Використання нових інформаційних технологій уможливлює розв'язування задач нетрадиційними способами, а також використання прикладних задач, які раніше не могли розглядатися в силу складності математичного апарату. Так, у шкільному курсі математики учні розглядають рівняння, що мають точні корені. Однак в реальній практиці розв'язки багатьох рівнянь не можуть бути записані в явному вигляді. Вони визначаються тільки наближеними методами. Використання електронних таблиць дозволяє розв'язувати рівняння наближеними методами та задачі оптимізації з багатьма змінними і обмеженнями. Причому, це стає доступним і дітям, які володіють програмуванням недостатньо добре.
Конспект інтегрованого уроку алгебри та інформатики у 10 класі (академічний рівень)
Розділ програми з алгебри: «Степенева функція»
Тема, що вивчається: «Розв’язування ірраціональних рівнянь»
Розділ програми з інформатики: «Системи опрацювання даних, розміщених у таблицях»
Тема, що вивчається: «Електронні таблиці. Табличний процесор»
Тема уроку: Розв’язування ірраціональних рівнянь засобами MS Excel.
Мета: забезпечити усвідомлення та розуміння основних математичних методів розв’язування ірраціональних рівнянь; формувати навички раціональних обчислень, оцінки результатів, послідовно, лаконічно, доказово вести математичні міркування; символічно записувати математичні вирази у середовищі MS Excel; розвивати вміння виділяти головне, істотне в досліджуваному матеріалі, аналізувати умова завдання самостійно робити висновки; виховувати в учнів сумлінне ставлення до праці, культуру і дисципліну, раціональну організацію бюджету часу;
Тип уроку: формування практичних вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: картки з завданнями, інструкції до практичної роботи, комп’ютери з відповідним ППЗ.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Учні об’єднуються у пари: один учень – математик (відповідає за математичну складову завдань), другий – інформатики (відповідає за інформативну складову). Протягом уроку учні в парах взаємодіють і взаємонавчаються, головний принцип уроку – співпраця математиків та інформатиків.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Самостійна робота на картках з наступною взаємоперевіркою в парах (рисунок 2.9). Встановити відповідність між терміном та зображенням (картки роздаються без стрілок, учні самі повинні встановити відповідності):
Рис. 2.9 – Картка самостійної роботи з наступною взаємоперевіркою в парах
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання з алгебри (виконується в парах по рядах, відповіді звіряються з поданими в таблиці на дошці).
Розв’яжіть подані рівняння:
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
= – 2 |
= – 2 |
= – 2 |
= 0 |
3 + = 0 |
2 |
= 9 |
= 4 |
= 1 |
= х |
= – х |
3 |
= х |
= 5 |
= 2 |
= |
= 2 |
4 |
= 0 |
=10 – х |
+=0 |
++1=0 |
= 2 |
5 |
+= –2 |
+ 2 = 1 |
+=0 |
+ = 7 |
=2 |
Завдання з інформатики. Робота за комп’ютерами в середовищі Excel. Вчитель демонструє на дошці математичний запис формул (рисунок 2.10), а учні в приготованих заготовках-книгах записують ці формули у відповідні комірки аркуша:
|
=3*A2^2+ 2*A2-3 |
|
=(A2^3+3)/(A2-2) |
|
=КОРЕНЬ((A2^4+3)/2) |
|
=1- SIN(A2)^2 |
Рис. 2.10 – Приклад запису математичних формул
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Запитання для дослідження: Чи можна використати можливості роботи з формулами і графіками в Excel для розв’язування ірраціональних рівнянь і я саме?
Учитель заздалегідь готує прогнозовані відповіді учнів на стікерах і по мірі висування учнями гіпотез прикріплює заготовки на дошці. Обговорення триває 5-7 хвилин. З усіх запропонованих варіантів вчитель пропонує зупинитися на графічному способі розв’язування рівнянь.
V. Формування практичних вмінь і навичок.
1. Проблемне завдання: розв’язати рівняння :
Складання алгоритму розв’язування завдання:
(математики).
Рис. 2.11 – Приклад побудувати графік на основі введених даних
Складання алгоритму розв’язування завдання супроводжується демонстрацією вчителя через систему NetSupport.
2. Практична робота:
Після короткого інструктажу з безпеки життєдіяльності при роботі з комп’ютером учні виконують індивідуальні завдання за заготовками, які знаходяться в індивідуальних робочих папках на учнівських комп’ютерах. Алгоритм розв’язування завдання знаходиться на робочому столі кожного учня.
І варіант |
|
V варіант |
|
ІІ варіант |
|
VI варіант |
|
ІІІ варіант |
|
VII варіант |
|
IV варіант |
|
VIII варіант |
|
VІ. Підведення підсумків уроку.
«Мікрофон». Висловити свій погляд на проблему:
VІ. Домашнє завдання:
Повторити теоретичний матеріал з теми.
Рівень А (початковий, середній): Перевірити засобами Excel, чи має розв’язок рівняння:
Рівень Б (достатній, високий): Розв’язати рівняння засобами Excel: