Хочеш бути щасливим – будь ним!
Мета заходу: розширити поняття «щастя», продовжити розмову про сенс життя, виховувати людяність, працьовитість, любов до людей, чесність, уміння висловлювати свою думку, естетичні почуття.
Хід заходу:
Учитель: Сьогодні на нашій годині спілкування ми будемо говорити про щастя. Чому саме цю тему я обрала? Мабуть тому, що кожна людина прагне бути щасливою, але більшість не знає, як цього досягти і взагалі, що воно таке – щастя?
Спочатку давайте згадаємо з вами фільм «Доживемо до понеділка». Учні 9-го класу пишуть твір на тему : «Моє уявлення про щастя ». Під дверима стоїть класний керівник – молода вчителька Наталія Сергіївна, і вчитель історії. Двері трішки відчинені і через щілину видно написану на дошці тему: «Моє уявлення про щастя»,- прочитала Наталія Сергіївна. Треба ж! Нам, Світлано Миколаївно, таких тем не давали, ми все більше писали про «типових представників». А подивіться, які обличчя – серйозні, одухотворені… а Сиромятников списує! Чуже щастя краде. Не розумію, як вони пишуть на таку тему. Це ж неможливо пояснити – щастя! Все одно що прикріпити до паперу сонячний зайчик.
Отже, що ж таке щастя?
Деякі учні класу одержали завдання знайти вірші, вислови великих людей про щастя, спробувати знайти складові цього поняття. Вони будуть їх захищати, а задача усіх присутніх висловлювати свої думки з цього приводу, погоджуватися з почутим чи заперечувати.
Виступи учнів
- Я вважаю, що найщасливіша та людина, яка потрібна всім. Чи згодні ви зі мною?
- З точки зору людини, яка любить спокій, це жахливо – бути всім потрібним. Адже це постійні звертання, постійні візити, телефонні дзвінки, прохання допомоги. Ні, я не згоден!
- А мені подобається неспокій, хочеться бути потрібним людям.
- А мені згадався вислів Сенеки : «Людина, яка думає тільки про себе, шукає в усьому тільки свою вигоду, не заслуговує бути щасливою».
- Такої людини надовго не вистачить.
- Я вважаю, що краще бути потрібним багатьом, аніж нікому. Якщо хочете – це поклик душі: допомагати, поспівчувати, дати пораду.
- Але ж ти відчуваєш постійну втому від того, що від тебе чогось хочуть. Про яке щастя тут може йти мова?
- А я прочитала, що сучасні психологи радять дотримуватися правила: «Роби для інших те, що вони хотіли б , щоб ти зробив для них». Нехай це стане девізом нашого життя. Щастя – у твоїй необхідності людям.
- Як сказав В. Сухомлинський: «Найпрекрасніші і в той же час найкрасивіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших».
- А мені сподобався вірш В. Симоненка, в якому взагалі йдеться про сенс життя, про призначення людини на Землі.
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої –одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди –
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої одні.
- Звичайно, є люди, які дуже полюбляють скаржитися, багато говорити про свій тягар на оточуючих. Вони завжди нещасні.
- Але є і інші. Наші болі і тривоги вони розділяють щиро, завжди приходять на допомогу тоді, коли трапляється лихо, коли справді необхідна підтримка . І вони щасливі, бо вони не самотні, бо вони гарні душею.
- Ще Дідро казав: «Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей. З цим не можна не погодитися. Щастя – коли тебе чекають, коли ти потрібен».
- А я вважаю, що щастя у праці.
- Але ж для ледачого така формула абсолютно не підходить.
- Так я кажу про людину, яка хоче чогось досягнути в житті, про людину, яка має певну мету в житті.
- Одноманітна праця щастя принести не може.
- Адже можна переконати себе, що твоя праця потрібна, що вона цікава і корисна людям.
- А чи кожна праця може бути творчою?
- Так, якщо робити свою справу з вогником і натхненням. Адже кожна людина з різними мірками підходить до однієї й тієї ж роботи. З цього приводу я розповім таку притчу: «Працювали на будівництві троє робітників. Виконували одну й ту ж роботу. А на запитання : «Що ви робите?»,- відповіли по-різному. «Тягаємо каміння»,- сказав один. «Заробляю на кусень хліба»,- промовив другий. «Будуємо храм»,- була відповідь третього.»
Хто може відчути радість від своєї праці? Звичайно, не той, для кого праця – важкий тягар, повинність і примусовість. А той, хто з радісним трепетом очікує кінцевої мети, коли його зусиллями оновлюється світ.
- А я хочу прочитати уривок із вірша Б. Грінченка «До праці»:
Праця єдина нам шлях утримує,
Довгий той шлях і важкий,
Що аж до щастя і долі прямує:
«Нумо, до праці мерщій!»
Праця не згине між людьми даремно:
Сонце засвітить колись,
Дякою нас тоді люди згадають –
Нумо ж ! До праці берись!
- Існує ще одна дуже поширена в наш час формула: щастя – коли маєш багато грошей.
- Жити в постійному стресі за своє багатство: раптом викрадуть, раптом згорить… Хіба цей страх може бути сумісним із щастям?
- Може. Бо гроші надають упевненості в собі. Коли є гроші, можна купувати дорогі речі, мандрувати по різних країнах.
- Взагалі, мати багато грошей – зовсім непогано.
Учитель : Діти, а як ви думаєте, чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей? Чи завжди гроші приносять щастя?
Відповіді учнів
Можливо, в деякій мірі і нам слід прислухатися до цих слів, сказаних дуже давно.
Всьому початок є любов…
А твердять:
«Спершу було слово»…
А я кажу вам знову й знову:
«Всьому початок є любов».
Звучить пісня про любов
Учитель: У повісті «Моє життя» А. Чехова є такі слова: «Яке це велике щастя любити і бути любимим, і який жах відчувати, що починаєш падати з високої вежі» .отже, любов – це висота. Висота моральна, духовна. Саме тому говорити про любов – значить говорити передусім про людину, про її характер, смаки, погляди, принципи, вимоги до життя…
Виступи учнів
Не знаю, чи побачу Вас, чи ні,
А може, власне, і не в тому справа,
А головне, що десь вдалечині
Є хтось такий, як невтоленна спрага.
Я не покличу щастя не моє,
Луна луки туди не долітає,
Я думаю про Вас. Я знаю, що Ви є.
Моя душа й від того вже співає.
Лунає фрагмент пісні про кохання
Скільки б не судилося страждати,
Все одно благословлю завжди
День, коли мене родила мати
Для життя, для щастя, для біди.
Вперше груди мамині знайшли
Ласкою проміння із імли
Як мені даровано багато,
Скільки в мене щастя, чорт візьми .
На землі сміятись і страждати,
Жити і любить поміж людьми.
Учитель: Вимір щастя для людей змінюється з роками. Пам’ятаєте, в чому воно було для вас у першому класі? Давайте згадаємо разом. Оце – обведені ваші долоньки, а на них написане ваше уявлення про щастя. Ось що ви писали…
Зачитується написане , звучить пісня про дитинство
Веселі роки,
Щасливії дні –
Як води весняні
Промчались вони.
І ось ви уже у 10 класі. Пройшли роки, а з ними і ваше уявлення про щастя. Тепер щастя для вас – це …
Зачитуються уривки з творів, які учні писали напередодні
А ще я попросила ваших батьків написати, що для них є щастя. І ось , які відповіді ми отримали…
Зачитуються відповіді батьків
Учитель: Як бачимо, кожен розуміє щастя по-своєму. Але всі, без винятку, хочуть бути щасливими.
Отже, закінчуючи нашу розмову, мені хочеться об’єднати всі складові, про які ми сьогодні говорили, в одне ціле. Як бачимо, для щастя, зрештою, не потрібно нічого надприродного. Його дають і улюблена робота, і корисна для людей діяльність громадянина, і пізнання себе та інших людей, і вміння володіти своїми почуттями та діями, відповідати за кожен свій вчинок, здатність любити й берегти це прекрасне почуття.
І наостаннє я бажаю вам відчути справжнього людського щастя. Хай кожному з вас воно усміхнеться. Будьте щасливі!
Література: