Розробка заняття: "Значення птахів у житті людини"

Про матеріал
Розробку заняття можна використовувати в гуртках еколого - натуралістичного напрямку та на уроках природознавства, я досліджую світ, біології.
Перегляд файлу

«За гуманне ставлення до тварин» (ІІ рік навчання)

 

Тема. Значення птахів у житті людини.

Мета. Сформувати знання учнів про значення птахів, їх охорону та міграційні процеси; розкрити роль птахів у екосистемах та господарстві людини; продовжити формувати вміння узагальнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, застосувати одержані теоретичні знання на практиці в особистому житті. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, пам’ять, логічне мислення, інтуїцію, вміння спостерігати. Виховувати бережливе ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила; сприяти екологічному вихованню

Обладнання:  фотографії, комп’ютер, проектор

Терміни і поняття: осілі, кочові, перелітні птахи, птахівництво

Тип заняття: вивчення нового матеріалу

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

Уявна екскурсія до парку.

Я запрошую вас здійснити уявну подорож до парку. Пропоную всім  на хвилинку заплющити очі і уявити себе в зеленому, мальовничому, казковому, затишному та пишному парку, де птахи починають свій звичайний денний щебет та спів. Стрибають по гілках безтурботні маленькі синички та чижики. Характерно «поскрипує» у своєму гнізді хазяйновитий шпак. Стукає по кленовому стовбуру дятел у червоній шапочці. Цей трудяга витягує з-під кори шкідливих для дерев комах. Десь у гущавині співає іволга - немовби ніжні звуки флейти розливаються навкруги.

Саме тут можна почути багато чудових звуків, яких у міському шумі ніколи не буває.

Налаштувати учнів на позитив, побажати гарного настрою, поповнити багаж знань та розширити кругозір з даної теми, вдало та цікаво провести заняття, якомога більше отримати позитивних емоцій.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Біологічний диктант

1) Передні кінцівки птахів видозмінені на ...(крила)

2) Осьова частина пера - ...(стрижень)

3) Серце птахів ... (чотирикамерне)

4) Орган, відсутній у видільній системі птахів ...(сечовий міхур)

5) Видовжена кістка стопи - ...(цівка)

6) Після залозистого шлунка йде.... (мускульний)

7) Видозмінена верхня і нижня щелепи утворюють ... (дзьоб)

8) Плаский виріст грудини - ... (кіль)

9) Залоза яка добре розвинена у водоплавних птахів…..(куприкова)

10) Птах, який рухається по вертикальному стовбуру тільки головою вгору… (дятел)

11) Птах, який розвиває швидкість майже 70 км/год…….(страус)

12)Яйцеклітина із зародком і запасом поживних речовин……(жовток)

13) Розширення стравоходу у птахів утворює…(воло)

14) Білкові канатики, які кріпляться до шкарлупи називають…(халази)

15)Тип розвитку у птахів…(прямий)

 

Ігри на слайдах:

  1. Що кому до смаку?  Слайд №1

Учням пропонується перелік їжі, яку вживають птахи. Необхідно визначити хто що їсть.

  1. Хто де живе? Слайд №2

Уважно роздивитися гнізда і знайти відповідних птахів.

  1. Знайдіть відповідність. Слайд №3

Необхідно пригадати різноманітність птахів. З наведеного числа птахів потрібно вибрати ряд до якого вони належать.

4. Розв’язування чайнворду «Птахи» Слайд №4

(Керівник пояснює, що остання літера в слові – це початкова літера наступного слова, яке учні повинні розгадати).

1. Невеликий лісовий птах. Під час осінніх і зимових кочівель залітає в сади, парки. Самці мають червоні груди. ( снігур ).

2. Реакція птахів у відповідь на сезонні зміни умов існування за участю нервової системи. ( рефлекс )

3. Поширений комахоїдний птах, живе в лісах, садах, парках. Восени кочує.

( синиця )

4. Один з органів травної системи. ( язик )

5. Болотяний птах з довгими ногами і довгим носом. ( кулик )

6. Найбільший представник з родини Воронових. Малочисельний осілий птах. ( крук )

7. Стрій, яким летять гуси. ( клин )

8. Птахи, які висиджують сліпих безпорадних пташенят ( нагніздні )

9. Природжена несвідома дія птахів у відповідь на зміни навколишнього середовища. ( інстинкт )

Відповідь:снігур,рефлекс,синиця,язик,кулик,крук,клин,нагніздні,інстинкт

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово керівника.

Діти, ми з вами продовжуємо працювати над темою „Клас Птахи”. Значення птахів на нашій планеті важко оцінити. Важко оцінити в тонах, метрах, те щастя, яке сповнює нас, коли ми слухаємо пісні птахів, те бажання відірватися від землі й підкорити небо, що з’явилося ще у стародавніх людей, які спостерігали за польотом птахів.

Сьогодні ми з вами повинні ознайомитися із значенням птахів та їх охороною. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу. А причина цього криється в тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи.

Птахи – справжня окраса природи. (Показ слайда №5)

Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.

Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.

Цих тварин ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони.

Тема яку ми сьогодні розглянемо «Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів»(Показ слайда №6)

 

Ознайомлення з планом заняття Слайд №9

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Значення птахів.

- складова частина природних угруповань;

- є ланкою у ланцюгах живлення;

- сприяють у розповсюдженні насіння рослин;

- джерело м’яса, яєць, пуху, пера;

- пташиний послід – необхідне добриво;

- запилюють квіти;

- біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;

- декоративне (насолода від співу і зовнішнього вигляду);

- регулюють чисельність шкідливих комах, гризунів

- яйця застосовують  в лікувальних цілях, для миття волосся і виведення плям на одязі;

- є санітарами природи.

 

Розповідь вчителя про птахівництво як галузь сільського господарства

 

Птахівництво – важлива галузь сільського господарства. Розведення птахів у сучасних умовах – високотехнологічне виробництво. На птахофермах і птахофабриках розводять курей, качок, гусей, індичок, перепелів. Основні продукти, що отримують від птахівництва, - це м'ясо і яйця, які є одним з основних і доступних джерел білка для людини. Курей розводять для забезпечення населення м’ясом (бройлери) та яйцями (кури- несушки). Велике значення для людини мають перепелині яйця, користь від яких дуже велика, особливо для людей схильних до алергії, оскільки це цінний дієтичний продукт. Використання перепелиних яєць в комплексі з дієтичним харчуванням, сприяє зміцненню імунітету та відновленню-поліпшенню обміну речовин  в організмі людини, що дуже важливо, як при різних захворюваннях, так і для поліпшення загального стану здоров'я взагалі. Крім того, людина отримує від свійських птахів добрива, пух, перо.

 

Птахи – що живуть на території нашої країни, поділяються на три групи:

  • осілі;
  • кочові;
  • перелітні.

Осілі – птахи, які протягом року живуть в одній місцевості.

Кочові птахи – це птахи, які з настанням зими, об’єднуючись у невеликі, зграї , поступово мігрують на південь у пошуках її.

Перелітні птахи – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї.

Питання для обговорення:

  • Яка основна причина міграцій птахів?
  • Що є сигналом до початку перельоту?
  • Чому птахи не збиваються зі шляху?
  • Що таке кільцювання та яке його значення?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа «Впіймай помилку»

(Керівник пропонує учням речення, а учні повинні знайти в ньому помилку)

  • Перелітні птахи не залишають певної природної зони, перелітають на невеликі відстані.
  • Сигналом до початку перельоту у птахів є зміна атмосферного тиску.
  • До Червоної книги України внесено 57 видів птахів.
  • Птахи приносять людині лише користь.
  • До осілих птахів нашої місцевості можна віднести: синиць, ворон, перепелів, сойок.
  • Журавлі - це кочові птахи.
  • Курячі яйця дуже корисні, багато вуглеводами та не можуть викликати алергію.
  • До птахів, що занесені до Червоної книги України відносимо: пелікана, дрохву, скопу, горобця та змієїда.

Складання сенканів.

Наприклад:

  • птахи
  • теплокровні, мелодійні, роздільностатеві
  • літають, плавають, будують
  • птахи - входять в ланцюги живлення, регулюють чисельність інших тварин
  • співаки

 

VІІ. Підсумок заняття.

Учням пропонуються орігамі (паперові птахи) з найкращими побажаннями.

 

 

docx
Додано
25 травня 2020
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку