Урок зарубіжної літератури в 11 класі
Розробила: Гладка Вікторія Олександрівна
КЗ «ХСШ №15», місто Харків
ТЕМА: Генріх Белль і його життя. Пам'ять людини і
людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Мета уроку:
формувати компетентності:
1) предметні (ознайомити учнів з цікавими фактами з життя письменника; поглибити знання про антивоєнну тематику у творах літератури, розвивати читацьку активність); 2) ключові (простежити, як в оповіданні відбувається взаємодія пам’яті людини та загальнолюдської пам’яті, яка має зв’язки з війною та мирним життям; звернути увагу на художні прийоми, які використовує автор, розкриваючи внутрішній світ героя; розвивати навички художнього аналізу тексту); 3) комунікативні (розвивати навички спілкування в колективі й толерантне ставлення один до одного); 4) інформаційні (розвивати уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її); 5) громадянські (виховувати повагу до минулого людини і людства, відстоювати чітку громадянську позицію); 6) загальнокультурні (формувати світогляд).
Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування вмінь та навичок.
Обладнання: портрет письменника, відео, яке містить цікаві факти з життя письменника, текст оповідання.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Епіграф до уроку (на дошці):
Перехожий, скажи в Спарті, що
слухняні її законам, ми лягли тут мертвими…
(Напис на могильному камені)
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Опитування:
- Що вам відомо про початок Другої світової війни?
- Як складалася доля молоді у ті часи?
- Що таке патріотизм? Як він проявлявся раніше і як проявляється у наш час?
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Слово вчителя про життя і творчість Генріха Белля.
Німецький критик Петер Демець казав про Г.Белля як про «російського письменника серед сучасних німецьких авторів». Що ж саме дозволило критикові так говорити? Перш за все, це людяність, прихильність до справедливості, здатність розуміти людські слабкості, прийняти їх і передати з особливою інтонацією, без засудження, а з розумінням. Цю манеру Белль перейняв у Федора Достоєвського, називаючи його своїм духовним учителем. Генріх Белль став автором сценарію до телевізійного фільму «Федір Достоєвський і Петербург». Опинившись біля будинку Раскольникова, письменник пройшов описаний в романі «фатальний шлях героя».
Г.Белль народився в 1917 році в Кельні і прожив там майже усе життя. Його батько Віктор був скульптором і столяром-червонодеревником, мав власну справу. Він виховував у своїх дітей любов до мистецтва, часто водив їх по місту, показуючи пам'ятки архітектури і музеї. Але незабаром батько розорився, і сім'ї довелося переїхати в скромніше житло. У 30-ті роки страти і репресії йшли повним ходом. Старший брат письменника вступив у підпільний антифашистський союз.
З 1927 по 1937 рік Белль провчився в гімназії імені кайзера Вельгельма. Це була одна із небагатьох гімназій, де могли вільно висловлювати свою точку зору. Після закінчення майбутній письменник стає учнем в книготорговій фірмі і в цей час займається репетиторством.
Улітку наступного року Белль вступає до університету за фахом «класична філологія», але отримує повістку з вермахту. Несподівано він захворів і багато місяців не бере участь у боях, отримуючи лікування в госпіталі. З ненависті до фашизму, він дезертирує, переховується і нарешті здається в полон англійцям. Але у 1943 році його відправлено на Східний фронт, там його було поранено.
У літератури автор приніс особливе бачення війни зсередини. Він був уособленням совісті народу, за що негласно отримав звання посла. У 1972 році письменнику було присуджено Нобелівську премію з літератури.
Посилання на відеофрагмент про життя Генріха Белля: https://www.youtube.com/watch?v=wzHo_pqW8VU
2. Бесіда за змістом оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Оповідання Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» - це не просто розповідь про війну, тут усі почуття і думки людини, що побачила усі жахи та пережила фізичні і душевні страждання. Герой відкриває для себе страшну істину: почуття ненависті до того, за що повинен битися.
Ми бачимо, як світлі кольори контрастують із темними. Помітно, що в тексті є перевага відтінків жовтого кольору. Це колір піску – хисткої субстанції; колір золота – вічного мірила цінностей з прадавніх часів. У творі контрастує золота розкіш минулого і кривава чорнота сьогодення.
Героя несуть з нижнього поверху на верхній. По суті, це не повинно займати багато часу, але герой робить детальні описи побаченого: усіх портретів, табличок, картин, статуй…
Зверніть увагу на слова «слухняні її законам», це одночасно і заклик до наслідування, і докір. Так і герой оповідання виявляється залежним від обставин, у війну він залучений по волі влади, держави, а не за власним бажанням. Він не хоче битися, тому що бачить усю несправедливість того, що відбувається. Але це його батьківщина, і він зобов'язаний підкорятися наказам. Ми здогадуємося, на чиїй стороні воює герой, але співчуваємо йому, бо в його словах лунає презирство до тих, хто розпочав жахи. Автор проводить паралель із спартанськими подіями. Так, епітафія на могильному камені розкриває нам зміст фрази, яку написано на дошці гімназії аж 7 разів.
Герой бачить перед собою «незникаючий темно-жовтий відбиток хреста на неодноразово пофарбованих стінах». І це є диво. Бо символ віри залишився не тільки на стінах. Віра існує в душі людини, свідчить про надію на перемогу Добра.
IV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
За допомогою прийому «відкритий мікрофон» сформулюйте висловлювання про своє емоційне переживання від оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
- Під час прочитання розповіді я...
-Думаю, що ця розповідь допомогла змінити моє ставлення...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знайти цікаві факти з життя Пауля Целана, прочитати його вірш «Фуга смерті»