1
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ФАСТІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
«ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ»
Розробка заняття
для дітей старшого дошкільного віку
на Всеукраїнський природоохоронний конкурс
«Годівничка»-2023
на тему:
«ДИКІ ПТАХИ - ПЕРЕЛІТНІ ТА ЗИМУЮЧІ»
Підготувала:
керівник гуртка
«Малятко-дошкільнятко»
Петренко І.М.
Тема: Дикі птахи- перелітні та зимуючі
Мета: Продовжувати розширювати знання дітей про зміни в природі, що відбуваються у період осені.
Учити відрізняти пташок від решти істот за зовнішніми ознаками, знати будову пташки; учити порівнювати птахів і знаходити спільні та відмінні риси між ними. Закріплювати знання про перелітних та зимуючих птахів; формувати уявлення про пташок рідного краю, їх назву, зовнішній вигляд. Розвивати пізнавальний інтерес до навколишнього середовища.
Формувати у вихованців екологічні компетентності виховуючи бережливе ставлення до природи, до птахів, бажання допомагати їм взимку.
Заохочувати дітей до активного мовлення та спілкування створюючи проблемні ситуації та завдання. Збагачувати та активізувати словник дітей з теми; розвивати спостережливість, логічне мислення, пам’ять, увагу.
Виховувати бажання дітей використовувати набуті знання та вміння в іграх; виховувати інтерес до навчальної діяльності.
Матеріал: пір’їнка, листочки; презентація до заняття; олівці, папір в клітинку; трафарет з птахами, фарба, губка.
Хід заняття
Організаційний момент
Керівник гуртка пропонує дітям розглянути її знахідку - пір’їнку.
- Діти, що це я знайшла?
- У якої істоти є пір’я?
Педагог читає казку.
Жив собі їжачок. Вирішив він помандрувати, знайти собі нових друзів. Зустрів білочку веселу, яка збирала горішки і гриби. Їжачок запропонував білочці разом з ним помандрувати. Адже разом веселіше! Білочка й погодилася. Ішли вони, ішли та побачили якихось незнайомих маленьких істот.
-Хто ви? Запитав їжачок. – Їжачки?
- Ні, ми не їжачки, - відповіли маленькі істоти. Подивись у вас, їжачків, укривають спину голочки, а ми вкриті пір’ям повністю. Тож ми не схожі на тебе.
- Напевно, ви білочки? – запитала білочка.
- Ні, ми не білочки. У тебе хутряна шубка та пухнастий хвіст, а у нас хутра немає і хвостик з пір’я. Та ще в нас є крила, а в тебе їх нема. Ми маємо дзьобики, якими здобуваємо їжу. Лапки в нас з кігтиками, ними ми розгрібаємо землю і листячко. Так ми шукаємо черв’ячків, насіння, комашок, це наша їжа. Ми мешкаємо в гніздах, що мостимо на деревах, кущах, ховаємо в траві. Ми вміємо гарно співати, стрекотати, свистіти, кукувати… Ну що, здогадалися як ми називаємося?
- Допоможемо білочці та їжакові відгадати назву цих істот?
- Так, це птах. Їжачок і білочка потоваришували з пташками і вирішили разом жити в лісі та одне одному допомагати.
- Яких пташок ви знаєте?
Педагог демонструє зображення голуба, ластівки, лелеки, сови, лебедя, дикої качки, горобця, ворони, сороки. (Слайд 1)
- Назвіть птахів. (Діти називають птахів яких знають, потім педагог показує і називає кожну пташку)
- Яких з цих птахів ви бачите в місті?
- Які пташки живуть тільки за містом? (Слайд 2)
Педагог демонструє зображення пташки. (Слайд 3)
- Назвіть та покажіть частини тіла пташки.
Педагог по черзі прикриває певну частину тіла пташки маленьким аркушем і запитує у дітей:
- Діти, а що було б, якби у пташки не було дзьоба (лапок, крил, хвоста) тощо?
- А зараз ми спробуємо намалювати пташку, але не звичайним малюнком, а графічним, по клітинкам.
Педагог роздає аркуші в клітинку, прості олівці та пропонує перемалювати пташку по клітинкам.
А зараз відтворимо пташинку за допомогою пальчиків.
(Руки навхрест, долонями до себе, великі пальці переплетені та тримаються один за одного. Великі пальці – голова, решта зімкнутих пальців – крила, ними помахувати).
- Діти, ще я сьогодні знайшла ось ці красиві, яскраві листочки.
Жовті листочки з дерева опадають,
Птахи у теплі краї відлітають
- Яка пора настає після літа?
- Пропоную вам послухати вірш про Осінь.
ВЖЕ БРАМИ ЛІТА ЗАМИКАЄ ОСІНЬ
Задощило. Захлюпало. Серпень випустив серп.
Цвіркуни й перепілочки припинили концерт.
Чорногуз поклонився лугам і садам.
Відлітаючи в Африку, пакував чемодан.
Де ж ти, літо, поділось, куди подалось?
Осінь, ось вона, осінь! Осінь, ось вона, ось.
Осінь брами твої замикала вночі,
Погубила у небі журавлині ключі. (Л.Костенко)
- Зазвичай саме так і буває. Після теплого літа завжди настає прохолодна осінь. Що ви вже знаєте про осінь?
- Осінь буває різною. Спочатку рання осінь, коли не дуже холодно. Сади, сквери і парки ще зелені, тільки починає жовтіти листя. Помітно коротшають дні й довшають ночі. Сонячних теплих днів уже й не так багато. На початку осені небо блакитне та прозоре, по ньому пливуть легкі білі купчасті хмарки. Згодом настає золота осінь, коли дерева стоять з жовтим листям, як золотим. Це осінь починає забарвлювати у різні кольори листя дерев: у світло-жовтий – клени та берези; у червоний – вишні, горобини; у пурпур та багрянець – черемху, калину… Чарівними намистинками висять червоні плоди на горобині, шипшині, калині. Потім настає пізня осінь, коли на вулиці вже зовсім стає холодно, а листя на деревах майже немає. Дерева і кущі скидають листя, багато трав’янистих рослин засихає, а морозостійкі рослини, деревій, хризантеми продовжують квітувати. Переважають похмурі, прохолодні дні. Небо вкривається сірими важкими хмарами. Часто дощить. Пізньої осені дощить довго, краплинки – дрібні-дрібні, після дощу холодно і непривітно. Бувають вже заморозки.
- Як називається перший місяць осені? другий? третій?
- Восени кількість пташок зменшується, перелітні птахи (ті, які не зимують у нас) гуртуються у зграї та відлітають у вирій, адже взимку у наших країнах не знаходять ані тепла, ані корму. Високо в небі курличуть журавлі, над ними перегукуються дикі гуси. Стрижі, ластівки, шпаки також вирушають у далекий переліт. Птахів, які не відлітають, називають зимуючими. Це горобці, голуби, синиці, сірі галки, дятли, сороки, ворони. Деякі з них залишають ліси, поля і перелітають ближче до житла людей, де можна знайти поживу.
- Тож на які дві групи можна розподілити пташок?
- Розподіліть птахів на дві групи: ті, які у нас зимують, і ті, які відлітають у вирій, у теплі країни.
Педагог роздає карточки з зображенням птахів і пропонує дітям розділити птахів на зимуючих та тих, які відлітають у теплі краї (перелітних) (Слайд 4)
Педагог пропонує розглянути малюнок (Слайд 5)
- Визначте, які пташки заховались під листочком? Назвіть їх.
Педагог пропонує дітям пограти у гру. Він промовляє назви птахів, якщо буде названо не птаха, то діти починають голосно тупотіти ногами.
- Прилетіли пташки: голуби, синиці, мухи. Що неправильно?
- Прилетіли пташки: голуби, сороки, ворони, галки, комарі, горобці. Що неправильно?
- Скажіть, а дятел до якої групи птахів відноситься? До зимуючих чи перелітних? Тож давай вивчимо про дятла скоромовку. (Слайд 6)
Дятел дуба доглядав:
Дзьобом вправно діставав
Його грізних ворогів –
Ненаситних шкідників.
- А зараз, я вам пропоную пограти в гру «Доповни речення» і буду називати декілька прикладів відповідей, щоб його завершити.
Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки, як сороки-білобоки,
Стрибу-стрибу, скоки-скоки!
Ходять чаплі по болоту,
Пильно дивляться у воду.
А над ними комарі, налетіли угорі.
Жабенята пострибали:
Ква-ква-ква, ква-ква-ква!
Хай спочине голова!
Вдень спочиваю,
Маю круглі очі,
Бачать серед ночі.
Хто мене впізнав,
Прошу, щоб сказав (Сова) (Слайд 7)
- А сова залишається зимувати, чи відлітає у теплі краї?
- А зараз ми з вами виготовимо картинку з пташками, які сидять на гілочках, за допомогою трафарету. (Слайд 8)
(Педагог роздає вихованцям трафарети з пташками, картон та фарбу з губкою для виготовлення картинки )
Педагог пропонує дітям поміркувати:
- Назвіть птахів які прилетіли до годівниці. Які пташки зайві? Чому?
(Слайд 9)
Підсумок заняття
- Про яких істот ми сьогодні говорили?
- Чи відрізняється білка від пташок? Чим саме?
- Яких птахів називають перелітними? Чому?
- Яких перелітних птахів ви запам’ятали?
- Яких птахів називають зимуючими? Чому?
- Яких зимуючих пташок ви знаєте?