ОБМІН РЕЧОВИН І ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ
Урок № 5
Тема: Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини -
основна властивість живого.
Мета.
Освітня: формувати компетентність учнів про біологічне значення обміну речовин і енергії, визначити основні групи речовин, що беруть участь в обміні основних органічних речовин.
Розвиваюча: розвивати біологічну мову, вміння виступати з повідомленнями.
Виховна: виховувати естетичне та санітарно-гігієнічне значення.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням обміну білків, жирів і вуглеводів.»
Основні поняття й терміни уроку: асиміляція, (анаболізм), дисиміляція(катаболізм), енергетичні потреби організму.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Наскрізні лінії: здоров’я і безпека, сталий розвиток і екологічна грамотність
ХІД УРОКУ
І .Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Що приводить до харчових отруєнь?
2.Чому харчові продукти розчеплюються організмом на прості частинки?.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Асиміляція- процеси, внаслідок яких відбувається утворення органічних сполук,необхідних для забезпечення життєдіяльності клітин.
Дисиміляція- процеси, внаслідок яких відбувається розчеплення органічних сполук на більш прості речовини.
Обмін речовин- сукупність змін, що відбуваються з речовинами з моменту їх надходження до організму знавколишнього середовища до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду й виведення їх з організму.
Основні групи речовин, що беруть участь в обміні речовин в організмі людини:
Білки, жири, вуглеводи, вода, мінеральні речовини, вітаміни.
Заповнення таблиці.
Речовини |
Функції речовин в організмі. |
|
Білки |
|
Входять до складу сполучних тканин, беруть участь в утворенні скелета, зв’зок, шкіри. Каталізують біохімічні реакції, регулюють обмін речовин.
|
Вуглеводи |
|
Входять до складу рецепторних комплексів, |
Ліпіди |
|
Легко утворюють комплекси з білками, беруть участь у створенні запасу речовин, необхідних організму. |
Вода |
|
Є універсальним розчинником, бере участь у формуванні внутрішнього середовища окремих клітин і організму в цілому. |
Мінеральні речовини |
|
Створюють основу скелета, відіграють роль у функціонуванні клітин та забезпеченні їхньої життєдіяльності. |
Енергетична цінність поживних речовин для організму.
Джерелом енергії в організмі є енергія, що вивільняється під час розчеплення жирів, вуглеводів, білків. Тепло потрібне для підтримання сталої температури тіла. Якщо підрахувати кількість енергії, що надходить до організму людини з продуктами харчування, і кількость енергії,яку людина витрачає в процесі життєдіяльності, то ці величини будуть однакові.
Для підтримання життєдіяльності організму потребує значної кількості енергії. Наприклад, для людини віком 20 років і масою 70 кг. Необхідно1700ккал (7140кДж) на добу. Чим важча праця, яку виконує людина, тим більше енергії вона витрачає, а отже, тим більше її організм потребує поживних речовин.
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
«Хліб та каша- то їда наша . «Аби пшоно- каша буде».
Як ви вважаєте, чому каші обов’язково входили ло раціону харчування?
З яких основних культур виробляють крупи для приготування кашів?
В обміні яких речовин бере участь хліб?
«Нема голоду коли вода п’ється».
Пояснити функції води в організмі.
Скільки води людина має випити щодня?
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний матеріал за підручником.
Дати відповіді на запитання.
Урок № 6
Тема: Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів.
Мета.
Освітня: ознайомити учнів з основними вимогами до нормального харчування, розвивати вміння аналізувати наслідки при недостатньому харчуванні та при ожирінні, встановити чинники, що негативно впливають на процеси обміну речовин; формувати компетентні вміння визначати раціональний режим харчування підлітка.
Розвиваюча: розвивати пізнавальні інтереси, логічне та критичне мислення.
Виховна: Виховувати в учнів уважність, цілеспрямованість, культуру харчування.
Обладнання та матеріали: Комп’ютер, комп’ютерна презентація, ілюстрації, таблиці.
Базові поняття та тарміни: Гігієна харчування, вітаміни.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Наскрізні лінії: здоров’я і безпека, сталий розвиток і екологічна грамотність
ХІД УРОКУ .
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Метод «Розв’язування кросворду».
По горизонталі:
По вертикалі:
Мистецтво приготування смачної і поживної їжі (Кулінарія)
Бліцтурнір:
«Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити»
- Для чого ми їмо?
- Назвіть продукти харчування.
- Які поживні речовини ми отримуємо з їжею.
- Чому маленькі діти їдять молочні страви і залишаються енергійними?
- Що, на вашу думку, називають раціональним харчуванням?
У процесі життєдіяльності людина постійно витрачає свою енергію. Кількість енергії, яку витрачає людський організм, залежить від статі, віку, стану здоров’я, роду занять, кліматичних умов проживання і багатьох інших умов. Їжа як джерело енергії повинна містити всі поживні речовини, необхідні для підтримання життя, здоров’я і працездатності (їх понад 60 найменувань). Порушення харчування призводить до різних хвороб.
Не знаючи про сучасне поняття раціонального харчування, спостерігаючи та вивчаючи своє здоров’я, українці, вживаючи в їжу місцеві рослини та тварини, склали свій харчовий раціон, якому можуть позаздрити жителі багатьох країн. Бо наші предки дійсно знали ціну їжі, вміли готувати, лікуватися нею та, головне, уміли бути здоровими! Ознаками гарного апетиту є: «З’їв, як за себе кинув”. А який українець без борщу! Існує безліч зразків народної творчості, що присвячені цьому національному продукту!
Святе ставлення до хліба супроводжувало людину все життя: «Риба – вода, ягода – трава, а хліб усьому голова».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
З давніх-давен люди надавали великого значення харчуванню як способу збереження здоров’я. Один із найвідоміших засновників гігієни харчування, арабський лікар Авіцена перший розробив правила раціонального харчування. Його рекомендації щодо різноманітності їжі та помірної кількості її споживання важливі і тепер. Розроблено багато різноманітних дієт,але як свідчить практика, більшість дієт є однобічними та застосовується лише з лікувальною метою.
1. Принцип раціонального харчування - дотримання енергетичного балансу.
Харчування буде раціональним лише тоді, коли до організму разом із харчовими продуктами надходитимуть усі поживні речовини , вітаміни, та мінеральні солі в тих кількостях, які потрібні для його нормальної життєдіяльності.
2. Роль харчування у житті людини.
Їжа — це складна суміш різних харчових продуктів, які готують для споживання. Потрапляючи в організм людини, їжа постачає необхідну енергію. Адже людина її постійно втрачає — і під час роботи, і навіть під час сну.
Дуже важливо, щоб кількість енергії, яка надходить до організму, дорівнювала кількості енергії, що витрачається ним. Недобір енергії спричиняє схуднення, виснаження організму; надлишок її сприяє ожирінню.
Кількість енергії вимірюють у спеціальних одиницях — кілокалоріях (ккал) або кілоджоулях (кДж). Калорійність харчових продуктів — це кількість калорій, що потрапляє до організму людини під час їх споживання. Існують спеціальні таблиці, де вказується калорійність різних продуктів. Крім того, на більшості упаковок продуктів даються відомості про їх калорійність.
Витрати енергії у різних людей неоднакові і залежать від віку людини, виду її занять, стану здоров’я і навіть кліматичних умов, у яких вони живуть.
Крім постачання енергії, їжа забезпечує побудову і відновлення клітин організму.
І, нарешті, із продуктів харчування утворюються речовини, які регулюють різні життєві процеси — дихання, травлення, кровообіг.
3. Види продуктів.
Усі продукти харчування поділяють на такі групи:
- молочні продукти;
- м’ясні і рибні продукти;
- борошно, крупи, макаронні вироби;
- яйця;
- жири;
- овочі, фрукти;
- цукор, мед, кондитерські вироби (Перегляд на комп’ютері презентації).
Ознайомленняучнів із продуктами - основними постачальниками білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, вітамінів.
Вітаміни-(від лат. життя)- біологічно активні речовини різної хімічної природи, неодмінні учасники обміну речовин.
Добова потреба людини у вітамінах – всього кілька міліграмів. Проте, незважаючи на невеликий вміст вітамінів в організмі, вони відіграють надзвичайно важливу роль в обміні речовин і енергії.Багато вітамінів входить до складу ферментів,деякі неохідні для утворення гормонів.За відсутності вітамінів в організмі виникають захворювання- авітамінози, при нестачі їх-гіповітамінози.
Нині відомо близько 50 вітамінів, які поділяються на дві групи: водорозчинні,
жиророзчинні.
Водорозчинні- В1.,В2,В6, В15, С.
Жиророзчинні- А, Д,Е,К.
Потреба людини в поживних речовинах визначається її масою,віком та рівнем рухової активності.
ІV. Дослідницький практикум .
Тема: Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла
Мета: Навчитися визначати свій рівень фізичного розвитку, вимірювати зріст і масу тіла, визначати індекси здоров’я.
Обладнання та матеріали: ростомір, медична вага, сантиметрова стрічка.
ХІД РОБОТИ .
Завдання 1. Визначення росто-масового показника.
1.1. Запропонуйте своєму товаришеві стати на площадку ростоміра
(без взуття) так, щоб він торкався вимірювальної планки трьома точками: на рівні п’ят, сідниць, лопаток. Голова має бути прямо. Виміряти зріст із точністю до 0,5 см. Потім помінятися місцями і виміряти свій зріст. Дані записати в таблицю.
1.2. Зважте товариша, потім себе. Дані занести в таблицю.
1.3. Визначте свій масо- ростовий індекс.
Для цього показники маси потрібно поділити на показники зросту. Кожному сантиметрові зросту має відповідати 350-400 г маси у хлопчиків, і 375-425 г у дівчаток. Якщо цифри менші, то слід говорити про недостатню масу, якщо більші - про надлишкову.
1.4. Росто-масовий показник ( кг.) визначають віднімаючи від показника зросту цифру 100, якщо зріст дорівнює 155-164 см; або цифру 110, якщо зріст дорівнює165-18см.
Дані заносяться в таблицю. Зробити висновки по виконаній роботі.
V. Підсумок уроку
V І. Домашнє завдання.
Прочитати відповідний матеріал підручника.
Підготувати повідомлення про харчові добавки.
Урок № 7
Тема: Харчові добавки та їх значення. Харчові та енергетичні потреби людини
Мета.
Освітня: продовжувати формувати компетентність учнів з харчовими та енергетичними потребами людини; ознайомитися із позитивним та негативним значенням харчових добавок.
Розвиваюча:
розвивати вміння складати харчовий раціон відповідно до енергетичних витрат власного організму.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного організму.
Тип уроку: комбінований.
Наскрізні лінії: здоров’я і безпека, сталий розвиток і екологічна грамотність
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
1. Дати визначення поняттю «обмін речовин та перетворення енергії».
2.Що входить до складу харчових продуктів.?.
3.Яке значення вітамінів для організму?.
4.Які порушення виникають за нестачі вітамінів В1, В2, В6?.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя
Потреба людини в поживних речовинах визначається її масою, віком, та рівнем рухової активності. Чим менший вік , тим більше білка необхідно на 1кг маси тіла: на першому році життя 5 грам, в 1-3 роки-4г., у 4-7 років-3.5г., 8-12 років-2.5г., 13-17 років -1,5 грами білка.
З фізіології відомо, що загальна витрата енергії в людини складається з трьох величин:
1.- основного обміну (витрата енергії на хімічні процеси обміну речовин всередині організму)
2.- витрата енергії на споживання та засвоювання їжі,.
3.- Витрата енергії при різних видах діяльності.
Фізична праця, заняття спортом, фізичні тривалі навантаження на організм людини потребують більшого споживання білків - на 20 %.
Нестача амінокислот, вітамінів, мінеральних солей в окремих продуктах компенсується вживанням різноманітних продуктів. Так , у гречаній каші не вистачає амінокислот, але якщо її споживати з молоком ця нестача компенсується. Різноманітна їжа стимулює апетит і секрецію травних соків, що поліпшує її засвоєння. Харчуватися краще 4 рази на день. Інтервал між споживанням не повинен перевищувати 6 годин.
Перший сніданок має бути поживним і містити не менше 25% добового раціону, обід-35%, підвечірок – 20% і вечеря-20 % добового раціону.
У добовий раціон має входити: овочі, м’ясні й рибні страви та обов’язково вітаміни.
Добова потреба у білках, жирах і вуглеводах
для дітей та підлітків.
вік
|
Білки |
|
||
роки |
||||
|
Загальна кількість
|
Тваринні білки
|
Жири
|
Вуглеводи
|
5-7
|
72-75 |
47 |
75-80 |
250-300 |
8-11 |
75-95 |
56 |
80-95 |
350-380 |
12-14 |
90-110 |
64 |
90-100 |
380-400 |
15-17 |
100-120 |
68 |
90-110 |
420-450 |
Харчові добавки - це природні чи синтетичні речовини,які спеціально вносяться у харчовий продукт для виконання певних функцій покращення структури, аромату,подовження тривалості зберігання тощо.
При використанні харчових добавок повинна бути забезпечена відсутність токсичної, канцерогенної, алергенної чи іншої небажаної дії на організм людини. У виробництві харчових добавок налічується більше 500 різних видів. Більша половина із них застосовується.
Всі харчові добавки поділені на 23 класи: регулятори кислотності, антиокисники, консерванти, емульгатори. Кожній добавці присвоєно три- або чотиризначний номер з літерою Е, який застосовується у сполученні з назвою класів. Харчові добавки здебільшого використовують з метою:
- Продовження тривалості зберігання виробів, надання виробам певних функціональних властивостей.
- Залежно від призначення і принципу дії харчові добавки можна о’єднати в кілька груп: добавки окисної дії, відновної дії, ФП, ПАР, структуроутворювачі, органічні кислоти, (рН) мінеральні солі, ароматизатори, підсолоджувачі, консерванти, комплексні поліпшувачі, модифіковані крохмалі, пектинові речовини (Е 440).
Представником природніх підсолоджувачів є стевіозид глікозид, виділений з листків рослини стевії, гліцеризинова кислота, яку одержують з коренів солодки голої.
- Заслуговує на увагу йодування виробів (застосовується у хлібопекарстві). Недостатність йоду в організмі приводить до втрат інтелекту та розвитку хвороб, які пов’язані із йододифіцитом. Тому використання йодованої солі, йодиту, йодату з білком є цілком доречним.
Останнім часом лікарі та дієтологи звертають увагу на застосування оздоровчих властивостей в продуктах харчування, та застосування здорової і раціональної їжі.
ІV. Підсумок уроку.
На упаковці будь-якого харчового продукту розшифруйте коди харчових добавок. Зробити висновок про користь чи шкоду харчових добавок.
V. Домашня робота
Провести розшифровку кодів етикеток харчових продуктів і визначити їх вплив на організм.