1
РОЗРОБКИ УРОКІВ ЗА РОМАНОМ ГАРПЕР ЛІ “ВБИТИ ПЕРЕСМІШНИКА”
Тема: Моральні ідеали в романі Гарпер Лі “Вбити пересмішника”. Утвердження етичних цінностей.
Мета: допомогти учням скласти уявлення про внутрішній світ героїв роману Гарпер Лі; створити умови для формування уміння характеризувати героїв художнього твору, аргументувації власного ставлення до персонажів та їх поведінки, розвитку навичок роботи з текстом, уміння співставляти книгу та її екранізацію; виховувати кращі моральні якості.
Цілі.
Учні знатимуть: характерні риси героїв твору, їх моральні принципи,
Учні вмітимуть: обгрунтовувати своє ставлення до персонажів, логічно висловлювати враження від прочитаного, співставляти художній твір та екранізацію за ним.
Обладнання: портрет Гарпер Лі, текст твору, комп’ютер, ілюстрації до твору, відеоуривки з кінофільму.
Тип уроку: комбінований.
«Не можеш зрозуміти людину, не влізши в її шкуру»
Гарпер Лі
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Здійснюється в ході уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
В доросле життя діти завжди дуже поспішають. Це привабливо: бути самостійним і незалежним, вирішувати все самому, нікого ні про що не питаючись. Дуже важливо не просто стати дорослим, а яким ти станеш в дорослому житті. Письменниця Гарпер Лі показує нам події в романі “Вбити пересмішника” очима маленької дівчинки. Якими ж перед нею постають дорослі герої?
Впізнайте про кого так говорить героїня роману дівчинка Скаут:
“...Ми можемо гратися на її моріжку, їсти її мускатний виноград, не ламаючи лози, вільно користуватися її просторим двором...Вона була удова, жінка-хамелеон, яка працювала на своїх грядках у старому солом’яному брилі й чоловічому комбінезоні, але о п’ятій вечора, прийнявши ванну, з`являлась на своїй веранді у всій величі та блиску найгарнішої пані нашої вулиці.”
(Міс Моді)
“...Була рідною сестрою Атикуса, та коли Джемі мені розповідав, як ельфи підміняють немовлят, я вирішила,що її підмінили в колисці, й наші бабуня й дідусь отримали не Фінча, Крофорда.”
(Тітка Александра)
“...Вона вся складалася ніби з гострих кутів і кісток; була короткозора і косоока; долоню мала широку,як дошка і вдвічі твердішу...Вона мешкала в нас відколи народився Джемі, отже, я зроду відчула її тиранічну присутність”
(Келпурнія)
3. Робота в парах. Взаємозапитання.
(готували як дом.завдання)
Учень зачитує характеристики героїв, не називаючи імен.
(Імена називає інший, доповнюючи власними записами)
4. Запитання до класу.
До кого має відношення дана цитата:
“Він був худий і жилавий, з безбарвними очима - настільки безбарвними, що вони не відбивали світла. Вилиці мав гострі,рот широкий, з тонкою верхньою губою і товстою нижньою.Міс Стефані Крофорд казала, ніби він такий богочестивий, що знає тільки один закон - слово Боже...
Він ніколи не розмовляв з нами. Коли він проходив повз нас, ми втуплювались в землю і казали: “Добого дня,сер”, а він у відповідь тільки кашляв.” (містер Редлі)
- Що можна сказати про цього героя?
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Роман має назву “Вбити пересмішника”. Ми говорили на минулому уроці, що це означає: вчинити великий гріх, погубити невинну душу. Том Робінсон є таким пересмішником. Та чи він один?
Переказ учнями другої сюжетної лінії - історії Примари Редлі.
- Яку роль зіграв батько та сім’я у долі Артура Редлі?
2. Завдання до класу
3. Коментоване читання уривків, які характеризують Атикуса:
-Атикус і Редлі
- Атикус і Каннінгеми
- випадок з місіс Дьюбоз
- випадок з рушницею
- ставлення Атикуса до Келпурнії
- ставлення Атикуса до дітей
Як ставляться до Атикуса інші герої?
4. Робота в зошиті.
Запис цитати:
“...Перш ніж дійти згоди з іншими, я мушу дійти згоди з самим собою. Єдине, що не підлягає закону більшості,- це власна совість.”
Чи справді Атикус керується цим правилом?
Чи запам’ятались вам інші вислови з роману письменниці?
Робота з епіграфом.
- Чому так важливо розуміти іншого?
V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань.
Незадовго після виходу з друку у США була зроблена екранізація роману режисером Робертом Маллиганом . Фільм отримав премію “Оскар” за номінаціями “Кращий актор” (Грегорі Пек ) , “Кращий сценарист” (Хортон Фут ) і “Краща робота художника” . Номіновані були на премію “Оскар” актриса Мері Бедхем , оператор Рассел Харлан , композитор Елмер Бернстайн.
VI. Рефлексія
- Чи хотілося б вам поспілкуватись з кимось із героїв роману?
- Чи вважаєте ви Атикуса хорошим батьком?
VІI. Висновок. Оцінювання.
16 липня 2015 року читачі взяли в руки ще один роман Гарпер Лі , а може одну із версій книги “Вбити пересмішника” . Протягом багатьох років письменниця залишалась автором одного роману і не давала згоди на публікацію своїх рукописів. Та ось у 89-річному віці вона це зробила. Видання її другого роману, який має назву “Піди, вартового постав,”вийшло величезним тиражем і стало дуже популярним . І не дивно: так приємно відкрити по-новому для себе своїх улюблених героїв . Адже книга Гарпер Лі – це книга, до якої хочеться повернутись . Прожити ще раз надії і хвилювання, радості і печалі, ніжність до близьких і страх перед тим, чого не можна зрозуміти .
VІІ. Домашнє завдання.Вибрати тему:
1.Написати твір-мініатюру “Яким я хочу стати в дорослому житті”
2.Написати відгук на роман Гарпер Лі “Вбити пересмішника”
Твір. Зразок.
Роман «Убити пересмішника», написаний Лі Харпер, завоював визнання і став одним з найкращих американських романів ХХ століття. Він був переведений на багато мов світу. Цей твір випромінювало тільки успіх.
Дії відбуваються в провінції США. Протягом всієї сюжетної лінії йде розповідь дівчинки, яка припадає дочкою Аттікуса. Зрідка це оповідання передається в руки самого автора роману. У творі дається визначення самої сутності людей, простежується сам процес становлення особистості, формування у них певних поглядів і переконань на навколишню дійсність.
Назва «Убити пересмішника» пов’язане з конкретною ситуацією, що сталася в сюжетній лінії. Аттікус купує своїм чадам для вправ у спортивних стрільбах спеціальні духові рушниці. І він попереджає дітей, що з цієї рушниці можна застрелити ненароком пересмішника (птах). Це безневинна пташка, яка навіть не їсть ягідки, а тільки весь час літає зі своїми піснями і викликає посмішку.
Героїня на ім’я Джим, вона ж оповідачка, живе з братом і батьком. Вони знаходять собі товариша в особі Ділл. Діти побоюються страшного і злого сусіда, якого рідко бачать вже протягом декількох років життя. Дітлахи задумують план, як зробити, щоб їх сусід вийшов зі свого помешкання. А він тим часом робить їм подарунки, але потайки, і вони так його і не бачать.
Адвокат Аттікус бореться за безнадійну справу Робінсона. Його звинувачували в насильстві молоденької дівчини. У цей час, інші хлопці знущаються і дражнять дітей Аттікуса за те, що у них такий батько. Донька Джин намагається протистояти бичування і захищати улюбленого батька. В цей час люди хочуть розправиться з обвинуваченим Томом. Хлопці домагаються свого, і переконують натовп в неправоті і навіть викликають сором у них.
З кожним днем діти стають розумнішими не по роках. Вони не по-дитячому починають міркувати над проблемними ситуаціями, шукати шлях їх вирішення. Проблему, пов’язану з благородством створює сестра батька. Але, на жаль, її ніхто не чує і не сприймає. Аттікус в черговий раз правий, адже його виховання полягає в дії, а не нотаціях.
Протягом усього роману, Лі Харпер робить, так, щоб всі явно побачили, що світогляд дітей суттєво змінюється з часом. Наприклад, якщо говорити про батька, то вони відразу вважали його нікчемним старим і навіть соромилися. Але потім хлопці переконуються, що він колись був відмінним стрільцем і багато іншого. Але поки їм не дано зрозуміти, що під час пожежі його спокій, це зовсім не байдужість, а прояв мужності.
Список літератури
Київ. Видавничий дім “Освіта” 2013
Новошинська гімназія
вчитель зарубіжної літератури
Пельчер Н.В.