Розробка урокуза романом Гарпер Лі “Вбити пересмішника” "Моральні ідеали в романі Гарпер Лі “Вбити пересмішника”. Утвердження етичних цінностей"

Про матеріал
Цей матеріал допоможе вчителям та учням скласти уявлення про внутрішній світ героїв роману Гарпер Лі; створити умови для формування уміння характеризувати героїв художнього твору, аргументувації власного ставлення до персонажів та їх поведінки, розвитку навичок роботи з текстом, уміння співставляти книгу та її екранізацію; виховувати кращі моральні якості.
Перегляд файлу

1

 

     РОЗРОБКИ УРОКІВ ЗА РОМАНОМ ГАРПЕР ЛІ “ВБИТИ ПЕРЕСМІШНИКА”

Тема: Моральні ідеали в романі Гарпер Лі “Вбити пересмішника”. Утвердження етичних цінностей.

Мета: допомогти учням скласти уявлення про внутрішній світ героїв роману Гарпер Лі; створити умови для формування уміння характеризувати героїв художнього твору, аргументувації власного ставлення до персонажів та їх поведінки, розвитку навичок роботи з текстом, уміння співставляти книгу та її екранізацію;  виховувати кращі моральні якості.

Цілі.

Учні знатимуть: характерні риси героїв твору, їх моральні принципи,

Учні вмітимуть: обгрунтовувати своє ставлення до персонажів, логічно висловлювати враження від прочитаного, співставляти художній твір та екранізацію за ним.

Обладнання: портрет Гарпер Лі, текст твору, комп’ютер, ілюстрації до твору, відеоуривки з кінофільму.

Тип уроку: комбінований.

                                        «Не можеш зрозуміти людину, не влізши в її шкуру»

                                                                                                                                     Гарпер Лі

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Здійснюється в ході уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

1. Слово вчителя.

В доросле життя діти завжди дуже поспішають. Це привабливо: бути самостійним і незалежним, вирішувати все самому, нікого ні про що не питаючись. Дуже важливо не просто стати дорослим, а яким ти станеш в дорослому житті. Письменниця Гарпер Лі показує нам події в романі “Вбити пересмішника” очима маленької дівчинки. Якими ж перед нею постають дорослі герої?

  1. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Впізнайте про кого  так говорить героїня роману дівчинка Скаут:

“...Ми можемо гратися на її моріжку, їсти її мускатний виноград, не ламаючи лози, вільно користуватися її просторим двором...Вона була удова, жінка-хамелеон, яка працювала на своїх грядках у старому солом’яному брилі й чоловічому комбінезоні, але о п’ятій вечора, прийнявши ванну, з`являлась на своїй веранді у всій величі та блиску найгарнішої пані нашої вулиці.”

(Міс Моді)

  “...Була рідною сестрою Атикуса, та коли Джемі мені розповідав, як ельфи підміняють немовлят, я вирішила,що її підмінили в колисці, й наші бабуня й дідусь отримали не Фінча, Крофорда.”

(Тітка Александра)

“...Вона вся складалася ніби з гострих кутів і кісток; була короткозора і косоока; долоню мала широку,як дошка і вдвічі твердішу...Вона мешкала в нас відколи народився Джемі, отже, я зроду відчула її тиранічну присутність”

(Келпурнія)

3. Робота в парах. Взаємозапитання.

(готували як дом.завдання) Результат пошуку зображень за запитом "вбити пересмішника ілюстрації"

 

Учень зачитує характеристики героїв, не називаючи імен.

(Імена називає інший, доповнюючи власними записами)

   4. Запитання до класу.

До кого має відношення дана цитата:

“Він був худий і жилавий, з безбарвними очима - настільки безбарвними, що вони не відбивали світла. Вилиці мав гострі,рот широкий, з тонкою верхньою губою і товстою нижньою.Міс Стефані Крофорд казала, ніби він такий  богочестивий, що знає тільки один закон - слово Боже...

Результат пошуку зображень за запитом "вбити пересмішника ілюстрації"Він ніколи не розмовляв з нами. Коли він проходив повз нас, ми втуплювались в землю і казали: “Добого дня,сер”, а він у відповідь тільки кашляв.” (містер Редлі)

 

  - Що можна сказати про цього героя?

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

  1.   Слово вчителя.

Роман має назву “Вбити пересмішника”. Ми говорили на минулому уроці, що це означає: вчинити великий гріх, погубити невинну душу. Том Робінсон є таким пересмішником. Та чи він один?

Переказ учнями другої сюжетної лінії - історії Примари Редлі.

- Яку роль зіграв батько та сім’я у долі Артура Редлі?

   2.   Завдання до класу

  1. Як ви розумієте, що таке “сімейні цінності”?
  2. Що цінує сім’я Редлі ?
  3. Що, на вашу думку, є справжніми сімейними цінностями? Чи можна говорити про справжні сімейні цінності у сім’ї дітей Фінч?
  4. Чим  Фінчі відрізняються від інших у містечку?
  5. Чи можна скласти якусь думку про інші сім’ї?

       3. Коментоване читання уривків, які характеризують Атикуса:

-Атикус і Редлі

- Атикус і Каннінгеми

- випадок з місіс ДьюбозПов’язане зображення

- випадок з рушницею

- ставлення Атикуса до Келпурнії

- ставлення Атикуса до дітей

         Як ставляться до Атикуса інші герої?

4. Робота в зошиті.

Запис цитати:

“...Перш ніж дійти згоди з іншими, я мушу дійти згоди з самим собою. Єдине, що не підлягає закону більшості,- це власна совість.”

Чи справді Атикус керується цим правилом?

Чи запам’ятались вам інші вислови з роману письменниці?

        Робота з епіграфом.

- Чому так важливо розуміти іншого?  

V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань.

  1. Прийом “Зроби висновок”.
  1.                 Роман Гарпер Лі не втратив своєї актуальності, бо...
  2.                 Цей роман варто читати дорослим, щоб...
  3.                 Ця книга вчить дітей...
  1. Екранізація роману.

   Незадовго після виходу з друку у США була зроблена екранізація роману режисером Робертом Маллиганом . Фільм отримав премію “Оскар” за номінаціями “Кращий актор” (Грегорі Пек ) , “Кращий сценарист” (Хортон Фут ) і “Краща робота художника” . Номіновані були на премію “Оскар” актриса Мері Бедхем , оператор Рассел Харлан , композитор Елмер Бернстайн.

         

  1. Перегляд уривків кінофільму.
  2. Співставлення уявлень про героїв та події роману з побаченим у кінофільмі.

VI. Рефлексія

       - Чи хотілося б вам поспілкуватись з кимось із героїв роману?

       - Чи вважаєте ви Атикуса хорошим батьком?

VІI. Висновок. Оцінювання.

   16 липня 2015 року читачі взяли в руки ще один роман Гарпер Лі , а може одну із версій книги “Вбити пересмішника” . Протягом багатьох років письменниця залишалась автором одного роману і не давала згоди на публікацію своїх рукописів. Та ось у 89-річному віці вона це зробила. Видання її другого роману,  який має назву “Піди, вартового постав,”вийшло величезним тиражем і стало дуже популярним . І не дивно: так приємно відкрити по-новому для себе своїх улюблених героїв . Адже книга Гарпер Лі – це книга, до якої хочеться повернутись . Прожити ще раз надії і хвилювання, радості і печалі, ніжність до близьких і страх перед тим, чого не можна зрозуміти .

 VІІ. Домашнє завдання.Вибрати тему:

1.Написати твір-мініатюру “Яким я хочу стати в дорослому житті”

2.Написати відгук на роман Гарпер Лі “Вбити пересмішника”

                                                   Твір. Зразок.

 Роман «Убити пересмішника», написаний Лі Харпер, завоював визнання і став одним з найкращих американських романів ХХ століття. Він був переведений на багато мов світу. Цей твір випромінювало тільки успіх.

 Дії відбуваються в провінції США. Протягом всієї сюжетної лінії йде розповідь дівчинки, яка припадає дочкою Аттікуса. Зрідка це оповідання передається в руки самого автора роману. У творі дається визначення самої сутності людей, простежується сам процес становлення особистості, формування у них певних поглядів і переконань на навколишню дійсність.

 Назва «Убити пересмішника» пов’язане з конкретною ситуацією, що сталася в сюжетній лінії. Аттікус купує своїм чадам для вправ у спортивних стрільбах спеціальні духові рушниці. І він попереджає дітей, що з цієї рушниці можна застрелити ненароком пересмішника (птах). Це безневинна пташка, яка навіть не їсть ягідки, а тільки весь час літає зі своїми піснями і викликає посмішку.

 Героїня на ім’я Джим, вона ж оповідачка, живе з братом і батьком. Вони знаходять собі товариша в особі Ділл. Діти побоюються страшного і злого сусіда, якого рідко бачать вже протягом декількох років життя. Дітлахи задумують план, як зробити, щоб їх сусід вийшов зі свого помешкання. А він тим часом робить їм подарунки, але потайки, і вони так його і не бачать.

 Адвокат Аттікус бореться за безнадійну справу Робінсона. Його звинувачували в насильстві молоденької дівчини. У цей час, інші хлопці знущаються і дражнять дітей Аттікуса за те, що у них такий батько. Донька Джин намагається протистояти бичування і захищати улюбленого батька. В цей час люди хочуть розправиться з обвинуваченим Томом. Хлопці домагаються свого, і переконують натовп в неправоті і навіть викликають сором у них.

 З кожним днем діти стають розумнішими не по роках. Вони не по-дитячому починають міркувати над проблемними ситуаціями, шукати шлях їх вирішення. Проблему, пов’язану з благородством створює сестра батька. Але, на жаль,  її ніхто не чує і не сприймає. Аттікус в черговий раз правий, адже його виховання полягає в дії, а не нотаціях.

 Протягом усього роману, Лі Харпер робить, так, щоб всі явно побачили, що світогляд дітей суттєво змінюється з часом. Наприклад, якщо говорити про батька, то вони відразу вважали його нікчемним старим і навіть соромилися. Але потім хлопці переконуються, що він колись був відмінним стрільцем і багато іншого. Але поки їм не дано зрозуміти, що під час пожежі його спокій, це зовсім не байдужість, а прояв мужності.

965968207


                             Список літератури

 

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Світова література. 5- 9 класи //

      Київ. Видавничий дім “Освіта” 2013

  1. Лі Гарпер. Убити пересмішника. Роман, переклад Михайла Харенка.К.:Молодь,1975р.-272с.
  2. Гарпер Лі. Вбити пересмішника. Роман, переклад Тетяни Некряч.Країна Мрій,2015р.-384с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Новошинська гімназія
                                                                  вчитель зарубіжної літератури
                                                                               Пельчер Н.В.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку