Урок 1
Тема. Множення раціональних чисел.
Мета. вивести та сформулювати правила множення раціональних чисел, базуючись на знаннях учнів про зміст дії множення, познайомити їх з властивостями множення, розпочати роботу з вироблення вмінь застосовувати вивчені правила під час розв’язування вправ, що передбачають виконання множення раціональних чисел; розвивати логічне мислення та обчислювальні навички, усний рахунок; виховувати наполегливість, інтерес до процесу навчання, культуру математичної мови і записів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: комп’ютерна презентація, картки з тестовими завданнями, навчальний відеофільм «Множення раціональних чисел»; Тарасенкова Н.А, Богатирьова І.М., Коломієць І.М., Сердюк З.О. Математика: Підручник для 6 класу- К.: Видавничий дім «Освіта», 2014.
Епіграф: «Не сумуй, – сказала Алісa. – Рано чи пізно все стане зрозуміло, все стане на свої місця і вишикується в єдину красиву схему, як мережива. Стане зрозуміло, навіщо все було потрібно, тому що все буде правильно.»
(«Аліса в країні див» Л.Керролл) слайд 3
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Перевірити готовність учнів до уроку. Налаштувати їх на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учні –консультанти перевіряють наявність завдання в зошитах. Учні класу звіряють розв’язання виразів із записом зробленим вчителем заздалегідь на відкидній дошці. Учитель відповідає на питання учнів , які виникли під час виконання завдань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Фронтальне опитування:
Гра « Цікавий смайлик»
Учні по черзі витягують паперові смайлики жовтого кольоруі зеленого На жовтих смайликах написані теоретичні запитання, а на зелених вправи для актуалізації вмінь і навичок.
1.Які числа називаються натуральними ?
2.Які числа називаються цілими?
3.Які числа називаються протилежними?
4.Що таке модуль числа?
5.Яких значень може набувати модуль числа?
6.Чому дорівнює модуль додатного числа?
7.Чому дорівнює модуль від’ємного числа?
8.Чому дорівнює модуль числа 0?
(Усно)
9. 5*0,2= і 2*0,5=
10. 4*0,25= і 8*0,25=
11. 8*0,125= і 0,125*100=
12 .1,5*10= і 0,15* 100=
13. 2,5*0= і 15*0,1=
14. 125*0,01= і 5,5*1=
IV.Пояснення нового матеріалу
Разом з вами ми вже навчились додавати і віднімати раціональні числа, сьогодні ж ми навчимося множити раціональні числа та розглянемо властивості множення раціональних чисел. Ви вже вмієте множити додатні числа. А як же виконати множення двох раціональних чисел з різними або з однаковими знаками? Давайте розглянемо декілька задач:
1.Ввечері температура повітря становила 00С. Кожну годину температура знижувалась на 40С. Якою стала температура через 2 години?
Розв’язання:-4*2=-80
2.Ввечері температура повітря становила 00С. Кожну годину температура знижувалась на 40С. Якою була температура 2 години тому?
Розв’язання: -4*(-2)=80 (так як температура знижувалась на 40С, а зараз 00С,то 2 год.тому вона була +80)
Отже порівняйте розв’язання задач та зробіть висновки. Слайд 4,5
А тепер давайте порівняємо ваші висновки з правилами у підручнику:п.28 ст.213,ст.214
Правило множення чисел з різними знаками:
Добуток двох чисел з різними знаками-число від’ємне.
Щоб помножити два числа з різними знаками, треба помножити їх модулі і перед отриманим добутком поставити знак «-».
Запис на дошці: -6*5=-(6*5)=-30
Правило множення двох від’ємних чисел:
Добуток двох від’ємних чисел-число додатне.
Щоб помножити два від’ємні числа, достатньо помножити їх модулі
Запис на дошці: -6*(-5)=30 Слайд 6,7
Правило можна подати схемою:
|1 множник| · |2 множник|=|добуток|
-· += -
+· -= -
|1 множник| · |2 множник|=|добуток|
+· += -
-· - = - Слайд 7
Учні записують правила у зошит більш зручним для них способом.
(Відео) Пропоную ще одне правило множення раціональних чисел, яким користувались індійські математики .
Властивості множення:
Для будь-якого раціонального числа а
V.Розв’язування вправ
1.(Усно) На слайді 9 розміщені множники у вигляді краплинок дощу, учням необхідно обчислити вирази та знайти правильні відповіді
2. №1245, 1248 ст.217 (колективне розв’язування вправ біля дошки з коментуванням та чітким формулюванням правил).
Фізкультхвилинка
3. Робота в парах за різнорівневими картками.
(Картка 1 – початковий рівень; Картка 2 – середній рівень; Картка 3 – достатній рівень; Картка 4 – високий рівень).
Картка 1 Виконайте дії за алгоритмом: а) -4*(-8)= в) -5*25= б) 6*(-11)= г) 12*(-5) План 1.Помножити модулі множників. 2. Якщо співмножники мають різні знаки, то до результату допиши знак „ – ”. 3. Якщо співмножники мають однакові знаки, то до результату допиши знак „ + ”.
|
Відповідь: а) 32; в)-125; б) -66; г)-60. |
Картка 2 Виконайте дії: а) -15*4= в) 0,08*(-100)= б) -1*(-5,67)= г)-250*0,001= |
Відповідь: а) – 60; в)-8; б) 5,67; г)-0,25 |
Картка 3 Виконайте дії: а)3,8*(-5)= в) 0,125*(-600)= б)-50* = г) *=
|
Відповідь: а) –19; в)-75 б) – 8; г)-2 |
Картка 4 Виконайте дії: а)*(- )= в) |-0,25|*|-|= б)205*|-0,08|= г) -2,8*(-)=
|
Відповідь: а) 12; в); б) – 16,4; г) 1 |
Під час виконання учнями завдань вчитель перевіряє правильність виконання вправ, надає необхідні коментарі щодо розв’язування. Слайд 10-12
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
1. Питання:
2. Рефлексія. «Скажи одним реченням». Дітям пропонується набір фраз, які вони повинні доповнити:
В результаті такої рефлексії учніі самі оцінюють внесок у те, наскільки продуктивним вийшов урок, відзначають його цікаві моменти і продуктивність.
VІІ. Домашнє завдання:
Розділ 4 §28. Обов’язковий рівень № 1246;1249; 1251 ст.217
Підвищений рівень № 1262 – за бажанням.
Використані джерела:
1.https://dovidka.biz.ua/alisa-v-krayini-chudes-golovni-geroyi/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
2.http://megaznaika.com.ua/zagadku/zahadky-pro-knyhu/
3.http://zagadki.org.ua/
4. Гаврилова Т.Д. «Цікава математика».Вид. «Учитель»;
5. Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М., Коломієць І.М., Сердюк З.О. Математика: Підручник для 6 класу- К.: Видавничий дім «Освіта», 2014.
6. Пометун О.І.,Пироженко Л.В. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання.-К.:А.С.К.,2004.-192с.;