підготував:вчитель української мови та літератури

Калмиківської ЗОШ I-III ст.

Малько Анна Олександрівна

Тема. Написання слів, що ввійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і. Правопис знака м’якшення у словах іншомовного походження

Мета: навчальна: навчити правопису слів іншомовногопоходження; озна­йомити зі словником іншомовних слів; розвивальна: розвивати пам‘ять, увагу, пошукові здібності;виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Внутрішньопредметні зв‘язки: орфоепія, лексикологія,мова і мовлення.

Міжпредметні зв‘язки: географія.

Тип уроку:формування компетентностей. 

 ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Орфоепічна хвилинка (слова записані на дошці)

Робота з картками (3 учні)

Картка 1

   Запишіть слова, вставивши пропущену букву.

Директор, с..нтаксис, ц..стерна, ж..раф, реч..тат..в, колор..т, ш..рма, транз..т, сп..рт, к..шлак, Аргентина, К..тай.

Картка 2

 Запишіть слова, вставивши пропущену букву.

Х..м..я, ..дея, пон.., п..нгв..н, пол..кл..н..ка, тр..умф, м..л..ц..я, приоритет, К..пр, Пот.., тр..о, Горац..й.

Картка 3

 Запишіть слова, вставивши пропущену букву.

Гавай.., ате..зм, Ка..р, кру..з, Ізма..л, Ене..да, проза..к, моза..ка, ру..на, на..вний, сто..цизм, дру..ди.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ,

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Правопис слів іншомовного походження

Пишемо и:

У загальних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (за правилом «дев’ятки») перед приголосними кореня: дискета, таксист, цирк, методика, стимул, зигзаг, шифр, риф, чипси.

НАПИСАННЯ СЛІВ ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ — ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ - Українська мова 5 клас - О.В. Заболотний - підручник - Генеза 2013

У власних географічних назвах:

1. В кінцевих -ида, -ика: Флорида, Колхида, Мексика, Корсика.

2. Після приголосних дж, ж, ч, ш, щ, ц перед наступним приголосним: Вірджинія, Алжир, Чилі, Чикаго, Йоркшир, Вашингтон, Лейпциг (але Віші, Шіофок).

3. Із звукосполученням -ри- перед приголосними: Великобританія, Мадрид, Рим, Рига, Крим, Цюрих (але Австрія, Ріо-де-Жанейро).

4. В інших назвах після приголосних д, т та в деяких випадках згідно з традиційною вимовою: Аддис-Абеба, Единбург, Кордильєри, Сардинія, Скандинавія, Ватикан, Палестина, Тибет, Вавилон, Єгипет, Єрусалим, Китай.

Пишемо і:

У загальних назвах:

- на початку слова: ідея, інструкція, імпорт, інфляція, імітатор;

- після приголосного перед голосним та й: артеріальний, геніальний, аудієнція, клієнт, партійний, радій;

- у словах, які закінчуються на -ія: артерія, рація;

- у кінці невідмінюваних слів після приголосних пишеться і, а не и: візаві, журі, мерсі, парі, попурі, колібрі, таксі, поні, пенальті;

- після б, п, в, м, ф, г, к, х, л, н перед наступним приголосним у загальних назвах: бізнесмен, пірат, вітраж, міф, фільтр, гіпотеза, гід, кіно, хімія, ліра, німб.

У власних назвах:

- між приголосними та в кінці слів: Кіпр, Гвінея, Лісабон, Міллер, Візантія, Хібіни, Кіплінг, Бірма, Ніцца, Міссісіпі, Сочі, Паганіні, Джерсі, Сімферополь, Сідней, Сінгапур, Сілезія, Россіні, Зімбабве, Грім, Дідро, Овідій.

У загальних назвах іншомовного походження приголосні не подвоюються: апеляція, бароко, колектив, комісія, шасі.

- Подвоєння зберігається в окремих загальних назвах: тонна, ванна, вілла, бонна, нетто, брутто, мадонна, манна, булла, мірра, пенні, мотто, аннали, мулла.

- У власних назвах та їх похідних: Шиллер, Одіссей, Мекка, Марокко (марокканець), Голландія (голландський).

- При збігові однакових приголосних префікса і кореня (коли в мові існує слово без префікса): імміграція (бо є міграція), порівняй з еміграція; контрреволюція (бо є революція), сюрреалізм (бо є реалізм).

      Зверніть увагу! Ватт (прізвище) — ват (одиниця виміру); Максвелл (прізвище) — максвел(одиниця виміру); Жаккард (прізвище) — жакард (тканина); Торрічеллі (прізвище) — торічелієва порожнеча (термін); біль (страждання) — білль (законопроект); була' (ж. р. від дієслова бути) — бу'лла (папська грамота, послання, скріплене печаткою); мана (привід, ілюзія) — манна (їстівні лишайники); миро (запашна олія) — мирра (тропічне дерево, смола з нього); мото (частина складного слова «моторний») — мотто (епіграф); пені (родовий відмінок від іменника «пеня») — пенні (розмінна монета).

        Зверніть увагу! Подвоєння відбувається в географічних, особових власних назвах та у чоловічих і жіночих іменах: Апенніни, Ассирія, Бонн, Еллада,; Авіценна, Аллах, Будда; Апполінарій, Аполлон, Віссаріон, Геннадій; Алла, Анна, Елла (але: Агнеса, Інеса, Каміла, Сара).

Пишемо  ї :

 Після голосних, але в склад¬них словах і після префіксів пишемо і атеїзм, Каїр, Альтаїр, круїз, Ізмаїл; староіспанський, по¬інформувати, доісторичний. У кінці власних назв (після голосного чи м’якого приголос¬ного) Гаваї, Гімалаї, де Віньї

М’який знак пишеться:

 Після м’яких приголосних д, т, з, с, ц, л, н перед я, ю, є, ї, йо: бульйон, ательє, мільярд, конферансьє, Мольєр, Ньютон, Марсельєза, Дідьє, Лавуазьє.

Знайомство зі словником іншомовних слів

 З’ясуйте такі відомості про словник.

1. Хто є його укладачами.

2. Зверніть увагу на рік видання (словники до 1993 року не повного мірою відповідають сучасному правопису).

3. Скільки слів містить словник.

4. З яких частин він складається (передмова, список скорочень, український алфавіт, слова в алфавітному порядку).

5. Зміст передмови (склад словника, структура словника).

6. Яку інформацію надає словник.

Самостійна робота зі словником

 За допомогою словника напишіть правильно слова. Чи поясню­ються орфограми в цих словах правилами? Крім правильного написання, яку інформацію про слова надає словник?

Пріоритет, піанісимо, інтермецо, лібрето, стакато, фортисимо.

Самостійна робота з підручником

Бесіда

       Після яких приголосних у словах іншомовного походження ставимо знак м’якшення?

       Чи збігаються ці приголосні з приголосними правила написання знака м’якшення для українських слів (немаєц)?

       Чи ставимо знак м’якшення перед я, ю, є, ї, йо в словах іншомовного походження? А в українських?

       Коли знак м’якшення не пишемо в словах іншомовного походження?

       Назвіть букви, після яких ставимо апостроф у словах іншомовного походження,

       Чи збігаються ці букви з буквами правила написання апострофа для українських слів (додаються шиплячі й задньоязикові)?

       Чи збігаються ці приголосні з приголосними правила написання знака м’якшення для українських слів (немаєц)?

       Чи ставимо апостроф після префікса в словах іншомовного походження?

       У яких випадках апостроф не ставимо в словах іншомовного походження?

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

Коментоване письмо

Офіцер, дезінфекція, раціоналізація, теніс, екіпаж, Париж, Рим, Америка, Антарктида, Балтика, Британія, кит, ідеал, колібрі, Ніцца, героїзм, лоджія, біолог, дивізіон, фізика, міфічний.

Розподільна робота

 Запишіть слова, розподіливши їх на три колонки: 1) у яких пишемо букву и; 2) у яких пишемо букву і; 3) у яких пишемо букву ї.

Ауд..єнц..я, бенеф..с, Т..бет, Гаїт.., р..тор..ка, л..брето, вест..бюль, бадм..нтон, Чил.., грац..озний, к..парис, пенальт.., коеф..ц..єнт, его..ст, єп..скоп, моза..ка, ф..н..ш, жур..

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

 Запишіть слова, розподіливши їх на чотири колонки: 1) у яких пишемо знак м’якшення; 2) у яких не пишемо знак м’якшення;3)у яких ставимо апостроф; 4) у яких апостроф не ставимо.

Бар..єр, порт..єра, кон..юнктура, ал..янс, Лавуаз..є, Корділ..єри,П..єр, п..юре, ад..юнкт, Ал..яска, тюл.., Гол..фстрім.

Написання тесту

 Укажіть рядок, у якому в усіх словах на місці пропусків пишемо букву и.

1) Д..алект..ка, тр..умф, п..ан..с..мо, Сев..лья, Корс..ка.

2) К..пр, Т..бет, ауд..єнція, ст..мул, тр..умф, попур.., ..нст. .тут.

3) Ц..стерна, ж..рандоль, реж..м, ц..фра, ш..рма, з..гзаг.

4) Кр..т, Австр..я, С..р..я, Л..сабон, Сан-Франц..ско, Д..зель.

5) Алж..р, Сард..н..я, С..ц..л..я, с..лует, ав..ац..я.

Дослідження-аналіз

 Поясніть, чому в словах іншомовного походження динаміт і діа­грама в одному слові після д пишемо и, а в іншому — і.

Скоромовки

Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:

«Ти не вмієш так, як я — так, як ти, не вмію я».

***

На полиці в коробиці

Півкороваю і паляниця.

***

На дворі трава, на траві дрова.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Виконайте вправу з підручника.

 Творче завдання: доберіть до кожного правила приклад. Приду­майте з цими словами завдання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.4
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лобас Наталія Миколаївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Барна Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Захарчук Олена Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
39937
Оцінка розробки
4.7 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку