Розробки уроків за романом Гарпер Лі “Вбити пересмішника”

Про матеріал
Цей матеіал допомагає розширити уявлення учнів про американську літературу 20ст., познайомити з особистістю письменниці Гарпер Лі та її книгою, допомогти учням збагнути проблеми, порушені у романі; формувати навички аналізу художнього твору; виховувати милосердя, толерантність.
Перегляд файлу

РОЗРОБКИ УРОКІВ ЗА РОМАНОМ ГАРПЕР ЛІ “ВБИТИ ПЕРЕСМІШНИКА”

Тема. Роман американської письменниці Гарпер Лі “Вбити пересмішника”. Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення з жорстокістю

Мета: розширити уявлення учнів про  американську літературу 20ст., познайомити з особистістю письменниці Гарпер Лі та її книгою, допомогти учням збагнути проблеми, порушені у романі; формувати навички аналізу художнього твору; виховувати милосердя, толерантність.

Цілі.

Учні знатимуть: зміст роману Гарпер Лі “Вбити пересмішника” та історію його створення, проблематику та героїв, визначення поняття “толерантність”

Учні вмітимуть: визначити власне ставлення до твору, виявляти проблеми, порушені у творі, пояснити актуальність твору в наш час.

Обладнання: портрет Гарпер Лі, текст твору письменниці “Вбити пересмішника” в різних варіантах перекладу, комп’ютер,  рекламні буклети роману.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вироблення на їхній основі вмінь та навичок.

     “Твір Гарпер Лі дає надію, що справедливість і  рівність   переможе над злом, яке панує зараз у суспільстві”

                                                                       Шамі Чакрабарті

254928_2

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Здійснюється в ході уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

  Сьогодні ми відкриваємо один із прекрасних творів американської літератури 20 століття - неповторну книгу “Вбити пересмішника. Цей роман Гарпер Лі привернув до себе увагу відразу ж після виходу з друку в 1960 році. В 1961 році книга удостоєна Пулітцерівської премії (Pulitzer Prize ) – однієї з найбільш престижних нагород США в області літератури, журналістики, музики і театру. Вона вручається щорічно з 1917 року. Письменницю нагороджено Президентською медаллю Свободи , однією з вищих нагород США для цивільних осіб,яку вручають за рішенням президента.

  1. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

   Отримавши відразу беззастережний успіх, він став класикою сучасної американської літератури. У світі продано понад 40 мільйонів примірників книги. Перекладено його більш як на 40 мов.

   Український читач також має змогу читати  “Вбити пересмішника” на рідній мові. У 1975 році книга видавалась у перекладі Михайла Харенка . Він назвав головну героїню Всевидько. Дивного сусіда, якого боялись діти – Страхолюдом. Особисто мені сподобавсь переклад Тетяни Некряч. Роман у перекладі кандидата філологічних наук, доцента кафедри теорії і практики перекладу з англійської мови та викладача Київського національного університету ім. Тараса Шевченка вийшов 2015 року у видавництві “Країна Мрій”. У цьому варіанті перекладу дівчинку названо Скаутом, самітника Редлі – Примарою. Відрізняється дещо і написання імен інших героїв : Атикус , Джемі , Ділл та ін..

   Події в романі відбуваються впродовж трьох років (1933-1935рр.) у маленькому провінційному містечку штату Алабама за часів “Великої депресії”.

Історична довідка. Америка на початку 20 ст., ставлення до чорношкірого населення.

(Повідомлення учнів, що отримали завдання напередодні.)

 

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

Можливість написати свій твір Гарпер Лі отримала як подарунок на Різдво.

Друзі, знаючи про мрію письменниці, подарували їй річну оплачену відпустку для змоги працювати над книгою.

Гарпер Лі народилась 28 квітня 1926 року в маленькому містечку Монровілль в південній частині штату Алабама . Вона була молодшою дитиною в сімї. Батько, в минулому власник і редактор газети , за освітою юрист , а з 1926 року по 1938 рік перебував на державній службі . В дитинстві Лі була жвавою дитиною , зірвиголовою , дуже схожою на свою героїню в романі, яка також рано навчилась читати і з цікавістю спостерігала за життям навколо. Любила зручні комбінезони більше , ніж плаття з корсетом . Лі було п’ять років, коли в 1931 році в містечку Скоттборо відбулись перші суди в справах звинувачених в зґвалтуванні двох білих жінок . Звинувачували дев’ять молодих чорношкірих  чоловіків . Не дивлячись на медичні докази того , що жінки не були зґвалтованими , суд присяжних , який складався лише з представників білої раси , визнав негрів винними , приговорив до смертного вироку усіх, крім наймолодшого, тринадцятилітнього .

Потім, протягом шести років відбувались апеляційні суди в цій справі . Всі звинувачені, за винятком одного, були звільнені. Ця справа сколихнула спокій містян і лишилась в пам’яті маленької дівчинки на все життя. Через багато років цей факт і став основою для роботи над романом .

2. Запитання до класу

  1. Як ви думаєте, чому ця подія так схвилювала людей у провінційному містечку?
  2. Чому авторка звертається до цього факту через багато років?
  3. Чи може подібний факт бути актуальним у нашому сьогоденні?

3. Що називають толерантністю?

 Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

Картинки по запросу толерантність4. Складання асоціативного куща “Толерантність”

 

 

 

 

3Мудрісь

 

 

 

 

 

 

 

5. Вчитель:

А тепер настав час передати короткий зміст твору американської письменниці, в якому вона піднімає це та інші питання.

(Переказ учнями сюжету роману. Історія Тома)

6. Робота з текстом.

Коментоване читання уривка “Зустріч з Діллом” від слів: “Того літа до нас прїхав Ділл...” закінчуючи ... “дивовижні прагнення і фантастичні витівки.”  Автобіографічність моменту.

Вибіркове читання : 9 розділ . (п.ч.)

                  10 розділ.(п.ч.)

                   5-9 розділи(д.ч.) 

7. Словникова робота:

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Mimus_polyglottus1_cropped.png/250px-Mimus_polyglottus1_cropped.png- Пересмішник - птах родини горобцеподібних. В книзі - символ невинності. “Убити пересмішника - великий гріх”

 

 

 

 

 

8. Слово вчителя:

      Неймовірно зворушлива історія дорослішання дітей в умовах расової дискримінації і нетерпимості, де все ж знаходиться місце милосердю та доброті. Вони живуть своїм життям, у них свої мрії та фантазії, свої переживання та страхи ... І ось саме ці самі страхи дозволяють Джиму і Глазастіку побачити світ з іншого боку. Дитячі страхи показані дуже яскраво і психологічно точно.
Вже в назві роману бачимо його головний символ - пташка пересмішник. 
Убити пересмішника - найстрашніший гріх, говорить Аттікус. І насправді це так. Пташка нікого не чіпає, не псує рослини, не шкодить людям. У творі два пересмішника - Том Робінсон і Опудало Редлі. Том поплатився за свою доброту намагаючись допомогти, як йому здавалося, бідній дівчині. А цим самим він нарвався на неприємності. Його, ні в чому невинного чоловіка, звинуватили в зґвалтуванні. Опудало Редлі взагалі вважало маніяком все місто, його боялися як вогню. Він не виходив зі свого будинку, що ще більше додавало загадковості його персоні. Але Редлі був одним із самих найдобріших жителів Мейкомба. Він дбав про Джима з Глазастіком, нехай непомітно для них самих. 
Всі ми рівні! І треба поважати бажання, спосіб життя і розуміти тих людей, які здаються дивними на перший погляд і живуть не так як ми.

 

V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань.

  1. Прийом “Зроби висновок”.

 Поміркуйте, чи є вдалою назва роману?

 Запропонуйте власний варіант назви роману.

  1. Роздуми з елементами дискусії.

  Чи можна погодитись зі словами Шамі Чакрабарті, що взяті за епіграф до уроку?

4. Рефлексія

Чи є актуальними в наш час проблеми, які порушуються в романі Гарпер Лі “Вбити пересмішника”?

VІ. Висновок. Оцінювання.

Слово вчителя.

  Роман Гарпер Лі «Вбити пересмішника» - книга про вічне. Про добро, про зло, про людей, добрих і злих. Це своєрідна модель світу, в якому поряд любов і несправедливість, забобони і духовність, правда і брехня .

Пропускаючи всі події через призму сприйняття дитини, автор показує дорослішання як пізнання світу, пізнання життя його цінностей і проблем.

VІІ. Домашнє завдання.Вибрати одне із завдань 1-3; 4-е завдання виконувати за бажанням.

  1. Зробити запис у зошиті про героїв роману Гарпер Лі “Вбити пересмішника”, додавши коротку характеристку.
  2. Відмітити епізоди, які характеризують героїв
  3. Підготувати розповідь про історію Редлі.
  4. Переглянути фільм, знятий за романом

20121115235243 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Новошинська гімназія
                                                                                  вчитель зарубіжної літератури
                                                                                   Пельчер Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку