Алгебра і початки аналізу. 10 клас.
Тема уроку : Тригонометричні функції. Математичне моделювання екологічних
процесів.
Мета уроку : – ознайомити учнів з прикладом побудови математичної моделі екологічного процесу , звернути увагу на екологічні проблеми людства і шляхи їх подолання ; формувати в учнів інтелектуальні і творчі здібності у процесі узагальнення і систематизації матеріалу;
– розвивати логічне мислення учнів;
– виховувати свідоме і бережливе ставлення учнів до навколишнього середовища, краси рідної землі.
Тип уроку : урок узагальнення та систематизація знань.
Обладнання : мультимедійне обладнання,презентація вчителя.
Епіграф уроку : «В кожній природничій науці укладено стільки істини, скільки в
ній є математики»
И. Кант
Хід уроку :
І.Організаційний момент.
Повідомлення теми, мети та плану уроку.
II. Мотивація навчання.
Учитель :
Епіграф нашого уроку :
«В кожній природничій науці укладено стільки істини, скільки в ній є математики» И. Кант.
Серед багатьох глобальних проблем розвитку людської цивілізації, які виникли в другій половині XX століття є і такі, що стосуються як усього людства, так і кожної людини зокрема.
Одна з таких проблем – охорона навколишнього середовища, тобто охорона води, повітря, ґрунту і всього живого на Землі.
Часто ці питання називають проблемою збереження екологічної рівноваги біосфери.
Давайте згадаємо, що означає термін « Екологія».
Термін « екологія» складається з двох грецьких слів : oikos – оселя, logos –наука, тобто буквально – наука про оселю. Термін „ екологія " впроваджений у вжиток німецьким біологом Ернстом Геккелем в 1866 р.
Запитання до учнів :
Який розділ математики був частиною астрономії, потім став самостійним розділом, а пізніше перетворився в навчальний предмет ? Про що йдеться ?
Відповіді учнів : про тригонометрію.
Учитель :
Які задачі, ще на зорі цивілізації були поставленні перед нашими пращурами ? І що допомагає людству захистити і зберегти навколишнє середовище в наш час ? Доповідають учні.
III. Математичне моделювання процесу зміни температури за допомогою тригонометричної функції.
Застосовуємо інтерактивну технологію „ Вирішення проблем ”
Учитель :
Використання математичного моделювання в екології дає змогу по-іншому поглянути на більшість традиційних проблем цієї науки .
Розглянемо приклад застосування тригонометричних функцій до моделювання періодичних процесів, що спостерігаються в природі.
Взагалі точних періодичних процесів у природі не дуже багато, але близькі до періодичних зустрічаються досить часто .
Зокрема, зміна температури повітря, води в річках та поверхні Землі відбувається по роках, по сезонах і протягом доби .
Зараз ми з вами виконаємо математичне моделювання процесу зміни температури.
Задача
Відомо, що літньої днини найвища температура повітря, яка дорівнює 25° С , досягається опівдні, а найвища температура, що дорівнює 15° С, спостерігається опівночі, тобто в нуль годин ( або о 24 годині).
Суть проблеми – визначити тригонометричну функцію, яка може наближено описати процес зміни температури Т протягом доби .
Учні вирішують цю проблему і приймають колективне рішення .
Обговорення проблеми :
Згадується загальний вигляд синусоїдальної ( гармонічної ) функціональної залежності:
(1)
Застосовуються додаткові умови, що випливають з постановки задачі:
Т(0) = 15° С ; Т(12) = 25° С ; Т(0) = Т(24) = 25° С (2)
З умови (2) учні знаходять, який період повинна мати функція (1), він дорівнює 24.
Знаходиться мінімальне і максимальне значення функції (1), відповідно 15 і 25 .
Обчислюється частота , (3)
Синус набуває найменшого значення при , тоді початкова фаза :
(4)
Шукана функція має такий вигляд :
Учні ставлять перед собою питання : як знайти А і В ? З'ясовують , що за допомогою додаткових умов (2), можна скласти систему рівнянь :
Знайшли невідомі параметри А і В, А = 5, В = 20 (5).
Підставляють значення (5) у рівність (1), шукану функцію записують в такому остаточному вигляді:
.
На мультимедійній дошці показана послідовність побудови графіка функції
:
мал.1
мал.2
мал.З
мал.4
Учитель запитує учнів :
Які геометричні перетворення графіків функцій були використані ?
Учні відповідають :
мал. 1 – побудова графіка функції у = sin t ;
мал. 2 – паралельне перенесення графіка функції у = sin t на вправо у напрямі осі
ОХ, отримаємо графік у
мал. З – розтяг графіка функції в 5 разів від осі ОХ, отримаємо графік
функції , розглянемо паралельне перенесення графіка функції
у вздовж осі ОУ вгору на 20 одиниць, отримаємо графік функції
мал.4 – розтяг графіка функції від осі ОУ в разів ,
отримаємо графік функції
Учитель :
Подібним способом за допомогою тригонометричних функцій описують також інші
періодичні процеси.
IV. Робота в парах
Учитель :
Пропоную вам наступне завдання : визначити тригонометричну функцію, яка може
наближено описати процес зміни температури протягом доби від – 4 °С до 12°С,
тобто : Т(0) = Т(24) = – 4 , Т(12) = 12 .
Це завдання виконується за 5 хвилин. За цей час ви обговорюєте завдання ,
розв'язуєте. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати
роботи, обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом .
Розв'язання задачі:
Т(0) = Т(24) = – 4 ; Т(12) = 12 .
;
Після розв’язування цієї задачі обговорили результати роботи в парах , обмінялися своїми ідеями та аргументами .
V. Підведення підсумків уроку.
На підсумковому етапі уроку учням пропонується відповісти на запитання.
ми розглянули сьогодні на уроці ?
Учитель оголошує оцінки, коментує їх .
Задає домашнє завдання.
Пропонує учням відповісти на таке запитання :
екологічних проблем і зберегти природу , яка радує людське око своєю красою ?
Учні відповідають на це запитання і згадують слова, які були сказані на засіданні
ООН:
«Ми не успадковуємо Землю від наших батьків, ми беремо її у борг у наших дітей».
1