Розробки уроків з природознавства на тему: "Сонце-джерело енергії на Землі"

Про матеріал
Конспекти уроків з природознавства для учнів 3 класу розроблені на основі нових державних стандартів початкової освіти за підручником Ірини Грущинської «Природознавство. 3 клас». Матеріали мають на меті надати реальну допомогу учителям початкових класів під час підготовки до уроків. Рекомендовано вчителям початкових класів
Перегляд файлу

 

 

 

 

    Автор:  Крупська В.А.

 

 

 

imgpreview (11)

 

           Конспекти уроків з природознавства для учнів 3 класу розроблені на основі нових державних стандартів початкової освіти за підручником Ірини Грущинської «Природознавство. 3 клас». Матеріали мають на меті надати реальну допомогу учителям початкових класів під час підготовки до уроків.

        Рекомендовано вчителям початкових класів

Тема. Що таке енергія і для чого вона потрібна?

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися -    організовувати своє робоче місце; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури; соціальної – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадської – дбайливо ставитись до природи; здоров’язбережувальної – вміти правильно та зручно  сидіти за партою, дбайливо ставитись до власного здоров’я.

Формування предметних компетентностей: формувати уявлення про енергію, види енергії, значення енергії та існування енергії в різних видах, учити розрізняти види енергії, виробляти уміння узагальнювати, робити висновки, виховувати спостережливість, допитливість, прагнення пояснити сприйняття в природі, доводити свою думку.

Обладнання: презентація «Види енергії», ілюстрації, картки.

sontse 

Хід уроку:

І. Хвилинка спостережень.

- Який сьогодні день?

- Яка температура повітря, стан неба, напрям вітру, опади?

- Які зміни в положенні сонця порівняно з літом?

Без дров, без огня, а світить  і гріє щодня. (Сонце)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

          Сьогодні ми розпочнемо нову мандрівку. Будемо мандрувати із хлопчиком Струмом. Він нам розповість, що Сонце – джерело енергії на Землі.  Сьогодні на уроці ми дізнаємося що таке енергія, значення енергії та види існування енергії.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

     1. Розповідь учителя.

imgpreview (7)         Пригадайте, що таке навколишній світ. У навколишньому світі все рухається, змінюється. Вітер рухає листя на деревах, напинає вітрила корабля, здіймає хвилі на морі, крутить флюгера на даху будинку. Вода тече, рухає предмети, переносить їх на певну відстань. Рослини ростуть, пробиваються крізь тверду землю маленькими проростками, цвітуть, наливають соком плоди.  Люди ходять, працюють, вчаться, думають. Це все може відбуватися тільки завдяки енергії. Цю енергію людина отримує з продуктів харчування, які споживає. Що таке енергія?

300x188 (1)     imgpreview (7)

2. Робота з підручником.

- Розгляньте на с. 62 словничок. Дізнайтеся, що таке енергія.

- Чи можемо ми побачити енергію, відчути, доторкнутися до неї?

- Ця невидима сила потрібна усім. А звідки енергію беруть люди, живі істоти?

imgpreview (1)
http://media1.picsearch.com/is?njM3hHC0a-zq5CdZXeC-SVrJkWXk0m5utFjEV533su4&height=96
- Розгляньте малюнок на с.62.

Запам’ятайте! Енергія – це здатність тіл виконувати роботу і рухатися.

 3.Розповідь учителя за ілюстраціями.

         Так, вода річок, падаючи з висоти обертає турбіни гідроелектростанцій; повітряні маси, рухаючись, обертають лопасті вітряка. Отже, у наведених прикладах енергію води та повітря людина використовує з користю для себе. Спалюючи пальне у двигунах, отримують енергію для роботи машин і механізмів.               

is (3)
imgpreview (13)
           Найбільшим джерелом енергії для живих істот нашої планети є Сонце. Його промені доносять частину енергії до Землі, зігрівають її поверхню, забезпечують перебіг такого важливого явища, як фотосинтез. Унаслідок фотосинтезу в зелених листках рослин сонячна енергія не зникає, а перетворюється на хімічну. Завдяки живленню цю енергію отримують тварини та людина. А коли людина рухається чи переміщує вантажі, хімічна енергія перетворюється на механічну, а також теплову. Як бачимо, є різні види енергії й один вид енергії здатний перетворюватися на інший.

 

          На думку вчених, такі потужні джерела енергії, як нафта, газ, кам'яне вугілля, утворилися з відмерлих решток тваринних і рослинних організмів, що густо населяли Землю в давні часи. Тож без перебільшення можна твердити, що їхня енергія, як і енергія, що надходить до організмів людини і тварин під час живлення, спочатку була сонячною енергією.

Енергію має й електричний струм. Завдяки їй працюють побутові прилади, електричні двигуни трамваїв, тролейбусів, електровозів.

4. Перегляд презентації «Види енергії».

        Майже всі побутові прилади у вашому помешканні споживають електричну енергію. Де ж вона береться? Її виробляють електростанції різного типу. Якщо це гідроелектростанції або вітроелектростанції, то на електричну енергію вони перетворюють механічну енергію води або вітру. На теплових електростанціях теплова енергія, що виділяється під час згорання палива, теж перетворюється на електричну енергію. А в побутових приладах (електрочайнику, електрообігрівачі, прасці тощо) електрична енергія знову imgpreview (8)
перетворюється на теплову, у лампочці - на світлову, в електродвигунах - на imgpreview (4)
механічну.

Атомні електростанції виробляють електричну енергію, використовуючи енергію, що виділяється у великій кількості внаслідок розщеплення (руйнування) атомів деяких хімічних речовин. Цей вид енергії має назву атомна енергія.

- Які види енергії ви запам’ятали?

300x188 Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце, зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися, за промінчики взялися.

Будем дружно присідати, сонечко розвеселяти.

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачите, як звеселили.

Стало сонце танцювати, нас до танцю закликати:

Нумо разом, нумо всі потанцюєм по росі.

5. Робота з підручником.

- Розгляньте на с. 63 малюнки. Поясніть, які види енергії зображено?

- Які види енергії вам доводиться бачити кожного дня?

6. Бесіда.

- Енергія може переходити з одного виду в інший. Наприклад: мама вмикає електричний нагрівач. Електрична енергія переходить у теплову.

7. Робота в парі.

- Обговоріть у парі перетворення одного виду енергії в інший.  Які приклади таких перетворень ви бачили в своєму житті?

ІV. Закріплення і осмислення навчального матеріалу.

1. Робота з підручником.

- Розгляньте малюнки. Складіть історію перетворення енергії сонячного променя на інші види енергії.

2. Робота на картках.

- З’єднайте стрілками малюнок з видом енергії.

3. Робота в групах.

- Утворіть ланцюжки перетворення енергії.

V. Підсумок уроку.

Вправа «Закінчи речення».

- Потрібна тілам для руху та виконання роботи

- Люди беруть енергію  з…

- В природі існують різні види енергії…

- Ми бачимо енергію…

- Енерія одного виду переходить в інший вид, коли…

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника на с. 62-64.

Підготувати до проекту  «Значення енергії для життя на Землі»

 цікаву інформацію або малюнки про енергію вітру.

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Як сонячна енергія впливає на природу Землі?

Мета уроку: формування ключових  компетентностей:  вміння вчитися – організація робочого місця, вміння слухати, працювати в групах;

загальнокультурної – дотримуватись норм усного мовлення, культури поведінки,; вміння висловлюватись; громадянської – любов до природи, раціональне використання природних ресурсі, соціальної – уміння працювати в колективі, в парах, в групах; здоров'язбережувальної – дбайливе ставлення до здоров'я, взаємозв'язок організму людини з природою; компетентності з ІКТ – здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти та оперуватися інформацією.

Формування предметних компетентностей: формувати в учнів уявлення про значення сонячного світла і тепла для рослин і тварин, для людини; вчити спостерігати за висотою сонця, встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на Землю; сприяти формуванню потреби до пізнання світу, розвивати мислення; виховувати бережливе ставлення до природи, до навколишнього середовища.

 

Хід  уроку:


І.Організаційна частина.

Вправа  «Погода».

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1.Відгадування загадок.

а)Вдень у небі гуляє

А ввечері на землю сідає.

б)На всіх з висоти дивиться

А людям на себе дивитися не дозволяє.(Сонце.)

2.Гра «Дари сонця».

На дошці прикріплений малюнок сонця. Діти перераховують, що сонечко дарує землі. Все перераховане діти підписують на промінцях і прикріплюють до сонечка.

­­­(Світло, тепло, енергію, життя, красу, зростання).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда за запитаннями.


Давайте пригадаємо що ви знаєте про сонце?

(Сонце − це найближча до нас зоря, величезне розпечене космічне тіло).

Сьогодні ви дізнаєтесь чому без сонця неможливе життя на землі.

ІV. Робота над темою уроку.

1.Робота з підручником с. 65

Бесіда за таблицею «Добове обертання Землі».

  • Як високо перебуває сонце над Землею в різні пори року?

2.Гра «Позмагайся». Робота в групах.

Хлопчик Струм радить вам, діти, скласти свої розповіді про те, як сонце впливає на живу і неживу природу.

Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце

Зазирнуло у віконце

Ми до нього потяглися               

За промінчики взялися 

Нумо разом танцювати

Сонечко розвеселяти.

 

3. Гра «Так чи ні?»

1.Уранці та ввечері сонце стоїть низько над Землею і дає мало тепла. (Так).

2.Сонце завжди гріє однаково.(Ні).

3.Хмари затримують тепло сонячних променів.(Так).

4.Без тепла проростає насіння квітучої рослини, достигають плоди.(Ні).

5.У полудень сонце піднімається високо дає більше тепла.(Так).

6. Сонце потрібне всьому живому.(Так).

4. Робота  над прислів'ям. Поясни.

Сонце світить, сонце сяє – вся природа оживає.

5 .Розповідь учителя.

           Сонячне світло і тепло потрібне і рослинам і тваринам. Рослини цвітуть, дають плоди і насіння лише у теплу погоду. Узимку рослини сплять. Спекотного літнього дня, коли сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків. Якщо деякі тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть. Сонце допомагає рослині живитися. Як саме?


Послухайте про це казку.

          Живуть у листі рослин маленькі чарівники – хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво – зелений. І листя зелене в них через те, що хлорофілових зерняток у них дуже багато. Рано-вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники – хлорофілові зернятка і відразу беруться до роботи. Корінцям наказують: «Корінці, корінці, беріть воду із землі». Стеблинці віддають команду: «стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків». Листочку наказують: «Листочок, листочок, відкривай стоми – подавай нам повітря. (Стоми − це такі віконця в шкірі листка, в які входить і виходить повітря та пари води). Потім зелені чарівники беруть сонячні промінчики. Промінчиками змішують воду, вуглекислий газ, який взяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень. Цукром годуються  і корінець, і листочок, і стеблинка. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібен для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. Працюють зелені чарівники увесь день. І повітря вдосконалюють і рослини ростуть. А ви подумайте, перш ніж зірвати лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити.

6. Бесіда за змістом казки.

 -  Чи сподобалась казка?

 - Навіщо рослинам сонячні промені?

7. Висновки.

         У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свою сонячну енергію і пробудило до життя всі травинки, билинки, кущики,дерева. Під цим ласкавим теплом і світлом вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам, людям. Ті у свою чергу дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розміром хижі звірі та птахи. Дякуючи сонячній енергії на землі все росте і розвивається.

V. Узагальнення та систематизація знань.

1.Робота з підручником..

В гостях у художньої галереї Матінки Природи.

- За допомогою картини розкажіть, як впливає Сонце на живу природу Землі.

2. Робота в парах.

− Як  ми лагідно говоримо про  Сонечко?

Складіть речення з такими словами.

3. Робота в зошитах з друкованою основою.

4. Конкурс друзів природи. «Фантазери».

− Що сталося б на Землі, якби на деякий час зникло Сонце?

Пригадайте казку К. Чуковського «Вкрадене Сонце».

5. Сторінками Книги важливих знань про природу. Запам'ятай!

1.Енергія Сонця безкоштовно потрапляє на Землю у величезній кількості.

2.Людям варто більше використовувати сонячну енергію.

 

 

VІ. Підсумок уроку.

Вправа «Незакінчене речення».

  • Сьогодні на уроці я дізнався……..  .
  • Сьогодні на уроці я навчився……..  .
  • Тепер я знаю, що…………………..   

Тема. Як ти економиш тепло та електроенергію? Урок – подорож.

 Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися -організовувати своє робоче місце; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури; соціальної – продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадської – берегти природу рідного краю; здоров’язбережувальної – розвивати вміння зосереджувати і концентрувати увагу, переключати увагу на різні види діяльності, працювати зосереджено і злагоджено, правильно розприділяти робочий час.

Формування предметних компетентностей: розкрити поняття «економія», «заощадження»; ознайомити зі способами заощадження тепла і електроенергії; сформувати навички заощадження теплової та електричної енергії в своїх оселях; розвивати логічне мислення, вчити міркувати на запропоновану тему; виховувати любов до природи та економне ставлення до природних ресурсів, бажання вивчати природознавство.

Обладнання: ілюстративний матеріал, картки.

Хід уроку:

І. Організаційна частина.

1. Привітання. Створення психологічного настрою.

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

Видумуй, пробуй і твори,

Розум і фантазію прояви!

ІІ.  Перевірка домашнього завдання.

  1. Бесіда.
  • Як і де можна використовувати енергію води на нашій планеті?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація знань учнів.

1.Слово вчителя.

          При вивченні теми сьогоднішнього уроку ми маємо плідно працювати.

Ваше завдання: згадати свої спостереження в природі, розповісти про них, відгадувати загадки, експериментувати, уважно слухати  пояснення  вчителя,  аналізувати  роботу в групах.  А головне - бути активними та кмітливими.

Отож девізом нашим будуть такі слова:

Серце і душу в роботу вклади,

Кожну хвилину на уроці бережи.
                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Розгляньте цю красуню. Чи впізнали ви її?

Це планета Земля – наша домівка у Всесвіті. Люди звикли жити тут, користуватися її багатствами. Але на сьогоднішній день закрадається тривога в наші душі, тому що міліють і забруднюються ріки, рідшають ліси, зникають деякі рослини і тварини. Ми використовуємо ресурси нашої планети, які не швидко відновляться. Діти, чи вас це не хвилює? Це і буде темою для нашої сьогоднішньої дорослої розмови.

2.Асоціативний кущ.

Вітряк  Дмух розвіяв букви. 

М О Е Н Я І О К

 Які слова можна утворити з них? Економія.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

         Ми сьогодні на уроці разом з Гномом Економом помандруємо в країну Економію. Ви дізнаєтеся про способи заощадження теплової і електричної енергії в побуті.

V. Робота над темою уроку. Спільне відкриття нових знань.

1.Словникова робота.

Економія, заощадження – це раціональне, бережливе використання чогось.

Енергозбереження – це дії, спрямовані на економне використання електроенергії та тепла.

2.Поетична хвилинка. Послухайте вірш.

                    Вмійте природу любити

Вам у походи ходити                   Цвіту не вирви задаром,

І мандрувать, любі діти.              Гілки не втни для забави.

Вмійте природу любити,             Оберігайте ж повсюди

Кожній стеблинці радіти.            Шлях і стежиночку в гаї.

В полі, у лісі, над яром –             Все те окрасою буде

Квіти, дерева і трави…                Нашого рідного краю.                                                             П. Ситниченко.

- Як ви розумієте вислів «любити природу»?

- Назвіть джерела чистої енергії.

3.Розповідь учителя з елементами бесіди.

         Діти, ми живемо в двадцять першому столітті. Сучасне суспільство усвідомлює, що природні ресурси вичерпуються, із року в рік їх стає дедалі менше. Перед нами, жителями планети, стоїть важливе завдання: навчитися стати екологічно грамотними, відповідальними споживачами джерел енергії  

природи.

4.Довідкове бюро.

         В нашому класі працює довідкове бюро.  Наші інформатори підготували корисну інформацію про утеплення приміщень, сучасні енергозбережувальні прилади та технології, які застосовуються під час спорудження або утеплення будинків.

1 учень. Замінити звичайні лампи на енергозбережувальні.  Еколампи – не майбутнє, а реальність. Стежити за тим, щоб вчасно вимикалося світло в кімнаті. Не залишати включеними електроприлади.

2 учень. Металопластикові вікна збережують тепло завдяки потрійному склопакету. Збережуть тепло в кімнаті батареї, пофарбовані в темний колір, прикріпити за ними фольгу.

3 учень. Штори на вікнах замінити на короткі жалюзі.

5. Робота за підручником.

         Діти, давайте розглянемо «колесо» енергозбереження. Поміркуйте і розкажіть, як можна ще заощаджувати тепло в ваших оселях.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

1.Гра «Позмагайся». Робота в групах.

1 група. Скласти розповідь про те, як електроенергія потрапляє в оселі.

2 група. Скласти розповідь про те, для чого заощаджувати електричну енергію і тепло.

2.Релаксаційна пауза.  Лунає  аудіозапис шуму води, хвиль моря.

3.Презентація розповідей, створених групами.

4. Створення пам’ятки.

         Давайте, діти, створимо пам’ятку, яка буде нагадувати всім про те, що енергоощадність – це шлях до збереження природи.

  • Закриваючи на ніч штори,  можна зменшити витрати тепла через вікна.
  • svetik-300x225Потрібно правильно провітрювати приміщення взимку. Для цього відчиняй вікно на кілька хвилин.
  • На зиму утеплювати вікна та двері.
  • Виходиш з кімнати – вимикай світло.
  • Застосовуй  в побуті енергозберігаючі лампи.
  • Попроси батьків поставити твій робочий стіл ближче до вікна.
  • Пам’ятай, що світлі шпалери в кімнаті допомагають економити електроенергію.

Фізкультхвилинка.

( Діти співають і показують рухи).

 У лісі, лісі темному, хмаринок безліч там,
Жила собі краплиночка на радість усім нам.

Краплинка підростала там, і от у якусь мить

Піднялась догори вона, щоб там побачить світ.

А сонечко ласкавеє краплинку зігріва,

Перетворило крапельку на пару в небесах.

Пошли ж її на землю нам, це треба нам усім

 Прийди до нас, краплиночко, і друзів приведи.

5.Ситуація вибору. В гостях у Гнома Енергоконома.

        Нас запросив до себе на гостини Гном Енергоеконом. Це маленький чарівник із яскравим ліхтариком. Якщо десь не вимкнули світло, забули закрутити кран, або зачинити двері, його маленький ліхтарик тривожно мерехтить.  Про його казковий будиночок – витвір  сучасної інженерії – ходять легенди. Адже стіни утеплено мінеральною ватою та гіпсовими плитами, вікна металопластикові з потрійними теплозберігальними  склопакетами. На даху розташовані сонячні батареї та чарівні вітрячки, які освітлюють та обігрівають оселю.

         Водопровідний кран вмикається та вимикається автоматично, а вода біжить тоненько цівочкою. Усі лампи енергозберігальні. Усі шпаринки у дверях Гном замастив іще восени, а хатину обклав сухим очеретом, який переплітав у чудернацькі візерунки. Портрет маленького чарівника повинен бути в кожній оселі. Він нагадує дітям та їхнім батькам про таку важливу справу, як енергоощадність і бережливе ставлення до природних ресурсів.

  • Які способи енергозбереження застосовує Гном Енергоеконом?
  • Які способи енергозбереження застосовуєте ви в своїх домівках з батьками?

VІІ. Підсумок уроку.

  •  Що тебе вразило чи здивувало?
  •  Які знання ти можеш використати в повсякденному житті?
  •  Які з них потрібні будуть тобі в майбутньому?

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю «Як ти економиш тепло та електроенергію?», відповідати на запитання на с.77. Підготувати до проекту «Облаштовуємо нашу планету»  цікаву інформацію про способи економії тепла та електроенергії або створити навчальну казку.

Використана література

1. Шалімова Л.Л. Порадник учителя.- К.: Ранок.- 2013р

2.Нарочна Л.К. Методика викладання природознавства. – К.: Вища школа,19

3.Мантула Т.І. Від а до я про природу. – К.: 2004.

4.Біда О.А. Хрестоматія з довкілля. – Черкаси.: Екологічна освіта, 1998.

5.Біда О.А. Екологічне виховання молодших школярів. – К.: Науковий світ. - 2002.

6.Смольська Л. Формування життєвих компетентностей // Початкова школа. – 2009.- №12.

7. Кравченко В. Тестові завдання для учнів 3 класу // Початкова школа. – 2008. - №4.

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку