Розробка заняття «Хто такі птахи?»

Про матеріал
Під час проведення заняття планується виховувати в учнів любов до птахів, бажання пізнавати їх, оберігати та допомагати. Виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища, доброзичливість, гуманність, повагу до птахів.
Перегляд файлу

 

 

Тема заняття «Хто такі птахи?»

 

Освітньо – виховні завдання теми: створити комфортні умови для навчання та виховання, за яких кожен вихованець відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

 

Навчальна мета: формувати уявлення про птахів, їх різноманітність; вміння: впізнавати птахів за істотною ознакою, порівнювати їх; аналізувати ілюстрації, отримувати з них необхідну інформацію і робити висновки, розповідати про отриману інформацію, доводити свою думку;  класифікувати зображення птахів і пояснювати сутність класифікації; працювати в парі.

 

Розвиваюча мета: Розвивати логічне мислення вихованців через проведення таких операцій як аналіз, порівняння, систематизація. Сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів. Розвивати мовну і слухову пам’ять, спостережливість, кмітливість, мислення, увагу, вміння зосереджуватись на поставленому завданні.

 

Виховна мета: Виховувати в учнів любов до птахів, бажання пізнавати їх, оберігати та допомагати. Виховувати в учнів любов до рідної природи, повагу до оточуючого середовища, доброзичливість, гуманність, повагу до птахів.

 

Ключові слова:птахи, пір’я, охорона птахів.

Дидактичне забезпечення: картки для парної та індивідуальної роботи; малюнки рослин і тварин, виставка книг та газет, роздатковий матеріал, презентація.

 Об’єкт праці: гурткове заняття.

Тип заняття: комбіноване (засвоєння нових знань, застосування знань на практиці).

Методи роботи: розповідь, переконання, пояснення, демонстрація, метод «Спрямоване слухання та міркування»

Попередня підготовка до заняття: картки для парної та індивідуальної роботи.

Час:2 академічні години

 

 

Хід заняття

І.Вступна частина.

1.1. Організаційний момент – перевірка готовності вихованців до заняття, підтримання порядку і дисципліни протягом усього заняття. Енергізатор

Доброго дня нам!

Доброго дня вам!

Доброго дня всім

Я всміхаюсь сонечку:

Здравствуй, золоте.

Я всміхаюсь квіточці,

Хай вона росте!

Друзям усміхаюсь ,

Зичу їм добра.

1.2.Барометр настрою.

Станьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.

Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.

А тепер уявіть, що ваші долоньки – бутони. Прошепотіть у долоньки свою мрію про успіх на сьогоднішнє заняття. Наша квіточка повільно розкривається... і стає такою гарною квіткою успіху. 

Який настрій викликає у вас ця квітка? Подаруйте посмішку і тепло своїх сердець один одному і берімося до роботи.

1.3. Повідомлення теми і мети заняття, очікуваних результатів.

Ігровий момент.

  Сьогодні до нас на заняття завітала вчителька з лісової школи Тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої вихованці. Тітонька Сова припасла для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед! Ми продовжуємо подорожувати царством тварин.

 Сьогодні на занятті ми згадаємо і повторимо все, що вивчили про живу природу та дізнаємося більше нової, цікавої інформації про тварин.

1.4. Мотивація навчальної діяльності гуртківців

Попрацюємо старанно,щоб почути у кінці,

Що  наші діти – просто молодці!

 У мене зараз дуже хороший настрій. А у вас? Покажіть сигнальчиком на квітці успіху, з яким настроєм ви прийшли на заняття. Бажаю вам, щоб хороший настрій не змінився до кінця заняття. Наприкінці ми перевіримо, чи не змінився ваш настрій.

- Я вірю, що мої діти будуть уважні, розумні, організовані, кмітливі.

- А чого ви очікуєте від нашого заняття? (Учні відповідають.)

- Я впевнена, що у нас усе вийде. І усі ваші сподівання збудуться..

ІІ. Основна частина.

Повторення вивченого.

1. Відгадування загадки.

Подивись, мій милий друг,

Що знаходиться навкруг?

Небо ясно - голубе,

Сонце світить золоте,

Місяць з зірочками сяє,

Вітер з квіточками грає,

Хмарка в небі пропливає.

Вода прозора мов сльоза,

Повітря чисте і трава,

Комахи, звірі і птахи

Людина і погода –

Усе це навкруги….( природа).

2. Стадія рефлективного аналізу.

- Пригадайте:

• Що таке природа?

• Яка буває природа?

• Що належить до неживої природи?

• Що належить до живої природи?

3.Відповіді на запитання.

- Тварини і рослини - це живі організми. Які ознаки властиві живим організмам?

- Які групи тварин ми вже  знаємо? (Риби, комахи, звірі,….)

- Яка характерна ознака звірів? (Тіло вкрите слизькою шерстю)

- Яка характерна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою).

- До якої природи відносяться риби? Чому?

- Яка істотна ознака комах? (6 лапок.)

 

Вивчення нового матеріалу.

 Тітонька Сова пропонує дізнатися більше цікавої інформації про жителів країни Орнітології. Виконавши перше завдання ми дізнаємося хто живе в цій країні.А ось і перше завдання.

1.Відгадування загадки.
 Без сокири і без рук, а дім будує. (Пташка)
 В країні Орнітологія живуть птахи. Сьогодні на уроці ми вивчатимемо птахів, їх будову і характерні ознаки.

 

2.Слухання розповіді Лісової Мурашки з елементами аудіювання.

 Створення проблемної ситуації.
 Якось увечері я гуляла у лісі. Ось і сонечко почало закочуватись за обрій. За лісом, у селі, прокукурікав півень, запрошуючи, закликаючи курей на сідало. Великий нічний метелик пролетів наді мною, легко махаючи крильцями. З різким свистом пролетів над лісовою стежкою кажан. А в глибині лісу з гілки на гілку перескакувала-перелітала цікава тваринка, подібна до білочки.
“Які різні тварини, — подумала я, — але всі вони вміють літати. Напевно, це все птахи ”.
- А як ви думаєте, діти?
3.Вступна бесіда з елементами розповіді.
- До якої групи тварин відноситься метелик? (До комах.)

- А півень? (До птахів.)
- Чи знаєте ви тваринку, що схожа на білку, але яка вміє літати з дерева на дерево?
- Це білка-летяга.
- Як ви думаєте, це птах чи ні? А кажан - птах?
- Щоб дати правильну відповідь, потрібно знати характерну ознаку птахів, яка відрізняє їх від інших тварин. Уміння літати - не підходить, бо ми знаємо, що не тільки птахи літають, але й, наприклад, комахи. А ось курка, страус, півень, пінгвін якраз не літають, або погано літають.
- Тіло кажана вкрите шерстю, а крило в нього з перетинками. Білка-летяга також вкрита шерстю, пір’я в неї немає. Отже, кажан і білка-летяга - це не птахи.
То хто ж такі птахи? (Це тваринки, тіло яких вкрите пір ’ям).
- Яких птахів ви знаєте?
4. Бесіда за малюнками «Будова птахів»

Робота в парах

Розгляньте малюнок голуба.
- Знайдіть у нього голову, дзьоб, шию, тулуб, ноги, крила, хвіст.
- Назвіть частини тіла птаха.
- Чим вкрито тіло голуба? (Пір ’ям.)
- Де живуть пташки?
- Що їдять?
Висновок. Курка, качка, гуска, сорока, горобець, ластівка, лелека, дятел, синиця, страус, пінгвін — це птахи. Вони мають голову, шию, тулуб, хвіст, ноги. У них є дзьоб і крила.
Тіло птаха вкрите пір’ям.

5. Гра «Поміркуйте» (Робота із презентацією)

- Чому ми відносимо пінгвіна та страуса до  групи «Птахи» ?

- Як називають тварин, які живуть поруч із люди­ною? (Свійські.)

- Як називають всіх інших тварин? (Дикі.)

6. Технологія "Мозковий штурм".

 Зараз я вам роздам малюнки, на яких зображено пташку. Ви уважно їх
розглянете. А тоді прикріпите на дошці у тому місці, до якої групи належить ця пташка і ще раз назвете її. (Учні виконують завдання).

7. Фізкультурна хвилинка (Під музичний супровід).

8. Дослідницька робота.

8.1. Дослід 1 «Пір’я всіх птахів однакове»

Попросимо наших помічників очі, визначити колір, величину, форму.

Висновок: пір’я  птахів різне за кольором, формою, величиною.

8.2. Дослід 2 «Для чого птахам пір’я»

 Розгляд пір’їнок махових і пухових. Розгляд будови пір’я (стрижень, опахало, яке складається з маленьких борідок, з’єднаних крихітними гачечками і борозенками). Визначення призначення махового та пухового пір’я.

Висновок: махове пір’я допомагає птахам літати, а пухове зігріває їхнє тіло.

8.3. Дослід 3 «Що є в середині пір’їнки»

 Запропонувати розрізати стрижень пір’їнки. Запитати, що там є. Запропонувати подмухати на неї.

  • Що було б якби пір’їнка була важка?

Висновок: всередині пір’їнки є повітря, пір’їнка легенька невагома.

8.4. Дослід 4  «Чи правду кажуть: «У воді купалася та сухою зосталася?»

 Запропонувати занурити пір’їнку у воду і простежити, як краплинки води скочуються. Пояснити, що птахи змащують своє пір’я жиром, тому вода стікає.

Висновок: водоплавні птахи залишаються сухими після купання, тому що їхнє пір’я змащене жиром.

Пояснення вислову «Як з гуски вода».

 А вираз «Як з гуски вода» означає: йому (їй) все дарма. - Чому йдеться про гусака, а не про курку? (Гуси, як і інші водоплавні птахи, під час чищення змащують своє пір’я жиром. Від цього пір’я стає водонепроникним, не намокає під час плавання. У курки такого мастила немає, тому її пір’я у воді намокає.).

- Як виглядає курка, яка потрапила під дощ?

- Не даремно в народі говорять «мокра курка». А говорять так про нерішучу або жалюгідну на вигляд людину.

 8.5. Дослід «З усього пір’я можна зробити подушку»

 Запропонувати зім’яти пір’їнки в долоні.

Висновок: Подушку краще робити з пухових пір’їнок, тому  що у них не такий товстий стрижень.

Засвоєння гуртківцями отриманих знань на занятті.

1.Продовжити речення.
Птахи — це синиця, ....
Тіло птахів вкрите ....
2. Гра «Риба. Птах. Комаха»
3. Фізкультурна хвилинка

4. Гра «Увійди в картину».

5. Міркування.
- Чому птахів потрібно охороняти?
Що можуть зробити діти, щоб зберегти, примножити кількість птахів, привабити їх у сади, ліси, поля, городи. Чому птахів треба підгодовувати взимку?
6. Акторська  хвилинка.

7. Гра«Вчимося любити природу».
Дидактична мета: закріпити знання дітей про шанобливе ставлення до тварин.
Ігрова дія. Учитель пропонує учням уявити, що вони знаходяться в лісі. Він називає дію, а діти плескають в долоні, якщо можна її виконувати.
*Спостерігати за птахами.
*Ловити птахів.
*Фотографування птахів.
*Підгодовувати птахів.
*Охороняти пташині гнізда.
*Малювати птахів.
*Руйнувати пташині гнізда.

ІІІ. Заключна частина.

3.1. Рефлексія (обґрунтування гуртківцями можливості використання отриманих знань умінь, навичок).

Вправа «Мікрофон»

Я дізнався…

Я навчився…

Для мене стало новим…

Мене здивувало…

Мені захотілось…

Я зрозумів, що можу…

Я розповім батькам…

3.2. Загальний підсумок заняття із зазначенням його позитивних та негативних моментів.

3.3. Повідомлення завдань на наступне заняття

 

docx
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку