Програма корекції когнітивної
та розвитку емоційно – вольової сфер
молодшого школяра
із ЗПР
Анотація
В даній корекційно – розвивальній програмі містяться вправи для молодших школярів із ЗПР , спрямовані на усунення відхилень у психофізичному та інтелектуальному розвитку і поведінці, зокрема на розвиток дрібної моторики рук та корекцію пізнавальних процесів: пам’яті, уваги, мислення, уваги, уяви, допитливості, сприйняття; формування дисциплінованості, вольової регуляції, уміння діяти за зразком; а також за допомогою вправ дитина навчиться аналізувати, порівнювати, узагальнювати, виділяти головне.
Вищезгадана програма можуть бути корисною для практичних психологів , які працюють з дітьми з особливими потребами, особливо в межах інклюзивної освіти.
Пояснювальна записка
Поряд із здоровими дітьми живуть, ростуть, виховуються діти з особливими потребами. Проблемні діти… Все частіше ми називаємо так уповільнених і гіперактивних, дітей з затримкою психічного розвитку , дітей з психофізичними вадами – дуже різних, тих, чиї особливості, ми ,дорослі, просто недостатньо знаємо. Нам з ними важко, але головне – їм дуже важко з нами , дорослими, що їх не розуміють. Головна проблема таких дітей – нерозуміння, а саме це : небажання з’ясувати причини невдач дитини, неадекватні вимоги до неї, постійне незадоволення, безсилля дитини, її невпевненість. Вони, як і усі громадяни нашої держави , мають право на здобуття якісної освіти.
Саме інклюзивна освіта забезпечує навчання і виховання дітей з особливими потребами разом з їх здоровими однолітками і має на меті інтегрувати та соціально адаптувати їх у суспільстві. Іншими словами кажучи, учні з особливими потребами можуть отримувати такий же соціальний досвід, як і їхні здорові товариші. Перебування у класі зі здоровими ровесниками дає дитині з вадами можливість розвивати відповідні її віку комунікативні та соціальні навички. Таким чином реалізовується право кожної людини на освіту в доступній для неї формі.
У полі нашої уваги є діти, які мають граничні ступені психофізичних розладів, зниження когнітивних функцій і навчаються в загальноосвітніх навчальних закладах. Діти із затримкою психічного розвитку – це особлива категорія дітей з органічними й функціональними порушеннями нервово – психічних процесів, що зумовлюють уповільненість темпу розвитку психіки дитини, що проявляється в нестійкості уваги, поверховості сприймання, зниженій пам’яті, незрілості мислення та швидкій втомлюваності під час пізнавальної діяльності. Особливо помітне загострення цих проблем в період оволодіння новими знаннями. Сучасними дослідженнями встановлено, що у дітей із ЗПР найслабшим місцем є недорозвиненість чуттєвого пізнання довкілля, відсутності необхідного обсягу знань, уявлень, вражень про навколишній світ, не сформованість пізнавальних процесів. Тому, діти із ЗПР потребують спеціально організованих умов навчання і виховання, а також корекції пізнавальної сфери.
Мета програми – активізація та стимулювання пізнавальної діяльності, розвиток емоційно – вольової сфери, підвищення самооцінки, набуття комунікативних навичок і вмінь, навичок співпраці, виховання співчутливості, доброзичливості, взаємодопомоги та інших позитивних рис характеру дитини із затримкою психічного розвитку.
Завдання програми :
Методи роботи :
Цільова аудиторія :
Корекційно – розвивальна програма розрахована на дітей 6 – 9 років із ЗПР
Організація корекційної роботи:
Прогнозований результат:
Корекційно – розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів учнів, допоможе підвищити рівень практичних умінь, орієнтуватися в просторі, порівнювати предмети, групувати, узагальнювати та класифікувати, підвищить рівень комунікативних умінь та навичок.
Методичні поради
щодо організації та проведення
корекційно – розвивальних занять
Навчально – тематичний план та структура занять
№ н/п |
Мета заняття |
Зміст заняття |
Години |
1 |
Створення позитивного емоційного настрою, розвиток тактильної чутливості, мислення та уваги, покращення стану дрібної моторики |
Вправа - привітання Вправа – гра « Розкажи про себе» Вправа – гра « Хто літає?» Вправа – гра « Знайди помилку» Вправа – завдання « Назви протилежність» Вправа завдання « Знайти відмінності» Традиційне прощання |
|
2. |
Зняття емоційного напруження, розвиток пізнавальних психічних процесів : слухової пам’яті, уваги, мислення; покращення стану дрібної моторики, формування навичок співпраці |
Вправа - привітання Вправа « Розфарбуй предмети» Вправа « Згадай, що було намальовано» Цікаві завдання для слухняних пальчиків Гра «Гарячий м’ячик» Читання та обговорення оповідання Традиційне прощання |
|
3 |
Створення позитивного емоційного настрою, розвиток довільності, спостереження, пам’яті, координації рухів |
Вправа - привітання Вправа « Відгадай і намалюй» Вправа « Виклади фігури з паличок» Вправа « Уважно слухай і намалюй» Пальчикова гімнастика . Вправа « Квітка» Вправа « Лабіринт» Традиційне прощання |
|
4 |
Розвиток та корекція довільної та активної уваги, мислення, дрібної моторики, створення життєрадісного настрою |
Вправа - привітання Вправа « Що спільного і чим відрізняються ?» Вправа « Четвертий зайвий» Пальчикова гімнастика . Вправа « Метелик» Вправа « Емоції» Вправа « Заховані предмети» Традиційне прощання |
|
5 |
Розвиток мислення, дрібної моторики рук, зорової памяті, довільності психічних процесів, формування позитивної навчальної мотивації |
Вправа - привітання Вправа «Чарівники» Вправа « Запам’ятай малюнки» Виконання малюнку за зразком із мозаїки Вправа « Кулька гніву» Вправа « Прощання – побажання» |
|
6 |
Створення позитивного емоційного настрою Розвиток спостережливості, переключення уваги, аналізування предметів, формування пізнавальної активності та комунікативних навичок |
Вправа - привітання Вправа « Що забув намалювати художник?» Вправа « Запам’ятай і розкажи» Вправа « Загадкові малюнки» Руханка « Кричалки – шепотіли – мовчалки» Вправа « Що було спочатку?» Вправа « Прощання – побажання» |
|
7 |
Розвиток цілісності сприймання, групування предметів, розширення словникового запасу, формування вміння дотримуватись встановлених правил |
Вправа - привітання Вправа « Розфарбуй фігури» Вправа - гра « Відгадайте гостя» Гра « Ми складаємо сумку» Психогімнастична вправа Вправа « Курчата» Вправа « Прощання – побажання» |
|
8 |
Розвиток зорово – слухової пам’яті, основних операцій мислення ( аналіз, синтез, порівняння), дрібної моторики рук, формування адекватної самооцінки |
Вправа - привітання Вправа « Запам’ятай та відтвори » Вправа « Їжачки» Вправа « Обведи та розфарбуй» Гра « Дерева, кущі, трави» Вправа « Знайди відмінності» Вправа « Прощання – побажання» |
|
9 |
Розвиток навичок орієнтування в просторі та засвоєння просторових понять, встановлення подібності за суттєвими та несуттєвими ознаками, зняття емоційної напруги |
Вправа - привітання Вправа « Лабіринт» Вправа « Твій шлях» Вправа « Заряд бадьорості» Вправа « Смак і запах» Вправа « Пори року» Рефлексія заняття
|
|
10 |
Розвиток та корекція пам’яті, просторового сприйняття, мислення, дрібної моторики, активізація емоційної сфери |
Вправа - привітання Вправа « - гра « Котик» Вправа « Знайди і розфарбуй» Вправа – гра « Допоможи ведмедикові» Гімнастика для пальчиків . Вправа « Зима» Вправа « Візерунки» Рефлексія заняття
|
|
11 |
Створення позитивного емоційного настрою, активізація процесів мислення, формування комунікативних вмінь |
Вправа - привітання Вправа « Ми ходили по гриби» Вправа « Четвертий зайвий» Вправа – гра « Вухо – ніс» Вправа « Печиво» Вправа « Як розвивалися події?» Рефлексія заняття
|
|
12 |
Розвиток спостережливості, образного мислення, дрібної моторики, активізація емоційно – вольової сфери |
Вправа - привітання Вправа « Знайди пару» Вправа « Що змінилося?» Вправа – гра для слухняних пальчиків Вправа для корекції слухової пам’яті Вправа для тренування зорової пам’яті Вправа – прощання
|
|
13 |
Розвиток пізнавальних процесів : мислення, уваги, уяви, формування навичок співпраці |
Вправа - привітання Вправа – гра « Дзеркало» Вправа « Чого в світі не буває?» Вправа « Фігурні клаптики» Пальчикова гімнастика Вправа « Кольорові стрілочки» Вправа прощання « Усмішка» |
|
14
|
Розвиток когнітивної сфери, загальних інтелектуальних здібностей, створення позитивного емоційного настрою. |
Вправа - привітання Вправа « Тренуємо емоції» Вправа « Назви одним словом» Вправа « Намисто Мишки» Вправа « Знайди пару» Вправа « Закінчи речення» Вправа прощання « Подаруй усмішку»
|
|
15 |
Розвиток когнітивної сфери, загальних інтелектуальних здібностей, створення позитивного емоційного настрою. |
Вправа - привітання Вправа « Знайди відмінності» Вправа « Гра – розминка « Фото» Вправа « Візерунки із мозаїки» Вправа – руханка «Стежинка» Вправа для розвитку уваги Вправа – прощання
|
|
16 |
Розвиток емоційно – вольової сфери, «мови» рухів та тіла, міміки, жестів. Активація мислення, пам’яті, уваги, уяви |
Вправа - привітання Вправа « Хто ховається в крапках?» Гімнастика для пальчиків Вправа « Знайди відмінності» Вправа – гра « На що схоже» Вправа – прощання « Подаруй усмішку»
|
|
17 |
Контроль ефективності корекційно – розвивальної роботи |
|
|
Конспекти занять
Заняття 1
Мета заняття: Створення позитивного емоційного настрою, розвиток тактильної чутливості, мислення та уваги, покращення стану дрібної моторики
Мета : створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження
Доброго ранку ,сонце привітне,
Доброго ранку ,небо блакитне,
Доброго ранку, небесні пташки,
Доброго ранку, маленькі дубки,
Я вас, вітаю, люблю, поважаю,
Бо живу я у рідному краї.
Мета : підтримувати атмосферу довіри, розвивати навички спілкування
Психолог розповідає про себе дитині і пропонує продовжити речення:
Мета : розвиток образного мислення, уваги
Хід вправи: психолог вимовляє назви предметів, якщо дитина вважає , що предмет літає – плескає в долоні. Вибір потрібно обґрунтувати.
Слова : орел, метелик, диван, хрущ, дельфін, стілець, корабель, годинник, гуси, собака, вертоліт, літак, чайка, дерево, будинок, горобець, муха, м’яч, зошит, каша, ракета, килим, ворона, школа, мама, кішка.
Мета: розвиток уваги, мовлення, мислення
Хід вправи: дитині показують малюнки з невідповідностями. Дитина має роздивитись і знайти помилки.
Мета : розвиток уваги, мовлення, мислення
Хід вправи: дитина має назвати протилежні слова до запронованих слів психологом наприклад : день – ніч
Чорний –
Миша –
Чистий –
Живий –
Низький –
Тонкий –
Початок –
Молодий –
Мета : розвиток спостережливості, зорової пам’яті
Хід вправи: дитині пропонується розглянути 2 одинакові малюнки, які мають відмінності ( 5 – 7 ). Дитина повинна знайти, чим відрізняються малюнки
Кожне слово для людей має значення.
Я прощаюсь з тобою:
« До побачення!»
Заняття 2
Мета заняття : Зняття емоційного напруження, розвиток пізнавальних психічних процесів : слухової пам’яті, уваги, мислення; покращення стану дрібної моторики, формування навичок співпраці
Мета : створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження
Доброго ранку ,сонце привітне,
Доброго ранку ,небо блакитне,
Доброго ранку, небесні пташки,
Доброго ранку, маленькі дубки,
Я вас, вітаю, люблю, поважаю,
Бо живу я у рідному краї.
Мета : розвиток вмінь зосереджуватись на сприйнятті об’єкта за кольором
Дітям пропонується розфарбувати предмети у відповідні кольори.
Мета : корекція зорового сприймання та пам’яті
Хід вправи:
Дитині пропонується розглянути малюнок із зображенням п’яти предметів і запам’ятати їх. Потім продемонструвати інший малюнок, де зображення тих же предметів( без одного), але змінено їх розташування. Дитина повинна сказати якого предмета не вистачає.
Мета : розвиток моторики руки, уваги
Хід вправи : дитина виконує рухи за завданням психолога
На рахунок 1 – покласти праву руку на парту
На 2 – згорнути долоню в кулачок
На 3 – розгорнути кулачок
На 4 – поставити на «ребро»
На 5 – поставити на парту долонею догори
На 6 - сховати руку під парту
Мета : розвиток мислення, координації рухів
Хід гри : психолог кидає м’ячик і називає слова, дитина має зловити м’ячик . Проте коли психолог назве слово « сонце» дитина не має ловити м’ячик.
Мета : розвиток комунікативних навичок,вміння аналізувати, активно слухати
Текст « Жадібна синичка»
Коли випав перший сніг, діти в нашому дворі змайстрували годівничку. Тільки-но розвиднілося - прилетіла до неї жвава синичка. Схопила в дзьоб гарбузове насіння -й пур на тополю. Всілася, притиснула насіння до гілки лапками й ну його дзьобати. Та так спритно це в неї вийшло, що я й схаменутися не встиг, як вона спурхнула з дерева за другим. А тут і три горобці нагодилися. Вгледіла синиця непроханих гостей, заметушилася, пір'я настовбурчила. Присіла біля насіння, дзьобом сердито клацає.
Горобці, напевно не хотіли сваритися. Подзьобали біля годівниці на землі крихт та й полетіли собі далі. А синичка наїлась вдосталь, надулася, ніби кулька, й нікого до годівнички не підпускає. Не часто стрінеш таку жаднюгу.
Всі знають, що синички взимку літають зграйками. Так легше здобути їжу, зігрітися. А ця чомусь літала сама. Може, якраз через цю жадібність птахи й не схотіли з нею дружити?
Віктор Приходько
Запитання до тексту :
Кожне слово для людей має значення.
Я прощаюсь з тобою:
« До побачення!»
Заняття 3
Мета заняття : Створення позитивного емоційного настрою, розвиток довільності, спостереження, пам’яті, координації рухів
Мета : створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження
Доброго ранку ,сонце привітне,
Доброго ранку ,небо блакитне,
Доброго ранку, небесні пташки,
Доброго ранку, маленькі дубки,
Я вас, вітаю, люблю, поважаю,
Бо живу я у рідному краї.
Мета : Корекція просторового сприймання
Хід вправи :
Психолог пропонує дитині на дотик відгадати фігури, що знаходяться в мішечку (плоскі, з картону або фанери), назвати їх, а потім намалювати.
Інше завдання , психолог розкладає геометричні фігурки, однакові з тими, що лежать у мішечку. Ви показуєте будь-яку фігуру і просите дитину дістати з мішечка таку ж.
Мета : розвиток дрібної моторики, мислення, памяті
Хід вправи :
Психолог дитині показує на малюнку фігури, викладені з палочок. Дитина запамятовує. потім малюнки забираються, і дитина відтворює фігури по пам'яті.
Мета : корекція просторового сприймання, уваги, довільності
Хід вправи :
Психолог називає геометричні фігури із вказівкою їхнього місця на аркуші. Діти мають замалювати їх на вказаному місці згідно з інструкцією (вгорі ліворуч трикутник, праворуч від нього квадрат, у центрі коло тощо).
Мета : зміцнювати дрібні м’язи рук, розвивати тактильну пам'ять, зорову та слухову увагу, коригувати мислення стимулювати розвиток мовлення, уяви, виховувати швидкість реакції та емоційну виразність.
Хід вправи : Дитині пропонуємо виконати наступні рухи пальчиками.
Сяє сонечко привітно
Квітка з пуп’янка розквітне
Подушечки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на «пуп’янок». Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розсунути по колу і трохи вигнути. Утворюється велика, розпущена «квітка».
пуп’янок квітка
Мета : розвиток мислення, уваги
Хід вправи:
Допомогти ведмедикові , обминаючи бджоли, дістатися до глечика з медом
Кожне слово для людей має значення.
Я прощаюсь з тобою:
« До побачення!»
Заняття 4.
Мета заняття: Розвиток та корекція довільної та активної уваги, мислення, дрібної моторики, створення життєрадісного настрою
Мета : взаємне привітання
Хід вправи:
Психолог розповідає про те, що у різних народів є свої традиції у привітанні. Зокрема , європейці вітаються потискаючи руку. Японці вконяються, африканці труться носами. Отож і наше привітання буде веселим і емоційним.
Мета : корекція довільної уваги, мислення
Хід вправи: психолог пропонує дитині розглянути предмети у ряді у знайти спільне між предметами і чим вони відрізняються.
Мета : корекція мислення
Хід вправи:
Дитині пропонується розглянути малюнки, обєднати три малюнки за спільною ознакою, а четвертий малюнок буде відрізнятися, він і буде зайвим.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мета: зміцнювати дрібні м’язи рук, розвивати тактильну пам'ять, зорову та слухову увагу, коригувати мислення стимулювати розвиток мовлення, уяви, виховувати швидкість реакції та емоційну виразність.
Сів метелик на травичку І думає про дрібничку. Раз, два, три, Ти, метелику, лети!
(Дрібничка – щось дрібне, незначне, таке, що не має істотного значення.)
Схрестити зап’ястки обох рук і притиснути долоні тильним боком одна до одної. Пальці прямі. Метелик сидить.
Долоні прямі й напружені. Пальці не згинати. Легким, але різким рухом рук в зап’ястках імітувати політ метелика.
сидить летить
Мета : вчити розпізнавати і називати людські емоції та настрій (здивування, радість, страх, образа, злість тощо), придумувати різні історії про людей і відображати в них своє ставлення до того, що відбувається, давати правильну оцінку вчинкам головних героїв і подіям.
Хід вправи:
Психолог пропонує дитині розглянути малюнки з емоціями та відповісти на запитання
-Подумай, який настрій у цих дітей?
- Як вони виражають свої емоції?
- Придумай історію про кожного з них.
Горе, смуток, біль, Радість, сміх Здивування, цікавість
образа, розчарування
Незадоволення, злість Плач, відчай Гнів, злість, агресія
Мета : формувати концентрацію та розподіл, переключення уваги, орієнтування в просторі
Хід вправи : знайти всі сховані предмети на малюнках.
Кожне слово для людей має значення.
Я прощаюсь з тобою:
« До побачення!»
Заняття 5
Мета : Розвиток мислення, дрібної моторики рук, зорової пам’яті, довільності психічних процесів, формування позитивної навчальної мотивації
Мета : взаємне привітання
Хід вправи:
Зеленіє навіть пень,
Коли чує « Добрий день!»
Не бачив друга триста літ –
Скоріш скажи йому : « Привіт!»
Мета : розвивати властивості уваги, спостережливість, обсяг уваги
Хід вправи :
Знайди однакових чарівників. Лихі вони чи добрі?
Мета : розвиток зорової пам’яті
Хід вправи : Уважно розглянь всі малюнки. Запам’ятай їх. Назви їх.
Потім закрити малюнки і щоб дитина спробувала відтворити запам’ятоване.
4 . Виконання малюнку за зразком із мозаїки ( 8 хв.)
Мета : зміцнювати дрібні м’язи рук, розвивати тактильну пам'ять, зорову та слухову увагу, коригувати мислення
Мета : познайомити із трансформуванням негативу в позитив як способом реагування на ситуації
Хід вправи:
Психолог пропонує пригадати, чи було у дитини таке , що вона на когось розсердилася, розгнівалася? У кожного таке траплялося. А як ти тоді почуваєшся? У тебе тоді таке відчуття, ніби ти лопаєшся від злості, і потрібно випускати пару .
( Психолог бере надувну кульку і сильно стискає, розчавлює її). Ось бачиш, що буває з тими, хто не вміє вгамувати гнів. Звісно, він не лопається, як кулька, але його організм негативно на це реагує, що призводить до певних захворювань. ( Психолог бере ще одну надувну кульку і легенько випускає повітря). А можна ось так випустити свій гнів, пробачивши кривдника. Давай повільно навчимося випускати повітря.
( Дитина виконує дихальні вправи).Отож, якщо тебе переповнює злість, варто зробити кілька глибоких вдихів та видихів, намагатися заспокоїтися, навчитися пробачати та розуміти інших.
.6. Вправа « Прощання – побажання» ( 2 хв.)
Психолог розпочинає бажати дитині , беручи її за руку: Я бажаю тобі бути веселою і хорошою, нехай твого серденька ніколи не торкається колючий лід гніву, і лише теплі промінчики усмішки, дружби, тепла зігрівають твою маленьку душу
Заняття 6
Мета : Створення позитивного емоційного настрою. Розвиток спостережливості, переключення уваги, аналізування предметів, формування пізнавальної активності та комунікативних навичок
Мета : взаємне привітання
Хід вправи:
Зеленіє навіть пень,
Коли чує « Добрий день!»
Не бачив друга триста літ –
Скоріш скажи йому : « Привіт!»
Мета : формувати концентрацію та розподіл, переключення уваги, орієнтування в просторі
Хід вправи : Потрібні предмети потрібно вибрати з останнього квадрата.
Мета : розвивати зорову довільну пам’ять.
Хід вправи :Уважно розглянь малюнок. Спробуй запам’ятати все, що на ньому зображено.
Дай відповідь на запитання:
Мета : розвиток сприймання
Хід вправи :
Дитині пропонується знайти всі предмети, які заховані на малюнку.
Мета : розвиток рухової пам’яті, спостережливості, вольової регуляції, уміння діяти за зразком
Хід вправи :
Із різнокольорового картону зробити 3 силуети долоні: червоний, жовтий, синій. Це — сигнали. Коли ведучий піднімає червону долоню — «кричалку» — можна бігати, кричати, шуміти; жовту долоню — «шепотілку» — можна тихо пересуватись та шепотітися; на синю долоню — «мовчалку» — діти повинні завмерти на місці та не ворушитися. (Гра закінчується сигналом «мовчалка».)
Мета : розвиток мислення, мовлення
Хід вправи :
Психолог дитині пропонує роздивитися малюнок і відповісти на запитання : «Що обуло спочатку, що пізніше, що – насамкінець?» і
позначити порядок дій у кожній рамці цифрами 1, 2, 3, 4.
Заняття 7
Мета заняття : Розвиток цілісності сприймання, групування предметів, розширення словникового запасу, формування вміння дотримуватись встановлених правил
Мета : взаємне привітання
У мене гарний настрій, дуже.
Посміхнись і ти, мій друже
Мета : розвиток сприйняття предметів за формою та дрібної моторики пальців рук
Хід вправи:
Дитині пропонується зафарбувати геометричні фігури: маленький трикутник у червоний колір, великий квадрат – в синій колір, маленький овал – в зелений, велике коло - в голубий, маленьку трапецію – в коричневий, великий прямокутник – в жовтий.
Мета : розвиток зорової пам'яті, основних операцій мислення, уміння зосереджуватись
Хід вправи : психолог пропонує дитині за допомогою аркуша паперу з отвором круглої форми (або іншої форми) поглянути на гостя та дізнатися, хто ж до них завітав. Психолог прикриває малюнок цим аркушем і вислуховує різні припущення.
Наприкінці гри малюнок відкривається, і дитина впізнає гостя (наприклад, Червона шапочка).
Психолог починає розповідати казку про героя, дитина продовжує
Мета : розвиток механічної пам’яті
Хід гри :
Психолог пропонує дитині уявити, що зараз літо: пригріває сонечко, радісно щебечуть пташки; настрій у нас веселий, тому що ми всі разом збираємось відпочивати біля річки та складаємо речі до великої сумки.
Психолог починає розповідь: «Я поклала в нашу велику сумку гребінець», а дитина по черзі з психологом мають повторити вже сказане, додавши свій предмет, наприклад: «А я покладу в сумку гребінець та рушник».
Гра триває доти, доки ряд стає таким довгим, що його не можна відтворити.
Мета : розвиток рухової пам'яті, уваги
Хід вправи:
Психолог знайомить дитину із новою грою. Картки з намальованими геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Психолог показує дитині картки, а вона виконує відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
Мета : розвиток вміння встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками
Хід вправи :
Дитині пропонується розглянути малюнок і знайти двох однакових курчаток. Вивчити загадку про курчат.
Заняття 8
Мета : Розвиток зорово – слухової пам’яті, основних операцій мислення ( аналіз, синтез, порівняння), дрібної моторики рук, формування адекватної самооцінки
Мета : створення позитивного емоційного настрою
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково
День тобі — веселим буде!
Мета: розвивати зорову довільну пам’ять
Хід вправи:
Психолог пропонує дитині запам’ятати пари фігурок. Потім закрити малюнок. Пригадати пару до кожного предмета
Мета : розвиток вміння встановлювати подібність за суттєвими та несуттєвими ознаками
Хід гри : дитині пропонується розглянути малюнок і знайти двох однакових їжачків. Вивчити загадку про їжачка
Мета : розвиток дрібної моторики рук
Хід вправи:
Дитині пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Мета : розвиток рухової пам’яті, уваги
Хід вправи
Психолог показує картку з: намальованими деревами — дитина піднімає руки вгору та виконує коливальні рухи; намальованими кущами — дитина напівприсідає; намальованою травою — дитина присідає, голівку нахиляє.
Мета : розвиток уваги, тренування вміння порівнювати і зіставляти
Хід вправи : дитина має розглянути два малюнки, які на перший погляд, однакові, проте вони мають відмінності . Завдання : знайти 10 відмінностей
Заняття 9
Мета : Розвиток навичок орієнтування в просторі та засвоєння просторових понять, встановлення подібності за суттєвими та несуттєвими ознаками, зняття емоційної напруги
Мета : створення позитивного емоційного настрою
Привіт, привіт тобі, мій друже.
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні, -
Аж два таких предовгих дні!
Мета : розвиток мислення , стійкості та обсягу уваги, спостережливості
Хід вправи : дитина отримує завдання допомогти знайти дорогу Козі – Дерезі до хатинки, де її чекають козенята, а потім розмалювати казкового героя
Мета : вдосконалення сприйняття простору, навичок спілкування
Хід вправи : психолог пропонує дитині розказати, як вона йде в магазин і що де знаходиться ( праворуч, ліворуч, позаду, попереду тощо)
Мета : зняття психоемоційного напруження
Хід вправи: дитина має виконувати усе що говорить психолог .
« Сідь вільно. Витягни вперед руки і приготу два пальчики: великий і вказівний. Візьмися ними за кінчики вух – один зверху, інший знизу вушка. Помасажуй вушка: « Вушка, вушка чують все!» ( 10 разів в одну сторону і 10 – в іншу). А тепер опусти руки. Приготуй вказівний палець, витягни руку і постав його між бровами над носом. Помасажуй цю точку зі словами « Прокидайся трєтє око!». Склали пальці у жменьку, знайди внизу шиї ямку, приклади туди руку зі словами « Я дихаю, дихаю, дихаю!» - помасажуй ямку 10 разів в одну сторону і 10 разів в іншу. Молодець! Ти бачиш, чуєш, відчуваєш!
Мета : розвиток дотикової памяті
Хід вправи:
Дитині психолог пропонує уявити лимон, його смак, запах. Вона розповідає про свої відчуття, уявляє, що тримає його в руках, потім малює. Після цього уявляє банан. А потім порівнює відчуття після банана та лимона.
6.Вправа «Пори року» ( 5 хв.)
Мета : розвиток вміння групувати предмети
Хід вправи :
Дитині пропонується з'єднати лініями сніжинку, підсніжник, метелика і жовтий листок із відповідною порою року. У яку пору року ти народився?
7. Рефлексія заняття.( 2 хв.)
Заняття 10
Мета : Розвиток та корекція пам’яті, просторового сприйняття, мислення, дрібної моторики, активізація емоційної сфери
Мета : створення позитивного емоційного настрою
Сонечко встало,
Іде новий день.
Любі малята
Усім: «Добрий день!»
Пташечка в небі
Співає пісень.
Ніби вітає усіх:
«Добрий день!»
Дзвоник видзвонює
Дзень! Дзень – дзелень!
Учні, школярики,
Всім: Добрий день!
Мета : зняття емоційного м’язового напруження
Хід гри : дитина знаходиться на килимі. Під спокійну музику вона разом з психологом придумують казочку про котика, який :
3. Вправа « Знайди і розфарбуй» ( 5 хв.)
Мета : розвиток мислення, тренування логічної закономірності
Хід вправи:
дитина повинна знайти одинакові фігури і розфарбувати одним кольором
Мета : розвиток стійкості та обсягу уваги
Хід вправи :
Дитині пропонується допомогти ведмедику потрапити до лісу. Проте ведмедик може рухатися тільки по кружечках, початок шляху вказаний стрілочкою. Провести лінію шляху олівцем.
Мета : корекція уваги та мислення
Хід вправи:
Дитина має домалювати візерунки.
Мета : зміцнювати дрібні м’язи рук, розвивати тактильну пам'ять, зорову та слухову увагу, коригувати мислення
Хід вправи :
Психолог пропонує дитині виконати за ним певні дії:
Раз, два, три, чотири, п’ять, (загинаємо пальчики по одному)
Ми у двір пішли гуляти. Бабу снігову ліпили, (імітуємо ліплення грудок),
Пташок крихтами годували, (“кришимо хлібець” всіма пальчиками)
З гірки ми потім каталися, (ведемо долонькою правої руки по долоні лівої руки)
А ще в снігу валялися. (Кладемо долоньки на стіл то однією, то іншою стороною)
Всі в снігу додому прийшли, (обтрушувався долоньки)
З’їли суп і спати лягли. (Виробляємо рух уявної ложкою, кладемо руки під щоку)
Заняття 11
Мета : Створення позитивного емоційного настрою, активізація процесів мислення, формування комунікативних вмінь
Мета : створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження
Хід вправи :
Я всміхаюсь сонечку:
« Здрастуй золоте!»
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона цвіте.
Всміхаюсь дощику:
« Лийся, мов з відра !»
І тобі всміхаюся, зичу я добра!
2. Вправа « Ми ходили по гриби» ( 4 хв.)
Мета : розвиток стійкості, зосередженості та розподілу уваги, мислення
Хід вправи :
Психолог пропонує дитині уявно відправитися до лісу по гриби.
Завдання : їстівні гриби обвести і поставити до кошика, а отруйні перекреслити на ніколи їх не збирати. А також знайти два одинакові гриба.
3.Вправа «Четвертий зайвий» ( 6 хв.)
Мета : корекція здатності до узагальнення
Хід вправи:
Психолог демонструє дитині малюнки із зображення чотирьох предметів, три з яких відносяться до одного загального поняття. Дитина має назвати зайвий предмет, тобто той, котрий не має відношення до інших та пояснити свій вибір.
4.Вправа – гра « Вухо – ніс» ( 3 хв.)
Мета : розвиток уваги
Хід гри: за командою « Вухо» дитина повинна схопитися за вухо, за командою « Ніс» - за ніс . Психолог виконує дії разом із дитиною, але якийсь час повинен « припуститися помилки». Дитина не звертаючи увагу на « помилки» дорослого, повинна показувати тільки ту частину обличчя, яку назвав психолог.
5.Вправа « Печиво » ( 3 хв.)
Мета : розвиток здатності класифікувати предмети за формою і кольором, висловлювати та обґрунтовувати свої дії.
Хід вправи: Психолог пропонує дитині уважно розглянути зображення тарілок та печива. Завдання : розкласти печиво по тарілках так, щоб на кожній тарілці було печиво одинакові форми. Показати стрілочками.
Мета: розвиток образно – логічного мислення, сприяє розумінню подій, які відбуваються в житті, вчить їх аналізувати
Хід вправи :
Психолог пропонує дитині розглянути малюнки. Спочатку визначити, з чого починається зображена на них подія, потім – як розвивається. І, нарешті, чим закінчується. Пронумерувати малюнки. А також придумати і розказати оповідання.
12 заняття
Мета : Розвиток спостережливості, образного мислення, дрібної моторики, активізація емоційно – вольової сфери
Мета : створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження
Хід вправи :
Я всміхаюсь сонечку:
« Здрастуй золоте!»
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона цвіте.
Всміхаюсь дощику:
« Лийся, мов з відра !»
І тобі всміхаюся, зичу я добра!
Мета : розвиток здатності на встановлення логічної закономірності
Хід вправи :
Психолог пропонує дитині розглянути малюнок із зображенням предметів, дібрати пару. А також розфарбувати предмети однієї парив однаковий колір.
Мета : розвиток уваги та пам’яті
Хід вправи : психолог пропонує дитині розглянути перший малюнок, потім другий. Що змінилося? Обвести кружечком.
Мета : розвиток дрібної моторики
Хід вправи :
Хвилинка відпочинку:
У схованку пальці грали
Та голівоньки ховали
Ось так, ось так,
так голівоньки ховали ( імітація рухів)
Мета : розвиток механічної та слухової пам’яті
Хід вправи : психолог зачитує слова, дитина їх запам’ятовує, а потім повторює.
Слова : слон, м’яч, мило, рука, дуб, весна, син, кран, ніс, оса, сіль, шум, клей, крупа, машина, річка, ліс, око, ціна.
Мета : тренування зорової пам’яті
Хід вправи: психолог пропонує дитині завдання : « Подивись на поличку . Запам’ятай зображені на ній предмети. Потім закрий верхню частину малюнка. Що змінилося? Підкресли.»
Психолог, взявшись за руки з дитиною, прощається зі словами:
« Ти і я, я і ти
Ми є друзі - назавжди.»
13 заняття
Мета : Розвиток пізнавальних процесів : мислення, уваги, уяви, формування навичок співпраці
1.Вправа – привітання ( 2 хв.)
Мета : створення позитивного емоційного настрою, зняття емоційного напруження
Хід вправи :
Сьогодні поїдемо за знаннями
Кмітливість візьмемо в дорогу із нами
Фантазія може в путі знадобитись
Багато всього нам ще треба навчитись.
Мета: розвиток довільної уваги
Хід гри :
Психолог виконує різні рухи, змінює вираз обличчя. Дитина повинна точно відтворити все, що показує ведучий
3.Вправа « Чого в світі не буває» ( 6 хв.)
Мета :розвиток пам’яті, уваги, усного мовлення, мислення
Хід вправи : психолог пропонує дитині розглянути малюнок і розказати, що тут неправильно.
Мета : розвиток цілісного сприйняття предмета
Хід вправи: психолог пропонує дитині розглянути малюнки.Для кожної грушки підібрати такий клаптик, щоб вона булла ціла. З’єднати клаптик і грушку.
Мета: розвиток дрібної моторики
Хід вправи: психолог пропонує дитині виконати наступні дії:
покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший
Олівець в руці катаю,
Поміж пальчиків кручу,
Неодмінно кожен пальчик
Буть слухняним я навчу.
5.Вправа « Кольорові стрілочки» ( 7 хв.)
Мета : розвиток уваги, сприйняття, память
Хід вправи :
Завдання для дитини : розфарбувати стрілочки на малюнку. Ті, що « дивляться» вправо – синім кольором, вліво – червоним, вгору – зеленим, вниз - жовтим
В небі зіронька згаса
І летить в безодню
Тож настав прощання час
У нас на сьогодні
Заняття 14
Мета : Розвиток когнітивної сфери, загальних інтелектуальних здібностей, створення позитивного емоційного настрою.
1 . Вправа – привітання ( 2 хв.)
Мета : створення позитивного емоційного настрою
Хід вправи: психолог посміхається і вітається з дитиною
Доброго ранку! Доброго дня!
Треба вітатись чемно щодня,
Усмішку людям треба давати
Доброго ранку – всіх привітати.
2. Вправа « Тренуємо емоції» (3 хв.)
Мета : розвиток уяви
Хід вправи: психолог пропонує дитині відтворити на обличчі і показати в дзеркалі емоції.:
3. Вправа « Назви одним словом»( 5 хв.)
Мета :розвиток узагальнення
Хід гри: під час гри можна використовувати картки.
Слова:
4. Вправа « Намисто мишки » ( 5 хв.)
Мета : розвиток дрібної моторики, уваги, виконання завдання за зразком
Хід вправи: психолог пропонує дитині допомогти мишеняті прикрасити намистинки штрихуванням за зразком
5.Вправа « Знайди пару» ( 5 хв.)
Мета :розвиток образно – логічного мислення, розрізнення форми та фактури предметів
Хід вправи: психолог пропонує дитині уважно розгянути малюнкиі знайти кожному пару( мал.1)
А також знайти половинки розрізаних плодів та замалювати однаковим кольором
Мета : розвиток уяви
Хід вправи:
Психолог пропонує дитині продовжити речення :
- Якщо мені весело, то я ….( сміюся)
- Якщо я хворію, то я …
- Якщо в мене день народження, то я...
- Якщо я боюся, то я …
- Якщо мене образили, то я …
- якщо мені чогось не купили, то я…
- Якщо я порвав штани, то я …
( Кожну емоцію дитина показує у дзеркало.)
Заняття 15
Мета : Розвиток когнітивної сфери, загальних інтелектуальних здібностей, створення позитивного емоційного настрою.
Мета : створення позитивного емоційного настрою.
Хід вправи:
Доброго ранку! Доброго дня!
До школи прийшли здобувати знання
Лінь залишаємо вдома,
Працюємо не знаючи втоми!
Мета : корекція вміння порівнювати і зіставляти
Хід вправи:
Психолог пропонує дитині знайти на малюнку 9 розбіжностей і позначити їх олівцем.
Мета : розвиток емоційної сфери
Хід вправи : психолог повідомляє дитині про те, що він буде її
« фотографувати».Дитина повинна буде зобразити веселее обличчя, сумне, ніби чогось злякалась, отримала подарунок, похід в цирк, мама сварить дитину.
Мета : розвиток концентрації і обсягу уваги, дрібної моторики руки, формування вміння працювати за зразком
Хід вправи: дитині пропонується за карткою зразком викласти з мозаїки візерунок.
Мета : розвиток уваги, спостережливості, зняття емоційно – психологічного напруження.
Хід вправи : психолог пропонує дитині уявити стежину й пройти нею, долаючи уявні перешкоди, що зустрічаються на шляху. Під час руханки психолог називає перешкоди ( перестрибнути через рів, пройти по вузькому містку, нахилитися над деревом, застібнути гудзик, завязати шнурок, обійти калюжу)
6. Вправа для розвитку уваги ( 4 хв.)
Мета : тренування переключення та розподілу уваги
Хід вправи: психолог пропонує дитині розглянути малюнки і домалювати кожному будиночку віконечко, груші - гілочку, квіточці - серединку. Виконувати все по черзі не пропускаючи жодного зображення.
7.Вправа « Прощання» ( 2 хв.)
Психолог звертає увагу на те, що прощатися можна по – різному. Можна крім « До побачення!» говорити інші слова ( всього найкращого, всього доброго, до зустрічі, прощай…). А можна просто помахати рукою, обійняти, потиснути руку.
Заняття 16
Мета : розвиток емоційно – вольової сфери, « мови» рухів та тіла, міміки, жестів. Активація процесів мислення, памяті ,уваги, уяви
Мета : створення позитивного емоційного настрою.
Хід вправи :
Я всміхаюсь сонечку:
« Здрастуй золоте!»
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона цвіте.
Всміхаюсь дощику:
« Лийся, мов з відра !»
І тобі всміхаюся, зичу я добра!
2. Вправа « Хто ховається в крапках»(5 хв.)
Мета : розвито уваги, уяви
Хід вправи: психолог пропонує дитині малюнки, на яких контури предмета. Дитина має побачити зображення і обвести його лінією
3. Гімнастика для пальчиків ( 5 хв.)
Мета : : розвиток дрібної моторики
Хід вправи :
1.Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
Жук у жолудя питав: ─ Де ти шапочку придбав? От якби мені таку – Був би красень я в ліску. |
|
2. Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним.
|
Оса осі в осінні дні Сумні виспівує пісні. Тумани сиві на росі — Сховатись ніде вже осі. |
3.Психолог декламує віршик і показує: долоню, а потім по черзі з'єднує з великим пальцем усі інші, починаючи зі вказівного.
Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
4. Вправа « Знайди відмінності» ( 5 хв.)
Мета : корекція вміння порівнювати і зіставляти
Хід вправи:
Психолог пропонує дитині знайти на малюнку 12 розбіжностей і позначити їх олівцем.
5. Вправа – гра « На що схоже?» ( 4 хв.)
Мета : розвиток мислення, уяви
Хід вправи: психолог розповідає дитині про те , що кожна фігура, якщо на неї пильно поглянути, нагадує якийсь предмет. У мене є багато ріних фігур, я буду їх тобі показувати, а ти називатимеш, які предмети уявляєш, дивлячись на фігуру
«До побачення» - ми скажем
Закінчились заняття наші.
Будь хорошим і щасливим
Будь веселим, щирим, милим
Заняття 17
Мета : контроль ефективності корекційного впливу
Матеріали : комплекс стимульного матеріалу до методик « Знайди і викресли»,
« Четвертий зайвий», «Групування предметів за функціональними та родовими поняттями», « Лабіринт», « Склади картинку», тесту для оцінювання довільної образної пам’яті.
Хід заняття
Проведення психодіагностичних методик на визначення рівня розвитку конструктивності мислення та просторової орієнтації, узагальнень, класифікації, продуктивності та стійкості уваги, логічного мислення, цілісності сприйняття, довільної образної пам’яті, темпу працездатності.
Список використаної літератури
1. Барташніков О.О, Барташнікова І.А. Інтелектуальна ігротека. Тренування інтелектуальних та творчих здібностей дітей 6 років. Рівень 1: Альбом. – Львів: Оксарт. 1996
2. Барташніков О.О, Барташнікова І.А. Інтелектуальна ігротека. Тренування інтелектуальних та творчих здібностей дітей 6 років. Рівень 1: Методичний посібник. – Львів: Оксарт. 1996
3. Барташніков О.О, Барташнікова І.А. Розвиток сенсорних здібностей і памяті у дітей 5 – 7 років. – Тернопіль: Богдан, 1998
4. Барташніков О.О, Барташнікова І.А. Розвиток наочно – образного та логічного мислення у дітей 5 – 7 років. - Тернопіль: Богдан, 1998
5. Барташніков О.О, Барташнікова І.А. Як визначити рівень розумового розвитку дитини? – Тернопіль: Богдан, 1998
6. Гавріна С. Є. та ін. Велика книга тестів. Для дітей 6-7 років. — К. : ТОВ «Перо», 2007. -111 с. — (Розвиток дитини).
7. Гільбух Ю.З. Розвивайте розум дітей: Альбом. – К. : Освіта, 1993.
8. Гулинкова Л.Г., Кашинська Г. В. Золоті краплинки // Психологічна газета. – 2006. - № 3
9. Земцова О. М. Запам’ятай картинки. Розвиток пам’яті. Для дітей 6-7 років: Навч. посібник. — К. : Махаон-Україна, 2006. — 16 с: іл. — (Розумні книжки).
10. Земцова О. М. Знайди відмінності. Розвиток уваги. Для дітей 6-7 років: Навч. посібник. — К. : Махаон-Україна, 2006. — 16 с: іл. — (Розумні книжки).
11. Земцова О. М. Слухняний олівець. Розвиток дрібної моторики. Для дітей 5-6 років: Навч. посібник. — К. : Махаон-Україна, 2006. — 16 с: іл. — (Розумні книжки).
12. Земцова О. М. Тести для дітей 5-7 років: Навч. посібник. — К. : Махаон-Україна, 2006. — 112 с: іл. — (Розумні книжки).
13. Розвиваємо увагу й логічне мислення / С. В. Пєхарєва, М. П. Андрусенко. — X.: Вид. група «Основа», 2007.— 112 с. — (Дошкільний навчальний заклад. Розвивайка).
14. Нікітіна Ю. Готуємось до школи : Увага . Мислення. Вправи для розвитку інтелектуальних здібностей дитини . – К.: « Літера – ЛТД», 2010. – 32 с.- ( Я у світі )
15. Нікітіна Ю. Готуємось до школи :Пам'ять. Сприймання. Вправи для розвитку інтелектуальних здібностей дитини . – К.: « Літера – ЛТД», 2010. – 32 с. - ( Я у світі )
16. Романовська Д. Світ навколо нас – і я його частинка // Психолог. – 2006. - № 21 . – С.23
17. Сергеєнко О. Самопізнання // Психолог. – 2005. - № 29-30. – с. 14-18
18. Стадненко Н.М., Ілляшенко Т.Д., Обуховська А.Г. Методика діагностики відхілень в інтелектуальному розвитку молодших школярів .Дидактичний матеріал: кольоровий комплект А і Б (45 арк. ). Видання друге перероблене і доповнене. Камянець - Подільський: Видавець ПП Зволейко Д. Г. , 2006р., - 36с.