Розв'язування розрахункових задач

Про матеріал
Метою уроку є: вчити використовувати набуті знання з теми "Неметалічні елеме-нти та їх сполуки" для розв'язування розрахункових задач; формувати цілісну картину світу в свідомості учнів, задоволен-ність їх власних інтересів в самопізнанні та самореалізації; розвивати мислення, розумові операції аналізу, порівняння, уза-гальнення, самооцінювання; виховувати в учнів складові навчально-виховного процесу: варіативність, різнорівневість, добровільність, практичну направленість навчання та виховання особистості.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок хімії:

«Розв'язування розрахункових задач»

10 клас

 

 

 

 

 

 

 

Лисогор Л.П.

Вчитель вищої категорії,

вчитель-методист

ССЗОШ І-ІІІ ст. №3

м. Старобільська

Луганськой обл.

 

 

 

 

 

 

Старобільськ 2020

Тема уроку: Розв'язування розрахункових задач

 Девіз уроку: "Если Вы хотите научиться плавать, то смело входите в воду, а если хотите научиться решать задачи, то решайте их."

Д. Пойа

Мета:

  • вчити використовувати набуті знання з теми "Неметалічні елементи та їх сполуки" для розв'язування розрахункових задач;
  • формувати цілісну картину світу в свідомості учнів, задоволенність їх власних інтересів в самопізнанні та самореалізації;
  • розвивати мислення, розумові операції  аналізу, порівняння, узагальнення, самооцінювання;
  • виховувати  в учнів складові навчально-виховного процесу: варіативність, різнорівневість, добровільність, практичну направленість навчання та виховання особистості.

Тип уроку: використання знань, навичок та вмінь.

Форми роботи: мандрівка на острів задач, розв'язування розрахункових задач, робота в парах, робота в групах, демонстраційний експеримент.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Добрий день, діти, шановні гості. Всім нам плідної роботи!

 

II. Мотивація навчальної діяльності

Я запрошую відправитись в мандрівку країною Знань на острів Задач на кораблі "Мрія".

 

III. Актуалізація опорних знань.

На нього потраплять всі, хто відповість на наступні питання:

  • Яку тему ми вивчаємо?

(Неметалічні елементи та їх сполуки)

  • Які питання були ключовими?

(Амоніак і його солі; відношення нітратної та сульфатної кислот до металів, та як ведуть себе нітрати при нагріванні).

 

IV. Основна частина уроку. Розв'язання розрахункових задач

Наша мандрівка вимагає розумових зусиль, знань, навичок та вмінь рахувати.

Відкриваємо зошити, записуємо число й тему уроку. Будемо розв'язувати, а я Вам буду допомагати.

 

 

 

 

А. Середній рівень

1.  Співвідношення мас сульфатної кислоти й води в деякому розчині складає 1 : 7. Розрахуйте масову частку кислоти в розчині.

 (Як раніше називали сульфатну кислоту?)

2.  Із 400 г кальцій броміду добуто 280 г брому. Розрахуйте відносний вихід брому.

3.  До порції кальцій гідроксиду масою 3,7 г додали надлишок нітрат­ної кислоти. Розрахуйте масу утвореної солі.

 

Б. Достатній рівень

1. В яку масу води треба додати 60 г концентрованої суль­фатної кислоти з  масовою часткою Н2S04 98 %, щоб приготувати розчин с масовою часткою Н2S04 20 %? (Як правильно розчиняти в воді сульфатну кислоту?)

2. Експериментально-розрахункова задача.  Який сумарний об'єм газів виділиться при розкладанні амоній дихромату масою 2,52г, що містить 10% домішок.

3. В результаті взаємодії 5,3 г натрій карбонату з достатньою кількістю нітратної кислоти добуто  натрій нітрат, відносний вихід якого складає 80%. Знайдіть масу добутої солі.

(Які метали пасивує концентрована нітратна кислота?)

 

В. Високий рівень

1. Виведіть формулу кристалогідрату натрій сульфату, якщо масова частка Сульфура в кристалогідраті дорівнює 9,94 %. (Чи можна назвати купоросом кристалогідрат натрій сульфату?)

2. Калій нітрат при нагріванні втратив 10 % своєї маси. Які речовини містяться в твердому залишку після реакції? Розрахуйте їх масові частки.

3. Задача з історією "Пекарські хитрощі".

При випіканні кондитерських виробів часто використовують розпушувачі тіста. Розпу­шувачі надають виробу більший об'єм, роблять його «легким». У магазинах можна купити та­кий розпушувач. Це термічно нестійка сіль, при підвищених температурах розкладається на три газуваті сполуки. Одна з цих сполук при охолодженні конденсується та перетворюється на рідину. Інші дві -  за кімнатної темпера­тури залишаються газами. Один з цих газів не підтримує горіння. На основі наведених даних визначте формулу солі:

1) Газ, що не підтримує горіння, пропусти­ли через розчин барій гидроксиду , в результаті добули осад, що містить 69,5 % Ба­рію та 24,5 % Оксигену за  масою.

2) Газ, що  підтримує горіння, має відносну густину за азотом 0,6 та має різкий неприємний запах.

3) Чому пекарські вироби з додаванням цієї солі становляться пухкими?

 

 

 

 

Розв'язує  вчитель.

 На підприємстві з 1000 м3 сульфур (IV) оксиду (н. у.) добуто 2352л концентрованої сульфатної кислоти с масовою часткою Н2S04 95 % та густиною 1,835 г/см3. Розрахуйте відносний вихід кислоти.

 

Дано:                                     Розв'язання:

V(SO2)=1000м3         а)2SО2 + О2 → 2 SО3

V(р-ну)=2352л          б) SО3 + Н2О → Н2S04

w(Н2S04)=95%           1000м3          хкг

ρ=1,835г/см3              2  Н2S04

Ƞвихід(Н2S04)-?       22,4м3       98кг

Vm=22,4л/моль        х=4375кг

М(Н2S04)=98г/моль      m=Vwρ

mпр. (Н2S04)=2352·0,95·1,835=4100,6(кг)

Ƞвих.(продукту)= mпракт./mтеор.

Ƞвих.2S04)=4100,6/4375=0,937 або 93,7%

Відповідь: Ƞвих.2S04)=93,7%

 

V. Домашнє завдання.

 Підготуватися до контрольної роботи. Повторити §6, 7, 9, 10. Звернути увагу на окисні властивості сульфатної та нітратної кислот.

 

VI. Рефлексія.

Заповніть картку самооцінювання.

Картка самооцінювання

Критерії оцінювання:

0-не знаю

1- потребує вдосконалення

2 - задовільно

3- добре

4 - відмінно

Я знаю, що таке:

  • Ƞ виходу
  • теоретична маса
  • практична маса

Я вмію:

  • писати хімічні рівняння
  • використовувати інформацію, що несе хімічне рівняння
  • розв'язувати  задачі рівня:

А

Б

В

 

VII. Підсумки  уроку.

Виставлення оцінок.

Королевою острова задач з хімії в Спеціалізованій загальноосвітній школі I -III ст. №3 2016-2017 навчального року стала Гежина Аліна - переможець 3-х районних олімпіад, призер III етапу 2015, 2016 року. Посвідчення про присвоєння титулу Королеви хімії та королівської корони вручає Замісник директора з навчально-виховної роботи Петренко Галіна Анатоліївна та завідувач методкабінетом відділу освіти Сопельник Наталія Миколаївна.

 

VIII. Заключна частина.

(Звернення до епіграфу)

Роздумувати, порівнювати, аналізувати, узагальнювати, робити висновки завжди важко. І те, що ми знаємо - обмежене,  а те чого ми не знаємо - безмежне. Купайтесь в бажанні  пізнання та пізнавайте Всесвіт, Водний світовий океан, земні надра, світ електроніки й техніки, пізнавайте себе та моральні закони, а головне живіть за ними. А бажаєте навчитися розв'язувати задачі - просто їх  розв'язуйте!

 

IХ. Додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\1\Desktop\10 класс откр. урок\Химия фотки\DSC_0023.jpg

 

C:\Users\1\Desktop\10 класс откр. урок\Химия фотки\DSC_0007.jpg

 

 

 

C:\Users\1\Desktop\10 класс откр. урок\Химия фотки\DSC_0017.jpg

 

 

C:\Users\1\Desktop\10 класс откр. урок\Химия фотки\DSC_0012.jpg

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
4 червня 2020
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку