Розробки уроків по темі "Опора і рух" з біології людини 8 клас.

Про матеріал
У розробках уроків використовуються інтерактивні методики навчання та інші прогресивні педагогічні технології. Зразки різноманітних варіантів контролю знань, прикладів та тренувальних завдань, використання яких в процесі навчання допоможе краще засвоїти та узагальнити матеріал теми.
Перегляд файлу

ОПОРА ТА РУХ ( 6 ГОДИН)

Урок № 28

Тема: Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки та хрящі . Лабораторне дослідження № 4. «Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин».

Мета.

Освітня:  формувати в учнів компетентність про основні функції опорно - рухової системи та з чого вона складається; розкрити характерні ознаки будови кісткової та хрящової тканини.

Розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами.

Виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання : комплект таблиць " Опорно - рухова система людини", модель        " Скелет людини", мікропрепарати, мікроскопи, роздатковий матеріал, ТЗН.

Основні поняття і терміни : опорно - рухова система , кісткова тканина, остеон, остеоцит, хрящова тканина, хондроцит.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наскрізні лінії: здоров’я і безпека.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

* Виявлення готовності учнів до уроку.

* Оголошення теми, мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

*Мозковий штурм

- Пригадайте в яких тварин уперше з'являється внутрішній скелет і які його функції.

- Із чого почати , щоб стати сильним, красивим, розумним і здоровим?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд відеозапису виступу відомих гімнасток . Учитель звертає увагу учнів на пластику їхніх рухів , гнучкість тіла, грацію.

*Проблемне запитання

- Що допомагає гімнасткам бути такими гнучкими? Яка із систем органів людини бере у цьому найбільшу участь?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Які органи утворюють опорно - рухову систему ? (Розповідь з елементами бесіди , складання опорної схеми)

-  Одним з важливих моментів пристосування організму до навколишнього середовища є рух. Він здійснюється системою органів, до яких належать кістки, їх з'єднання і м'язи, що об'єднані в єдине ціле — апарат руху, або опорно-рухову систему. Усі кістки, з'єднані між собою різними видами сполучної тканини, утворюють скелет — пасивну частину апарату руху, а прикріплені до кісток скелетні м'язи — його активну частину.

2. Які  функції опорно - рухової системи ?

1.Захисна функція. Кістки скелету захищають внутрішні органи від механічних пошкоджень (кістки черепа, хребта, грудної клітки, таза).

2.Рухова функція. Виконують кістки кінцівок та хребта.

3.Підтримування тіла в певному вертикальному положенні (кістки хребта, кістки кінцівок)

4.Кровотворна – за рахунок червоного кісткового мозку (головки трубчастих кісток ребра, хребці, кістки тазу).

5.Кістки –депо для мінеральних солей і мікроелементів (Fe, Ca, P).

6.М’язи – депо глікогену.

 

Заповнити таблицю: (Самостійна робота учнів із підручником)

 

Частини скелета

Які органи захищають

 

Головний мозок

 

Серце

 

Легені

 

Нирки

 

Печінку

 

Спинний мозок

 

Сечовий міхур

 

Аорту

 

 

3. Які види сполучної тканини утворюють скелет? (Розповідь з елементами бесіди , складання опорної схеми)

 

Кісткова тканина – це різновид сполучної тканини. Структурною одиницею тканини є остеон, він має від 5 до 20 кісткових пластинок, що ніби вставлені один в один у вигляді

циліндра. Кожна пластинка складається з міжклітинної речовини і клітин (остеобласти, остеоцити, остеокласти).

1.Остеобласти – найбільша кількість їх в окісті, вони забезпечують ріст кістки в товщину і живлення кістки, регенерацію кістки тканини.

2.Остеоцити – утворюються з остеобластів, не здатні до поділу, з численними довгими відростками, містяться у сформованій кістці.

3.Остеокласти – містять велику кількість лізосом і здатні виділити ферменти. Ці клітини беруть участь у руйнуванні кістки, кісткової клітини, отже й кістка – це жива тканина.

 

Хрящова тканина – утворюється з хрящових клітин – хондроцитів.

Розрізняють:

1.Гіаліновий хрящ – міститься в суглобі і на поверхні всіх кісток.

 

2.Еластичний хрящ міститься у надгортаннику і вушній раковині.

 

3.Волокнистий хрящ – утворює міжхребцеві диски, знаходиться у місцях прикріплення зв’язок і сухожилля. Хрящі позбавлені кровоносних судин і живляться за рахунок охрястя (зовнішній шар хряща).

 

 Мозковий штурм

- Яка тканина міцніша - кісткова чи хрящова?

 

* Задача

Відомо, що хрящова тканина поділяється на три види : гіаліновий хрящ, еластичний і волокнистий хрящ, будова останнього дуже схожа на щільну сполучну тканину. Гіаліновий і еластичний хрящі,  крім хондроцитів і хондробластів, мають у своєму складі міжклітинну і волокнисті речовини . Чому еластичний хрящ , який зустрічається у вушній раковині , надгортаннику , не можна зустріти у бронхах , трахеях, суглобах, як гіаліновий хрящ ?

Відповідь : у еластичному хрящі менша кількість хондроцитів , і крім тонких колагенових фібрил він містить ще й товсті еластичні волокна , які утворюють сіткоподібне сплетіння

 

Лабораторне дослідження №4

 

Тема. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.

Мета: вивчити особливості мікроскопічної будови та різноманіття сполучних і м’язових тканин.

 

Обладнання та матеріали: мікропрепарати хрящової, кісткової та м’язових тканин, мікроскопи, таблиця “Мікроскопічна будова тваринних тканин”, підручник.

 

Хід роботи

1. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати різних видів сполучної тканини: кісткової та хрящової. Знайдіть ядро, цитоплазму, мембрану, міжклітинну речовину. Зверніть увагу на співвідношення клітин та міжклітинної речовини, на форму клітин.

2. Порівняйте побачене з малюнком у підручнику. Позначте структурні компоненти цифрами.

 

3. Розгляньте за допомогою мікроскопа готові мікропрепарати різних видів м’язової тканини: посмугованої, посмугованої сер­цевої, непосмугованої. Знайдіть ядро, цитоплазму, мембрану, міофібрили. Зверніть увагу на форму клітин, кількість ядер, розташування міофібрил.

4. Порівняйте побачене з малюнком у підручнику. Позначте структурні компоненти клітин цифрами.

 

 5. Зробіть висновки, відповівши на запитання:

а) Який взаємозв’язок між будовою і функціями кісткової та хрящової тканин?

б) Які особливості будови посмугованої та непосмугованої м’язових тканин зумовлюють їхні функції?

в) Які ознаки подібності будови в межах сполучних та м’язових тканин?

 

Завдання 2. Знайдіть відповідність між функцією опорно-рухової системи та її характеристики.

1. Кістки хребетного стовпа і нижніх кінцівок.

2. Плескаті і трубчасті кістки містять червоний кістковий мозок.

3. М’язи-глікоген, скелет — солі Са, Fe, Р.

4. Кістки кінцівок, спини, грудей та хребетного стовпа. М’язи спини і грудей.

5. Кістки черепа, хребетного стовпа, грудної клітки і таза. М’язи черева.

А — Рухова

Б — Кровотворна

В — Опорна

Г — Депонуюча

Д — Захисна

 

V. Узагальнення й систематизація знань

(Фронтальна бесіда за опорними схемами)

VІ. Підбиття підсумків уроку

 

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

 

1. Вивчити відповідний параграф  підручника.

2. Підготувати повідомлення на тему " Трансплантація частин опорно - рухової системи "

( випереджальне завдання, за бажанням).

 

 

 

 

Урок № 29

 

 Тема : Будова скелета людини. Особливості скелета людини зумовлені прямоходінням.

 

Мета.

 Навчальна:  формувати компетентність учнів про  основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин.

                                                                                                             Розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами.

 Виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: Скелет людини, скелет ссавця; таблиці «Скелет людини», «Скелет ссавців»; колекція хребців, «Запобігання викривленню хребта»; «Запобігання плоскостопості», презентації уроку.

 

Основні поняття і терміни: череп, хребет, хребці, грудна клітка, ребра, атлант, епістрофей, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава.

 

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Наскрізні лінії: здоров’я і безпека.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

* Виявлення готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання ( провести по завданях для самоконтролю підручника).

 ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда з демонстрацією скелетів людини і ссавця).

*Запитання для бесіди.

1. З яких відділів складається скелет ссавця?

2. Які функції виконує кожен із відділів?

3. Які відділи скелета розрізняють у людини?

4. Про що свідчить схожість скелетів людини і тварини?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

*Історія вивчення скелета.

- Щоб вивчити будову людського організму, Демокрит, давньогрецький учений - філософ , творець учення про атоми , збирав кістки на цвинтарі.

-А відомий римський лікар Клавдій Гален змушував своїх учнів приносити кістки мерців . Він спеціально поїхав до Олександрії , щоб вивчити єдиний , який був на той час , скелет людини.

- На початку XVIII ст. Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії та помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає " кабінет рідкісних речей".

  *Чи знаєте ви, що ...

- Майже половина всіх кісток людини міститься в зап’ястях і ступнях.

- Скелет дорослої людини має вагу близько 8 кг і складається з 206 кісток.

- При народженні в тілі дитини близько 300 кісток, у дорослому віці їх залишається лише 206.

- Діти народжуються без колінних чашечок. Вони з’являються лише у віці 2 - 6 років.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Відділи скелета людини. (Самостійна робота за текстом і малюнками підручника з використанням роздавального матеріалу).

Завдання друкують заздалегідь на картках або пишуть на дошці під час перерви.

       І варіант.

1. Порівняйте шийний хребець з грудним, грудний з поперековим. З чим пов’язана відмінність та яке вона має значення?

2. Встановіть відмінності форми грудної клітки людини від форми грудної клітки ссавця. Яке значення має ця відмінність?

3. Знайдіть на таблиці всі кістки мозкового відділу черепа. Розміщен­ня яких кісток ви можете вказати на собі? Порівняйте мозковий відділ черепа людини з черепом ссавця.

4. Чим відрізняється форма тазового пояса людини від форми, його у ссавців?

     II варіант

1. Встановіть, що спільного у будові всіх хребців. Чим відрізняється шийний хребець від поперекового? Як пояснити цю відмінність?

2. Яке значення має для людини особливості будови її хребта?

3. Встановіть відмінності у будові кісток, що входять до складу верх­ньої і нижньої кінцівок.

4. Поверніть свою руку долонею вниз. Завдяки яким особливостям з’єднання кісток ви можете виконати цей рух?

 

2. Особливості скелета людини, пов’язані з прямоходінням і працею. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).

   Істотні особливості скелета людини:

— характерні вигини хребта;

— широка форма грудної клітки;

— широкий таз;

— відмінність будови верхніх і нижніх кінцівок;

— склепіння стопи;

— відносно великий розвиток мозкового черепа.

 

  1. Будова скелета людини.

 

Користуючись підручником, заповніть таблицю .

( Самостійна робота учнів ).

 

 

Відділи скелета

Кістки відділу

Тип кісток

1. Череп:

а)мозковий відділ

 

б)лицьовий відділ

 

 

 

 

2. Тулуб:

а)хребет

 

б)грудна клітка

 

 

 

 

3. Плечовий пояс

 

 

4. Верхні кінцівки

 

 

5. Тазовий пояс

 

 

6. Нижні кінцівки

 

 

4. Вади опорно - рухової системи.  ( Перегляд відеоролику).

 

- Викривлення хребта :

а)  кіфоз або " кругла спина " - викривлення у грудному відділі хребта;

б) лордоз або

" сідлоподібна спина " -

викривлення в поперековому відділі хребта ;

в) сколіоз - дугоподібне викривлення хребта вбік від осі хребетного стовпа

 

- Плоскостопість - це зниження склепіння стопи , за

якого людина спирається на всю її поверхню.

Причини : слабкість мязів стопи, носіння взуття на високих підборах, тривале стояння, невідповідність між великою вагою тіла (наприклад, ожиріння) і фізичним розвитком.

Рання діагностика захворювання - запорука успіху в лікуванні . Наявність хоча б однієї з перерахованих вище ознак і у дитини, і дорослого - серйозний привід для занепокоєння і візиту до фахівця, який зможе підтвердити або спростувати ваші підозри, а також призначить додаткові обстеження.

    У чому ж полягає профілактика викривлення хребта? (Повідомлення учнів , записи в учнівських зошитах).

 - Як правильно сидіти? (Ознайомлення з правилами сидіння за партою)

* За партою чи столом сидіть прямо, злегка нахилившись вперед, голову низько не опускайте;
* Не упирайтеся грудьми в край столу або парти, між краєм столу і грудьми повинна вільно проходити кисть руки;
* Сидіти потрібно не на краєчку стільця, а повністю займати сидіння;
* Стежте за рівномірним навантаженням на обидві половини тазу;
* Передпліччя повинні симетрично і вільно, без напруги лежати на столі;
* Не опускайте одне плече нижче іншого;
* Ноги повинні бути зігнуті в колінах під прямим або тупим кутом, стояти на підлозі або підніжці всією ступнею.

  • Щоб перевірити, чи правильно ви сидите, поставте руку ліктем на парту, кінчики пальців витягнутих повинні торкатися кута ока.
  • Якщо, сидячи за столом, ви втомилися, змініть позу: злегка нахиліться вперед або відкиньтеся на спинку стільця.

-  Що ще допоможе зберегти і виправити поставу?

 Бесіда з учнями

  • Зберегти правильну робочу позу можна тільки тоді, коли стіл і стілець підібрані відповідно до вашого зросту. Висоту столу можна перевірити так: сядьте за стіл, руку, зігнуту під прямим кутом, притисніть до боку. Висота столу повинна бути на 2-3 см вище зігнутої руки.
  • Правильно підібрати стіл та стілець можна за допомогою спеціальної таблиці.

Зріст школяра (у см)

Висота краю столешніци над підлогою (у см)

Висота сидіння стільця над підлогою (у см)

100-115

46

26

115-130

52

30

130-145

58

34

145-160

64

38

160-175

70

42

Понад 175

76

46

- Меню для опорно - рухової системи школяра.

1. Молоко й молочні продукти (краще знежирені). У них оптимальне співвідношення кальцію й фосфору. Крім того, жир ускладнює засвоєння кальцію, тому краще вживати молочні продукти зі зниженою жирністю.

2. Свіжі овочі й фрукти, особливо всі види капусти (білокачанна, брокколі, цвітна), морква, ріпа. Крім кальцію вони містять всю «групу підтримки» мікроелементів, необхідних для повноцінного засвоєння кальцію.

3. Бобові, волоські горіхи, гарбузове й соняшникове насіння, рослинні масла. Всі вони містять білки й жири, необхідні для зміцнення кісткової тканини й засвоєння вітаміну D.

 

VІ. Закріплення та узагальнення.

 

1. Звіти учнів з виконаної самостійної роботи.

2. Виберіть з наведеного переліку кісток ті, що належать до певного відділу скелету, і поставте в таблиці відповідні їм літери.

 

Відділи скелета

Кістки, що утворюють відділ

1. Лицьовий відділ черепа

 

2. Мозковий відділ черепа

 

3. Грудна клітка

 

4. Пояс верхніх кінцівок

 

5. Плече

 

6. Передпліччя

 

7. Кисть

 

8. Пояс нижніх кінцівок

 

9. Стегно

 

10. Гомілка

 

11. Стопа

 

12. Хребет

 

Кістки: А. Лопатка. Б. Ліктьова. В. Ребра. Г. Верхньощелепна. Д. Потилична. Е. Зап’ясток. Ж. Великогомілкова. З. Епістрофей. І. Кістки плесна. К. Стегнова. Л. Тазові. М. Плечова.

 

* Розв"яжіть задачі ( робота в групах).

Задача 1.

Яка вага вашого скелету, якщо він становить 18 % маси вашого тіла ?

Задача 2.

. До старості хребет укорочується , іноді на 10 %. З чим це пов’язано?

Задача  3.

Знаючи будову кістки, поясніть , чому стегнова кістка людини у вертикальному положенні може витримувати навантаження до 1 тонни?

Задача  5.

За перші 10 років життя ріст дитини збільшується у 2, 5 рази, а потім ріст уповільнюється і від 20 років до 50 залишається незмінним. Після 50 років ріст людини повільно зменшується в середньому на 1 - 2 см кожного наступного десятиліття. Як ви можете пояснити цей факт? 

 VІІ. Повідомлення домашнього завдання

 

1. Вивчити відповідний  параграф підручника.

 

2. Скласти кросворд " Скелет людини " ( за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 30

Тема:  Типи з’єднання кісток. Будова кісток , їх розвиток.

 

Мета.

Освітня:   формувати компетентність учнів  про особливості будови кісток, що забезпечують виконання їхніх функцій; ознайомити з властивостями кістки як живого органу, що здатний рости і змінюватись; вивчити особливості з’єднання кісток у зв’язку з їх функціями.                                                                                                     Розвивальна:    розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами.

Виховна:  виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: Таблиці «Будова кістки», «З’єднання кісток», розпили кісток.

Основні поняття і терміни: Компактна речовина, губчаста речовина, червоний кістковий мозок, жовтий кістковий мозок, трубчас­ті, короткі, плескаті кістки, окістя.

Наскрізні лінії:  здоров’я і безпека.

ХІД УРОКУ

Кісткова система людини влаштована так ,

що за найменшої легкості , вона має найбільшу міцність

                                                            П. Лесгафт

І. Організаційний момент

* Виявлення готовності учнів до уроку.

* Оголошення теми, мети уроку. 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

* Біологічний  диктант.

(Вставте пропущені слова або закінчіть речення).

1. Кістка складається з ... тканини.

2. Скелет людини побудований з кісткової та ... тканин.

3. До складу кісткової тканини входять ... та неорганічні речовини.

4. Органічні речовини надають кісткам гнучкості та ..., а неорганіч­ні — ... і ...

5. До системи органів опори і руху належать скелет та ....

6. Череп захищає ... мозок, а хребет ... мозок.

7. Кісткова і хрящова тканини належать до ... тканин.

8. У кістковій, хрящовій тканинах добре розвинена ... речовина.

9. У дітей кісткова тканина містить більше органічних речовин, ніж у ...

10. В організмі людини є три види м’язової тканини: посмугована, непосмугована і посмугована ....

11. Скелетні м’язи утворені ... тканиною.

12. Основна властивість м’язової тканини — це здатність до ....

 

ІII. Актуалізація опорних знань учнів.

 

*Порушення проблемних питань.

     1. Чому кістки здатні витримувати великі навантаження?

2. Як відбувається загоювання ран при переломах кісток?

3. У молодого півня видалили всю стегнову кістку, але зберегли окіс­тя. Через деякий час кістка відновилась. Які можна зробити висновки з цього досліду.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності.

 

*Застосування принципів побудови кісток у техніці.

Відомо, що деякі важкоатлети підіймають вантаж, що дорівнює вазі автомобіля. Цей тягар витримують кістки скелета. Наприклад, одна стегнова кістка здатна витримати 1,5 т. Але мало хто знає, що вага самого скелета становить усього 8-9 кг.

- Як пояснити таку високу міцність скелета?

Це завдяки будові кісток, що відповідає виконуваним функціям і принципу будівельної механіки - за найменшої витрати матеріалу і великої легкості забезпечує максимальну міцність споруди.

Усі чули про Ейфелеву вежу в Парижі, Останкінську в Москві, але мало хто знає, що розміщення мережних перекладин відповідає будові губчастої речовини голівок кісток. Інженер Ж.Ейфель наче реконструював стегнові кістки. Він користувався тими самими законами конструкції, які забезпечують легкість і міцність кісток. Ейфель розташував будівельні балки, як кісткові пластинки в губчастій речовині, що відповідають напрямку дії сил стискування, розтягування і скручування.

 Отже, кістка - це живий орган, що являє собою динамічну реактивну систему , будова якої відповідає принципам будівельної механіки. Вивчає принципи будови живих організмів і можливості використання їх у техніці наука біоніка.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Хімічний склад кісток.

 (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці та складання опорної схеми).

Кістка – це живий орган, який виконує в організмі певні функції і має свою будову. Клітини кісткової тканини (остеоцити) мають численні тонкі відростки за допомогою яких вони з’єднуються між собою міжклітинна речовина кісткової тканини утворена пластинками із щільної дуже твердої речовини. Розташування пластинок нагадує сітку. Така будова надає їм міцності.

       До складу кісткової тканини входять:  30% органічних речовин; 

60% неорганічних речовин;  10% вода.

       Основою органічних речовин кістки є волокнистий білок – колаген. Із мінеральних речовин у кістках найбільше солей кальцію і фосфору. Крім них до складу кістки входять магній, алюміній, фтор, свинець, стронцій, уран, кобальт, залізо та інші елементи.

       Значення елементів можна з’ясувати на таких наступних дослідах.

І. Якщо прожарити кістку, вона втрачає всі органічні речовини. При цьому вона зберігає свою форму, але якщо доторкнутися до такої кістки, то вона одразу ж розсипається.

ІІ. Якщо кістку опустити в концентровану соляну кислоту, то вона через деякий час стане м’якою, легко гнеться – відбувається декальцинація кістки. Неорганічні сполуки, які зумовили її твердість розчиняються. Отже, органічні речовини надають кісткам гнучкості й пружності, а неорганічні – твердості й міцності. У дітей переважають органічні речовини. Тому скелет у них гнучкий, еластичний. При тривалих фізичних навантаженнях, неправильних положеннях тіла кістки скелета, особливо хребта, викривляються.

 

2. Різноманітність кісток, їх види.

(Розповідь учителя з демонстрацією таблиці та скелета людини, записи в учнівських зошитах та складання опорної схеми).

 

 

3.Будова та властивості кісток. (Самостійна робота учнів з розпилами кісток).

А) Знайдіть на поверхні кістки окістя. Чим воно відрізняється від основної маси кісткової речовини?

Б) Яка будова основної маси кістки?

 В) Яке значення має губчаста будова кісток? Чим заповнені порожнини трубчастих кісток?

Д) Які особливості будови надають кісткам легкості, міцності та пружності?

 

3. Ріст кісток, зміна їх будови. (Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми).

 

Ріст кістки в довжину відбувається за рахунок епіфізарного хряща, що міститься між спиниим мозком і епіфізом довгих трубчастих кісток і поступово стоншується.

     В товщину кістка росте за рахунок окістя. Остеобласти окістя, розмножуючись, утворюють кісткові пластинки, які нашаровуються зверху. Після припинення росту кісток не припиняється їхня перебудова, вона триває протягом усього життя організму.

Кістки мають великі регенеративні можливості, й чим молодший організм, тим вони більші. При переломах кісток регенерація відбувається за рахунок розмноження остеобластів. 

Інтенсивність росту і розвитку кісток залежить від механічних навантажень на них і харчування. В місцях, де на кістки більший тиск, швидше відбуваються процеси окостеніння. Наприклад, окостеніння кісток нижньої кінцівки здійснюється швидше, ніж верхньої. Причому в тих кістках, де механічні навантаження ритмічні й рівень їх оптимальний, окостеніння відбувається швидше. Надмірні навантаження гальмують ріст кісток. Фізичні вправи, особливо стрибкові, на розтягування, прискорюють ріст кісток.

 

4.Типи з’єднання кісток. (Користуючись підручником, заповніть таблицю).

 

5. Будова суглоба.  Рухи у суглобах.

Основні частини суглоба.

 Пояснення вчителя будови суглоба та функцій його частин з використанням таблиць.

Учні визначають складові суглоба і відповідно нумерують німий малюнок.

 

image9

1. Уважно розгляньте малюнок суглоба. Підпишіть назви по­значених частин суглоба:

6. Ушкодження кісток. Перша допомога при ушкодженні кісток.

 

  1.          Перша допомога при ударах і розтягненнях зв'язок:

а) до умовно пошкодженого місця прикладіть пакет з льодом або руш­ник, змочений холодною водою (мал. 1);

б) накладіть тугу пов'язку (мал. 2);

в) порадьте потерпілому звернутись до лікаря.

  1.          Перша допомога при вивихах:

а) до умовно пошкодженого суглоба прикладіть пакет з льодом або руш­ник, змочений холодною водою (мал. 1);

б) якщо ушкодження на руці, то руку підвісьте на хустці або бинті (мал. 3);

в) якщо ушкодження на нозі, то на ногу накладіть тугу пов'язку (мал. 2);

г) потерпілого направте до лікаря.

3. Перша допомога при переломах. Якщо перелом відкритий:

а) обробіть рану дезинфікуючими засобами і закрийте чистою пов'язкою;

б) зафіксуйте переламану кінцівку, наклавши на неї шину (спеціальні шини є в лікарняних закладах і аптеках); якщо шини немає — використайте підручні матеріали: дощечки, палички, гілки (мал. 4 і 5);

в) щоб шина не тиснула на перелом, підкладіть під неї м'яку підстилку;

г) шина має охопити не тільки ушкоджене місце, але й прилеглі;

д) шину щільно прикріпіть до кінцівки широкими бинтами, рушником або носовиками;

е) якщо шин немає, прибинтуйте переламану руку до тулуба, а ушкоджену ногу — до здорової ноги.

Якщо є підозра на перелом ребра:

а) запропонуйте хворому видихнути з легенів якомога більше повітря і після цього дихати неглибоко;

б) при такому диханні грудну клітку туго перебинтуйте (мал. 6). Якщо є підозра на перелом хребта:

-- покладіть потерпілого на рівну поверхню обличчям вниз. Якщо травмовано череп:

— покладіть потерпілого на спину, голову підніміть і підкладіть під неї що-небудь м'яке.

Після надання першої допомоги при переломах необхідно негайно викликати швидку допомогу.

 

VІ. Узагальнення й систематизація знань

Тести

I рівень

1. Кістки черепа з’єднані між собою:

а) рухомо;

б) нерухомо;

в) напіврухомо.

2. Рухоме з’єднання кісток — це:

а) шов;

б) суглоб.

3. Шов — це з’єднання кісток:

а) напіврухоме;

б) нерухоме.

4. Кістки у товщину ростуть завдяки поділу клітин:

а) окістя;

б) кісткової тканини.

 

II рівень

1. Розгляньте малюнок у підручнику і напишіть частини трубчастої кістки.

2. Розгляньте малюнок у підручнику і напишіть складові частини суглоба.

III рівень

 

Вкажіть типи з’єднання зазначених кісток, заповнивши таблицю (правильні відповіді позначте знаком «+»).

 

Кістки

Типи з’єднання кісток

Нерухоме

Напіврухоме

Рухоме

Крижові хребці

Передпліччя і плече

Грудні хребці

Стегнова кістка з тазом

Кістки мозкової частини черепа

Кисть і передпліччя

Гомілка і стопа

 

 

 

 

  VІ. Підбиття підсумків уроку

* Німий диктант

(Учитель на таблиці показує різні види кісток , а учні в зошит пишуть назви).

 

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати параграф підручника.

Засвоїти нові терміни і поняття.

 

 

 

 

Урок № 31

 

Тема: Будова і функції скелетних м’язів. Основні групи скелетних м’язів.

 

 Мета.

Освітня:  формувати компетентність учнів про будову і функції м’язів, їх зв’язок з нервовою системою та скелетом; сформувати поняття про фізіологічний механізм скорочення м’язового волокна.

Розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами.

Виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: таблиці «Тваринні тканини», «М’язи тіла людини»

 

Основні поняття і терміни: посмуговані, гладенькі м’язи, серцевий м’яз, фасція, міофібрила, актин, міозин, сфінктер, діафрагма, збудливість, скоротливість.

Тип уроку: Урок засвоєння нового матеріалу.

Наскрізні лінії:  здоров я і безпека.

ХІД УРОКУ

 

І . Організаційний момент.

* Виявлення готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

(Тести).

І варіант

 

І рівень

1. З’ясуйте, яка речовина міститься в порожнині трубчастих кісток:

а) червоний кістковий мозок;

б) жовтий кістковий мозок;

в) бурий кістковий мозок.

2. Зазначте, яка кістка є єдиною рухомою кісткою черепа:

а) носова;

б) вилична;

в) потилична;

г) нижньощелепна;

д) верхньощелепна.

3. Вкажіть, з якої кількості хребців складається шийний відділ хребта:

а) 5;

б) 7;

в) 10;

г) 12;

д) 15.

.

II рівень

1. Вкажіть, які кістки належать до плоских кісток:

а) скронева;

б) гомілкова;

в) ліктьова;

г) тазова;

д) ключиця;

е) лопатка.

2. Назвіть кістки, з яких складається передпліччя:

а) ліктьова;

б) плечова;

в) мала гомілкова;

г) крижова;

д) променева;

е) ключиця.

 

III рівень

1. Розмістіть відділи хребта за порядком, починаючи від черепа:

а) поперековий;

б) куприковий;

в) шийний;

г) грудний;

д) крижовий.

2. Назвіть якісні особливості будови скелета людини, що відрізняють його від скелета у тварин:

а) хребет має S-подібні вигини;

б) розширена грудна клітка;

в) звужений таз;

г) переважання розмірів лицевого черепа над мозковим;

д) рухливе з’єднання кісток кисті і п’ястка;

е) протиставлення великого пальця кисті іншим.

IV рівень

1. Якими видами сполучної тканини утворені різні частини суглоба? Яка їхня роль у суглобі? Як взаємопов’язані будова цих тканин з функ­ціями, які вони виконують?

 

II варіант

І рівень

1. Визначте типи з’єднань кісток, до якого належить шовне з’єднання:

а) нерухомий;

б) рухомий;

в) напіврухомий.

2. Вкажіть, яку роль у суглобі відіграє суглобова рідина:

а) забезпечує функціональну єдність суглоба;

б) полегшує ковзання елементів суглоба;

в) формує єдину капсулу навколо суглоба;

г) укріплює суглоб;

д) сприяє росту гіалінового хряща.

3. Вкажіть, яка кількість ребер є у тілі людини:

а) 7;

б) 12;

в) 16;

г) 20;

д) 24.

4. Хребет людини в нормі функціонально має кількість вигинів:

а) два;

б) три;

в) чотири.

II рівень

1. Вкажіть, які кістки є елементами лицьового черепа:

а) верхньощелепна;

б) тім’яна;

в) скронева;

г) вилична;

д) носова.

2. Вкажіть, які кістки утворюють плечовий суглоб:

а) ліктьова;

б) променева;

в) лопатка;

г) плечова;

д) ключиця.

III рівень

1. Розмістіть відділи вільної верхньої кінцівки за порядком, починаючи від поясу верхньої кінцівки:

а) зап’ясток;

б) передпліччя;

в) плече;

г) п’ясток;

д) фаланги пальців.

2. Зазначте правильну послідовність дій, яку необхідно виконати, якщо людина оступилась та вивихнула ногу:

а) прикласти до ушкодженого місця холодний предмет;

б) доставити хворого до лікарні;

в) забезпечи­ти спокій ушкодженій кінцівці;

г) суглоб не вправляти;

д) накласти на кінцівку тугу пов’язку.

IV рівень

1. Вкажіть, які процеси відбуваються в опорно-руховому апараті у дитячому, підлітковому та старшому віці.

 

      ІII. Актуалізація опорних знань. (Бесіда).

1. Що спричиняє рух у суглобах?

2. Як відбувається скорочення м’язів?

3. Які види м’язових тканин вам відомі?

4. Якою тканиною утворено скелетні м’язи? Чому?

IV. Мотивація навчальної діяльності.

 

 Повсякденне життя людини пов’язане з різними видами рухів : ходьба, дихальні рухи, пересування їжі травним трактом, скорочення серця тощо.

Чи задумувались ви коли - небудь , яка причина цих рухів? Що їм сприяє? Саме на цьому уроці ми розглянемо підсистему опорно - рухової системи - м’язи.

( Повідомлення теми, мети і завдань уроку.)

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Анатомічна і мікроскопічна будова м’яза.

(Розповідь учителя, записи в учнівських зошитах).

 

У людини налічується близько 600 скелетних м’язів. М’яз на латині musculus , наука про м’язи - міологія. М’язи становлять в середньому 44% від маси тіла : у жінок - 30-35%, у чоловіків - 35-45%, у спортсменів - 50%.

М’язи утворені кількома тканинами:

- посмугованою скелетною м’язовою;

- пухкою сполучною;

- щільною сполучною.

Перегляд опорно-смислових схем презентації уроку)

а) Мікроскопічна будова м’яза.

 

      М’яз побудований з м’язових волокон. М’язове волокно - це велика клітина діаметром 10 - 100 мкм і довжиною кілька сантиметрів, яка складається з :

- клітинної оболонки - сарколеми;

- цитоплазми - саркоплазми;

- великої кількості мітохондрій - саркосом ;

- багатьох ядер;

 - м’язових ниток ( волокон) - міофібрил.

У цитоплазмі міститься багато ферментів, АТФ, білкового пігменту міоглобіну.

Міофібрили складаються з двох типів ниток - протофібрил:

- товстих ( діаметром 15 - 25 нм), утворених білком міозином;

- тонких ( діаметром 4 - 6 нм), утворених білком актином.

Протофібрили надають м’язам характерного вигляду посмугованості. Під електронним мікроскопом видно, що кожна міофібрила складається зі світлих і темних ділянок - дисків. Диски відокремлені один від одного темними смужками - Z-мембранами , або телофрагмами. Z-мембрани ділять міофібрилу на окремі структурно - функціональні одиниці - саркомери.

б) Анатомічна будова м’яза.

( Пояснення з використаням опорних схем, малюнків підручника, презентації уроку).

 

Якщо зробити поперечний розріз м’яза, можна побачити, що кілька міонів  об’єднуючись разом , утворюють пучки І порядку , які вкриті шаром сполучної тканини. Кілька пучків І порядку з’єднуються сполучною тканиною , утворюючи пучки ІІ порядку і т. д. Усі пучки вкриті оболонкою із сполучної тканини - фасцією ( з лат. - пов’язка). Сполучна тканина формує каркас м’яза, від якого певною мірою залежать його форма та розміри.

 

  2. Механізм скорочення м’язів. М’язи-синергісти і м’язи-антагоністи. (Робота учнів із підручником).

 

3.Різноманітність м’язів, їх класифікація. (Розповідь з елементами бесіди, записи в учнівських зошитах. Складання схем).

 Додаток 2.

 

4.Основні групи м’язів та їх функції. (Заповнити у зошитах таблицю «Основні групи м’язів»).

 

*Поміркуйте

- Які м'язи розвинулися найбільше внаслідок прямоходіння?

- Чи змінюється кількість м'язових волокон у скелетних м'язах з віком людини та в міру їх тренування?

- Футболіст за 15 год гри втрачає 1 кг маси . Поясніть, у результаті яких фізіологічних процесів у м’язах зменшується маса людини.

- Яке , на вашу думку, значення кровоносної і травної систем для роботи м’язів?

 

V. Закріплення знань учнів.

 

1. Диктант.

(Вставте в текст пропущені слова).

За початок м’яза тулуба зазвичай беруть ту його частину, що зна­ходиться ближче до _____________ .   На кінцівках початком м’яза вважають частину, найближчу до ___________.                  Серед м’язів за формою розрізняють ________________ і короткі м’язи.          На кінцівках переважно розташовуються _________________ .         В ділянці тулуба, на грудях, животі і спині розташовуються _____________________ .              За функціями розрізняють ______________, ____________, _____________, обертаючі.  М’язи ніколи не скорочуються поодинці. М’язи, що беруть участь у протилежних діях, називаються _____________________ .

 

2.Вста­новлено, що людина при нормальній середній рухливості протягом дня робить не менше 25000-30000 кроків, що в середньому становить 20 км.

Підрахуйте, скільки кілометрів людина проходить:

а) протягом року;

б) протягом життя (70 років).

 

VІ.  Повідомлення домашнього завдання

 

1. Вивчити  відповідні параграфи підручника.

2. Підготувати цікаву інформацію про м’язи та їх роботу.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Урок №  32

 

Тема : Фізичні якості м’язів. Робота м’язів. Втома м’язів.

 

 Мета.

 Освітня: ознайомити учнів із фізичними якостями м’язів та умовами, необхідними для їх діяльності; встановити значення ритму і навантаження для роботи м’язів.

Розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами.

Виховна:  виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: таблиця «Скелетні м’язи», гантелі: 1 кг, 3 кг, 5 кг; метроном.

 

Основні поняття і терміни: статична робота, динамічна робота, сила м’язів, швидкість скорочення м’язів, витривалість м’язів, тонус м’язів, глюкоза, АТФ, ритм, навантаження.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Наскрізні лінії:  здоров’я і безпека.

ХІД УРОКУ

Ніщо так не руйнує організм ,

як тривала м’язова бездіяльність.

                              Арістотель

 

І. Перевірка знань про будову та функції м’язів людського організму.

 

1. Знайдіть у себе приблизне розміщення таких м’язів: жувального, грудинно-ключично-соскового, дельтоподібного, великого грудного, дво­голового, триголового, чотириголового розгинача коліна та литкового. Визначте, в яких рухах вони беруть участь.

 

2. Дайте відповідь на такі запитання:

а) В якому стані перебуває триголовий м’яз при згинанні руки в лікті?

б) Які м’язи руки напружені, коли ми тримаємо предмет на вису у витягнутій руці?

в) В якому положенні руки розслаблені згиначі пальців?

г) Які м’язи особливо розвинені у людини в зв’язку з вертикальним положенням?

 

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. (Бесіда).

 

1. Який взаємозв’язок існує між будовою і функцією м’язів та м’язових волокон?

2. За принципом яких найпростіших механізмів виконується робота м’язів?

3. Які особливості скелета і м’язової системи дають змогу людині успішно виконувати трудові операції?

4. Чому при фізичних навантаженнях м’язи втомлюються?

5. Чому людей, які надмірно розвивають м’язи, називають культу­ристами?

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Фізичні якості м’язів. (Розповідь учителя, складання схеми, записи в учнівських зошитах).

 

 Фізичні якості м’язів:
 

- сила – величина максимального напруження, яке може розвинути м’яз і залежить від маси самого м’яза (збільшується в результаті тренувань);
- швидкість скорочення – характеристика, яка визначається часом, за який м’яз скорочується й розслабляється. У зв’язку з цим м’язи є швидкі і повільні;
- витривалість – здатність м’язів тривалий час підтримувати ритм роботи;
- тонус – стан постійного незначного напруження, що забезпечує підтримку постави тіла і фіксацію внутрішніх органів.

 

* Мозковий штурм

- Що легше - годину стояти чи годину йти?

 

2. Механічна робота м’язів: статистична і динамічна.

(Розповідь учи­теля з елементами бесіди і використання малюнка у підручнику, записи в учнівських зошитах).

 

Розрізняють статичну і динамічну роботу .

Статична робота : м’язи напружуються , але не скорочуються ( утримання вантажу при поставі тіла). Статична робота дуже втомлива.

Динамічна робота : м’язи почергово скорочуються і розслаблюються . Динамічна робота менш втомлює, адже під час розслаблення м’язи встигають відпочити.

* Групова робота

Завдання

Визначте, які дії людини є динамічною, а які статичною роботою? Відповідь обгрунтуйте.

1. Людина стоїть за командою " струнко".

2. Людина біжить.

3. Людина тримає в руці вантаж.

4. Людина робить нахили тулуба вперед і назад.

5. Людина швидко пише листа.

 

 

3. Причини стомлення м’язів. Усунення причин стомлення м’язів.

* Проблемне запитання

- Чому м’язи стомлюються?

Дослід

     Двоє учнів беруть гантелі по 1 кг. Один учень тримає гантель у горизонтальному положенні руки , інший повільно виконує рухи: м’язи скорочуються і розслаблюються.

 

- Хто швидше з двох учнів утомився? Чому?

- Яку роботу виконали учні?

- Чому стомлення настає і під час динамічної роботи?

- Чи корисне стомлення м’язів?

 

* Пояснення

 

Втома - корисне явище. Шкідлива перевтома. Існує дуже важлива біологічна закономірність: у період відпочинку відбувається не тільки відновлення працездатності , а й навіть її збільшення . Це явище називають понадвідновленням.

Висновок: втома м’язів залежить від ритму і навантаження.

 

Умови нормальної працездатності м’язів :

- правильна робоча поза;

- чергування рухів;

- виробнича гімнастика;

- раціональне харчування;

- спілкування з природою.

 

* Виконання лабораторного дослідження.

 

Лабораторне дослідження №5

 

Тема:  Втома за статичного і динамічного навантаження. Вплив ритму й навантаження на розвиток втоми.

Мета: Дослідити виникнення втоми при статичному й динамічному навантаженні та вплив ритму скорочень і величини навантаження на розвиток втоми.

Обладнання. Гантелі вагою 1, 3 та 5 кг, годинник, підручник.

 

Хід роботи:

 

1. Дослідження впливу навантаження на втому при статичній та динамічній роботі:

Візьміть гантель вагою 3 кг та тримайте її рукою на рівні плеча, при цьому руку витягніть. Відмітьте час, за який настала втома (рука почне опуска­тися, тремтіти та зовсім опуститься). Дані занесіть у колонку таблиці «Ста­тична робота».

Після відпочинку (до 5 хвилин) візьміть ту саму гантель у руку, тільки цього разу піднімайте її на рівень плеча та опускайте. Відмітьте час, за який настала втома. Дані занесіть у колонку таблиці «Динамічна робота».

Порівняйте ступінь втоми під час статичної та динамічної роботи і заповніть таблицю.

 

Запитання для порівняння

Статистична робота

Динамічна робота

1. Час, за який настала втома

 

 

2. Ступінь втоми (біль­ший, мен­ший)

 

 

2. Дослідження впливу ступеня навантаження на розвиток втоми:

 

Послідовно згинайте руку з гантелями різної ваги - 1, 3 та 5 кг з однако­вою швидкістю. В кожному разі порахуйте кількість рухів та час (у секун­дах), за який настає втома. Дані занесіть до таблиці.

 

Навантаження (т, кг)

Шлях руки (h,м)

Кількість рухів

Робота (Дж)

Час, за який настала втома

1

0,5

 

 

 

3

0,5

 

 

 

5

0,5

 

 

 

Підрахуйте виконану роботу у джоулях за формулою: А - гп Н, де А—величина зовнішньої роботи, т — маса тіла, що піднімається, а Н — висота, на яку піднімається тіло. Врахуйте, що 1 кілограм-сила приблизно дорівнює 9,81 Дж. Дані занесіть у таблицю.

 

3. Дослідження впливу ритму на розвиток втоми:

Візьміть гантель вагою 1 кг та згинайте руку спочатку у повільному ритмі. Підрахуйте кількість рухів та час, за який настала втома. Дані занесіть у таблицю.

Візьміть гантель вагою 1 кг та згинайте руку у середньому ритмі. Підра­хуйте кількість рухів та час, за який настала втома. Дані занесіть у таблицю.

Візьміть гантель вагою 1 кг та згинайте руку у прискореному ритмі. Підрахуйте кількість рухів та час, за який настала втома. Дані занесіть у таблицю.

 

Ритм

Кількість рухів

Час, за який настала втома

Повільний

 

 

Середній

 

 

Прискорений

 

 

 

Висновок   (дайте відповіді на запитання):

1) Чому статична робота стомлює більше, ніж динамічна?

2) Як залежить втома від ступеня навантаження?

3) Який ритм навантаження є оптимальним для тривалого запобігання втомі?

 

Відповідь обґрунтуйте............................... ......

 

IV. Узагальнення і систематизація знань.

 

*Розв’язання задач.

 

Задача 1. Яку роботу виконує спортсмен, якщо піднімає гирю масою 40 кг на висоту 2 м?

 

Задача 2. Штангіст підняв однією рукою граничний для себе вантаж масою 50 кг. Розрахуйте граничне зусилля, що його розвивають м’язи руки атлета, якщо відомо, що сила, яка піднімає вантаж, має бути в 10 разів більша від маси самого вантажу.

 

Задача 3. Визначте, скільки глюкози має окислитись в м’язах для того, щоб підняти штангу масою 50 кг на висоту 2 м, коли відомо, що під час окиснення 1 г глюкози виділяється 17,2 кДж енергії.



VІ.  Повідомлення домашнього завдання

 

1. Вивчити  відповідний параграф  підручника.

2. Підготувати повідомлення на теми:

- " Вікові особливості опорно - рухової системи".

- "Роль рухової активності для збереження здоров’я"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 33

 

Тема: Розвиток опорно-рухової системи. Гігієна опорно-рухової системи.

 

Розвивальна: розвивати компетентнісні вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час, встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами.                                        

Виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя .

Обладнання: таблиці «Запобігання викривленню хребта»; «Запобігання плоскостопості».

 

Основні поняття і терміни: гіподинамія, дистрофія, постава.

Тип уроку: Комбінований..

Наскрізні лінії: здоров я і безпека.

ХІД УРОКУ

 

Якщо хочеш бути здоровим - бігай,

Якщо хочеш бути красивим - бігай,

Якщо хочеш бути розумним - бігай.

 

І. Перевірка домашнього завдання

(самостійна робота).

 

Завдання 1.

Виберіть з переліку м’язів ті, що відповідають певним функціям, і поставте в таблиці відповідні їм літери.

 

 

Функції м’язів

Назва м’язів

1. Рух щелеп

2. Рух рота

3. Згинання передпліччя в ліктьовому суглобі.

4. Підтримання тулуба у вертикально­му положенні.

5. Розчинення передпліччя в ліктьо­вому суглобі.

6. Розгинання колінного суглоба.

7. Згинання колінного суглоба.

8. Дихальні рефлекси.

 

 

М’язи:

А. Двоголовий верхніх кінцівок.

Б. Триголовий верхніх кінцівок.

В. Мімічні.

Г. Коловий рота.

Д. Жувальні.

Е. Міжреберні.

Ж. Діафрагма.

3. Двоголовий нижніх кінцівок.

І. Чотириголовий стегна.

К. Кравецький.

Л. Дельтоподібний.

М. Широкий спини.

Відповіді:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Актуалізація опорних знань учнів.

 

*Порушення проблемних питань.

1. Завдяки чому в культуристів збільшується маса м’язів?

2. Чому рельєф кістки змінюється залежно від способу її життя?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Усім відомо, що немає в людини більшої цінності, як здоров’я. З давніх – давен відоме гасло: «Твоє здоров’я – у твоїх руках». Але для того, щоб навчитися берегти здоров’я, потрібно багато знати про самих себе, про стан свого організму. Численними дослідженнями вчених установлено беззаперечний вплив рухів на здоров’я дитини. Активна рухова діяльність сприяє активізації всіх головних функцій організму: дихальної, серцево – судинної, нервової тощо. М’язова діяльність забезпечує обмін речовин в організмі, а розвиток апарату поліпшує координацію рухів, формування правильної постави. Кістки малюків міцніють і швидко ростуть завдовжки і завширшки. Міцнішають зв’язки. Мускулатура тулуба, спини, живота, рук, ніг утворює міцний м’язовий корсет, який забезпечує дитині струнку поставу.

Різноманітні рухи позитивно впливають на формування та удосконалення всіх органів і систем. Зважаючи на те, що органи та фізіологічні системи дошкільнят ще не такі досконалі і морфолого-фізіологічно зрілі, як у дорослих, і мають певні анатомо–фізіологічні особливості, можна стверджувати, що для дитячого організму рухи і рухова діяльність – основа успішного розвитку. 

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Вікові особливості опорно-рухової системи. (Робота із підручником, опорно-смисловими схемами)).

 

2. Гіподинамія, її негативний вплив на розвиток опорно-рухової сис­теми. (Розповідь з елементами бесіди, складання схеми).

 

Повідомлення учнів.

 Гіподинамія - це обмеження рухової активності, зумовлене спо­собом життя, професійною діяльністю, тривалим ліжковим режи­мом, перебуванням людини в умовах невагомості(тривалі космічні польоти) тощо. Гіподинамія у шкільному віці часто пов’язана з нера­ціональним розпорядком дня дитини, перевантаженням її навчальною роботою, унаслідок чого залишається мало часу для прогулянок, ігор, заняття спортом.

Гіподинамія шкідливо впливає не тільки на м’язи, але й на багато інших органів і на фізіологічні системи. 

  Фізична робота належить до фізіологічно важливих елементів нормальної життєдіяльності, вона впливає на кістково-суглобовий апарат, дихання, обмін речовин, ендокринну рівновагу, на діяльність нервової та інших систем орга­нізму.Тому відповідний рівень рухової активності гармонійно формує організм анатомічно і функціонально, визначає стійкість людини до не­сприятливих умов навколишнього середовища, до хворобливих факто­рів. Тривале обмеження навантаження на м’язовий апарат може стати причиною зворотних функціональних порушень, а деколи й приско­рити виникнення патологічних змін в організмі (гіпертонічна хвороба, артеріосклероз).

Обмеження рухової активності сприяє зниженню функціональних можливостей м’язової системи. Наприклад, після двомісячного ліжко­вого режиму на 14-24 % зменшуються силові показники, на 25-35 % динамічні показники і статична витривалість, знижується тонус м’язів, зменшуються їхні об’єм і маса. М’язові групи тіла людини втрачають властиву їм рельєфність унаслідок відкладення підшкірного жиру. Мінеральний обмін порушується вже через 1-15 днів ліжкового режи­му. У результаті зменшення кількості кісткової речовини або недостат­нього звапніння порушується мінеральний обмін кісток, зменшується щільність кістки (остеопороз).

Особливо небезпечна гіподинамія у ранньому дитячому і шкільно­му віці. Вона затримує формування організму, негативно впливає на розвиток опорно-рухового апарату, серцево-судинної, ендокринної та інших систем. При цьому значно знижується опірність до збудників інфекційних хвороб; діти часто нездужають, захворювання можуть переходити в хронічні.

   Недостатня рухливість школяра і тривале перебування в одному положенні за столом чи партою можуть спричини­ти порушення постави, виникнення сутулості, деформації хребта. Так зване м’язове голодування в дитини може викликати більш явне по­рушення функцій, ніж у дорослих, воно призводить до зниження не тільки фізичної, але й розумової працездатності.

Зниження рухової активності у середньому і старшому віці може прискорити старіння організму. Внаслідок сидячого способу життя передчасно виникає слабкість та млявість м’язів, порушується за­гальний мозковий кровообіг.

Більшість розладів, які виникли через недостатню м’язову діяль­ність, зворотні. Для лікування гіподинамії використовують індивіду­альний руховий режим із поступовим збільшенням навантаження на опорно-руховий апарат і серцево-судинну систему, комплекси ліку­вальної гімнастики, а також водні процедури, що сприяють зміцненню нервової системи і м’язів серця. Хворим, які тривалий час перебувають на ліжковому режимі, призначають комплекс лікувальної гімнастики. Запобігає гіподинамії повноцінна фізична активність, щоденна ранко­ва зарядка, виробнича гімнастика, відвідування плавальних басейнів, лижний спорт, фізична праця на присадибних ділянках тощо.

 

3. Причини виникнення вад постави. Формування правильної постави. (Бесіда з учнями, робота із підручником).

Порушення постави – це зміна будови хребта.

 

Причини виникнення вад постави:

- неправильне сидіння за столом;

- невідповідність висоти стола зросту;

- постійне носіння важкого портфеля в одній руці;

- спання на дуже м’якому або увігнутому ліжку;

- недостатнє харчування, мала кількість вітамінів;

- негативні емоції, перевтома;

- недостатнє заняття фізичною працею, фізичними вправами і спортивними іграми;

- мала рухливість - гіподинамія ( " хвороба людства").

 

Лікувати і усувати порушення постави краще в підлітковому або дитячому віці, коли кістки і хрящі м’які, а м’язи еластичні. Дорослим виправити поставу набагато важче, але можливо.

Регулярні і щоденні вправи, що тренують м’язи черевного преса і спини, що зміцнюють м’язовий корсет, є запорукою рівній спини. Вони прості, але зажадають завзяття та наполегливості. Хтось користується послугами лікувального масажу, але його ефект може зникнути без регулярних вправ.

 

4. Значення фізичних вправ для формування опорно-рухової системи. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

 

Фізичні вправи діють на організм людини по-різному: розвивають швидкість (спринтерський біг, плавання, їзда на велосипеді на невели­кі дистанції); розвивають спритність (спортивна і художня гімнастика, акробатика, стрибки, гірські лижі, волейбол, бадмінтон); розвивають витривалість (марафонський біг, велосипедні шосейні гонки, спор­тивні ігри, лижні перегони, альпінізм, веслування); розвивають силу (важка атлетика, єдиноборство, атлетична та спортивна гімнастика, скалолазіння).

Усі види спорту мають багато спільного, взаємодоповнюються. Тільки за умов вмілого і комплексного застосування фізичних вправ відповідно до вікових і фізіологічних можливостей із урахуванням індивідуальних особливостей та здібностей під контролем учителя фізичної культури чи тренера, лікаря або самоконтролем можна постійно формувати, зберегти та зміцнювати здоров’я людини, особливо в ди­тячому, підлітковому та юнацькому віці.

*Вправи для зміцнення кісток

Фактично до таких вправ відносяться всі вправи, які виконуються стоячи на ногах. М’язи і кістки повинні працювати проти сили тяжіння і постійно відчувати навантаження, яке дає вага тіла. Таким чином кістка адаптується і стає міцнішою.

*Найкращими вправами для формування міцних кісток є наступні:

- біг підтюпцем, ходьба, піший туризм;

- домашні роботи у дворі, садівництво;

- активні види спорту, які передбачають рух (футбол, баскетбол, волейбол);

- танці, аеробіка, ходіння по сходах;

- теніс і бадмінтон;

- катання на ковзанах, лижах, роликах, самокаті;

- силові тренування.

 

*ЧИ ДОСТАТНЬО ВИ РУХАЄТЕСЬ?

Щоб дізнатися, чи достатньо Ви рухаєтесь, дайте відповідь на наступні питання: 
1. Якщо передбачається невеличка подорож, Ви скоріше підете пішки, ніж скористаєтесь транспортом?
2. Чи гуляєте Ви з собакою або прогулюєтесь вечорами та у вихідні?
3. Ви вважаєте за краще йти пішки по сходах, ніж піднітись ліфтом?
4. Чи достатньо у Вас фізичних навантажень, що примушують спітніти (домашня робота, танці, обслуговування автомобіля, робота у саду)?
5. Коли Ви їдете в міському транспорті, чи виходити на зупинку раніше, щоб пройти пішки решту шляху?
6. Чи займаєтесь Ви регулярно будь-яким видом спорту (біг, плавання, велоспорт, теніс, катання на роликових ковзанах)?

 

Якщо на більшість питань Ви відповіли «ні», рівень Вашої фізичної активності недостатній.

 

V. Закріплення знань учнів.

 

*Виписати анатомо-фізіологічні обґрунтування правил гігієни опорно-рухової системи.

 

Правила гігієни

Анатомо-фізіологічні обґрунтування

1. Необхідність систематичних занять фізичними вправами.

2. Навантаження необхідно збіль­шувати поступово.

3. При одноманітних трудових рухах корисні фізичні вправи.

4. Необхідно виробляти правиль­ну поставу.

5. Не піднімати великих тягарів.

6. За столом сидіти прямо, не горбитись.

7. Не носити тісне взуття, а в під­літковому віці — взуття на високих підборах.

 

 

 

VІ.  Повідомлення домашнього завдання

 

1. Повторити відповідні параграфи підручника з теми " Опора і рух".

 

2. Запропонуйте декілька вправ для ранкової гігієнічної зарядки, яких правил необхідно дотримуватись під час виконання зарядки. Запишіть їх.

 

3. Чи мають відрізнятися і за якими показниками фізичні вправи для дівчат і юнаків?



 

Міні – проект .

Тема. Рухова активність – основа фізичного здоров’я.

 

Актуальність:  Активна рухова діяльність сприяє активізації всіх головних функцій організму: дихальної, серцево – судинної, нервової тощо. М’язова діяльність забезпечує обмін речовин в організмі, а розвиток апарату поліпшує координацію рухів, формування правильної постави. Кістки малюків міцніють і швидко ростуть завдовжки і завширшки. Міцнішають зв’язки. Мускулатура тулуба, спини, живота, рук, ніг утворює міцний м’язовий корсет, який забезпечує дитині струнку поставу.

Різноманітні рухи позитивно впливають на формування та удосконалення всіх органів і систем. Зважаючи на те, що органи та фізіологічні системи дошкільнят ще не такі досконалі і морфолого-фізіологічно зрілі, як у дорослих, і мають певні анатомо–фізіологічні особливості, можна стверджувати, що для дитячого організму рухи і рухова діяльність – основа успішного розвитку. 

 

 

Мета:   Закріпити поняття про зміцнення здоров’я, дотримання правил особистої гігієни, повторити ознаки здоров’я; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я.

         Розвивати творчу уяву учнів, уміння застосовувати набуті знання в      повсякденному житті, співпрацювати в групах.

 

Основні завдання: навчити знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук та використовувати цю інформацію на уроках з навчальною мстою.

 

Очікувані  результати: учні повинні ознайомитися, узагальнити й поглибити знання про будову організму людини, фізіологічні процеси, які відбуваються на клітинному рівні людського організму в результаті заняття спортом, рухової активності.

 

Дослідження:   анкетування учнів, робота з літе­ратурою, збір інформації, аналіз анкет, робота з ксерокопіями різних джерел інформації та фото­графіями.

 

Робота над проєктом

 

І. Початковий етап

Мета початкового етапу:

  •         розділити учнів класу на групи з вивчення теми проєкту про рухову активність учнів школи.
  •         підібрати в шкільній бібліотеці джерела інформації про вплив на стан здоров’я  рухової активності людини.;
  •         Провести анкетування учнів з метою виявлення знань з поданої теми та проаналізувати результат опитування;
  •         Розробити критерії оцінювання учнів за роботу над проектом.

Дослідження: анкетування учнів, робота з літературою.

 

ІІ. Основний етап

На даному етапі учні збирають джерела інформації з теми в шкільній бібліотеці та Інтернеті, опрацьовують в групах, систематизують і розподіляють між собою навчальний матеріал.

Кожна група учнів готує інформацію з наступних питань:

  1. Роль рухливих ігор на свіжому повітрі..
  2. Вплив заняття спортом на поставу тіла.

Проведення анкетування учнів з метою виявлення знань про користь рухової активності, заняття спортом для здоров’я людини..

Анкета

  1. Яке значення для учнів мають уроки фізичної культури?
  2. Скільки часу проводить учень на свіжому повітрі?
  3. .Скільки учнів школи, класу відвідують спортивні секції?
  4. В які рухливі ігри на спортивному майданчику школи грають учні?

 

 

Дослідження: робота з літературою, збір інформації, аналіз анкет, спостереження.

 

Ш. Заключний етап

Цей етап передбачає аналіз результатів роботи груп учнів та формування висновків роботи.

 

    Підготовка до звіту

Учні готують ілюстративний матеріал, пишуть сценарії свого виступу, узагальнюють результати опи­тування з цієї теми.

 

Підготовка до презентації

Учні готують презентаційні матеріали:

  •         ксерокопії з різних джерел інформації: газет, часописів;
  •         стислі конспекти про користь рухової активності людини.;
  •         Фотографії .

 

   Звіт про користь рухової активності людини на її здоров’я.

   Група 1.  Роль рухливих ігор на свіжому повітрі.

     Група 2.  Влив заняття спортом на на формування постави тіла людини.

 

Дослідження: робота з ксерокопіями різних джерел інформації, з фотографіями, власні спостереженя.

Рефлексія. Оцінка своїх дій

Після завершення проєкту учні оцінюють свою роботу та заповнюють карту самооцінювання.

Картка самооцінювання

Прізвище, ім’я

Оцініть себе за кожний напрямок роботи в балах.

Критерії оцінки: 0 – не виконано; 1 – задовільно; 2 – чудово.

  1. Я брав активну участь у роботі групи
  1. Я вмію відбирати потрібну інформацію
  1. Я вмію робити висновки
  1. Я вмію ставити запитання
  1. Я вмію відповідати на запитання
  1. Я записував результати групової роботи

Самооцінка                        (балів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
8 січня
Переглядів
1661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку