Розробка заняття з хореографії «Лірика як основа українського танцю». Мета:ознайомити з характером українського танцю. Правила та методика виконання традиційних рухів українського танцю. Розробка заняття допоможе керівникам гуртків ЗПО, ЗЗСО в творчій роботі.
План-конспект заняття з хореографії
ЗХК Шоу-група «Данс - Екзотик»
Керівник гуртка: Слобідська Яна Геннадіївна
Тема заняття: «Лірика як основа українського танцю».
Мета заняття: Ознайомлення з характером українського танцю. Лірика як його основа. Правила та методики виконання простих традиційних рухів українського танцю. Поліпшення координації рухів і емоційної виразності учнів шляхом повторення і відпрацювання пройдених рухів.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу, закріплення знань, вироблення умінь і навичок.
Завдання заняття:
Освітні:
- вивчення простих традиційних рухів українського танцю.
- закріплення знань, умінь і навичок, отриманих на попередніх заняттях;
- розвиток осмисленого виконання рухів;
- розвиток пізнавальних інтересів і творчого потенціалу учнів.
Розвиваючі:
- розвиток координації рухів;
- зміцнення опорно-рухового апарату;
- розвиток витривалості і постановки дихання;
Виховні:
- формування естетичного виховання, вміння вести себе в колективі;
- формування почуття відповідальності;
- активізація творчих здібностей;
- вміння творчо взаємодіяти на заняттях з педагогом.
Основні методи роботи:
- наочний (практичний показ);
- словесний (пояснення, бесіда).
Педагогічні технології:
- здоров'я зберігаюча технологія;
- особистісно-орієнтована технологія з диференційованим підходом.
Основний рівень 2 - й рік навчання
Хід заняття
Вступна частина заняття (5хв.)
- вхід в танцювальний зал;
- уклін педагогу і акомпоніатору;
- позначення теми і мети заняття;
- бесіда про характер українського танцю, та лірику як його основу.
Основна частина заняття (35 хв.)
- екзерсис біля станку;
- екзерсис на середині залу;
- вправи по діагоналі;
- вивчення простих традиційних рухів українського танцю.
Заключна частина заняття (5 хв.)
-висновок педагога;
-основна побудова для виходу із залу;
- уклін педагогу і акомпоніатору;
- вихід з танцювального залу під музичний супровід.
Вступна частина
- Вхід учнів у танцювальний зал. Учні шикуються в дві лінії в шаховому порядку.
- Уклін педагогу і акомпоніатору.
- Позначення теми і мети заняття.
- Розповідь про лірику як основу українського танцю.
Специфіка життя давніх східнослов'янських племен — древлян, дреговичів, в'ятичів, сіверян, волинян, білих хорватів, бужан та інших — слугували за основу самобутнього, оригінального, хореографічного мистецтва українського народу. Усі обряди, магічні звертання, заклинання, тощо безпосередньо залежали і були органічно пов'язані з землеробством та анімалістичним культом. Танцювальні рухи характерні для «Гопака», «Козачка», «Метелиці», становлять основу танців Центральної України, визначають головні національні риси української народної хореографії, якщо переглянути українські хороводи і сюжетні танці, легко помітити, що серед цих творів є однойменні твори. Усі українські народні танці, що збереглися в художньому побуті народу, виконують під музичний супровід. Український народ створив своє самобутнє, оригінальне хореографічне мистецтво, яке посідає одне з провідних місць в світовій духовній культурі. Український народ протягом століть створював самобутню культуру, яка відбиває його багатогранне життя. Одним з її найцінніших скарбів є танцювальне мистецтво. Кращі художні зразки народних танців збереглися і дійшли до наших днів. Вони стали невід'ємною частиною художнього життя Радянської України. Серед танців, які побутують тепер, можна відзначити хороводи, метелиці, гопаки, козачки, коломийки, гуцулки, кадрилі, польки і ряд сюжетних танців – “Коваль”, “Гречка”, “Льон”, “Лісоруби”, “Опришки”, “Аркан” та багато інших. Вчення зібраного хореографічного і музичного матеріалу дає можливість визначити три основних жанри українських народних танців: хороводи, сюжетні та побутові. Класифікація та характеристика українських народних танців: Український танець займає значне місце серед культурних надбань нашого народу. Широка популярність українського танцю в нашій країні та за кордоном пояснюється невичерпним багатством тем і сюжетів, щирістю, життєрадісним запалом, гумором. У танцювальних образах розкривається національний характер народу, відображаються явища, взяті безпосередньо з його побуту та праці, рідна природа тощо. Наявність яскравих побутових рис і особливостей, поєднаних з віртуозною технікою, надає українському танцю своєрідного колориту. Танець – мистецтво, що існує в часі й просторі. Воно живе в момент виконання. Без виконання його можна уявити тільки на підставі свідчень. Протягом багатовікової історії народу танець збагачувався і видозмінювався. У ньому знаходили своє відображення героїзм боротьби, радість праці, ігри, пов'язані з різними порами року, ліричні мотиви. Танці, що існують в Україні, можна поділити на три основні жанри:
Основна частина
Екзерсис біля станку:
- комбінація Демі і гранд пліє по I, II, IV і V позиціях ніг (ускладнює елемент - підйом на полупальци, пордебра корпусу);
- комбінація баттмант тандю;
- комбінація па тандю жете (ускладнює елемент - піку,);
- комбінація Ронд де жамп партер;
- комбінація па фондю;
- комбінація па фраппе;
- комбінація адажіо (робота по класичним позам і арабескам);
- гранд па. поетапне вивчення вправи.
Екзерсис на середині залу:
- пордебра.
- комбінація Демі і гранд пліє.
- комбінація баттмант тандю.
Екзерсис по діагоналі:
- обертання шене;
Вивчення традиційних рухів українського танцю:
1. Танцювальні кроки:
- простий танцювальний крок;
- боковий крок;
- перемінний крок;
- ковзний крок;
2. Танцювальні біги:
- простий біг;
- бігунець;
- біг з підскоком;
- танцювальний біг з потрібним притупом.
Заключна частина
Висновок педагога (що вдалося, що ні).
- Основне побудова для виходу із залу (дві лінії в шаховому порядку).
- Ступінь реалізації мети, досягнутої на початку заняття.
- Уклін педагогу і акомпаніатору.
- вихід з танцювального залу під музичний супровід (марш).
Список Літератури
1.Балог К. Танці Закарпаття. – К. : Мистецтво, 2006.
2.Василенко К. Лексика українського народно-сценічного танцю. – К.: Мистецтво, 2008.
3.Василенко К. Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю. – К. : Мистецтво, 2011.
4.Василенко К. Ю. Український народний танець. – К.: Мистецтво, 2011.
5.Верховинець Теорія українського народного танцю. – К.: Музична Україна, 2009.
6.Герасимчук Р. Гуцульські танці. – Л., 2009.
7.Гуменюк А. Українські народні танці. – К.: Наукова думка, 2012.
8.Зайцев Є. В. Основи народно-сценічного танцю. Ч.1 – К. : Мистецтво, 2001.
9.Зайцев Є. В. Основи народно-сценічного танцю. Ч.2 – К. : Мистецтво, 2001.
10.Зубатов С. Основи викладання українського народно-сценічного танцю. – К.: ІПКПК, 2005.