Розробка уроку. "Засідання детективної агенції «ПОШУК». Артур Конан Дойл–письменник детективного жанру".

Про матеріал
Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи. Форма уроку: урок-гра. Методи: словесний, частково – пошуковий, практичний, наочний. Прийоми: слово вчителя, бесіда, рольова гра, робота в групах, колективна робота. Урок розроблений на основі методичної проблеми вчителя :" Розвиток творчо- пізнавальних здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури
Перегляд файлу

1

 

Урок  7 клас Дата

Тема: Засідання детективної агенції «ПОШУК». Артур Конан Дойл–письменник детективного жанру.

Очікувані результати: учні учні виявлять інтерес до постаті письменника А.Конан Дойла;

Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи.

Форма уроку: урок-гра.

Методи: словесний, частково – пошуковий, практичний, наочний

Прийоми: слово вчителя, бесіда, рольова гра, робота в групах, колективна робота

Обладнання: презентація до уроку; виставка книг письменників детективного жанру, речі, роздатковий матеріал

Випереджаюче завдання до уроку: підготувати повідомлення про життя і творчість Артура Конан Дойля.

        Епіграф

     Детективні оповідання корисно читати                                                            хоча б тому, що вони приносять задоволення.                                                                                     Тож уважно дивіться на цей світ,                                                                                                                 читайте і аналізуйте.

         Генріх Манн

Хід уроку

I.Організаційний момент . Налаштування. (Слайд 1)

Учитель. Уявіть собі чисте безхмарне небо. Одна лише думка про це повинна покращити ваш настрій. Тепер подивіться на ландшафти.

Яка з перерахованих картин найбільше вас розслаблює і заспокоює?

-Білу снігову рівнину бачать люди, які вирішують складні проблеми з допомогою слова.

-Морський простір уявляють люди, що мають талант до міжособистісних відносин.

-Зелені гори побачили учасники, що мають особливий дар до спілкування. ------Поле в жовтих квітах готові побачити люди, яких можна назвати джерелом знань і творчості, які готові поділитися своїми знаннями з іншими.

Я надіюсь , що ви саме ті учні, які готові поділитися з нами своїми знаннями, готові успішно працювати, вирішувати проблеми, працювати разом. Я бажаю вам гарного настрою, великої працездатності на нашому незвичайному уроці

   

Вчитель:   Світ дивовижний вас вітає.

    Всіх тих, хто вдумливо читає.

    Долати знань високі мури

    Вас кличе світ літератури!

 

II.Мотивація до навчання

Вчитель: Світова Література - дивовижна країна.  Ви мандруєте нею ось уже 3-й рік. Розмаїття тем, образів, жанрів. Пригадайте жанри, з якими ви знайомі  ( казки, легенди байки, міфи,  оповідання, фантастичні,сатиричні твори, пригодницькі, патріотичні).

 Але сьогодні ми продовжимо нашу розмову з жанром в літературі, який всі люблять ( особливо дорослі). Пригадаймо цей жанр, коли повернемося в дитинство, до мультиків.

( Пісня «сыщика» з мультфільму «По следам Бременских музыкантов») (відповіді учнів)

III. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Так. Це - ДЕТЕКТИВ! Ми протягом року з вами на наших факультативних заняттях знайомимося з деякими творами цього жанру. Я запрошую вас на засідання детективної агенції.

Отож, ми маємо справу з цікавим жанром, якого колись серьйозно не сприймали читачі - літературним детективом. (Слайд 2-3)

РОЗМИНКА

Вчитель: Які асоціації у вас виникають при слові «детектив» ?

1. Вправа «Асоціативний кущ» ( злочин, кара, переслідування, загадка, плутанина, розкриття, пригода, кримінал, злочинець, свідок, уліка , докази, інтрига, поліція ,алібі, протокол )2.Вправа: « Оберіть ознаки» літературного детективу (Слайд 4)

Різновид пригодницької літератури 

Ліро-епічний твір

Жанр фольклору

Напружений сюжет

Зображення подій певного історичного періоду

Наявність таємниці

Герої – історичні особи

Розслідування злочину

Створення фантастичних картин та образів

Містить захопливу інтригу

Головний  герой – детектив

Вчитель:

3.Вправа «Продовжіть думку»: Твори детективного жанру: захоплюючі….(логічні, цікаві, хвилюючі, неперевершені, інтригуючі)

Вчитель: Давайте попрацюємо з теорією (Слайд5)

 

 

 

ПЕРЕВІРКА (слайд6)

Вчитель: Отже, детективнi твори – це захоплюючі твори.

  Злочинiв так багато... Злочинцi в усі  часи були жорстокими та безжальними.У детективах пiдлiсть вiдступає перед чеснiстю та поряднiстю, добро перемагає зло, а той, хто порушує закон, повинен за це відповідати. Отже, погодьтеся, це зовсiм не другорядний жанр, він дapyє нам, читачам, не тiльки rocтpi переживання, а й вipy, що i у людини є шанс вижити, є захисник: могутнiй супермен або приватний детектив, в порядностi якого можна бути впевненим.

Вчитель: Подивіться на галерею портретів письменників детективного жанру ТОП 10: ПОРТРЕТИ+ вислови

4. Вправа на кмітливість: Чий портрет мав би тут бути і ЧОМУ. (ЕДГАР ПО)

Його, до речi, вважав своїм вчителем теж дуже вiдомий письменник, а на мою думку, неперевершений майстер  жанру детективу – англiйський письменник Артур Конан Дойл. (Слайд 7)

 

IV. Усвідомлення змісту.

1.Робота з портретом Артура Конан Дойля.

Вчитель: Словесне малювання.

Подивiтъся на портрет цiєi людини, скромної, але винятково талановитоi...

Письменник Джером К.Джером говорив, що це була «Людина великого серця, велика на зріст , з великою душею»

(Вчитель: опишіть зовнішність письменника (відповіді учнів)

( Це був широколиций, плечистий чоловік величезного зросту, з дуже вузькими очима й обвислими моржевими вусами, які надавали йому добродушно-лютого вигляду. Було в ньому щось наївне і дуже затишне»

2. Знайомство з біографією письменника.

Рольова гра

Вчитель: А що ми знаємо про Артура Конан Дойля?  Народився в Едiнбурзi в 1859р.  Давайте скористаємось методом, яким сер Артур надiлив свого героя Шерлока Холмса. Методом, при якому розглядаючи речi людини, робить на пiдставi спостережень висновки про цю людину. Цей спосiб логiчного мислення Шерлок Холмс називав методом дедукцiї. 

Вчитель: Трiшечки фантазiї, i ми уявимо собi, що невеличка приватна детективна агенція знаходиться в 7б класі. І до неї завітав молодий юнак, що хоче бути детективом і має до цього хист.

 

 

 

 

3.Рольова гра ( учні отримували випереджувальне завдання)

 

(На столику лежать речі: фото матері, книга »Айвенго», БІБЛІЯ палітра та пензлик, стетоскоп, географічна карта, боксерські рукавички, прлісок , ручка)

 Детектив1: Добридень, юначе!

Юнак: Добрий день, шановне товариство!  Мрію бути детективом, допомагати тим, хто попав в біду. Візьміть до себе в учні та в помічники.

Детектив1: Благородне бажання. Чому б  і ні! Але у нас є традиція: всіх бажаючих працювати з нами знайомимо з життям нашого кумира –знаменитого Артура Конан Дойля , письменника, що створив знаменитого Шерлок Холмса , нашого коллегу.

 Отож, почнемо.     

Детектив 2:

  •   Старовинне фото жiнки.

Подивись, юначе, на цей портрет. Ця мила жiнка - мати Артура Мері Фолі. Нiжна i вразлива, чудово вихована, вона i сина виховувала: „Бути щедрим з бiдними, чесним i порядним завжди, бути лицарем з жiнкою, Mepi знала багато мов, iсторiю, цікавилась геральдикою. Разом з сином читала і перечитувала роман

«Айвенго» про честь і доблесть. Дар оповiдача Конан Дойль i перейняв, вiд матepi , яку дуже любив і цінував. Залишилось 1,5 тисячi листiв Конан Дойля до рідної матусі.

ДЕТЕКТИВ 3:

  •     Палітра та пензлик.

Взявши в руки палітру та пензлик, хочу сказати, що батько i дiд письменника були живописцями. Сер Артур вважав батька талановитим. Чарльз Дойл був першим iлюстратором оповiдань сина.

Детектив 4:

  •     Бiблiя. Книга книг -

В пiдготовчій школі, в єзуїтському колледжі, в яких навчався Артур, готували до релiгiйної кар'єри. Але захоплення Майн Рiдом i Вальтером Скоттом, нестримна енергiя Конан Дойля, нiяк не вiдповiдали релігійним правилам життя. Тому він стає студентом Едiнбургзького унiверситету.

Детектив1:

  •      Стетоскоп.

 Необхіднаріч, юначе, лікарський стетоскоп.

Ця рiч свiдчить про те, що її хазяїн мав справу з медициною. Цим приладом він вислуховував серце i легенi своїх пацiєнтiв. Звичайно, це Артур Конан Дойль – доброзичливий i чуйний лiкар, який був i терапевтом, i педiатром, i хірургом. Але пацієнти не наважувались йти до недосвідченого лікаря. Й у Артура було багато часу займатися літературою. Пiд час англо-бурської вiйни Конан Дойль добровiльно стає головним хірургом у польовому госпiталi.

Детектив2:

 

  •     Географiчна карта.

Таку рiч мir мати при собi тiльки мандрiвник. Ще з раннього дитинства він мрiяв про мандри. 1 як тiльки отримав диплом лiкаря, вiдразу ж записався корабельним

медиком на китобiйне судно, що йшло до Льодовитого океану. Наступний piк – подорож до Африки, потім Австралiя i Норвегiя. 3 останньої подорожi він вже не в змозi був добратися додому без сторонньої допомоги. Але з властивим йому гумором в oстанні cвoї години пожартував: „Я багато подорожував, але зараз мене чекає, мабуть, найцiкавiша подорож ”.

Детектив 3:

  •     Боксерська рукавичка.

О, ця рiч могла належати тiльки спортсмену. Вiдомо, що сер Артур протягом свого життя займався спортом. Якщо зазирнути в книгу про відомих людей „ Хто є хто ”, то прочитаємо: „А.Конан Дойль в молодi роки захоплювався боксом, навіть неодноразово був чемпiоном університету”.

Боксерськi рукавички завжди висiли в кабiнетi письменника. Не забував Конан Дойль й iншi види спорту: волейбол, гандбол, регбі, крикет, їзду на велосипедi. Може, саме заняття спортом допомогли серу Артуру пережити стiльки горя, які готувала йому доля.

 ( Доповнення учня)

Щодо горя i страждань, треба сказати, що oстанні роки життя письменника були дуже сумними. Biн тяжко переживав страшну втрату – на вiйнi загинули його дорогi люди: старший син, брат, двоє племiнникiв, зять, брат дружини – всього 6 чоловiк з однiєї сім’ї. Тiльки нiякi випробування не зломили стiйкого духу благородноi людини. Вдумайтеся у слова, що їx попросила вирiзати на надгробному пам'ятниковi вдова письменника: „Вiрний, як сталь, прямий, як клинок ”.

Детектив 4:

  •      Пролісок

Чудесна весняна квітка, юначе. Саме її тримав в руках тримав Конан Дойл в останні хвилини свого життя. Він вийшов до саду. Коли його знайшли, то він лежав на землі: одна рука стискала землю, а інша – білий пролісок.Це було в 1930 році. Останні слова були адресовані дружині. « Ви – чудові», - прошепотів письменник.

Детектив1:

  •                 Ручка.

Я тримаю в руках звичайнiсiньку ручку. З – пiд її пера вийшли науково-фантастичнi повiстi „ чудовi iсторичнi романи, 3 томи вiршiв. А самі найпопулярнiшими стали твори про славетного Шерлока Холмса, тобто детективнi. Всього цих творів – 60.Отаким було життя славетного Артура Конан Дойля, шановний друже. Запрошуємо тебе до нашого товариства.

 

Вчитель: підведемо підсумок. Яким же був інтелектуальний світ письменника? ( ЗА ЧАСОМ) ПРИЙОМ «ГРОНУВАННЯ»

 

Вчитель: Кажуть, що час – найкращий суддя. Щодо творів Конан Дойля. То вони  не загубилися в часі. Їх люблять, вони дарують естетичну насолоду і переконують в безмежних можливостях людського розуму, мислення, інтелекту та спостережливості у встановленні справедливості.

 

 

КОНКУРСИ

1. «Кваліфікація злочину»

Перед працівниками детективних агенцій – опис злочинів, які вони зустрічали в найпопулярніших казках братів Грімм. Завдання – написати назви злочинів, тобто сформулювати обвинувачення мовою юристів. За правильне виконання 1 завдання учасники отримують 1 бал.

 

Опис злочину в казці

Назва злочину юридичною мовою

1. «Білосніжці дуже хотілося того яблука, і як вона побачила, що селянка їсть його, то не втрималась, вистромила руку у вікно й узяла отруєну половину. Та тільки-но вкусила її, зразу впала додолу мертва».

(Убивство через отруєння)

2. «Був собі колись король, і мав він за своїм замком чудовий сад, а в тім саду росла яблуня, що родила золоті яблука. Коли яблука почали доспівати, їх порахували, а вранці бачать – одного не вистачає».

(Крадіжка)

 

3. «Доїхали три брати до узлісся. Королевич сів на цямрину, поки брати розмовляли. А їм тільки того було й треба. Вони штовхнули його в криницю, а самі взяли королівну, коня й золотого птаха та й поїхали до батька».

(Злочинна змова з метою заволодіння майном)

 

2. «ХТО Є ХТО?»

Упізнати детектива за портретом

1. Він, по суті, добрий чарівник. Голова його подібна до яйця, прикрашена розкішними вусами, які складають предмет особливої гордості власника. Він справжній інтелектуальний Геркулес. А.Крісті навіть назвала його «Еркюль», що й означає «Геркулес». (Еркюль Пуаро.)

2. Ж. Сіменон може пишатися: ще за його життя створеному ним герою поставили пам'ятник. Бронзова фігура знаходиться в містечку Делфзейлі, де і виник перший роман про славнозвісного комісара. (Комісар Мегре.)

3. Її вік – 65-75 років. Вона не професіональний детектив. Зрідка потрапляючи до Лондона, наша дама цікавиться тільки магазинами: посуд, постільна білизна, вовняні нитки для плетіння. Але вона полюбилася читачам не менше, ніж Е.Пуаро, теж герой романів А.Крісті. (Міс Марпл.)

3.Розгадай головоломку( РОБОТА В ГРУПАХ)

ВИЧИДЕТАИ    ТЕКТЙТЕ  (Читайте детективи) ( слайд 8)

 4."Чорна скринька"

 

 

 

Питання-підказки:

  1. (6 очок) Історія їх винаходу нараховує тисячі років. Навряд чи хтось візьме на себе сміливість назвати ім'я винахідника. У давнині їх називали клепсидрами.
  2. (5 очок) Майже в кожного з вас є ця чудова річ.
  3. (4 очок) Ця річ протягом століть постійно удосконалювалася й перетерплювала зміни, зменшуючись у своїх розмірах, стаючи уніфікованою. У різний час у це внесли свою лепту Галілео Галілей, Папа Римський, інженер Кулібін.
  4. (3 очок) У математиці без цього предмета важко обійтися. Особливо при розв'язанні завдань на рух.
  5. (2 очок) Цієї речі властиві епітети: сонячні, водяні, піскові, механічні, електронні, водонепроникні, протиударні.
  6. (1 очок) Цьому предмету присвячена загадка:«Увесь день вусами ворушать і час узнавати велять».

5.ЗНАЙДИ ТЕРМІНИ( робота в групах)

І

Р

И

Г

Н

Т

З

А

С

У

П

К

В

Д

Н

О

 

6.«Детективний  жанр».

У пршому раунді команди повинні дуже швидко давати відповіді на запитання протягом однієї хвилини і набирати бали. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Якщо відповіді у команди немає, то потрібно сказати «Далі» і слухати наступне запитання, щоб не гаяти часу.

Запитання.

1. Літературний жанр про розкриття злочину. (Детектив)    

2. Те, з чого починається детектив. ( Злочин )

3. Ручний портрет злочинця. ( Відбиток пальців)

  1. Браслети злочинця. ( Наручники )

5.Нишпорка їх збирає для звинувачення злочинця. (Докази)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           7.  Перший письменник - автор детективного оповідання. (Едгар По)

8.Вимагательство шляхом залякування і погроз розголосити компрометуючи дані. (Шантаж)

10. Тет - а - тет із слідчим. ( Допит )

11. Метод розслідування, яким користується Шерлок Холмс. (Дедуктивний)

12. Те, що порушує злочинець. ( Закон )

13. Міс Марпл та ЕркюльПуаро – це герої детективів якого автора? (Агати Крісті)

14. Людина, яка мимоволі бачила злочин. (Свідок)

15.  Документ – запис ходу допиту. (Протокол)

16. Знаменитий інспектор – герой творів Жоржа Сименона. (Мегре)

17. Створення фальшивої зовнішності за допомогою різних засобів. (Гримування)

18.Відстеження дій якоїсь особи з метою виявлення її зв’язків. (Спостереження)

19. Одне з декількох можливих тлумачень причин і ходу злочину. (Версія)

РОБОТА В ГРУПІ СКЛАСТИ ДЕТЕКТИВНУ КАРТИНКУ

7.Темна справа Фірма, що випускала побутові прилади, довірила інженеру Компару працювати над кресленнями нової пральної машини. Компар узяв секретні документи додому. Ранком Компар зателефонував приватному детективу Людовику і сказав, що конкуренти його пограбували. Людовик терміново виїхав на квартиру до інженера. Компар розповів йому, що вчора ввечері в будинку вимкнули світло.

Темное дело

 

Далі трапилося несподіване. Хтось подзвонив у двері. Незнайомець направив

пистолета на інженера і той вимушений був віддати  документи.

 

Темное дело

Людовик уважно вислухав розповідь і зробив висновок: уся історія — брехня від початку до кінця. Інженер, очевидно, підкуплений конкурентами.

Темное дело

Чому Людовик звинуватив Компара в брехні?

Якщо в будинку Компара, коли він працював із кресленням, несподівано відключилася електрика, як міг грабіжник подзвонити в двері

9.ДЛЯ КМІТЛИВИХ( 1бал)

 «Детектив іде по сліду.»

Слід відгадати твір за сюжетом.

1. В одній країні почали вимірювати ноги з метою розпізнавання особи. Кого там шукали? (Попелюшку.)

2. Розбійника, який вбивав людей тільки силою свого голосу, перемагає людина, яка тільки - но почала ходити. Хто це? (Ілля Муромець.)

3. Звичайна працівниця сільського господарства створила виріб із дорогоцінного металу. Її господарі, старе подружжя, випробовують його на міцність. Раптом з'являється незнайомка і розбиває коштовність. Як вона це зробила? («Курочка Ряба.» Миша хвостиком махнула.)


1. Що підняти з землі легко, але важко кинути далеко? (Пух)

  • 2. В якому випадку 3 дідусі, 2 бабці, 4 онучки, 3 жучки, кішка і 7 мишок з ріпкою, під однією  парасольку  не намокнуть?
  • (У разі, якщо не буде дощу.)
  • 3.У назві якої цукерки відчувається холод?
  • (Льодяник)
  • 4. Чим можна поділитися тільки один раз?
  • (Секретом)
  • 5.Чим більше з неї береш, тим більше вона стає.
  • (Яма)
  • 6.Що стане більше, якщо його перевернути догори ногами?
  • (Число 6)
  • 7.Дороги є - їхати не можна, земля є - орати не можна, луки є - косити не можна, в річках, морях води немає. Що це?
  • (Географічна карта)

 

Наша конкурсна гра підійшла до завершення. Юні детективі довели свою здатність спостерігати, робити висновки і розкривати таємниці. Тож читайте детективи – це цікаво і корисно.

Вчитель:Наш урок закінчився .Прийміть від мене побажання:

Знаходьте час для роботи.

Це – умова успіху.

Знаходьте час для роздумів.

Це – джерело сили.

Знаходьте час для гри.

Це – секрет молодості.

Знаходьте час для читання.

Це – основа знань.

Знаходьте час для дружби.

Це – умова щастя.

Знаходьте час для мрії.

Це – шлях до зірок.

 

ДОДАТОК

На світанку до Ватсона прийшов давній приятель містер Кастерлі.

„Джеймсе, — розпочав він, — я сьогодні не спав цілу ніч. Маргарет поїхала до нашої дочки і має повернутися увечері. А тут такий "сюрприз" — розбита її улюблена мейсенська ваза! Моєї провини у цьому немає. Я сідав вечеряти, коли почув стукіт і дзвін скалок у спальні.

 Вбіг туди і встиг помітити якогось чоловіка, який вистрибував через вікно. Не роздумуючи, побіг за ним. Але вечорами вже холодно, скло в моїх окулярах миттєво спітніло, і поки я витирав, незнайомець встиг втекти. Відшукай його, Джеймсе, бо як я поясню Маргарет?”Але Ватсон не поспішав із пошуками. Він тільки покивав головою і з усмішкою промовив:

— Дінні, друже мій, хіба можна так боятися дружини? Ти ж уже сивий джентльмен, а не хлопчисько. З ким не трапляється? Впевнений, Маргарет не буде довго сердитися на тебе.

Запитання: Чому лікар зразу зрозумів, що злочинець вигаданий?

Відповідь: Скло в окулярах пітніє, коли входиш з вулиці у приміщення, а не навпаки.

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
1916
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку