Розробка уроку "Запах Різдва"

Про матеріал
дана розробка уроку має супровідну презентацію.Містить інтерактивні вправи для учнів, які можуть бути використані під час вивчення теми "Здійсниться все"
Перегляд файлу

  Тема уроку: Святкові запахи. Маряна Савка «Запах Різдва»          

Мета: Ознайомити з літературною творчістю сучасних авторів (поетеси Мар’яни Савки); сприяти розширенню кола читацьких інтересів учнів, удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; ознайомитись з традиційною символікою Різдвяних свят; розширювати знання учнів про звичаї українського народу, про традиції святкування Різдва; збагачувати словниковий запас учнів;

       розвивати  мислення, пам’ять, увагу, уміння виділяти у тексті головне, граматично правильно висловлювати свої думки;

         виховувати  любов до рідного краю, свого народу, повагу до його традицій, минулого і сучасного, працьовитість,бажання пізнавати свята, звичаї святкування, охайність, естетичний смак.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до уроку

 

На екрані фото зими, музичний супровід

 

Чарівниця зима

Дітей на вулицю викликає,

Щоб вони на уроках не бували,

А витівницю снігову розвеселяли.

Ой ти, зимо - зимонько, постривай!

Наших учнів з уроку не викликай.

Вони ще хочуть почитати,

І в цікаві ігри пограти.

Які почуття викликає у нас слово «зима», які кольори на картині переважають?...

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

 Давайте разом з вами пограємо у гру «Впіймай слово»

 Фонематична розминка (читати хором тільки «зимові» слова) (на слайді)

 

    ІІІ. Вправи для розвитку артикуляційного апарату.

 

Зараз перед собою  ви бачите розібрані прислів’я та приказки. З’єднайте їх, поясніть та знайдете ключові слова сьогоднішнього уроку.(різдво, традиція, диво)

Багато снігу багато хліба.

Зимою деньок, я к комарів носок.

Як лютий не лютуй, а на весну брів не хмур.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

 Саме ці слова є для нас ключовими на уроці.

 

 

"З дитинства мене оточувало дуже багато книжок, бо мої батьки мали гарну бібліотеку. Кілька полиць були тільки моїми — з найкращими дитячими книжками, які тоді лишень можна було знайти й придбати. Мені так подобалося читати, що я собі мріяла й про якусь таку професію. Сиди собі, читай! Але ж ви знаєте, що мрії збуваються. Тепер я і пишу книжки, і видаю, і, звичайно ж, читаю! І це справжня насолода!" (Мар’яна Савка)

Ці слова належать дитячій поетесі Маряні Савці. Із творчістю якої ми ссьогодні познайомимось.

 

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1. Вправа «Чесна гра»

Закрийте очі і послухайте. ://www.youtube.com/watch?v=FweC0vpqpo4

Якою ви уявили людину, яка читала цей вірш?

(демонстрація фото на екрані)

Яку картину ви уявили?

https://starylev.com.ua/club/blog/virsh-dnya-maryana-savka-39

(ілюстрація)

-Що таке Різдво?

- Які традиції святкування Різдва вам відомі?

Отож, не даром, ми сьогодні знайшли ключові слова нашого уроку – це Різдво, традиції, диво.

Які ж традиції відомі вам?

 Чому свято Різдва можна назвати дивом?

Різдво у нас святкується 7 січня за Григоріанським календарем(Росія,Грузія,Сербія та Україна)

З недавнього часу 25 грудня  теж свято різдва за юліанським календарем(західні країни)

Різдво – свято традиційно родинне. Ніч напередодні  Різдва вважається чарівною. Ми загадуємо бажання і просимо у Бога, щоб Він допоміг нам їх здійснити. А коли на небосхилі з'являлася перша надвечірня зірка, уся родина сідала за багатий стіл. Тому в народі цей вечір називали Свят-вечором або Багатим вечором. Славили народження Бога і колядники, що ходили від хати до хати. Кожен гурт обирав собі Звіздаря (той, хто носить Зірку) і Міхоношу (той, хто збирав дарунки до торби).

      Здавна на Різдво було прийнято не лише дарувати подарунки, але і творити милосердя. Ви думаєте, воно доступне лише дорослим, а діти здатні лише приймати дарунки? Насправді, дитина теж може готувати подарунки, і не тільки для рідних і близьких, але і, наприклад, для пташок.

На уроці трудового навчання ми з вами долучимося до цієї традиції і виготовимо цікаві новорічні сувеніри.

  1. Мовчазне читання учнями вірша

 

 

4. Словникова робота.

Дідух-C:\Users\User\Desktop\дідух.jpg

Скриня-C:\Users\User\Desktop\скриня.jpg

Розчину

Пампушки-C:\Users\User\Desktop\пампушки.jpg

 Коляда- C:\Users\User\Desktop\коляда.jpg

Комин-C:\Users\User\Desktop\комин.jpg

Прочитайте виділене речення

 .Як ви його зрозуміли ?

Що означає незайманий сніг?

Відшукайте слова що римуються

Смак-ніяк,

слова-різдва,

хатині скрині,

ух-дідух,

розчину-родину,

димок-пампушок

двір-зір,

3. Фізкультхвилинка (відео)

 

  1. Як ви гадаєте чому поетеса так його назвала?
  2. Чи має різдво запахи?
  3. З якими кольорами можна їх поєднати ?

 

5. Картина

Погляньте на дошку.

Цей лист називається "Дідух".

Чи має він щось спільне з тим що уявили ви слухаючи вірш?

 Виконала його художник-графік Тетяна Борисівна Зеленченко.

Один з елементів української різдвяної обрядовості - сніп -Дідух. Вважається, що Дідух - це місце перебування духів дідів-прадідів, опікунів або покровителів будинку, тому і ставлять його на самому почесному місці - на покуті або на стіл.
У будинок заносили і ставили Дідуха напередодні Різдва, в Святвечір. Вважалося, що саме в цей день з настанням сутінків духи предків приходять до своїх родичів. В їх честь близько Дідуха обов'язково ставили новий горщик з кутею та узвар.
Вважалося, що після жнив духи пращурів вселяються в сніп-Дідух і з ним переходять з ниви до клуні. Саме на Вілію (напередодні Різдва) духи разом із Дідухом, якого ще звуть "Раєм" (бо саме там перебувають душі), входять до оселі людей і для них господарі влаштовують Святу Вечерю (вечеря).
За традицією, на Святвечір має бути 12 пісних страв: кутя, узвар, горох, капусник, рибні страви, голубці, борщ, вареники, млинці, каша, пиріжки, гриби. Після вечері, яка тривала кілька годин, кутю та деякі інші страви не прибирали зі столу, а залишали для духів, які будуть сідати за Святу вечерю вдруге. Для них також ставили склянку води і чистий рушник.
 

VІІ.  Підсумок уроку

Гра «Як я проведу моє улюблене свято»

 

 Уявіть, що вони вже геть дорослі та збираєтесь святкувати якесь із зимових свят. Опишіть  детально  все, щоб ви   робили  у такій ситуації?.

Орієнтовні питання:

  • Коли відзначається свято?
  • Як би ви вбралися?
  • З ким би ви святкували?
  • Де б ви святкували?
  • Які страви б ви готували?
  • Які б подарунки ви дарували, а які б хотіли отримати?

 

VІІІ.  Домашнє завдання

docx
Додано
13 січня 2021
Переглядів
3521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку