Конспект даного виховного заходу допоможе сформувати вона нам рідна, як мама і тато, як та земля на якій ви зростаєте. Бо це мова , яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла всім нам. Бо без мови немає народу, . Розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями, пробудити почуття національної гідності,виховувати любов до рідної мови, рідного краю,його традицій,почуття поваги до України, бажання розмовляти рідною мовою.
« Мова наша солов’їна – чиста , мов перлина».
Мета. Формувати розуміння учнів про мову, як скарб , без якого не може існувати ні народ , ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями, пробудити почуття національної гідності,виховувати любов до рідної мови, рідного краю,його традицій,почуття поваги до України, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: рушники, хліб, сіль,ілюстрації, плакати,українські костюми,пісні.
Форма проведення : виховний захід
Хід заходу.
( Виходять ведучі – хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику).
Дівчинка. Добрий день вам,
добрі люди!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік.
Хлопчик. Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
Любов’ю і миром,
Для людей відкрита
Наша домівка завжди
Всіх присутніх радо вітаємо ми.
Вчитель : діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас , його не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались , що я маю на увазі?
Учні ( разом). Це наша рідна мова !
Вчитель : вона нам рідна, як мама і тато, як та земля на якій ви зростаєте. Бо це мова , яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла всім нам. Бо без мови немає народу. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
Учні розповідають вірші.
Дніпра між них левиний рев.
Неначе юна зоря світанкова,
Ти лісами,степами ідеш.
Ти у серці народу живеш.
Мелодійна моя , промениста,
Як земля, твій багатий словник.
Ти у серці народу навік!
Українська прабатьківська мово,
До зірок через терни ідеш.
Рідна мово моя, пелюсткова,
Ти у серці народу живеш!
Вчитель : 9 листопада – День української писемності та мови. Це свято вшановує вся наша держава. Сьогодні ми зібрались, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона життя духовного основа. Наша мова прекрасна, бо писалась людьми із гарячими серцями : Лесею Українкою, Максимом Рильським,Павлом Тичиною, Тарасом Шевченко,Іваном Франком та багато іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.
Послухайте вірш і скажіть якими словами письменник називає мову.
Вірш.
1учень.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
2 учень.
Яка ж багата рідна мова !
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
3 учень.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жити.
4 учень.
В ній стільки слів,
Що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.
5 учень.
Кожна пора дарує свою красу : весна – ніжні білі квіти,осінь – червоні ягоди Важко уявити сільське подвір’я, де б не ріс кущ калини. У канадців – клен, в росіян – берізка, а в нас верба і калина.
6 учень.
Перша квіточка – наша родиночка. Друга квіточка – рідна сторона. Так говориться в пісні про калиновий цвіт. На луках і узліссі можна побачити цілі калинові гаї. Правду каже прислів’я : «Без верби і калини нема України».
7 учень.
В народі кажуть « Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною,коли росте». Часто матері колихали своїх маленьких діток, сидячи під калиною. А як потрібна була калина на весіллі! Коли випікали коровай, то прикрашали його калиною.
Послухайте легенду про калину.
8 учень.
О,не згуби свого народу,
Безсмертна мово,
Рідна і терпка.
Ти є душа співучого народу,
Що був і є,і буде у віках.
У полі калина,у полі червона
Хорошенько цвіте.
Ой, роде наш красний,
Роде наш прекрасний,
Не цураймося,признаваймося,
Бо багато нас є.
Дуже часто українську мову звеличують у піснях. Прослухайте пісню про мову і скажіть які порівняння ви тут почули?
Пісня.
Вчитель. Ось бачите, діти , яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю. Тож розпочнемо нашу конкурсну програму. Вітаємо оплесками команди. Що дізнатись назви команд давайте відгадаємо загадки.
1. Хто ж ті ягоди не знає, Від застуди їх приймає. На кущах вони висять, І, як маків цвіт, горять. Тільки це не є малина. Що за ягода?
2. Проливала дрібні сльози молода дівиця. Полоскала довгі коси у чистій водиці.
Перша команда буде називатися « Калинка», а друга « Вербичка».
І так розпочинаємо конкурсну програму.
1 конкурс « Розминка».
Ставиться запитання до кожної команди. Оцінюється швидкість відповіді.
Запитання.
1.Як називається розташування літер в певній послідовності?
2.Скільки літер в українському алфавіті?
3.Які звуки є в українській мові?
4.Скільки голосних звуків в українській мові?
5.Яка буква не позначає звука?
6. На які питання відповідають слова які називають предмет?
7.На які питання відповідають слова які називають ознаку предмета?
8.На які питання відповідають слова які називають дію предмета?
9.Які види текстів ви знаєте?
10.Які є речення за метою висловлювання?
11.З яких частин складається текст?
12.Що можна підібрати до тексту?
2 конкурс « Перекладач».
Кожна команда повинна перекласти слова з російської мови на українську.
Слова для перекладу: зонтик,гвоздь, кровать, сапоги, сирень, цветок, самолет, галстук, платье,часы.
3 конкурс « Поетичний».
Кожна команда отримує конверт зі словами з яких треба скласти прислів’я.
4 конкурс « Світ казок».
Зараз ми перевіримо чи любите ви читати.
Запитання для команди « Калинка».
Запитання для команди «Вербичка».
1.Яка тварина прикинулась неживою серед дороги? ( Лисичка)
2.Хто викрав Івасика – Телесика? (Змія)
3.Хто прогнав Козу – Дерезу із зайчикової хатки? (Рак)
4.Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку? (Ох)
5.Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза – Дереза? ( Червоні чоботи)
6.У якій казці битий небиту віз? (Лисичка – сестричка і Вовк – панібрат)
7.Кому в казці треба було відчинити, через поріг пересадити,нагодувати і спати покласти? (Кобилячій голові)
8.Кого в казці «Рукавичка» називали іклан? ( Кабана)
5 конкурс «Диктор».
Всі ви дивитесь телебачення улюблені телепередачі.
Яка ваша улюблена програма? Чи хотіли б працювати на телебаченні? Та для цього треба красиво та правильно розмовляти. Зараз ми з вами спробуємо побути дикторами телебачення. І наступний конкурс «Диктор». Треба промовити скоромовки.
Скоромовки.
Сів шпак на шпаківню, Заспівав шпак пісню півню:
- Ти не вмієш так, як я, Так ,як ти,не вмію я.
Ти, малий, скажи малому, Хай малий малому скаже, Хай малий теля прив’яже.
За горою, біля броду, Обгороджений город. Барабанять по городу Бараболя і горох.
От Кіндрат, так Кіндрат, Зуб зламав об мармелад
Гра «Віддай серце». Діти у вас на партах є сердечки напишіть на них з чим у вас асоціюється українська мова та прікрипіть їх на карту України.
Давайте підведемо підсумки нашого конкурсу. Нагородження команд.
Пісня.
Українська мова багата не тільки в піснях , а й у побуті. Хто з вас не був в українській хаті? Кругом вишивки,скатертини,серветки і рушники.
Сценка « Українська світлиця».
1-й учень.
Хата моя, біла хата, Рідна моя сторона. Пахне любисток і м’ята. Мальви цвітуть край вікна.
2-й учень.
Хата моя, біла хата, Казка тепла й доброти. Стежка від тебе хрещата В’ється в далекі світи.
Господар.
Гарну хату ми побудували – теплу,затишну,світлу. Недарма кажуть люди : « Хата господинею красна».
Господиня.
Так ,Іване,що добра хата,то добра. Усім є кут :і старому,і малому. Адже , як то кажуть, « Своя стріха – своя втіха», «Вдома і стіни допомагають».
Чути стукіт у двері.
Господар.
А хто там,жінко,стукає?
Господиня.
Та це ж до нас гості на новосілля прийшли.( Відчиняє двері). Заходьте до хати!
3 –й учень( тримає хліб на вишитому рушнику).
Добрі люди! Щастя вам і добра,всякого гаразду. Щоб росли, цвіли,як квіти, ваші гарні, чемні діти!
4 – й учень.
Щоб велося вам завжди І в коморі,і в стодолі. Щастя вам у хаті новій!
Господар.
Дякуємо вам, що нас щиро вітаєте,щастя нам бажаєте.
5-й учень.
Ми для ваших діточок принесли дарунки.
6-й учень.
Я приніс букетик квіток, Щоб життя у дітей квітло.
7-й учень.
А я цукор, щоб життя було солодке.
8-й учень.
Я хлібину,щоб росли діти в достатку. Щоб в достатку була ваша хатка. ( Передають дари господарям).
Господиня.
Дуже раді вам,любі гості! За давнім звичаєм гостям,що рідко заходять,треба ноги попелом з нашої печі посипати,щоб частіше в гості ходили.( Посипає).
Господар.
Дорогі гості, запрошуємо вас за стіл.
( Всі сідають та пригощаються українськими стравами).