Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь
Мета: закріпити знання схеми розв'язання задач складанням системи лінійних рівнянь із двома змінними; виробити вміння застосовувати цю схему для розв'язування задач на знаходження вартості та на зміну величин.
Тип уроку: застосування вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент (традиційно)
II. Перевірка домашнього завдання
Організуємо роботу учнів із самоперевірки за зразком. Методика проведення така:
Зразок розв'язання домашнього завдання або записано на дошці заздалегідь, або проектується на екран за допомогою графопроектора, або виготовлено як роздавальний матеріал.
Починається урок. Зошити в учнів закриті. Діти розглядають зразок розв'язання і коментують його. Після цього вони відкривають зошити й кожен учень, перевіряючи свою роботу, підкреслює помилки простим олівцем і виставляє оцінку. Ті учні, які виконали домашню роботу без помилок, отримують індивідуальні завдання. Ті учні, які припустились помилки, виконують корекцію. Після чого вчитель збирає зошити й виставляє оцінку як за домашнє завдання, так і додатково за корекцію.
III. Формулювання мети й завдання уроку
Учитель нагадує учням про те, що обговорювали на попередньому уроці, а саме: складанням систем лінійних рівнянь із двома змінними, розв'язують задачі таких самих видів, що й задачі на складання рівнянь, а саме: арифметичні й геометричні задачі; задачі на рух, вартість та зміну величин. Урок ми й присвячуємо розв'язанню задач на вартість та на зміну величин.
IV. Актуалізація опорних знань
Виконання усних вправ
1) а – 4 = 0; 2) ; 3) 0,2у = -2; 4) ; 5) 0 · k = 1.
1) х – у = 3 і у = 3; 2) 5х + у = 4 і х – 0,2 = 0;
3) у = 0 і 6х – 11у = -18; 4) у = х і 3х – у = 0?
в першому магазині яблук, що там були, а другого — яблук, що там були, всього було продано 1,5 т яблук.
1) а більше від b на 2;
2) а більше від b у 2 рази;
якщо а зменшити на 2, a b збільшити на 2, то дістанемо рівні вирази.
V. Вироблення вмінь
Виконання письмових вправ
VI. Підсумок уроку
Запитання
VII. Домашнє завдання
№ 1. Використовуючи схему розв'язання задач складанням системи рівнянь, розв'язати задачі.
1) У двох ящиках лежали яблука. Якщо з одного ящика перекласти в інший 45 яблук, то в обох ящиках яблук стане порівну. Якщо з другого ящика перекласти в перший 20 яблук, то в першому стане в 3 рази більше яблук, ніж у другому. Скільки яблук було в кожному ящику?
2) За три пари лиж та чотири пари ковзанів заплатили 470 грн. Скільки коштує одна пара лиж та одна пара ковзанів, якщо дві пари ковзанів дорожчі за одну пару лиж на 10 грн?
№ 2. Повторіть формули, що виражають залежність між:
1) S, v, t (за прямолінійного рівномірного руху);
2) vвласною, vтечії, vза течією, та v проти течії, за руху річкою.