Розробка уроку зарубіжної літератури у 8 класі "О.Хаям Рубаї"

Про матеріал
План-конспект уроку зарубіжної літератури у 8 з використанням інтерактивних технологій на тему "О.Хаям. Рубаї"
Перегляд файлу

Урок –дослідження

Тема:  Омар Хаям. Рубаї. Лаконічність і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості О.Хаяма.

Мета:

освітня: опрацювати матеріал про виникнення та розвиток класичної персько-таджицької літератури, ознайомити здобувачів освіти з головними темами та образами  поезії Омара Хаяма, повторити відомості з теорії літератури, опрацювати нові терміни;

розвивальна: розвивати образне мислення, увагу до художнього слова, навички виразного читання;

виховна: формувати інтерес до філософської лірики Омара Хаяма, виховувати почуття прекрасного, високі моральні якості; сприяти етичному та естетичному вихованню підлітків.

Обладнання: мультимедійна презентація, портрет Омара Хаяма, роздатковий матеріал (рубаї Омара Хаяма, картки з порадами від Омара Хаяма, музичний супровід).

Тип уроку : формування компетентностей.

Ключові компетентності:

  • цінування краси природи, сприйняття людини як частки світу;
  • усвідомлення впливу історичних подій на долю людини, судження щодо активної громадянської позиції;
  • розуміння впливу позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги.

Предметні компетенції:

  • розуміння та уміння пояснювати хронологічні межі Середньовіччя, називати видатних представників середньовічної літератури, визначати їх внесок у розвиток світової літератури, знати ключові періоди та жанри середньовічної літератури, визначати основні теми й мотиви в ліриці митців.

                                                                         …О, як я хочу після тисяч років

                                                                            Зійти з землі хоч травою малою !

                                                           Хід уроку

І. Організаційний момент .

(Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку)

(запис в зошит )

Слайд 1

ІІ. Мотивація  освітньої діяльності .

Слайд 2 на фоні східної музики

Вчитель: Схід. Незвичайний, непізнаний, таємничий. Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковими багатствами султанів, дивовижними малюнками письменників, загадковими красунями, великою мудрістю своєрідною культурою, сутність якої ми  сьогодні й спробуємо пізнати .Персія. Країна чудес, фруктовий рай, Батьківщина Омара Хаяма .

 

Слайд 3

 Робота  з епіграфом

«О, як я хочу після тисяч років

 Зійти з землі хоч травкою малою!»

Так писав  Омар Хаям, висловлюючи  у цих поетичних  рядках просте, зрозуміле всім бажання залишити  в пам"яті людській на багато-багато років. Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам"ятали тисячу років? Що для цього потрібно?

Слайд 4

Вчитель: Це трапилось у 1859 році а Англії. У книгарнях з"явилася збірка віршів нікому не відомого до того часу   поета Омара Хаяма в перекладі відомого письменника  Едварда Фіцджеральда. Миттєво східний поет- філософ став надзвичайно популярним не лише в Англії, але й у всіх європейських країнах. І лише після того, як Хаям-поет був відкритий на Заході, нам почали цікавитись на Сході. У сьогоднішньому світі рубаї Омара Хаяма не втрачають своєї популярності. І в ХХІ столітті він залишається такою ж постаттю, якою він був у період свого тріумфального визначення у ХІХ столітті.

Слайд 5

 Проблемне питання:   Чим приваблює людство поезія Омара Хаяма? Чому не зникає інтерес до його творчості?  Поставимо перед собою це запитання і відповідь на нього будемо шукати на  сьогоднішньому уроці.

 (Театральна імпровізація за книгою Г.Гуліа «Сказання про Омара Хаяма»)

Слайд 6

Вчитель (на фоні східної музики) Прислухайтесь… Ніжно ллється мелодія…вона бентежить, вона зачаровує,вона вабить. Це східна мелодія. Мені цікаво, які асоціації  у вас викликають слова Персія, Іран, Схід. Поділіться своїми фантазіями.

Слайд 7

Вчитель: Омар Хаям... Його життя, овіяне легендами, дотепер залишається   багато в чому таємничим та загадковим. Загадковим та незвичайним нам здається і повне ім"я поета Гіяс-ад-Дін-Абу-аль-Фатх- Омар- ібн-Ібрагім-Хаям Нішапурі. У цьому імені приховано багато цінних відомостей про Омара Хаяма:місце народження, ім"я батька, та його професія, інформація про особистісні якості поета. Останнє слово повного імені поета вказує на його місце народження-місто Нішапурі. Імя батька - Ібрагім. Він, очевидно шив намети, тому що  слово «Хаям» означає «майстер, який шиє намети». Саме батько підібрав сину ім"я Омар, що означає «життя».

 

 

 

 

 

 

 

Слайд

Вчитель: Свої  філософські роздуми про життя поет виклав у формі популярного на Сході жанру -  рубаї. Сьогодні ви познайомитесь з окремими рубаї Омара Хаяма.

Рубаї- це жанр східної поезії, чотиривірш філософського змісту, в якому римуються 1,2 і 4 рядки.

Рубаї лаконічні, але місткі, наповнені філософською думкою, тому і називать їх перлинами мудрості.

(Виразне читання рубаї.)

Слайд

Вчитель: Читаючи поезію Охмара Хаяма, ми відчули, що вона проста за формою, легко перекладається на інші мови. В тому числі і на нашу рідну українську мову. За переклади брались українці: Василь Мисик, Іван Франко, Агатангел  Кримський,  Терентій Лисенко. Читаєш рубаї і здається, що вони мають мелодію.

Слайд

 Я знаю, що у Омара Хаяма були гідні учні, серед них і наш український поет – Дмитро Павличко. Він написав рубаї і надав їм сучасного звучання.

Не поспішай, як розум твій горить,

Від гніву серце рветься і болить,

Жалітимеш ти все життя потому

За тим, що натворив у мстиву мить.

Вчитель: В рубаї підіймаються важливі життєві теми: роздуми про смертність людини, сенс кохання та буття, пошук істини. А які поради ви знайшли у віршах Хаяма?

(відповіді здобувачів освіти)

В рубаї  ми знаходимо безліч порад, як має поводити себе людина. Послухайте і запам’ятайте:

- Живи праведно;

- Не губи розуму;

- Не будь  блюдолизом;

- Будь високий духом;

- Цінуй життя.

 Слайд

На фоні східної музики (  слайди)

Слайд

Вчитель: Поезія Омара Хаяма приваблює сучасних  читачів своїм глибоким філософським змістом, любов’ю до життя, утвердженням права людини на особисте щастя. Бо в людях найбільшою цінністю є чесність, гідність, доброта, справедливість, незалежність та вірність у дружбі. І люди це розуміли у всі часи, розуміють вони це й сьогодні. Я впевнена, що літературна спадщина цього поета належить сучасності й майбутньому.

Рефлексія

1.Кубування «Життя і творчість О.Хаяма»

2.Асоціативний кущ  за біографією та творчим шляхом Омара Хаяма.

(Діти на зірках пишуть асоціацію до ім'я Омара Хаяма)

 Підсумок уроку

Заключне слово вчителя: Мені здається, що поезія Омара Хаяма викликала у вас, як і у мене, захоплення. Вдячна учням, які відмінно працювали сьогодні, а також  сподіваюсь, що байдужих не було.

Слайд 

Вчитель: На згадку про наш урок я хочу подарувати вам «Поради від Омара Хаяма» та цих яскравих метеликах і побажати, щоб прекрасні крила ваших душ завжди були барвистими, яскравими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов.

                У Омара Хаяма я навчилася жити,

                Почуття цінувати, як некуплений скарб,

                Що зробила в житті і що треба зробити,

                Малювати життя, не  шкодуючи фарб.

Бажаю всім  малювати  своє життя яскравими фарбами, бажаю, щоб  миттєвості  вашого життя були  щасливі, сповнені  сенсу, кохання, добра і миру .

(подарунки  учням та колегам )

Слайд

Різнорівневе  домашнє завдання .

Вчитель: Я впевнена , що ви з цікавістю  виконаєте домашнє завдання :

Основне:

Вивчити напам̕ять 3-5 рубаї  і визначити  їх  тематику.

Додаткове (на вибір):

1. Скласти  сенкан  за біографією Омара  Хаяма.

2.Написати лист другові ˝Відкрий для   себе  Омара Хаяма! ̋̋

3.Скласти «ТОП-10» цікавих фактів з біографії О.Хаяма.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Зленко Олена
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Сімакова Л.А., Снєгірьова В.В.)
Додано
27 січня 2020
Переглядів
822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку