дана розробка містить матеріал як навчити дітей виготовляти поробки з важільним механізмом; сприяти формуванню технічного мислення, забезпечити розвиток просторового та логічного мислення ,уяви, фантазії; формування стійкого інтересу до технічної творчості; удосконалювати процес розвитку конструкторських здібностей, розвиток працелюбності, самостійності
Комунальний заклад Тернопільської міської ради
«Станція юних техніків»
Розробка занять з початкового
технічного моделювання
Підготувала керівник
гуртка-методист
початкового технічного
моделювання і оріґамі
Стандрет Галина Несторівна
м. Тернопіль
Тема Виготовлення рухомої іграшки з важільним механізмом «Собачка»
Мета навчити дітей виготовляти поробки з важільним механізмом; сприяти формуванню технічного мислення, забезпечити розвиток просторового та логічного мислення ,уяви, фантазії; формування стійкого інтересу до технічної творчості; удосконалювати процес розвитку конструкторських здібностей, розвиток працелюбності, самостійності; дбайливого ставлення і поваги до оточуючих.
Обладнання і інструменти: листок з деталізованим малюнком, копіювальний папір, ножиці, лінійка, шило, олівець, підкладна дощечка, картон, технологічна картка або зразок, ноутбук.
Хід заняття
І. Підготовка робочих місць.
II. Організаційний момент.
III. Повідомлення теми і мети заняття.
Юний конструктор повинен добре знати властивості різних матеріалів, з яких доводиться щось виготовляти. Папір, картон, фанера, деревина – є найпоширенішими матеріалами, які використовують при виготовленні простих іграшок і моделей. А зараз коротко зупинимось на властивостях паперу(картону), з якого будемо виготовляти рухомі іграшки. Папір(картон) в основному є продуктом деревини. Якщо чистий білий аркуш паперу(картону) розглядати проти світла, то можна побачити, що він неоднорідний, а складається з окремих тоненьких волокон. Ці волокна розміщуються по паперу(картону) рядами, але на око важко визначити, в якому порядку вони розміщені. Але якщо аркуш паперу(картону) зігнути вздовж, а потім упоперек, то один згин буде рівний, а другий – нерівний. Рівний згин буває тільки вздовж волокон, а нерівний – впоперек. Папір(картон) має властивість згинатися. Ця властивість дає нам змогу надавати аркушам паперу(картону) відповідних форм (коробочки, кубика та ін.). Крім того, по лінії згину (особливо вздовж волокон) папір(картон) легко розірвати по прямій лінії. А спробуйте це зробити з аркушем паперу(картону) без лінії згину,- лінія розриву буде не пряма, зигзагоподібна. Папір(картон) можна різати ножем і ножицями. Лінія, яка відрізана ножем буде рівніша, ніж при вирізанні ножицями. А щоб вирізати якусь деталь іграшки чи моделі, що має криволінійну форму, краще користуватися ножицями.
З’єднуючи окремі частини іграшок або деталей моделі з паперу(картону), часто користуються клеєм, бо папір(картону) має властивість склеюватись папір, який змащений клеєм наклеюють не одразу, а через хвилину – дві, коли він вбере в себе воду з клею. Якщо цього не додержуватись, в місцях склеювання будуть зморшки, від яких виготовлена іграшка втратить свою красу і цінність. Папір(картон) можна фарбувати. Іграшка чи модель має бути привабливою з чіткими обрисами. Для цього використовують олівці, фломастери, фарби.
IV. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація та аналіз малюнків рухомих іграшок (використовуємо ноутбук, показуючи роботу попередніх занять по даній темі) Ми ознайомилися з властивостями паперу(картону) та інструментами, які необхідні для роботи. Тепер можна приступити до виготовлення найпростіших рухомих іграшок. Неважко виготовити з паперу(картону) собаку, який досягає кістку, козлика, який буцає ріжками, зайчика, який відштовхуючись однією ногою, їде на самокаті та багато-багато інших іграшок.(керівник показує зразки). Приводяться іграшки в рух за допомогою важелів, які з’єднані м’яким дротом. Деталі іграшок подано в натуральну величину, це набагато полегшує роботу дітей молодшого шкільного віку. Досить такий малюнок скопіювати на чистий папір і потім вирізати ножицями. До кожної іграшки додається схема, за допомогою якої діти можуть скласти її самостійно.
V. Практична робота. Правила ТБ користування ножицями і шилом (див додаток)
Послідовність виготовлення рухомої іграшки «Собачка»
Іграшка складається з трьох частин: тулуба, голови і важеля. Діти, дивіться на деталі під номером 1, де намальовано тулуб собаки, є заштрихований прямокутник а. Цей прямокутник потрібно вирізати ножицями. В нього повинно бути поміщений вільний кінець другого важеля, з допомогою якого передаватися рух голови собаки.
А зараз ви повинні перевести на білий цупкий папір(картон) деталі іграшки через копіювальний папір, потім гарно їх розфарбуйте олівцями, фломастерами чи фарбами, щоб іграшка мала пречудовий вигляд. Виконують це так. На чистий аркуш цупкого білого(картону) паперу кладуть копіювальний папір, зверху малюнок і обводять всі деталі іграшки гостро заточеним простим олівцем. Щоб складені аркуші під час роботи не рухалися. Їх скріплюють канцелярськими скріпками. Цю роботу виконують як найстаранніше, щоб мати на папері(картоні) точну копію малюнка. Прямі лінії малюнка проводять під лінійку, а криві – олівцем від руки. Після чого всі три деталі іграшки потрібно вирізати ножицями. Зробіть прорізи в точці А і а. В проріз А вставляється голова собачки, в проріз а вставляється один кінець важеля.
VI. Заключна частина заняття.
В точках А і Б зробіть шилом отвори для заклепок. Прикріпіть голову до тулуба так, щоб отвори на тулубі і голові збігались в точках А і закріпіть заклепкою з м’якого дроту. Виконують це так. Ножицями відрізати трохи м’якого дроту довжиною 40 мм і вставити в отвір для заклепок. Кінці дроту накрутити на стержень від кулькової ручки(шило) так, щоб утворились з обох боків кільця, які і будуть тримати дві деталі. Вставте важіль в отвір а і закріпіть заклепкою з важелем голови в точці Б. Якщо смикати вперед і назад за кінець важеля то собачка опустить голову, ніби досягає кісточку, то підніме її вгору. Іграшка готова.
VII. Підсумки заняття.
Вказати дітям на помилки, які були допущені під час виготовлення іграшки.
Демонстрація кращих робіт гуртківців.
Прибирання робочих місць.