Дана розробка уроку буде цікавою вчителю зарубіжної літератури. В ній матеріал, який навчить бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; Матеріал також спрямований на виховання поваги до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Автор розробки уроку із зарубіжної літератури
вчитель російської мови та зарубіжної літератури
Криворізької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 99
Лисякова Тамара Миколаївна,
спеціалист вищої категорії, старший вчитель
ТЕМА. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.
МЕТА: навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, вміння обстоювати власну думку; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Хід уроку
«КОЛИ, ЗДАЄТЬСЯ, ЖИТИ НЕСПРОМОГА,
КОЛИ, ЗДАЄТЬСЯ, БІЛЬШЕ СИЛ НЕМА,
пОВІР У СЕБЕ – І ТВОЯ ТРИВОГА
РОЗВІЄТЬСЯ, ЯК МАРЕВО, САМА…»
І. Організаційний момент
Учитель. Добрий день! Я вас вітаю, дорогі діти, на уроці.
Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій.». Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-1-
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Отож, тема нашого уроку…
Отож, метою нашого уроку є винести рецепт досягнення порозуміння у сім’ї, тобто з’ясувати, які мають бути стосунки між рідними людьми – батьком і сином, обговорити можливі способи їх зближення, вміння розвивати толерантність, повагу до батьків і відповідальність перед родиною.
До речі, художників, які зображують на своїх полотнах морський пейзаж називають мариністами.
Ви вдома теж малювали море, подивимось на ваше бачення морської стихії (Діти презентують і коротко розповідають про море)
-2-
що події відбуваються саме на морі)
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
За жанром твір Олдріджа «Останній дюйм» – це новела (пригадуємо, що таке новела)
Отже. Ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином.
Що ми можемо їм порадити?
Рецепт №1. Знаходити порозуміння
Рецепт №2. Бути уважними і терплячими один до одного
-3-
Рецепт №4. Ніколи не втрачати бажання жити.
Рецепт №5. Вникати в проблеми близьких людей.
батьком і сином? (екстремальну ситуацію)
Крузо», «Жага до життя», «15- річний капітан»). Наші герої теж опинились в екстремальній ситуації. Невже потрібна була екстремальна ситуація, щоб герої змогли розгледіти один одного?
Рецепт № 6. Найдорожче – це життя.
як ви думаєте, що б ми змогли там побачити? Які фото там були б?
-4-
8. Колаж «Щасливі миті мого життя». Діти презентують свої фото.
V. Закріплення вивченого матеріалу. Виставлення оцінок.
1. Слово вчителя. Отож, сьогодні ми з вами придумали власний рецепт досягнення успіху у стосунках з рідними людьми і він полягає у тому… (перелік рецептів). Я сподіваюсь, що цим рецептом ви обов’язково скористаєтесь і він стане вам у нагоді. І дуже хочеться, щоб ви ніколи не ставали у чергу для спілкування зі своїми батьками, так, як хлопчик у одній із поезій.
Отец, как обычно, с работы пришёл
И чинно уселся за письменный стол,
Привычно открыл верхний ящик стола,
Затем с головой погрузился в дела.
- Пойду – ка я к папе, - сказал маме сын,
Он, верно, скучает, коль снова один.
- Не надо мешать. Он там занят теперь.
Но сын не послушал, открыл тихо дверь.
С отцом незаметно он рядышком встал.
Склонившись над книгой, тот что – то писал.
- А что в этой книге? –
- Ты вряд ли поймешь.
- Но, папа, я буду стараться…
– Ну что ж.
Здесь важные встречи, людей имена,
Здесь всё, чем я занят в течение дня.
Уставился мальчик на папу, любя:
- Скажи, а записан ли я у тебя?
Твір «Останній дюйм – це своерідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.
-5-
Прийшовши сьогодні додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте їм за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються, захищають. І батькам теж потрібно подякувати вам, адже ви є у них. Тому давайте просто приносити одне одному радість. Це так мало і так багато водночас. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
VІ. Домашнє завдання. Написати в зошит прислів’я та приказки про сім’ю. Підготувати повідомлення про Р.Кіплінга.
Звучить пісня Анатолія Матвійчука «Присвята батькам»
-6-