«За гуманне ставлення до тварин» (ІІ рік навчання)
Тема. Значення птахів у житті людини.
Мета. Сформувати знання учнів про значення птахів, їх охорону та міграційні процеси; розкрити роль птахів у екосистемах та господарстві людини; продовжити формувати вміння узагальнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, застосувати одержані теоретичні знання на практиці в особистому житті. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, пам’ять, логічне мислення, інтуїцію, вміння спостерігати. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила; сприяти екологічному вихованню
Обладнання: фотографії, комп’ютер, проектор
Терміни і поняття: осілі, кочові, перелітні птахи, птахівництво
Тип заняття: вивчення нового матеріалу
Хід заняття
І. Організаційний момент
Уявна екскурсія до парку.
Я запрошую вас здійснити уявну подорож до парку. Пропоную всім на хвилинку заплющити очі і уявити себе в зеленому, мальовничому, казковому, затишному та пишному парку, де птахи починають свій звичайний денний щебет та спів. Стрибають по гілках безтурботні маленькі синички та чижики. Характерно «поскрипує» у своєму гнізді хазяйновитий шпак. Стукає по кленовому стовбуру дятел у червоній шапочці. Цей трудяга витягує з-під кори шкідливих для дерев комах. Десь у гущавині співає іволга - немовби ніжні звуки флейти розливаються навкруги.
Саме тут можна почути багато чудових звуків, яких у міському шумі ніколи не буває.
Налаштувати учнів на позитив, побажати гарного настрою, поповнити багаж знань та розширити кругозір з даної теми, вдало та цікаво провести заняття, якомога більше отримати позитивних емоцій.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Біологічний диктант
1) Передні кінцівки птахів видозмінені на ...(крила)
2) Осьова частина пера - ...(стрижень)
3) Серце птахів ... (чотирикамерне)
4) Орган, відсутній у видільній системі птахів ...(сечовий міхур)
5) Видовжена кістка стопи - ...(цівка)
6) Після залозистого шлунка йде.... (мускульний)
7) Видозмінена верхня і нижня щелепи утворюють ... (дзьоб)
8) Плаский виріст грудини - ... (кіль)
9) Залоза яка добре розвинена у водоплавних птахів…..(куприкова)
10) Птах, який рухається по вертикальному стовбуру тільки головою вгору… (дятел)
11) Птах, який розвиває швидкість майже 70 км/год…….(страус)
12)Яйцеклітина із зародком і запасом поживних речовин……(жовток)
13) Розширення стравоходу у птахів утворює…(воло)
14) Білкові канатики, які кріпляться до шкарлупи називають…(халази)
15)Тип розвитку у птахів…(прямий)
Ігри на слайдах:
Учням пропонується перелік їжі, яку вживають птахи. Необхідно визначити хто що їсть.
Уважно роздивитися гнізда і знайти відповідних птахів.
Необхідно пригадати різноманітність птахів. З наведеного числа птахів потрібно вибрати ряд до якого вони належать.
4. Розв’язування чайнворду «Птахи» Слайд №4
(Керівник пояснює, що остання літера в слові – це початкова літера наступного слова, яке учні повинні розгадати).
1. Невеликий лісовий птах. Під час осінніх і зимових кочівель залітає в сади, парки. Самці мають червоні груди. ( снігур ).
2. Реакція птахів у відповідь на сезонні зміни умов існування за участю нервової системи. ( рефлекс )
3. Поширений комахоїдний птах, живе в лісах, садах, парках. Восени кочує.
( синиця )
4. Один з органів травної системи. ( язик )
5. Болотяний птах з довгими ногами і довгим носом. ( кулик )
6. Найбільший представник з родини Воронових. Малочисельний осілий птах. ( крук )
7. Стрій, яким летять гуси. ( клин )
8. Птахи, які висиджують сліпих безпорадних пташенят ( нагніздні )
9. Природжена несвідома дія птахів у відповідь на зміни навколишнього середовища. ( інстинкт )
Відповідь:снігур,рефлекс,синиця,язик,кулик,крук,клин,нагніздні,інстинкт
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово керівника.
Діти, ми з вами продовжуємо працювати над темою „Клас Птахи”. Значення птахів на нашій планеті важко оцінити. Важко оцінити в тонах, метрах, те щастя, яке сповнює нас, коли ми слухаємо пісні птахів, те бажання відірватися від землі й підкорити небо, що з’явилося ще у стародавніх людей, які спостерігали за польотом птахів.
Сьогодні ми з вами повинні ознайомитися із значенням птахів та їх охороною. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу. А причина цього криється в тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи.
Птахи – справжня окраса природи. (Показ слайда №5)
Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.
Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.
Цих тварин ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони.
Тема яку ми сьогодні розглянемо «Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів»(Показ слайда №6)
Ознайомлення з планом заняття Слайд №9
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Значення птахів.
- складова частина природних угруповань;
- є ланкою у ланцюгах живлення;
- сприяють у розповсюдженні насіння рослин;
- джерело м’яса, яєць, пуху, пера;
- пташиний послід – необхідне добриво;
- запилюють квіти;
- біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;
- декоративне (насолода від співу і зовнішнього вигляду);
- регулюють чисельність шкідливих комах, гризунів
- яйця застосовують в лікувальних цілях, для миття волосся і виведення плям на одязі;
- є санітарами природи.
Розповідь вчителя про птахівництво як галузь сільського господарства
Птахівництво – важлива галузь сільського господарства. Розведення птахів у сучасних умовах – високотехнологічне виробництво. На птахофермах і птахофабриках розводять курей, качок, гусей, індичок, перепелів. Основні продукти, що отримують від птахівництва, - це м'ясо і яйця, які є одним з основних і доступних джерел білка для людини. Курей розводять для забезпечення населення м’ясом (бройлери) та яйцями (кури- несушки). Велике значення для людини мають перепелині яйця, користь від яких дуже велика, особливо для людей схильних до алергії, оскільки це цінний дієтичний продукт. Використання перепелиних яєць в комплексі з дієтичним харчуванням, сприяє зміцненню імунітету та відновленню-поліпшенню обміну речовин в організмі людини, що дуже важливо, як при різних захворюваннях, так і для поліпшення загального стану здоров'я взагалі. Крім того, людина отримує від свійських птахів добрива, пух, перо.
Птахи – що живуть на території нашої країни, поділяються на три групи:
Осілі – птахи, які протягом року живуть в одній місцевості.
Кочові птахи – це птахи, які з настанням зими, об’єднуючись у невеликі, зграї , поступово мігрують на південь у пошуках її.
Перелітні птахи – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї.
Питання для обговорення:
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа «Впіймай помилку»
(Керівник пропонує учням речення, а учні повинні знайти в ньому помилку)
Складання сенканів.
Наприклад:
VІІ. Підсумок заняття.
Учням пропонуються орігамі (паперові птахи) з найкращими побажаннями.