Матеріал містить конспект і презентацію до уроку. У розробці є різні форми роботи та інтерактивні методи навчання. Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.
Тема: Множення раціональних чисел
Мета:
Навчальна: систематизувати і узагальнити знання і вміння учнів щодо застосування правила множення раціональних чисел;
Розвиваюча: сприяти формуванню та розвитку в учнів інтелектуальних і творчих здібностей у процесі узагальнення та систематизації матеріалу;
Виховна: виховувати культуру математичного мовлення, зосередженість, взаємоповагу.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь і навичок.
Епіграф уроку:
Найвище призначення математики полягає в тому, щоб знаходити прихований порядок у хаосі, що нас оточує.
(Норберт Вінер, американський математик)
Хід уроку
І. Організація класу.
Учитель. Добрий день, діти. Що таке УРОК = увага + розуміння + обміркування + кмітливість. Тема нашого уроку множення раціональних чисел, а мета його систематизувати і узагальнити знання і вміння учнів щодо застосування правил множення раціональних чисел.
Сьогодні ми живемо в епоху інформаційного суспільства, коли неможливо уявити свого життя без комп’ютера та Інтернету. Всі ці досягнення людства стали можливим завдяки математиці. Ось чому епіграфом нашого уроку є слова видатного американського математика, основоположника кібернетики та штучного інтелекту – Норберта Вінера.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Правила, які потрібні на сьогоднішньому уроці повторюються за допомогою гри «Мікрофон»:
Протягом уроку ми дізнаємося про основні етапи розвитку Інтернету та попрацюємо в одній із соціальних мереж, яка має назву «Однокласники»
Але, щоб попасти в «Однокласники» нам потрібно дізнатися пароль доступу до мережі. На парті у кожного учня – папірець із завданнями, де треба поставити у відповідність прикладу відповідь та розшифрувати пароль.
№ |
Приклад |
Відповідь |
Цифра коду |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
Ключ
Варіант Відповіді |
|
9 |
3 |
|
|
101 |
|
1050 |
105 |
Цифра коду |
6 |
9 |
5 |
4 |
1 |
3 |
1 |
9 |
9 |
Учитель демонструє на екрані презентації відповіді на завдання тесту. Учні виконують самоперевірку.
Отже, ми потрапили у «Однокласники» (демонструється слайд), де на нас очікує цікава інформація, а саме: «1 вересня 1969 року – День народження Інтернету (встановлено перший сервер в Лос-Анжелесі; сервер – програмне забезпечення, що приймає запити від клієнтів, або комп’ютер, який виконує певні сервісні функції)»
А тепер, як завжди невчасно, - реклама. Учні рекламують історичні відомості про від’ємні і додатні числа (підготувалися до цього вдома).
Перша згадка про від’ємні числа з’явилася в Китаї в 1 ст. до н.е. в зв’язку з розв’язуванням рівнянь. Оскільки у ті часи знаків «плюс» і «мінус» ще не було, то від’ємні числа, на відміну від додатних, зображували іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. Їм раділи і зображували їх червоним кольором (китайці їх назвали «чен»),від’ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»).
У Європі вперше про від’ємні числа згадує італійський математик Леонардо Пізанський. Він називає їх «числами, меншими ніж ніщо»(меншими від 0),і пише «Нуль міститься між істинними і абсурдними числами».
Дуже давно знаки + і – широко застосовували у торгівлі. Купці на порожніх бочках ставили – , що означало «збиток». Якщо бочку наповнювали, то знак «-» перекреслювали і виходив «+», який означав «прибуток».
У ХІІ ст.. французький математик Рене Декарт у відомій книзі «Геометрія зобразив від’ємні числа за допомогою монорейкової дороги. «Монос» слово грецьке і означає «один». Отже, монорейкова дорога – дорога з однією рейкою, як лінійка. Але на лінійці відкладено лише додатні числа (праворуч від нуля). А на монорейковій дорозі, крім того, ліворуч від нуля відкладають від’ємні числа.
Від’ємні числа важко проникали в математику. Німецькі релігійні фанатики називали їх «числами від сатани», «породженням диявола». Німецький математик Міхель Штіфель називав від’ємні числа абсурдними», бо «все в них навпаки».
Сучасне позначення додатніх і від'ємних чисел знаками «+» і «-» ввів наприкінці XV сторіччя німецький математик Ян Відман.
А ось правила знаків, якими користувалися арабські математики, під час множення цілих чисел:
Друг мого друга – мій друг
Друг мого ворога – мій ворог
Ворог мого друга – мій ворог
Ворог мого ворога – мій друг
ІІІ. Застосування знань та вмінь до розв’язування вправ.
Ой, напевне, до нас у систему прокрався вірус, який наробив помилок, а то й взагалі частково знищив інформацію. Поодинці можна його і не подолати, тому працювати будемо в парах.
Знайти помилки. (Робота в парах, 2 учні виходять до дошки).
Неправильно |
Правильно |
|
|
|
|
|
|
|
|
Але вірусна база ще не оновилася. Для цього потрібно відновити втрачену інформацію..
|
|
|
|
|
|
|
|
Отже, вірусна база оновилася, а в «Однокласниках» з’явилося нове повідомлення: «4 квітня щорічно святкується Міжнародний день Інтернету, який у 1998 році заснував Папа Римський Іоанн Павло ІІ»
Дізнатися, коли в Україні відзначається День Інтернету, ми зможемо, виконавши такі завдання (виконуються у групах)
Розв’яжіть рівняння: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У «Однокласниках» з’явилося нове повідомлення: «Щорічно з 14 грудня 2001 року в Україні відзначається День Інтернету»
ІV. Гра «Позбирай гриби і ягоди»
Я вважаю, що ви вже зможете поспілкуватися у «Однокласниках» самостійно і пограти у цікаву гру.
Варіант 1(гриби) Розкрийте дужки:
|
Варіант 2(ягоди) Розкрийте дужки:
|
У «Однокласниках» з’явилося нове повідомлення: «Кількість інтернет-користувачів у світі становить понад 2 мільярди, в Україні – близько 13 мільйонів. Ми теж входимо до їх числа.
VI. Підведення підсумків уроку
Рефлексія.
Учні кріплять на дошку до відповідного смайла стікер і коментують,
складно не дуже складно легко
VIІ. Домашнє завдання
Скласти завдання для сусіда на додавання, віднімання, множення раціональних чисел (по 3 приклади).