Життєпис письменника вивчають як окремі відомості про нього в основній школі і як цілісну біографію в старшій. Щодня школа створює культи, систему поклоніння великим іменам: Шекспір, Брехт, Гете, Достоєвський, Хемінгуей – суб'єкти нашого шанування, взірці моралі, приклади переможної долі, надзвичайного таланту. У якому б ракурсі не розглядалися життєвий і творчий шлях письменника: біографічний нарис чи короткі відомості про письменника – важливо, щоб пропонований матеріал був змістовним, цікавим, не переобтяженим датами, містив першоджерела і допоміг учням осягнути індивідуальність письменника, його характер, уподобання, життєве та творче кредо. Це збагачує старшокласників цікавою інформацією, а також формує естетичні уподобання та почуття, моральні якості.
ВИКОРИСТАННЯ БІОГРАФІЧНИХ МАТЕРІАЛІВ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
«Вивчення життєвого і творчого шляху письменника — важлива ланка в системі викладання літератури в школі. Насамперед це пояснюється тим що життя та діяльність визначного майстра слова є найкращим коментарем до його творів» [6]
Постановка проблеми.Життєпис письменника вивчають як окремі відомості про нього в основній школі і як цілісну біографію в старшій. Щодня школа створює культи, систему поклоніння великим іменам: Шекспір, Брехт, Гете, Достоєвський, Хемінгуей – суб’єкти нашого шанування, взірці моралі, приклади переможної долі, надзвичайного таланту. У якому б ракурсі не розглядалися життєвий і творчий шлях письменника: біографічний нарис чи короткі відомості про письменника – важливо, щоб пропонований матеріал був змістовним, цікавим, не переобтяженим датами, містив першоджерела і допоміг учням осягнути індивідуальність письменника, його характер, уподобання, життєве та творче кредо. Це збагачує старшокласників цікавою інформацією, а також формує естетичні уподобання та почуття, моральні якості.
Але через скорочення годин в цілому на вивчення літератури найчастіше уроки про життєвий і творчий шлях того чи іншого автора замінюються мінімальною інформацією (дати і події), або учням пропонується самостійно засвоїти тему за підручником. Неможливо не помітити, що виховний потенціал при розкритті життя письменника реалізується в сучасній школі недостатньо, саме це і зумовлює актуальність нашого дослідження.
Мета нашої статті - на матеріалах життєвого шляху письменників формувати у молодого покоління кращі моральні якості — любов до праці, рідного краю, свого народу, чесність, принциповість, високу ідейність.
Завдання, які ставимо перед собою:
Виклад основного матеріалу. Існує ціла низка причин, з яких шкільне вивчення зарубіжної літератури неможливе без розгляду життєвого та творчого шляху митця. Перш за все тому, щобіографія – це ключ до творчості, читач може пізнати особистість письменника — його світогляд, мораль, уподобання, характер, вдачу (темперамент), ставлення до природи і суспільства та інші грані.
Життєпис письменника – це і можливість збагнути його епоху, час життя, адже більшість митців були ще й активними громадськими діячами. Вивчення біографії має і культурологічну цінність. Належне ознайомлення з життєвим шляхом письменників — це й своєрідна енциклопедія культури. Проте чи не найбільший потенціал має біографія як засіб морального та світоглядного виховання учня.
Звернення до біографічного матеріалу дозволяє також реалізувати не менш важливі освітньо-виховні завдання:
Як сказано вище, формування образу митця як живої людини, близької учневі є однією з головних цілей вивчення біографії.
Таким чином, можна виділити такі напрямки вивчення життєпису письменника на уроках зарубіжної літератури:
Г. Л.Токмань чітко виділяє такі принципи вивчення життя та творчості митця: історизм, актуальність, психологізм, екзистенційність, естетизм.
Джерелами вивчення біографії можуть бути:
Із метою вивчення життєпису письменника учнів можуть виконувати такі завдання:
Уроки, на яких вивчається біографія письменника, можуть проводитися у різних методичних формах. В основному є два різновиди лекції, які практикуються під час вивчення біографій письменників. Перший з них – монологічний виклад матеріалу з застосуванням ораторських прийомів, що підсилюють емоційний вплив на учнів. Другим різновидом лекції є монологічні розповідь з широкою постановкою завдань, що активізують мисленняучнів.
Під час вивчення біографії письменників широко використовуються технічні засоби навчання та інформаційно – комунікаційні, інтерактивні технології, кінофільми, презентації, навчальне телебачення. [2, c. 21]
Перегляд фільму завершується бесідою за таким запитаннями: як передав автору вдачу, характер, думки і помисли митця?
Які найголовніші риси його особистості підкреслено у фільмі? Який епізод фільму, на вашу думку, є найяскравішим?
Висновки. Вивчення біографії є важливим моментом викладання зарубіжної літератури, оскільки має цілий ряд покладених на нього завдань: від знайомства з письменником та пропедевтичного знайомства з творами – до морального виховання.
Першоджерельні матеріали до вивчення життєвого шляху письменника допоможуть учням зрозуміти митця як індивідуальність, спонукатимуть до осмисленого й емоційного сприйняття творчості, сприятимуть зацікавленості людською і творчою долею письменника, формуватимуть особистісне ставлення до його певних рис характеру, кредо, захоплень, а найголовніше, будуть першим кроком до розуміння творчості.
Методика викладання біографії постійно вдосконалюється, вводяться нові методи, засоби та прийоми, покликані покращити його, зробити цікавішим та ефективнішим.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
4. Пасічник Є.А. Методика викладанняукраїнськоїлітератури в середніхнавчальних закладах: Навчальнийпосібник для студентіввищихзакладівосвіти. – К.: Ленвіт, 2000. – 384 с.
5. Токмань Г.Л. Методика викладання української літератури в старшій школі: екзистенційно-діалогічна концепція. – К.: Мілленіум, 2002. – 320 с.
6. Царева О.И. Изучение биографии писателя как методическая проблема [Электронный ресурс]. – Режим доступа:http://referatdb.ru/kultura/68896/index.html