Урок № 31
Тема: Розширення уявлень про декоративне прикрашання форм геометричними елементами. Поєднання силуетної форми та декору. «Прикрашаємо торт».
Мета: ознайомлювати учнів з основними поняттями «декоративний малюнок», «елемент», «орнамент»; навчати розташовувати якнайкраще елементи для створення лінійного візерунка; засвоювати основи створення декоративної композиції; закріплювати навички роботи в техніці аплікації; почати ознайомлювати з силуетними формами, декором, рослинними і геометричними орнаментами, процесом узагальнення форми; навчати міркувати; навчати дітей працювати за зразком; розвивати дрібну моторику руки; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів спостережливість, акуратність, увагу.
Обладнання: фотографії творів різних видів декоративно-прикладного мистецтва; ТЗН; матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи; матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий і кольорові олівці; гумка; лінійка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Назвіть матеріали й інструменти, що знадобляться для створення лінійного малюнка.
III. Вивчення нового матеріалу
-
Слово вчителя
-
Люди завжди намагалися прикрасити все навкруги. Вони оздоблюють візерунками предмети побуту, житло, середовище, у якому мешкають.
-
Оздоблюванням предметів займається окремий вид мистецтва — так зване декоративне мистецтво.
-
Отже, декоративне мистецтво — це вид образотворчого мистецтва, твори якого є узорами або предметами художнього оформлення, основне призначення цих узорів і предметів — прикрашання.
-
Слово «декоративний» походить від латинського слова сіекого — прикрашаю.
-
Декоративне мистецтво виникло в період первіснообщинного ладу, в кам’яну добу, коли люди лише починали створювати форми предметів побуту і узори. Першим прикрасам вони надавали магічного значення.
-
Декоративне мистецтво розвинулося там, де були для нього відповідні умови, а саме де був потрібний матеріал: глина, дерево, камінь. Для розвитку декоративного мистецтва необхідний також певний рівень розвитку суспільства: адже щоб виплести з лози виріб, потрібно її заготовити, тобто потрібні відповідні матеріали й інструменти.
-
Відповідно до матеріалів та їх обробки розвинулися різні види ДПМ: вишивка, кераміка, різьба по дереву, карбування, лозоплетіння та ін.
-
Озирніться навколо. Наш одяг, предмети навколо нас дуже красиві. Вони різняться не лише формою, розміром і кольором. Вони оздоблені різними малюнками. Якщо малюнки або їх частини-елементи повторюються, художники називають їх орнаментами. (Учитель пропонує знайти малюнки на одязі й предметах у класі та виокремити з них орнаменти.)
-
Розгляньте уважно малюнки.
-
Де ви бачите орнаменти? (Учні розглядають фотографії: оздоблені меблі, одяг, предмети побуту, посуд.)
-
Погляньте на орнамент і назвіть, з яких частин він складається. (Квадрат, коло, ромб.)
-
Усі елементи повторюються у певному порядку, чергуючись між собою.
-
Погляньте на малюнок і знайдіть поміж смужок ті, що складають орнамент, і ті, у яких є помилка. (Учні повинні знайти малюнки, у яких порядок чергування елементів порушений.)
-
Орнамент може складатися з елементів рослин (квіти, ягоди, листя, стебла), і тоді його називають рослинним, а може складатися з ліній, квадратів, кружечків, трикутників. Такий орнамент називають геометричним. (Учитель малює на дошці початок орнаменту з трьох елементів і пропонує учням продовжити його. Учні знаходять і виправляють допущені помилки. Вправу слід повторити 3—5 разів.)
(Учитель пропонує учням розглянути зображення фрагменту вовняного килима.)
-
Цей килим зіткали у Криму татарські майстрині. Він оздоблений геометричним орнаментом.
-
3 яких елементів складається цей орнамент? (Лінії, трикутники, квадрати.)
-
Які кольори використовували ткалі для свого килима?
IV. Закріплення вивченого матеріалу
-
Пояснення до творчого завдання
-
Створіть візерунок для торта. Ми можемо прикрасити як бічні його поверхні, так і верхній шар.
-
Правила роботи і техніка безпеки
-
Кожний елемент має знаходитися точно на своєму місці.
-
Відстань між елементами має бути однаковою.
-
Під час роботи не розмахуємо олівцями.
-
Необхідно стежити, щоб олівці не падали на підлогу (вони б’ються, як посуд, тільки всередині, а не зовні).
-
Робоче місце тримаємо в чистоті.
-
Індивідуальна робота за творчим завданням
Під час виконання роботи вчитель (за потреби) надає учням індивідуальну допомогу.
V. Підбиття підсумків
1. Обговорення учнівських робіт
2. Бесіда:
-
Що найбільше сподобалося на уроці?
-
Які емоції викликав урок?
-
Кому подаруєте роботу?
3. Прибирання робочих місць.