Розробка уроку зарубіжної літератури для 6 класу "Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця"

Про матеріал
  • Розробка уроку містить інноваційні методи та прийоми навчання, передбачає використання інтерактивного плаката та інтерактивної вправи онлайн. Урок засвоєння нових знань та навичок включає міжпредметні зв'язки (психологія, географія, мистецтво).
Перегляд файлу

Білицька ЗОШ І-ІІІ ступенів №9 Добропільської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця

 (6 клас)

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель зарубіжної літератури

                                     Білицької ЗОШ І-ІІІ ступенів №9

                             Добропільської міської ради

                            Дмитрук Ірина Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   м. Білицьке -2018

 

Тема. Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця.

Мета.  Усвідомити значимість відображення японських уявлень про красу в поезії Мацуо Басьо.

Цілі:

  • навчальна: ознайомити учнів з особливостями японської культури,  життям і творчістю Мацуо Басьо, поняттями «хайку», «сабі», «вабі», «юген», «шібуй»;
  • розвивальна: формувати навички виразного і вдумливого читання оригінальної японської поезії, уміння інтерпретувати її, розрізняти види; розвивати образне мислення, творчі здібності; формувати вміння виконувати інтерактивні вправи онлайн;
  • виховна: виховувати  шанобливе ставлення до культури японського народу, прищеплювати любов до природи через поетичне слово.

 

Очікувані результати:

учні знатимуть:

  • про Японію, особливості її культури;
  • біографію Мацуо Басьо;
  • що таке «хайку», «сабі», «вабі», «юген», «шібуй»;
  • про відображення японських уявлень про красу в поезії митця.

 

учні вмітимуть:

  • працювати з епіграфом;
  • виразно читати японську поезію;
  • аналізувати її;
  • співпрацювати в парах та групах;
  • виконувати інтерактивні вправи онлайн;
  • робити висновки.

 

Методи і прийоми: слово вчителя, психологічний аутотренінг, «Незакінчене речення», робота з епіграфом, учнівські розповіді, словникова робота, виразне читання, бесіда,  рольові ігри, фізхвилинка,  пошукова робота, творча  робота, інтерактивна вправа онлайн, інтерактивний плакат онлайн, «Мікрофон».

Форми роботи: фронтальна, робота в  парах і групах, індивідуальна робота.

Міжпредметні зв’язки: психологія, географія, мистецтво.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Унаочнення:  підручники, стікери,  макет  піщаного  годинника, ілюстрації, ікебана, костюми, аркуші зі словами,  мікрофон.

Мультимедійний супровід: презентація, інтерактивний плакат онлайн, інтерактивна вправа онлайн.

Випереджувальні завдання: підготувати розповідь для рольової ігри  «Перевтілення», повідомлення, міні-розповіді, розробити комплекс рухів японського танцю.

ХІД УРОКУ

І. Організаційно – мотиваційний етап

1.Психологічний аутотренінг  (звучить японська музика)  (Слайд 1)                                         

Учитель. Доброго дня, діти! Ви добре знаєте, що урок – це сукупність певних справ. А кожна людина повинна розпочинати справу з гарним настроєм! Отже, для цього ми з вами проведемо аутотренінг. Подивіться на спроектовані речення, які допоможуть вам  налаштуватися на плідну роботу:

Я – це  досконалий вияв життя.

Я – розумна дитина.

Я – демонструю   здатність до творчості.

Я – активний учень.

У мене є сила й уміння засвоювати нові знання.     

(Діти повторюють ці слова  по черзі, а потім – разом) 

2. Метод «Незакінчене речення»( Слайд 2)

     На   аркушиках записані незакінчені речення: 
«Від уроку я очікую..» 
«Від себе я очікую…» 
     Кожен учень дописує речення, зачитує вголос свої очікування та наклеює на макет піщаного годинника.

3. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація (Слайд 3)

Учитель. Сьогоднішній урок  - урок-подорож. Бо це  буде подорож чудовою країною Японією разом із поетом Мацуо Басьо. І хоч ця мандрівка умовна, та  веде вона шляхами  вміння здобувати нові знання, творчо мислити, аналізувати, формувати особисту думку. Отже, ви готові подорожувати? (Відповідь учнів) Дивовижна Японія подарувала світу неперевершеного майстра хоку Мацуо Басьо. Щоб краще зрозуміти, про що пише поет, варто пізнати світ, у якому він жив і творив.

ІІ. Актуалізація опорних  знань  і практичного досвіду учнів

Протягом уроку вчитель використовує інтерактивний плакат онлайн

https://www.thinglink.com/scene/1029415369464348673

1.Робота з епіграфом  (Слайд 4)

«Японія – вишуканий, прекрасний сад, утілення самої Краси…» (К. Бальмонт)

-- Прекрасний сад,  до якого ми вирушаємо, розташований на Далекому Сході, у країні Висхідного Сонця, яку здавна називають Японію.

-- Прочитайте, що про неї сказав російський поет. Як ви розумієте ці слова?

-- Які картини у вашій уяві викликає слово «Японія»?

2. Повідомлення  учнів про Японію (Слайд 5)

Учениця. Японія ( «країна, де сходить сонце») розташована на островах ( їх близько 4-х тисяч) у Тихому океані. Найбільшими є такі острови: Хонсю, Хоккайдо, Косю, Сікосу. Три чверті території займають гори. Найвищою точкою Японії  є гора Фудзіяма. Її шанують як національну святиню. Японські острови -  високосейсмічний район. Щороку тут реєструють близько півтори тисячі землетрусів, які на узбережжі нерідко супроводжуються великими хвилями цунамі.

Учень.  Японія відзначається своєрідною культурою. Протягом тривалої історії вона створила свою самобутню національну культуру. Для жителів цієї країни є традиційним тонке відчуття прекрасного, пошук краси, їм властивий тісний зв'язок з природою, любов до якої виховується з дитячих років. Японці говорять: «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому й малому – і ви навчитесь любити життя».                                                     

Учитель. Що ви, діти, можете розповісти про японську культуру?

(Діти представляють міні-розповіді, супроводжуючи їх ілюстраціями)
1-ий учень:  Японія – це країна:
  -- орігамі ( традиційне японське мистецтво: з квадратного аркуша паперу шляхом складання виходять різні фігурки та предмети).
2-ий учень:
-- ікебани ( прикладне мистецтво комбінування квітів та гілок у вазі. Ці композиції не продаються і не даруються, вони виготовляються для себе, для своєї родини).


3-ій учень:
-- бонсай ( вирощування карликових дерев у горщиках, які обмежують їх ріст).
4-ий учень:
-- чайної церемонії ( мистецтво приготування чайного напою в присутності гостей).
5-ий учень:
-- боротьби сумо ( борці, що вирізняються могутньою статурою та вагою більше 130 кг).

6-ий учень:

--нецке (міні-скульптурка зі слонячої кістки або дерева).

7-ий учень:

--самурай  (представник військового стану в Японії X—XIX століття).


Учитель. А ще Японія – це країна  поезії хайку.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення школярами навчального матеріалу

1.Рольова гра «Перевтілення»

Учень. Доброго дня! Дякую вам, діти, за запрошення. Я, Мацуо Басьо, народився в містечку Уено (Японія) у багатодітній сімї заможного селянина-самурая.    У  19-років  улаштувався на службу  до молодого господаря пажем. Він допоміг мені вивчити японський жанр хайку -  і я почав складати вірші. Згодом  господар помер, а  мені довелося повернутися   додому. У 1672 році переїхав до Токіо. Деякий час працював керівником будівельної компанії з водозабезпечення Токіо, але ця робота не приносила мені задоволення. Я відмовився від посади і згодом створив  школу хайку. Продовжував багато писати та публікувати  вірші. Після того як узимку 1682 р. пожежа знищила мою «бананову хатинку» — «басьо-ан», яку придбав мені колишній учень Сампу, я вирушив у багаторічну подорож Японією.

2. Гра  «Діалог  із поетом»

  • Прочитайте, будь ласка, свою улюблену поезію. (Фуру іке я кавадзу тобікому мідзу-но ото)

Старий ставок!
Жабка стрибне –
Сплеск пролунає. 

  • Які теми Ваших віршів? (Теми моїх поезій різні. Вони про природу і людину, їх взаємозв’язок, про красу, звичайні речі)

3. Постановка проблемного питання (Слайд 6)

У чому ж полягає  цінність хайку Мацуо Басьо?

4. Розповідь учителя про японську поезію

     Поезія японців дуже незвична для нас, європейців. Вона нагадує малюнок і залишає великий  простір для роздумів читача. У ній немає рими, але значення має кількість складів і лаконізм. А ще в Японії існують особливі  поняття для позначення того, що ми називаємо красивим.

5. Словникова робота

Запис  у зошит понять «хайку», «вабі», «сабі», «шібуй», «юген» (матеріал на форзаці підручника)

6. Виразне читання хайку вчителем та учнями

- Робота  з  підручником стор. 172-174 (Ніколенко О. М. Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва,       О. В. Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014)

 

7. Аналіз хайку

На висохлу гілку

Сів ночувати крук.

Глибока осінь.

 

-Яке враження справив на вас вірш?

-Про що він?

-Хто виступає головними героями вірша? (Крук і гілка)

-Чому зображується  лише  гілка дерева ? (Атмосфера самотності)

-Символом чого виступає крук? (Символ старості, мудрості, смерті)

-Чи є у крука й гілки щось спільне? (Самотність)

-Чиїми очима ми бачимо і крука, і гілку? (Очима оповідача)

-Як оповідач опинився біля дерева? (Можливо, мандрівник)

-Чим зацікавив крук оповідача?

-Про кого Басьо написав цей вірш?

Фізхвилинка (виходить дівчина в кімоно й показує рухи японського танцю під музику, діти повторюють їх)

ІV. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності

1.Пошукова  робота в парах  (Слайд 7)

Навести приклади вияву понять сабі, вабі, шібуй, юген у поезії Мацуо Басьо (за підручником)

2. Творча робота в групах

Учитель. Щороку в Японії відбуваються турніри майстрів і читців хоку, на якому сам імператор оголошує тему.  Ми теж проведемо такий турнір.

( Групи отримують аркуші зі словами, які повинні використати в хайку)

 

V. Узагальнення й систематизація знань учнів

 

Учитель. Отже,  у чому ж полягає цінність хайку Мацуо Басьо?

Відповіді учнів  на проблемне питання

Учитель. Поезія Мацуо Басьо закликає: «Вдивляйтесь у звичне – і побачите несподіване. Вдивляйтесь у непривабливе – і побачите гарне. Вдивляйтесь у просте – і побачите складне. Вдивляйтесь в мале – і побачите велике… Зупиніться на мить, не поспішайте, вслухайтесь, вдивляйтесь…Не проходьте повз…» Побачити прекрасне і не залишитися байдужим – ось до чого закликає нас поезія Мацуо Басьо. (Слайд 8)

VI. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія

Рефлексія

 

Метод «Мікрофон» 
- Чи справдилися ваші очікування? 

-Де і за яких обставин ви можете застосувати отримані знання?

 

VII. Домашнє завдання (Слайд 9)

Обов’язкове: знати біографію Мацуо Басьо (стор.170-171), вивчити визначення понять із теми, 3 хайку напам’ять (на вибір).

За бажанням: намалювати ілюстрацію до 1 поезії.

Учитель прощається з учнями японською мовою: Нai , genki desu (Добре, дякую!). Sayounara (До побачення!)

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Зарубіжна література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / О. М. Ніколенко, К. В. Таранік-Ткачук та ін.  - К.: Освіта, 2013 (зі змінами 2017р.)

 

  1. Ніколенко О. М. Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва,     О. В. Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014.)

 

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D1%96%D1%8F

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
14 квітня 2018
Переглядів
4310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку