Розв'язування систем лінійних рівнянь із двома змінним способом додавання

Про матеріал
Мета: сформувати в учнів усвідомлення необхідності знання алгоритму розв'язування лінійних рівнянь способом додавання та розуміння кожного кроку в цьому алгоритмі; виробити вміння використовувати названий алгоритм під час розв'язування систем лінійних рівнянь.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Розв'язування систем лінійних рівнянь із двома змінним способом додавання

Мета: сформувати в учнів усвідомлення необхідності знання алгорит­му розв'язування лінійних рівнянь способом додавання та розуміння кож­ного кроку в цьому алгоритмі; виробити вміння використовувати назва­ний алгоритм під час розв'язування систем лінійних рівнянь.

Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

II. Перевірка домашнього завдання

Як перевірку рівня засвоєння знань та вмінь можна дати різнорівневу самостійну роботу, в ході виконання якої перевіряємо вибірково зошити в учнів.

Самостійна робота

Розв'яжіть систему способом підстановки:

 

Варіант І

Варіант II

А.

Б.

В. Не виконуючи побудови, знайдіть координати точки перетину графіків функцій: та

А.

Б.

В. Не виконуючи побудови, знайдіть координати точки перетину графіків

функцій: та

 

III. Формулювання мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Для свідомого розуміння необхідності розширення знань учнів щодо способів розв'язування систем лінійних рівнянь, пропонуємо для са­мостійного виконання.

Завдання. Розв'яжіть систему (відомим вам способом).

Зрозуміло, що спробувавши: а) побудувати графік; б) виразити одну змінну через іншу (з будь-якого рівняння), маємо певні труднощі (а) не­точні побудови; б) незручність обчислень), тому свідомо доходимо ви­сновку про необхідність подальшого вивчення питання про способи розв'язання та їх. застосування під час розв'язування систем лінійних рівнянь із двома змінними (це і є мета й завдання уроку).

 

 

IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ

  1. Знайдіть НСК чисел: 1) 1 і 9; 2) 3; 7; 3) 3 і 6; 4) 6; 15; 5) 2; 5.
  2. Додайте рівності:

1) а + b = 3 та а b = 1; 2) 2а b = 1; 5а + b = 6; 3) 3а + 4b = 1; 3а 2b = 1.

  1. Розв'яжіть рівняння:

1) а 6 = 0; 2) ; 3) 0,5у = -2; 4) = 0; 5) 0 · т = 1; 6) 0 · т = 0.

  1. Чи проходить через точку М (1; 3) графік рівняння:
    1) y = 3x; 2) y = 2x + 1; 3) 5x2y = -1; 4) 0 · x + 4y = 13?

 

V. Вивчення нового матеріалу

Як і в попередній темі, вивченню способу додавання передує приклад, що на числових рівностях показує зміст тих рівносильних перетворень рівнянь системи, що передбачені алгоритмом розв'язування систем способом додавання. Як і на попередньому уроці, зміст самого алго­ритму пояснюємо на прикладі. Особливо звертаємо увагу на те, що цей спосіб є більш універсальний, бо для будь-яких значень коефіцієнтів при змінній легко приводить до лінійного рівняння з однією змінною. Також звертаємо увагу на те, що п. 1 в алгоритмі може бути виконаний або повністю (множимо на число обидва рівняння системи), або част­ково (множимо на число тільки одне рівняння системи).

Записи в зошитах можуть мати вигляд:

 

Конспект 24

Розв'язання систем лінійних рівнянь із двома змінними способом додавання

Алгоритм

Приклад:

1. Помножте обидві частини рівнянь (рівняння) системи на такі числа, щоб коефіцієнти при одній зі змінних стали протилежними числами

1.

помножимо обидві частини 1-го рівняння на (-3); маємо систему:

2. Додайте почленно ліві й праві части­ни рівнянь

2. (-0,3х + 0,3х) + (-9у – 7у) = -15 + (-1)

3. Розв'яжіть здобуте рівняння з однією змінною

3. -16у = -16; у = 1

4. Знайдіть відповідне значення іншої змінної

4. 0,1х + 31 = 5;   0,1х = 2;   х = 2 : 0,1;

х = 20.

Відповідь. (20; 1)

 

VI. Первинне закріплення матеріалу

На цьому уроці розв'язуємо велику кількість нескладних вправ, для того щоб виробити стійкі уміння щодо застосування алгоритму.

Виконання усних вправ

Прокоментуйте розв'язання системи рівнянь способом додавання:

8х = 40; х = 5; 3 · 5 + 2у = 21, 2у = 21 – 15; 2у = 6; у = 3.

Відповідь. (5; 3).

Який крок алгоритму в розв'язанні відсутній? Чому?

 

Виконання письмових вправ

  1. Розв'яжіть систему рівнянь способом додавання:

1) 2) 3) 4)

5) 6)

  1. Розв'яжіть систему рівнянь способом додавання:
    1) 2) 3) 4)

 

VII. Підсумок уроку

Заповніть пропуски, щоб запис став правильним:

... у = 1;   у = ...;   3х – 2 · ...= 7; 3х = ...;    х = ...

Відповідь. (...; ...).

 

VIII. Домашнє завдання

№ 1. Вивчіть зміст способу додавання (розв'язування систем).

№ 2. Розв'яжіть систему рівнянь способом додавання:

1) 2) 3) 4)

Одну із систем прокоментуйте за алгоритмом (письмово) (див. кон­спект 23).

№ 3. Чи має розв'язки система рівнянь:

1) 2)

Якщо має, знайдіть хоча б один.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
9 березня 2020
Переглядів
619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку