Даний матеріал містить в собі розробку уроку, презентацію для вивчення творчості Марка Твена. У даній розробці вміщено розробку першого уроку, презентацію до нього з даної теми.
Урок №1
Тема уроку за програмою. Марк. Твен. «Пригоди Тома Сойєра.
Тема уроку: «Книги пишуться просто. Достатньо мати перо і бумагу, а потім ви без зусиль можете молоти все, що вам приходить в голову.»
Мета літературної освіти:
Цілі, завдання: познайомити учнів із загальними відомостями про життєвий та творчий шлях Марка Твена, з історією написання повісті, дати визначення поняття «повість»; вчити логічному, критичному мисленню, формувати навички зв'язного мовлення, виразного читання; виховувати культуру навчальної праці, оптимістичне ставлення до життя.
Змістові лінії літературної освіти: аксіологічна, комунікативно – мовленнєва, діяльнісно – організаційна.
Компетенції учня-читача: аксіологічна, літературознавча,комунікативно-мовленнєва, діяльнісно - операційна.
Очікувані(плановані) результати: учні знають біографію Марка Твена, наводять факти з його біографії, відстежують шлях формування характеру, свідомого ставлення до своєї професії, засвоїли поняття «гумор», «сатира», «повість», виразно читають прозовий твір.
Тип і різновид уроку : урок вивчення життєпису письменника
Форма уроку : лекція з елементами бесіди (авто- та біографічна оповідка)
Наочні засоби навчання : відеофільм, портрет, ілюстрації до твору, виставка творів М.Твена
Домашнє завдання : 1.( Для учнів початкового рівня) ) вивчити біографію письменника на сторінці 182-184, Читати розділи 6,9-й
2.(Для учнів достатньо-середнього та високого рівня ) вивчити біографію письменника на сторінці 182-184, Читати розділи 6,9-й
3. підібрати цитати , які б характеризували сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства у повісті .
4.( для бажаючих) взяти інтерв'ю у письменника; проілюструвати книгу «Пригоди Тома Сойєра»( на вибір)
Словникова робота :
Гумор- веселий, доброзичливий сміх , спрямований на викриття вад когось або чогось.
Сатира — гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ у різних ділянках індивідуального, суспільного й політичного життя, суперечних із загальнообов'язковими принципами чи встановленими ідеалами.
Повість— епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Псевдонім - вигадане ім'я;
Лоцман - спеціаліст, що проводить корабель в межах певної території плавання.
Структура уроку.
«Книги пишуться просто. Достатньо мати перо і бумагу, а потім ви без зусиль можете молоти все, що вам приходить в голову.»;
«Герои книги живы и по сей день, они благополучные и счастливые люди.» (Марк Твен)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
-Добрий день, діти !
-Привітаємось із сусідом.
-Посміхнемося їм, підморгнемо та пошлемо повітряні поцілунки. Тому що, наш урок буде пов'язаний з посмішками, радістю та гумором.
-В народі кажуть, коли людина вміє сміятися, вміє щиро радіти життю та бути оптимістом, то в неї прибавляються роки життя.
-Щоб нам краще працювалося скажемо девіз нашого уроку:
«Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми починаємо вивчати тему : «Світ дитинства й моральні цінності в літературі». На уроках ми розглянемо моральні цінності людини на прикладі творів різних авторів, які нас познайомлять із світом дитинства. Кожна людина колись була дитиною. Всі ми, дорослі і діти, родом з прекрасної країни Дитинство, також були дітьми, бешкетували, ганяли голубів, боялись темряви, долали страх випробуваннями. Та, чомусь , подорослішав, дорослі забувають про дитинство, про свої витівки та починають повчати своїх дітей, забороняючи робити ті витівки, які самі робили. І тоді Дитинство назавжди , нажаль, відходить в минуле. Добре, що деякі мудрі дорослі, а саме письменники, люблять писати книги, вигадуючи різноманітні пригоди , або пригадуючи їх зі свого Дитинства. А ми, читаючи ці книжки, можемо дізнатись, якою ж була їх країна -Дитинство. Тож давайте спробуємо відправитись у країну Дитинства.
2.Цікава оповідка з дитинства письменника.
Ось послухайте одну історію…
Жила на світі одна дуже цікава людина. У нього була незвичайна біографія, чудернацьке ім'я та будинок у вигляді напівпароходу, напів собору, решта – годинник з зозулею. Полюбляв він вечорами сидіти на «палубі».
Про що ж він думав? (портрет автора)
ІІІ. Оголошення теми й формулювання учнями мети й завдань уроку.
Ви мабуть здогадались, що мова йдеться про Марка Твена. Саме зараз ми здійснимо подорож до його дитинства, дізнаємось про його виховання, як формувався його характер, яким шляхом він йшов до своєї професії та чому його творчість і досі популярна.
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
Подивіться на портрет письменника у зрілому віці. Старша дочка Сьюзі згадує про батька: «У нього було красиве сиве волосся, не дуже густе й не дуже довге, а в самий раз; римський ніс, від якого його обличчя здається ще краще; добрі сині очі й маленькі вусики».
2. Перегляд відеофільму.
А зараз пропоную переглянути відеофільм, з якого ви дізнаєтесь біографію Марка Твена. Ви уважно подивіться фільм, прослухайте, яким же він був насправді та дайте відповіді на питання: ( питання написані на дошці)
3.Групова робота.
І група – скласти кросворд - інформатор. Презентація
ІІ група – словниковий диктант. Дивлячись фільм, записати у зошит тільки ті професії, які опанував за своє життя Марк Твен.
ІІІ група – скласти міні-тест з варіантами відповідей.
І група Кросворд-інформатор до теми:
Коментар до кросворда-інформатора:
—Семюел Клеменс — справжнє ім'я американського письменника. Народився 30 листопада 1835 року в селищі Флорида.
— В містечку Ганнібал минули дитинство і юність письменника. Тут Марк Твен уперше пішов до школи, вперше 12-річним хлопчиком почав працювати учнем у друкарні газети «Кур'єр». Але найзаповітнішим бажанням Семюеля було стати матросом. І невдовзі такий день настав.
— Велика ріка, так називали Міссісіпі американські індіанці, — була найбільшим захопленням хлопців у Ганнібал І Саме по ній Семюель потрапив до Нового Орлеану, де вивчився на лоцмана.
— Ріка Міссісіпі дала письменнику літературне ім'я. В ті часи, коли Семюель Клеменс був лоцманом, на Міссісіпі не було жодного маяка, а лише буйки, які ставив сам лоцман. Заміряючи жердиною глибину ріки, він кричав: «Марк твен!», що означає «мірка два», тобто достатня глибина для безпечного плавання суден. В травні 1859 році в газеті «Дельта» з'явилася стаття Се-ма Клеменса вперше під псевдонімом Марк Твен.
— У «Автобіографії» Марк Твен розповідав про свій важкий життєвий шлях.
— Письменник згадував, що йому довелося бути і солдатом, і золотошукачем, і репортером, і друкарем... Цими професіями Марк Твен оволодів в Неваді, куди він переїхав з братом у 1861 році. І саме в Неваді доля звела Марка Твена з відомим американським гумористом Артимесом Уордом, який схвалив літературні проби письменника-початківця і дав пораду присвятити себе літературі.
ІІ група Словниковий диктант: лоцман, журналіст, золотошукач, друкар, письменник.
ІІІ група Міні – тест
1. Коли Том вийшов на вулицю і глянув на паркан, його оповив..,
а) глибокий смуток
б) невимовна радість
в) туман
2. Т. Сойєра життя здавалося безглуздим, а існування - важким тягарем тому, що....
а) в нього не вистачало часу
б) йому доведеться важко працювати
в) хлопці мали взяти його на рибалку
3. Бен Роджерс удава Із себе:
а) танцюриста
б) співака
в) пароплава
4. Бен «задобрив» Тома:
а) яблуком
б) цукеркою
в) гумкою
5. За що фарбували паркан інші хлопчики?
а) за новий олівець
б) за повітряного змія і пацюка на шворці
в) за саморобний ножик
Руханка.
4.Словникова робота. Введення понять «повість», «автобіографічний твір», «сатира», «гумор».
5.Історія створення твору «Том Сойер».
Як дитячий письменник, Марк Твен заявив про себе 1876 року книжкою "Пригоди Тома Сойєра", яку називав "гімном дитинству, перекладеним прозою". Це твір про юного американця, фантазера і ділка, вигадливого і
прагматичного, хвалькуватого і романтичного, в поведінці якого відчувалася не тільки радість дитинства, а й протест проти розміреного буденного життя дорослих. Більшість пригод, про які йдеться у цій книзі, взято з життя. Як згадує письменник, у творі він розповів про власні витівки: "Я був бешкетником і завдавав моїй матері чимало турбот. Безлюдний острів на Міссісіпі, куди хлопчики тікали, щоб сховатися від "цивілізації" дорослих, існував насправді. Під іменем тітки Поллі я зобразив свою матір, а під іменем Беккі — одну із своїх шкільних подруг, з якою дійсно заблукав у страшних лабіринтах печери поблизу Ганнібала і ледве не загинув. А свою дружбу з маленьким волоцюгою Томом Бленкеншипом згодом увіковічнив під іменем Гекльберрі Фінна."
Так народилася книжка про дивного хлопчика Тома з маленького міста на річці Міссісіпі. Я б назвала її пам'ятником Дитинству, бо це твір про те, що зазнав Сем у дитинстві та зберіг у душі, коли став дорослим.
6. Робота з текстом.
1)Розповідь біографа( учня) про автобіографічність твору.
ПЕРЕДМОВА
Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. Гека Фінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав, і, отже, належить до мішаного архітектурного стилю.
Чудні забобони, згадувані далі, були дуже поширені серед дітей і негрів на Заході за тих часів, про які йдеться в цій оповіді,- тобто тридцять - сорок років тому.
Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.
Гартфорд. 1876
Автор
Висновок. Художній твір – це поєднання реальних подій і вигаданих фактів, це зображення реального та нереального світу.
2) . Аналіз І глави повісті.
1. Бесіда.
- Чому Том живе у домі тітоньки Поллі?
- Де тітонька Поллі шукає Тома?
- Де він був?
- Як тітка ставиться до Тома?
- Чому вона не може довго сердитися на нього?
- Про що хотіла дізнатися тітонька в Тома за вечерею?
2. Читання за ролями розмови тітоньки Поллі з Томом за вечерею.
- Як можна назвати правду Сіда?
(Складання сенкану)
Сід
Зразковий слухняний
Мстить слухає міркує
Зразковий учень
Підлість
- Які неприємності цього дня ще довелося пережити Томові?
3. Робота з ілюстрацією.
- Кого ви бачите на малюнку?
- Чи вдалося автору малюнка передати настрій героїв, що зійшлися в поєдинку?
- Які слова з твору могли б стати підписом до цією ілюстрації?
4. Складання схеми «Відносини між героями повісті» та її аналіз
( герої з'єднуються суцільною лінією, якщо між ними існує повне взаєморозуміння, і пунктирною якщо ні)
Тітонька Поллі Сід
Том Сойєр Незнайомець
Батьки незнайомця
5. Визначення теми І глави.
( Поведінка Тома вдома і на вулиці)
V. Рефлексивно-корекційна лінія контролю літературної освіти, читацького досвіду учнів.
1. Бесіда за прочитаним?
-Що ж за хлопчик Том ?
- Яке ставлення він у вас визиває?
- Які риси характеру вас приваблюють?
- Чому він не слухає тітку Поллі, чи усвідомлює він ч,чим для нього можуть обернутися його вчинки?
2. Перевірка засвоєнного на уроці. Тести.
1. Ім'я Марк Твен є псевдонімом, що означає :
А) лоцманську команду;
Б)військовий термін;
В)Географічну назву
2. Яке справжнє ім'я і прізвище Марка Твена :
А) Семюєль Робінс;
Б) Семюель Клеменс ;
В)Семюель Тетчер
3. Ім'я тітоньки Тома Сойєра:
А)Доллі;
Б)Поллі;
В)Мері
4. Події повісті відбуваються у місті:
А) Сент Пітерзберзі;
Б)Чикаго;
В)Нью-Йорку.
5)Найкращий друг Тома Сойєра:
А)Гек Фінн;
Б)Джо;
В) Сід
6.Пригоди Тома Сойєра пов'язані із річкою:
А)Амазонка;
Б)Міссурі;
В)Міссісіпі
7. Одного суботнього ранку Тома було покарано :
А)миттям підлоги;
Б)фарбуванням паркану;
Г)збиранням яблук
8. Для чого Том пов'язав платок так, буцімто у нього боліли зуби?
А)щоб, не йти до школи;
Б) щоб не пробовтатися;
В)щоб його пожаліли
9. Том Сойєр, фарбуючи паркан, відкрив загальний закон, що керує усіма людськими вчинками, «людина завжди прагне того,що…»:
А)легко досягти;
Б)важко досягти;
В)Ніколи не досягти
10.Ідеї, якими Том захоплював інших, він знаходив у :
А)книжках;
Б)фільмах;
В)житті
11.Что зображав Бен Роджерс, коли зустрівТома?
А)паровоз;
Б)підводну лодку;
в)пароход
12.Марк Твен любив:
А) подорожувати
Б)грати в бейсбол
В) ходити на охоту
Відповіді для взаємоперевірки : 1а,2б,3б,4а,5а,6в,7б,8а,9в, 10 а,11в,12а
3. Метод ПРЕС
“Сьогодні на уроці я …”.
VІ .Оцінювання робіт учнів. Рекомендації.
VІІ. Домашнє завдання: 1.( Для учнів початкового рівня) ) вивчити біографію письменника на сторінці 182-184, Читати розділи 6,9-й
2.(Для учнів достатньо-середнього та високого рівня ) вивчити біографію письменника на сторінці 182-184, Читати розділи 6,9-й
підібрати цитати , які б характеризували сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства у повісті .
3.( для бажаючих) взяти інтерв'ю у письменника; проілюструвати книгу «Пригоди Тома Сойєра»( на вибір)