Тема. Розв’язування тригонометричних рівнянь
Мета. Формування вмінь та навиків розв’язувати тригонометричні рівняння, навчити раціонально вибирати метод їх розв'язування; удосконалити уміння правильно розв'язувати найпростіші тригонометричні рівняння. Розвивати навички самоконтролю та взаємоконтролю, логічне мислення, пам’ять, вміння аналізувати ситуацію; творчі здібності та пізнавальну активність.
Завдання. Оволодіти різними методами розв’язування тригонометричних рівнянь
Обладнання. Дидактичний матеріал, проектор.
Урок-саміт
Хід уроку
Слайд 1
Титульна сторінка «Тригонометрії» (перевидання 1612 року) В.Пітіска, що дала назву однойменному розділу математики
Доброго всім дня та хорошого настрою. Запишіть у зошитах
16 квітня
Класна робота
На попередніх уроках ми ознайомилися з тригонометричними рівняннями та формулами розв’язків найпростіших тригонометричних рівнянь.
Слайд 2
Запитання.
Сьогодні ми проведемо урок- саміт « Розв’язування тригонометричних рівнянь». Перед нами стоїть завдання оволодіти різними методами розв’язування тригонометричних рівнянь. Для реєстрації в саміті необхідно виконати тестові завдання.
Слайд 3
Тести
1. Яке з рівнянь не має розв’язку?
а) sin х = 0,7; б) sin х = 1,3;
в) sin х = - 0,25; г) інша відповідь.
2. Розв’язати рівняння: cos х =
а) + 2πп, n є Z; б) - + πп, n є Z;
в) ± + 2πп, n є Z; г) інша відповідь.
а) ; б) - ;
в) ; г) інша відповідь.
4. Розв’язати рівняння: tg х = 1
а) +2πп, n є Z; б) ;
в) + πп, n є Z; г) інша відповідь.
5. Розв’язати рівняння: sin х = 0
а) (-1)n +2πп ; n є Z; б) + πп n є Z;
в) πп, n є Z; г) інша відповідь.
а) -; б) -;
в) г) інша відповідь.
Учні обмінюються тестами і перевіряють. Відповіді зображені на слайді.
Слайд 4
1. б)
2. в)
3. а)
4. в)
5. в)
6. б)
На порядку денному : тригонометричні рівняння та способи їх розв’язування.
Слайд 5
Завдання. Оволодіти різними методами розв’язування тригонометричних рівнянь
Слайд 6
Розрізняють такі види тригонометричних рівнянь
-найпростіші тригонометричні рівняння;
-тригонометричні рівняння, які зводяться до найпростіших;
- однорідні тригонометричні рівняння.
Слайд 7-9
Найпростіші тригонометричні рівняння;
Переходимо до виконання завдання
Розв’язати рівняння
Слайд 10
Завдання 1.
4 cos2 x + sinx = 1
Деякі тригонометричні рівняння можна привести шляхом тотожних перетворень до рівнянь з однією тригонометричною функцією, потім зробити заміну і привести рівняння до алгебраїчного.
Слайд 11
Завдання 2.
sinx + cosx = 0
Значення х при cos x=0, не задовольняє даному рівнянню, бо тоді й sin x теж дорівнював би нулю, а cos x і sin x не можуть одночасно дорівнювати нулю. Тому можна розділити обидві частини рівняння почленно на cos x.
Завдання 3.
sin2 x - 3 sin x cos x + 2 cos2 x = 0
Слайд 12
Завдання 4.
sin2 x -5 cosx= sinx cosx -5 sinx
Багато тригонометричних рівнянь, права частина яких дорівнює нулю, розв’язуються розкладанням лівої частини на множники.
Слайд 13
Завдання 5.
1+ cos 4x=cos 2x
Слайд 14
Підказка 1+cos2 x =2cos2 x
Слайд 15 робота в групах Слайд 16-18
Клас поділений на три групи. Кожній групі дано завдання визначити, яким чином розв’язати дане рівняння. Представник кожної групи після обдумування дає відповідь.
І група
ІІ група
ІІІ група
Слайд 19
Виділимо сновні методи розв’язування тригонометричних рівнянь:
Без рівняння немає математики як засобу пізнання природи.
Повторити п. 15,16,17. Виконати завдання №17.8
А.Г. Мерзляк та інші Математика,10