Урок –дослідження
Тема: Омар Хаям. Рубаї. Лаконічність і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості О.Хаяма.
Мета:
освітня: опрацювати матеріал про виникнення та розвиток класичної персько-таджицької літератури, ознайомити здобувачів освіти з головними темами та образами поезії Омара Хаяма, повторити відомості з теорії літератури, опрацювати нові терміни;
розвивальна: розвивати образне мислення, увагу до художнього слова, навички виразного читання;
виховна: формувати інтерес до філософської лірики Омара Хаяма, виховувати почуття прекрасного, високі моральні якості; сприяти етичному та естетичному вихованню підлітків.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Омара Хаяма, роздатковий матеріал (рубаї Омара Хаяма, картки з порадами від Омара Хаяма, музичний супровід).
Тип уроку : формування компетентностей.
Ключові компетентності:
Предметні компетенції:
…О, як я хочу після тисяч років
Зійти з землі хоч травою малою !
Хід уроку
І. Організаційний момент .
(Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку)
(запис в зошит )
Слайд 1
ІІ. Мотивація освітньої діяльності .
Слайд 2 на фоні східної музики
Вчитель: Схід. Незвичайний, непізнаний, таємничий. Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковими багатствами султанів, дивовижними малюнками письменників, загадковими красунями, великою мудрістю своєрідною культурою, сутність якої ми сьогодні й спробуємо пізнати .Персія. Країна чудес, фруктовий рай, Батьківщина Омара Хаяма .
Слайд 3
Робота з епіграфом
«О, як я хочу після тисяч років
Зійти з землі хоч травкою малою!»
Так писав Омар Хаям, висловлюючи у цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишити в пам"яті людській на багато-багато років. Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам"ятали тисячу років? Що для цього потрібно?
Слайд 4
Вчитель: Це трапилось у 1859 році а Англії. У книгарнях з"явилася збірка віршів нікому не відомого до того часу поета Омара Хаяма в перекладі відомого письменника Едварда Фіцджеральда. Миттєво східний поет- філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах. І лише після того, як Хаям-поет був відкритий на Заході, нам почали цікавитись на Сході. У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хаяма не втрачають своєї популярності. І в ХХІ столітті він залишається такою ж постаттю, якою він був у період свого тріумфального визначення у ХІХ столітті.
Слайд 5
Проблемне питання: Чим приваблює людство поезія Омара Хаяма? Чому не зникає інтерес до його творчості? Поставимо перед собою це запитання і відповідь на нього будемо шукати на сьогоднішньому уроці.
(Театральна імпровізація за книгою Г.Гуліа «Сказання про Омара Хаяма»)
Слайд 6
Вчитель (на фоні східної музики) Прислухайтесь… Ніжно ллється мелодія…вона бентежить, вона зачаровує,вона вабить. Це східна мелодія. Мені цікаво, які асоціації у вас викликають слова Персія, Іран, Схід. Поділіться своїми фантазіями.
Слайд 7
Вчитель: Омар Хаям... Його життя, овіяне легендами, дотепер залишається багато в чому таємничим та загадковим. Загадковим та незвичайним нам здається і повне ім"я поета Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фатх- Омар- ібн-Ібрагім-Хаям Нішапурі. У цьому імені приховано багато цінних відомостей про Омара Хаяма:місце народження, ім"я батька, та його професія, інформація про особистісні якості поета. Останнє слово повного імені поета вказує на його місце народження-місто Нішапурі. Імя батька - Ібрагім. Він, очевидно шив намети, тому що слово «Хаям» означає «майстер, який шиє намети». Саме батько підібрав сину ім"я Омар, що означає «життя».
Слайд
Вчитель: Свої філософські роздуми про життя поет виклав у формі популярного на Сході жанру - рубаї. Сьогодні ви познайомитесь з окремими рубаї Омара Хаяма.
Рубаї- це жанр східної поезії, чотиривірш філософського змісту, в якому римуються 1,2 і 4 рядки.
Рубаї лаконічні, але місткі, наповнені філософською думкою, тому і називать їх перлинами мудрості.
(Виразне читання рубаї.)
Слайд
Вчитель: Читаючи поезію Охмара Хаяма, ми відчули, що вона проста за формою, легко перекладається на інші мови. В тому числі і на нашу рідну українську мову. За переклади брались українці: Василь Мисик, Іван Франко, Агатангел Кримський, Терентій Лисенко. Читаєш рубаї і здається, що вони мають мелодію.
Слайд
Я знаю, що у Омара Хаяма були гідні учні, серед них і наш український поет – Дмитро Павличко. Він написав рубаї і надав їм сучасного звучання.
Не поспішай, як розум твій горить,
Від гніву серце рветься і болить,
Жалітимеш ти все життя потому
За тим, що натворив у мстиву мить.
Вчитель: В рубаї підіймаються важливі життєві теми: роздуми про смертність людини, сенс кохання та буття, пошук істини. А які поради ви знайшли у віршах Хаяма?
(відповіді здобувачів освіти)
В рубаї ми знаходимо безліч порад, як має поводити себе людина. Послухайте і запам’ятайте:
- Живи праведно;
- Не губи розуму;
- Не будь блюдолизом;
- Будь високий духом;
- Цінуй життя.
Слайд
На фоні східної музики ( слайди)
Слайд
Вчитель: Поезія Омара Хаяма приваблює сучасних читачів своїм глибоким філософським змістом, любов’ю до життя, утвердженням права людини на особисте щастя. Бо в людях найбільшою цінністю є чесність, гідність, доброта, справедливість, незалежність та вірність у дружбі. І люди це розуміли у всі часи, розуміють вони це й сьогодні. Я впевнена, що літературна спадщина цього поета належить сучасності й майбутньому.
Рефлексія
1.Кубування «Життя і творчість О.Хаяма»
2.Асоціативний кущ за біографією та творчим шляхом Омара Хаяма.
(Діти на зірках пишуть асоціацію до ім'я Омара Хаяма)
Підсумок уроку
Заключне слово вчителя: Мені здається, що поезія Омара Хаяма викликала у вас, як і у мене, захоплення. Вдячна учням, які відмінно працювали сьогодні, а також сподіваюсь, що байдужих не було.
Слайд
Вчитель: На згадку про наш урок я хочу подарувати вам «Поради від Омара Хаяма» та цих яскравих метеликах і побажати, щоб прекрасні крила ваших душ завжди були барвистими, яскравими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов.
У Омара Хаяма я навчилася жити,
Почуття цінувати, як некуплений скарб,
Що зробила в житті і що треба зробити,
Малювати життя, не шкодуючи фарб.
Бажаю всім малювати своє життя яскравими фарбами, бажаю, щоб миттєвості вашого життя були щасливі, сповнені сенсу, кохання, добра і миру .
(подарунки учням та колегам )
Слайд
Різнорівневе домашнє завдання .
Вчитель: Я впевнена , що ви з цікавістю виконаєте домашнє завдання :
Основне:
Вивчити напам̕ять 3-5 рубаї і визначити їх тематику.
Додаткове (на вибір):
1. Скласти сенкан за біографією Омара Хаяма.
2.Написати лист другові ˝Відкрий для себе Омара Хаяма! ̋̋
3.Скласти «ТОП-10» цікавих фактів з біографії О.Хаяма.