Урок. Українська мова. "Види речення за метою висловлювання" (4 клас)

Про матеріал

Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок. други урок із системи уроків. Урок розроблено з використанням методів української школи ейдетики ( Є.Антощука)

Перегляд файлу

Українська мова

4 клас

Учитель: О. Д. Бадзюк

Розділ. Знання про мову, мовні уміння

Тема. Види речення за метою висловлювання.

Мета. Уточнити і розширити знання учнів про речення; зясувати рівень знань дітей  про види речень за метою висловлювання, удосконалювати уміння будувати речення різних типів. Розвивати уміння зв’язно висловлювати думки, формулювати твердження та доводити їх, уміння працювати самостійно та в групі, поважати думки інших, коректно виправляти допущені помилки та неточності. Розвивати усне мовлення, культуру писемного мовлення. Виховувати  інтерес до слова і мови.

Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання. Картка для роботи в парах, картка для роботи в групах, малюнок калини, мультимедійний супровід.

 

  Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку

   1. Каліграфічна хвилинка

- Назвіть найменшу мовну одиницю.

- На каліграфічній хвилинці запишемо у поєднанні лише букви з цього слова, що позначають приголосні звуки.

Слайд №1

Звк  квз взк

- Сьогоднішній урок є продовженням попередніх уроків, але досліджувати та вивчати ми будемо складову ширшого поняття «текст». Як на вашу думку, що буде предметом сьогоднішньої розмови?

Учні висловлюють свої припущення.

Слайд №2

- Сьогодні ми будемо працювати з реченнями.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь. Мотивація  учіння учнів

1. Вправа «Ґронування»

-  Що включає в себе поняття «Речення»?

( Записи діти роблять на намальованій ґроні калини.)

 -  Підсумуємо ваші знання з даної теми.

- Зачитайте речення з домашньої вправи та дайте йому повну характеристику.

 - Ви гарно попрацювали минулий урок і сьогодні показали гарні результати. Які види вправ ми будемо виконувати на уроці сьогодні?

  - Упродовж уроку  ми будемо пригадувати усе,  що вивчили у попередніх класах про речення. Будемо вчитися будувати речення, висловлювати твердження та доводити їх, робити узагальнення, складати за ними схеми, визначати види речень за метою висловлювання, пояснювати орфограми. Цими знаннями ми користуємось щодня.

ІV. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя; звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування отриманих результатів

      1. Вправа « Читання з передбаченням »

- Для продовження роботи пропоную поділитися  на три групи.

Слайд №3

- Діти, у яких прізвища розпочинаються буквами А, Б, В, Г, Д, – це перша група. Другу групу утворять учні, прізвища яких розпочинаються із букв Ш, Ч, Х. Решта учнів – це третя група.

 -  Вам потрібно прочитати частини  речень та доповнити їх.

  - Працюючи у групі, дотримуйтесь золотого правила: стався до інших так,  як хочеш, щоб ставилися до тебе. 

(Кожна група отримує картку, де колективно записують продовження речень).

1.Речення – це слово або кілька слів, що …

2.Є три види речень за метою висловлювання:   а)______________________________;

                                                                                      б) ______________________________;

                                                                                   в)______________________________.

3.Розрізняють два види речень за інтонацією:     а)______________________________;

                                                                                        б) ______________________________.

4. Речення «…» за метою висловлювання є _______________________________ , а за інтонацією - __________________________.

   2. Звіт учнів про роботу і теоретичне обґрунтування результатів

   - Зачитайте продовження речення. Третя група – продовження першого речення. Перша група – продовження другого речення. Друга група – продовження третього речення.

 - Якщо котрась із груп не погоджується із твердженням виступаючих, може зробити уточнення після їх виступу.

Підсумок вчителя про роботу у групах щодо визначення понять.

 - Зачитайте відповіді на четверте завдання.

  Учитель оцінює роботу кожної групи.

  3. Колективна робота

- Пригадайте  памятку, яку  ми склали  з теми « Речення». Розкажіть усе, що знаєте з даної теми.

Слайд №4

Колективна робота.

                                                        .!    

 

Р = ─ ₪.                                                             

 

 

 

 

 

                                                                 ?!

 

 

 

 

                                          .! 

 

Після  колективної роботи декілька учнів узагальнюють матеріал за піктограмами. 

V. Фізкультхвилинка

VІ.  Осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій

1. Лінгвістична казка

- Послухайте  казку і визначте її головних героїв.

Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:

- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите? 

- Залежно від потреби -  промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.

- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли посередині.

- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось, а то й наказати .

- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова.  – Ви  вірно служите людям.

  -  Яка мета розповідних, питальних і спонукальних речень?

   - З інтонацією тісно пов'язаний логічний наголос, саме за допомогою нього в реченні виділяється найважливіше слово за змістом. Запам'ятайте, що логічний наголос — це виділення слова посиленням голосу.

 2. Вправа 60

- Самостійно прочитайте текст. Яка його тема і  головна думка?

  Щодня на прилавках книгарень, на бібліотечних полицях зявляються нові книжки для дітей. Що ж узяти почитати? Зазирнути в далеке майбутнє  чи давнє минуле? Поринути в казковий світ? Спуститися на дно океану чи піднятися за хмари? Рушити в мандри?

  Читайте, друзі, поповнюйте свої знання!

- Випишіть із тексту розповідне речення.

- Зачитайте його. Доведіть, що воно є розповідним.

- Перебудуйте його в окличне.

- Випишіть із тексту питальне речення.

-  Зачитайте його. Доведіть, що воно є питальним.

- Прочитайте його як окличне.

- Випишіть із тексту спонукальне речення.

- Зачитайте його. Доведіть, що воно є спонукальним.

 - Перебудуйте його в неокличне.

- На які орфограми слід звернути увагу? 

3. Робота з деформованим текстом

1. Вправа «Навчаючись учуся». Робота в парах.  

- На партах лежить деформований текст. Сталося так, що з нього зникли усі розділові знаки. Ви можете швидко їх відновити, якщо працюватимете в парах.  Вам потрібно поділити його на речення, поставити потрібні розділові знаки, визначити тип, тему і мету тексту.

Дібрати до нього заголовок.

                                               ________________________

 

   Умивається ранньою росою травиця вітерець своїм ніжним подихом збиває останні діамантові росинки  розплітає свої коси верба, наче дівчина-краса  сонечко виходить з хатки-комірчини і ллє сріблом навкруги  на гребенях-хвилях гойдаються лілії і тягнуться жовтими голівками до сонця  із-за очерету чується тихесеньке крякання   мама-качка виводить своїх діточок на ранкову прогулянку  посеред озера хлюпочуться рибки, наче витанцьовують свій невигадливий танок.

 

2. Перевірка роботи

- Який дібрали заголовок і чому?

- Назвіть тип, тему і мету тексту.

- Зачитайте з тексту найдовше ( найкоротше) речення.

- Знайдіть речення з образними висловлюваннями.

- За змістом тексту побудуйте питальне речення ( спонукальне).

3. Коментований запис тексту в зошити

( Діти визначають вид речення за метою висловлювання, граматичну основу, називають орфограми.)

VII. Підсумки уроку

  1. Вправа «Рефлексія»
  • Які завдання викликали труднощі?
  • Що сподобалося?
  1. Вправа «Трихвилинне все»
  • Розкажіть усе, що знаєте з теми «Речення» та наведіть власні приклади.

VIII. Домашнє завдання

Вправа 63 с.32

- Навчіться виразно читати речення. Випишіть спонукальні речення. Зверніть увагу на звернення.

За бажанням доберіть речення на наступний урок з епітетами та порівняннями про осінь. Кращі речення ми запишемо  у зошит.

 

 

 

 

doc
Додано
1 січня 2019
Переглядів
1039
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку