Урок-проект "Квіти улюбленому письменнику"

Про матеріал
Дана розробка допоможе педагогам провести останній урок, урок-проект із зарубіжної літератури в 11 кл. з теми "Квіти улюбленому письменнику". Матеріали уроку допоможуть учням у формуванні компетентності ХХІ століття: культурна й соціальна взаємодія, медіа-навички, навички навчання й новаторства, навички виразного читання для активізації художнього сприйняття літературного твору, розвитку мовлення та творчих здібностей, критичного та логічного мислення; виховувати читацьку культуру, гуманістичні цінності, доброту й милосердя; формувати стійкий інтерес до читання художніх творів світової літератури впродовж всього життя.
Перегляд файлу

 

Розгорнутий конспект  уроку- захист проекту із зарубіжної  літератури  в 11  класі

 

(Підготувала Вижга Валентина Григорівна, вчитель зарубіжної літератури.

Філія заклад середньої освіти І-ІІ ступенів с. Писарівка опорного навчального закладу «Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Клембівка Ямпільської міської ради Вінницької області»)

 

 

 

 

 

Дана розробка допоможе педагогам провести останній урок, урок-проект із зарубіжної літератури в 11 кл. з теми "Квіти улюбленому письменнику". Матеріали уроку допоможуть учням у формуванні  компетентності ХХІ століття: культурна й соціальна взаємодія, медіа-навички, навички навчання й новаторства, навички виразного читання для активізації художнього сприйняття літературного твору, розвитку мовлення та творчих здібностей, критичного та логічного мислення; виховувати читацьку культуру, гуманістичні цінності, доброту й милосердя; формувати стійкий інтерес до читання художніх творів світової літератури впродовж всього життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Захист проекту

 із зарубіжної літератури

 

 

Тема:

 

 

 

 

 

 

 

2019 рік


 

Керівник проекту:

вчитель зарубіжної літератури Вижга Валентина Григорівна, загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Писарівка Ямпільського району Вінницької області

Учасники проекту:

           учні  11 класу (7 учнів)

 Тип проекту: пізнавальний, навчальний

Мета проекту:.

  • формувати гуманістичні цінності, виховувати доброту й милосердя;
  • формувати компетентності ХХІ століття: культурну й соціальну взаємодію, медіа-навички, навички навчання й новаторства;
  • спонукати учнів читати, розширювати їхній читацький досвід;
  • формувати стійкий інтерес до читання художніх творів світової літератури;
  • розвивати навички виразного читання для активізації художнього сприйняття літературного твору, розвитку мовлення та творчих здібностей;
  • формувати й розвивати навички аналітичного читання (наближення до розуміння авторського задуму, проблематики твору, усвідомлення взаємозв’язку змісту й форми  літературного твору тощо).

 

Умови участі в проекті

  1. Проект проводиться для учнів 11 класу.
  2. Розглядаються  індивідуальні проекти.
  3. Щоб стати учасником проекту, необхідно: створити у відеоформаті п’ятихвилинний ролик (презентацію, слайд-шоу тощо), який розкриватиме особистість або творчість письменника, художню рецепцію його текстів.
  4. Дібрати музичне оформлення та квіти улюбленому письменнику.
  5. Якщо презентується творчість поета – прочитати напам'ять улюблений вірш.
  6. Проекти мають зацікавити інших, дати змогу по-новому подивитися на життя, творчість письменника, розкривати власне бачення митця, його творчість з позицій сучасного читача.

 

Стислий опис:

Отримати задоволення від читання можливо чи ні?

Так, якщо ця книга захоплює  тебе.

Чому одні книги це можуть, а інші ні?

На ці запитання ми спробуємо відповісти в ході проекту «Квіти  улюбленому письменнику».

Заходи в межах проекту – проведення підсумкового (останнього) уроку із зарубіжної літератури, участь у підготовці до уроку: виставка  дитячих  ілюстрацій до вивчених художніх творів протягом їхнього  навчання в 5-11 класах, музичне оформлення  уроку, виставка портретів улюблених письменників, виставка  художньої літератури, презентації про життя і творчість улюблених митців.

Роль учителя: направляюча.

Результат проекту - виховання життєвих компетенцій, високої читацької культури, інтересу до книги.

Термін дії проекту: два тижні.

ЕТАПИ ПРОЕКТУ:

 І. Підготовчий етап.

II.Збір та відбір матеріалу.

III.Створення  презентацій.

IV.Захист проекту.

Форми роботи

Індивідуальні бесіди, обговорення проблеми,  відбір необхідного матеріалу,

спостереження,

читання

  художньої та критичної

літератури.

 

Організація

розвиваючого

середовища,

консультації,

підбір

розвивального

інструментарію

(література ,

 відео)

Індивідуальні

заняття. Підбір

інтернет-ресурсів,

музичних

творів.

.

Консультації,

оформлення

презентації,

урок-захист

проекту.

 

 

 

 

 

 Список використаної літератури:

Усі уроки світової літератури. 11 клас. Харків. Основа. 2011р.

Зарубіжна література 20ст. Київ. Академія. 1998р.

Ю.І.Ковбасенко. Світова література. 11 клас. Київ. Грамота. 2011р.

Освітні технології : Навчально – методичний посібник (О.М.Пехота, А.З.Кіптенко, О.М.Любарська та інші) за загальною редакцією О.М.Пехоти, К.,2002р.

З досвіду застосування методів проектів (С.В. Сіптарова, Всесвітня література в середніх навчальних закладах України, 2004 р.).

Проектна культура вчителя. Організація проектної діяльності учнів (Завуч.-2006.-№19.-с.23-30)

Богослав І. Тиждень проектів (І. Богослав  ( Завуч.-2007.-№4.-с.13-24).

Інтернетресурси:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Квіти улюбленому письменнику

Мета: Узагальнити знання, набуті учнями в процесі вивчення зарубіжної літератури, спонукати їх до вагомих роздумів про роль літератури в житті людини; сприяти виробленню в них серйозної оцінки щодо прочитаного; розвивати  творчу уяву, логічне мислення; виховувати читацьку культуру, гуманістичні цінності, доброту й милосердя; формувати стійкий інтерес до читання художніх творів світової літератури.

 

Обладнання: Портрети улюблених поетів і письменників та мультимедійні презентації, квіти, ілюстрації до творів,  презентація до уроку, виставка художніх творів,  записи пісень на слова М. Цвєтаєвої «Я тебя отвоюю»,

 С. Єсеніна «Забава», А. Ахматової  «Бьется сердце мое»,  Б. Окуджави  «Виноградные  листья».

Тип уроку: підсумковий урок – проект.

 

Епіграф:

  Книжки складають скарбницю

людського знання, нескінченний

                                                          літопис праці, успіхів і невдач             людського розуму; вони

в усі часи були найбільшою силою,

 що рухає світом.

                         Смайлс

 

 

Хід роботи

  1. Мотивація навчальної діяльності.

В нашому житті ми часто стикаємося з проблемою вибору: як себе вести, яке рішення прийняти. Цей вибір буває нелегким. Саме тоді доводиться звертатися до книг, адже художня література – ідеальний вчитель. Водночас художні твори містять своєрідну шкалу духовних і моральних цінностей, накопичених людством упродовж тисячоліть. Ось як багато може Книга! Про дорогоцінність книг в Лаврентівському літо­писі (1037 рік) записано так: "Книги – це ріки, що на­повнюють світ, це джерела мудрості, адже в них глиби­на незмірена, пірнаючи в яку, добуваєш дорогі перли". Тож поділіться, будь ласка, враженнями від творів, які залишили у вас в процесі вивчення зарубіжної літератури особливо незабутні спогади, що цінного здобули ви для себе в цих книгах.

Отже, отримати задоволення від читання можливо чи ні?  Так, якщо ця книга захоплює  тебе. Чому одні книги це можуть, а інші ні? На ці запитання ми спробуємо відповісти в ході проекту «Квіти  улюбленому письменнику».

Прийом «Мікрофон».

D:\документи 2\11 клас\11 клас заключний урок\11 клас заключний урок 1\заключний урок 11 клас\DSC07366.JPG

Вчитель.  Слухаючи ваші відповіді про значимість книги в нашому житті, я із впевненістю можу сказати, що переді мною люди  уже зі сформованою особистісною  позицією. Ви стали не тільки  дорослими людьми, а й досвідченими, вмілими  читачами.  Незаперечним є факт, що в вас  була  можливість  спілкуватися  із  кращими  творами  світового  мистецтва, причому не лише літератури. Ніхто не знає, як складеться доля кожного, і чи буде ще колись у вас можливість такого безпосереднього спілкування із мистецтвом надалі. Але сьогодні, на останньому  шкільному  уроці  літератури   давайте згадаємо наших “давніх знайомих”.  У багатьох із вас є  письменники і поети, які зачепили вашу душу, допомогли розібратися в таких вічних поняттях, як душевний біль, любов, людська гідність. І так, що дає вам література, чи треба її вивчати? Тож по черзі продовжіть речення: «Книжка для мене - …»

-Яку книжку чи збірку якого автора ти взяв би з собою в дорогу? Кому  із них ти подарував би квіти?

ІІ.  Захист учнівських проектів.

 Учень. Есть имена, как солнце!

Имена – как музыка!

Как яблоня в расцвете!

Я говорю о Пушкине: поэте,

Действительном в любые времена.  

Пушкін. Це і життя, і сльози, і любов. Це цілий світ, прекрасний і неповторний, багатства якого невичерпні. Ідуть віки, змінюються покоління, а трепет і палкий вогонь пушкінських  поезій  не меркнуть, не залишають байдужими нікого. Хто не відчував  їхнього дивного впливу?   Мій Пушкін – зразок  краси, палкості, благородства, гуманності,  щирості. Мій Пушкін – Доброчесність, Геній, Світло, Істина, Свобода.  Тому своєму улюбленому поету  Олександру Сергійовичу я хочу подарувати  червону троянду як символ чистоти, довершеності і любові.

 (учень пропонує презентацію  про О. С. Пушкіна,  читає напам′ять вірш).

Прослуховується романс  «Печали свет» в виконанні О. Малініна .

2 учень.

 У мене в руці  гладіолуси. Вибір їх невипадковий. Це символ благородства. Я приніс  їх улюбленому поетові.

(презентація « М. Лермонтов», читається  вірш напам′ять).

Мої квіти  для Михайла Лермонтова, поета, громадянина, який вчить нас стійкості,  мужності, благородству. Життя його  було миттєвим і яскравим. Він не дожив до 27 років, але пройшов все коло життя зі злетами і падіннями, з радощами і розчаруваннями.  Через усе життя я пронесу  в душі образ поета – сумного і суворого, ніжного і веселого, сором’язливого і насмішкуватого, а найбільше – мрійливого і благородного. Я вдячний Михайлу Лермонтову за його творчість. А сьогодні хочу покласти квіти цьому поетові з великої літери.

3 учень .

 Одного разу вона сказала: “Я не вірю віршам, які – ллються. Рвуться – так!” І доводила це протягом всього життя власними із серця - рядками. Це були на диво живі вірші про пережите,  про вистраждане. Всі вірші її мають джерело, ім’я якому – душа поета. Якщо душа народилася крилатою, «що їй хороми – і що їй хати». Навіть у найперших, наївних, але вже талановитих віршах виявилася краща якість як поета – тотожність між особистістю, життям і словом. От чому ми говоримо, що вся поезія її – сповідь!C:\Users\VALYA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC07381.jpg Її  ім′я відоме всім. Так, це Марина Цвєтаєва. В  її дитинстві було мало свят, та замість них – книжки. Дикувата й різка, сором’язлива і конфліктна, зате у віршах вона – зовсім інша. В її долі було все: і слава, і друзі, і сім′я, і діти, і втрата всіх… Це і позначилося на її поезії. Я дуже люблю Марину Цвєтаєву. Ця дивна поетеса осяває своєю творчістю наше життя і надає йому сенсу. Все життя Цвєтаєвої – це сліпуче самоспалювання  на святому олтарі поезії. Кожний  рядок продиктований біллю зраненої  душі.

Презентація  «М. Цвєтаєва», учениця читає напам׳ять вірш:

Идешь, на меня похожий,

Глаза устремляя вниз.

Я их опускала тоже!

Прохожий, остановись!

Почти – слепоты куриной

И маков набрось букет,

Что звали меня Мариной

И сколько мне было лет.

Цим перехожим була саме я, я і почула голос Марини Цвєтаєвої, тож їй мої квіти – конвалії, як символ ніжності, вірності, щастя, любові, ласки і чистоти.

( відеокліп - пісня на  слова М. Цвєтаєвої  «Я тебя  отвоюю»).

4 учень По-моєму, не існує людини, яка б була байдужою до поезії  Сергія Єсеніна. Рязанський хлопець з русявим, кольору спілого жита, волоссям, синіми, як небо, очима й чистою, немов весняний заливний дощ, посмішкою. Я розповім вам про його лірику, розповім, чому я полюбив його вірші. Вірші Єсеніна стали мені дорогими відразу, як тільки я ввійшов у чарівний світ поезії. З того часу багатогранність, своєрідність його творчості не перестають дивувати мене. Чому? Я часто задавав собі це питання. Дійсно, чому так близькі й зрозумілі  його вірші й сьогодні? Мабуть, через його глибоку любов до своєї батьківщини, до свого народу, через безмежну любов до природи, її краси, через те, що вони вчать мене розуміти все прекрасне. Берези, місяць, житні поля, озера - от його пісня. І співає він її всією своєю істотою. Віра в світло, в красу життя, в людину - головне в творчості Єсеніна. Він  був найінтимнішим ліриком. 

C:\Users\VALYA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC07384.jpg

Презентація

 «С. Єсенін»

Улюбленому поету  я охоче дарую  букет польових  квітів.

Прочитаю вам  один із віршів.  У  віршах  вся його душа.

(Читає напам׳ять вірш).

(Пісня на вірші С.Єсеніна «Забава» в виконанні О.Малініна)

5 учень. Дуже важко говорити про улюбленого поета, особливо якщо це відомий, талановитий поет, якщо його творчість — досягнення світової культури. Про мого улюбленого поета, Анну Ахматову, написано багато, і написано здебільшого тими, хто був її сучасником, безпосередньо спілкувався з нею, вчився в неї.

Одни глядятся в ласковые взоры,

 другие пьют до солнечных лучей,

 а я всю ночь веду переговоры

 с неукротимой совестью моей.

 Неприборкувана совість… Саме вона – головний зміст, герой  і муза багатьох творів Анни Андріївни Ахматової,   жінки з невичерпною силою волі, непокірною, що пережила дві світові війни, революцію, страшні ексцеси радянської влади  від  її становлення до хрущовської відталини.  Російська Сапфо, так ще  називають Анну Ахматову. З біографії поетеси я дізналася про її нелегку жіночу долю: втративши коханого чоловіка і сина, вона залишилася в повній самоті. Не дивлячись на нелегкі обставини життя, Анна змогла зберегти все світле, що жило в ній, залишитися незалежною як у житті, так і в своїй творчості. Анна Ахматова переборола всі перешкоди, заготовлені їй життям, а її поезія пройшла перевірку часом.

Той, хто хоч раз візьме до рук книжечку віршів Анни Ахматової, не зможе розлучитись з її поезією ніколи, бо вона чудова за своїм талантом і характером.

Поезія Анни Ахматової світла, чиста, підвищена, гуманна, оптимістична. Поетичний голос ні з чиїм не можна сплутати, він самобутній і неповторний.

 

 Презентація «Анна Ахматова»

 

C:\Users\VALYA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC07387.jpgЯ дуже вдячна Анні Ахматовій за її світлу оптимістичну поезію і дарую їй червоні троянди, символ кохання.

Прочитаю напам′ять вірш, який мені подобається, і хочу, щоб ви прослухали пісню на слова Анни Ахматової «Бьется серце мое».

C:\Users\VALYA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC07390.jpg6 учень. Я хочу згадати  людину, життя якої овіяне легендами.  Це письменник і драматург   киянин Михайло Булгаков. Його доля  як доля інтелігента і громадянина приваблює мене своїм трагізмом. Людина високих моральних якостей, він чимало зробив для своєї батьківщини як лікар, провівши найкращі роки свого життя у боротьбі з найжахливішими венеричними захворюваннями. Вже один цей факт міг би поставити його на належний рівень у державі. Але цій державі не потрібні були освічені люди, не потрібні були фахівці. Безумовно, не потрібні їй були і літератори. Та ще такі літератори, як Булгаков, літератори, які мають власну думку, власний погляд на життя. Творчий світ  М. Булгакова фантастично неосяжний, різноманітний та несподіваний. Життєві і творчі стежини видатного письменника – це справді невичерпна скарбниця, яку нам залишається відкривати і відкривати для себе. І щоразу - по-новому.  Такою людиною був Михайло Булгаков, твори якого  побачили  світ  лише в середині  шістдесятих, більше  як через чверть століття  після  смерті автора. Я схиляю голову перед його талантом і мужністю, і в знак вдячності  дарую йому білі троянди, символ душевної чистоти, поваги. Життя Булгакова нерозривно пов′язане з Києвом. Тому пропоную переглянути слайд-шоу «Булгаков і Київ».

 Перегляд  слайд – шоу «Булгаков і Київ».

 

7 учень

Цього року я відкрив  для себе світ Ернеста Хемінгуея – людини честі та гідності, що мужньо протистояв життєвим негараздам і мав свій «кодекс героїзму». Познайомившись з його повістю «Старий і море», я зрозумів,  що людина не здатна жити на самоті, вона потребує іншої людини, близької людини,  яка зможе розрадити, допомогти у скрутну хвилину, дати надію, натхнення, наснагу. Кожна людина має свої мрії, і щоб дійти до поставленої мети, потрібно мати багато витримки, наполегливості. «Людину можна знищити, але перемогти  її не можна», -сказав Е. Хемінгуей.   Ці слова  стануть моїм життєвим  кредо.

C:\Users\VALYA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC07396.jpgПрезентація

«Е. Хемінгуей».

Талановитому письменнику я приніс червоні гвоздики як символ чистоти і любові, витонченості і свободи, честі і відваги.

ІІІ. Узагальнення

 Вчитель.

Отже, сподіваюсь, ми відповіли на поставлені на початку уроку питання: отримати задоволення від читання можливо,  якщо ця книга захоплює  тебе. Гадаю, що всім письменникам було б приємно  чути від вас ті слова, які ви проголошували на їхню честь. Тому від їхнього імені я дякую всім за добре слово.

IV.Підбиття підсумків роботи.

Вчитель.

 Перегорнуто останню сторінку підручника, написано останній конспект. Закінчилася література – навчальний предмет. Та література на цьому не завершується. Адже залишилися непрочитаними ще стільки творів, та навіть і вже знайомі через кілька років будуть сприйматися зовсім по-іншому. Можливо, найкращий твір ще пишеться для вас, можливо, ви самі станете автором...

Дозвольте вам, що вступають в доросле життя, дати декілька порад.

Жив – був юнак з поганим характером. Батько дав йому повний мішок цвяхів і сказав: «Забивай один цвях  в ворота саду щоразу, коли втратиш витримку і посваришся з кимось». Першого дня він забив 37 цвяхів. В наступні дні навчився контролювати кількість забитих цвяхів, зменшуючи їх щодня, так як зрозумів, що легше контролювати себе, чим забивати цвяхи.  Батько сказав юнакові: « Виймай з воріт один цвях щоразу, коли втратиш  витримку». Настав нарешті той день, коли хлопець міг сказати батькові, що витяг усі цвяхи з воріт. Батько підвів сина до воріт і сказав: «Сину, ти  добре  поводився, але подивися, скільки дірок залишилося  на воротах. Ніколи вже вони не будуть такими, як раніше. Коли ти ображаєш людей, робиш їм боляче, ти наносиш їм рани, як ті, що на воротах. І не важливо, скільки разів ти вибачишся, рана все рівно залишиться.  Рана, нанесена словами,  спричинює  такий же біль, як і фізична. Слово - не горобець, вилетить – не піймаєш. Пам′ятай про це».  Пам′ятайте про це і ви, мої дорогі діти, що людина здатна на все: погане і хороше. Тому дай вам Боже стійкості і мужності.  Якщо вам доведеться оступитись,  - нехай вистачить сил піднятися наверх, а не опуститися на дно.  Докладіть всіх зусиль, щоб знайти себе в житті. Не оточуйте себе людьми ницими і негідними. Нехай вони живуть спокійно, без вас.  Щось трапиться в житті – не плачте, тому що все закінчилось. Усміхніться, тому що  це було.  Пам′ятайте, що не існує повністю щасливого життя, існують щасливі дні і навіть хвилини.

Ось і добіг до кінця наш  останній урок літератури – останній урок навчання в школі.  Я переконана, що ви зумієте в нашому складному вирі життя бути толерантними до думок, поглядів і оцінок інших людей, зумієте бути самокритичними, скористаєтесь багатством знань, уявлень про світ, дбайливо будете ставитися до слова, пам’ятаючи, що ним можна і ощасливити, і поранити людину. Тож нехай вашим порадником і другом завжди залишиться книга.

V.Рефлексія.

Прийом „Усмішка по колу”.

Всі учні беруться за руки і, усміхаючись, по черзі промовляють побажання один одному.

Вчитель дарує учням напам׳ять паперові журавлики.

Перегляд  музичного кліпу (Б.Окуджава, «Виноградне  листя»)

 

Учасники проекту:

 

C:\Users\VALYA\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC07419.jpg

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2021
Переглядів
837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку