Розв’язування вправ з раціональними числами. Узагальнення вивченого з теми «Числівник»

Про матеріал
Бінарний урок з математики та укр. мови у 6 класі "Розв’язування вправ з раціональними числами. Узагальнення вивченого з теми «Числівник»"
Перегляд файлу

Мартинець Володимир Іванович, учитель математики

Мандрівка в казкову країну числівника. Раціональні числа

         ( бінарний урок української мови 

         та математики  у 6 класі )

 

Тема: Розв’язування вправ з раціональними числами. Узагальнення вивченого з теми «Числівник»

Мета. Закріпити вивчене про числівник; вдосконалити вміння розпізнавати числівник; визначати його граматичні ознаки; правильно утворювати форми числівників і вживати їх у мовленні, грамотно писати слова з вивченими орфограмами; узагальнити та систематизувати знання, вміння і навички учнів   розв`язувати вправи на всі дії з раціональними числами; розвивати увагу, логічне мислення , творчі та аналітичні здібності, пізнавальну активність учнів,  вміння узагальнювати вивчене, робити висновки; розвивати комунікативну, самоосвітню та соціальну компетентність, сприяти розвитку інтересу до вивчення рідної мови та математики; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати в учнів почуття патріотизму, любов і повагу до рідної мови

Тип уроку: бінарний ; узагальнення та  систематизація знань; урок – подорож.

Обладнання:  підручник, таблиця (блок-схема) «Числівник як частина мови», дидактичний матеріал, індивідуальні картки, таблиця.

 

Девіз уроку:                

  Думаємо колективно,

                     Працюємо оперативно.

 Сперечаємося доказово –

 Це для всіх обов’язково!

                                                                                          Епіграф уроку:

«Без  граматики  не  вивчиш  і  математики»

Очікувані результати:                                                     

  • якісне навчання всіх учнів з максимальним використанням розумових можливостей, знань, умінь і особистісних якостей усіх учасників процесу навчання; практичне застосування знань
  • інтелектуальний розвиток особистості, формування логічного і творчого мислення

Перебіг  уроку

  1. Організаційний момент

Учитель української мови 

Радо дзвоник пролунав,

Учнів всіх у клас зібрав,

Закликає на урок,

Нас до знань зробити крок.

Доброго дня, дорогі діти! Мені приємно бачити вас сьогодні на уроці. Сподіваюся, що ви прийшли з гарним настроєм.

З’ясування емоційного стану учнів.

Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

 Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе   нам веселка, яка має сім кольорів.

     Погляньте на екран та оберіть колір, що подобається вам саме зараз. Виберіть  цим кольором вашу картку настрою.

     Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних задач та проблем. Як що ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення». Якщо ваш вибір впав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати. Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

    Діти, я не випадково обрала веселку символом настрою, адже вона кольорова, як ваші дитячі мрії.

      Тож нехай на сьогоднішньому уроці веселка сяє всіма своїми барвами! Бажаю всім успіху та вірю, що від нашого уроку у вас залишаться гарні враження, а ваш розум поповниться новими, корисними знаннями.

Адже під час уроку  ви зможете відкрити для себе  великий світ рідної мови та математики, почерпнути щось цікаве, незвичайне, яке, я думаю, нікого не залишить байдужим.

 

ІІ. Мотиваційно-цільовий аспект

Учитель математики. Які асоціації у вас викликає слово «урок»?

            ( На дошці надруковані великі літери У, Р, О, К.)

Давайте розкладемо його по буквах:

 У – успіх, упевненість

 Р – радість, раціональність, робота

 О – обдарованість, об’ємність

 К – кмітливість, компетентність

Тож нехай на сьогоднішньому уроці вас супроводжує успіх, радість від виконаної вами роботи, раціонально витраченого часу, об’ємності знань. Надіюсь, що ви проявите кмітливість та будете компетентними і не втрачатимете своєї упевненості!

Учитель української мови. Сьогодні у нас урок дещо  незвичний і, водночас, цікавий, бо ми будемо працювати пліч-о-пліч із вчителем математики. Урок, на якому об’єднаються два несхожих навчальних предмети: українська мова та математика. Це-урок-подорож.

На попередніх уроках ми працювали над темою «Числівник»  і зрозуміли, наскільки важливою є ця частина мови,бо без  числівників не існує жодна наука. Вміння правильно вимовляти, писати, узгоджувати числівники з іменниками  потрібні нам повсякчас на кожному уроці,зокрема і на математиці.
   Ми сьогодні з вами з’ясуємо, наскільки  важливі знання з теми «Числівник»  для виконання  математичних завдань.

    

     Бесіда

  • Що ви чекаєте від цього уроку? Що хочете дізнатися?

 Щоб відповісти на ці питання, прочитайте та запишіть тему уроку:                  « Розв’язування вправ з раціональними числами. Узагальнення вивченого з теми «Числівник»   (Тема спроектована на дошку)

  •  «Очікування»

 ( Учні по черзі називають очікувані від уроку результати )

 Учитель математики. А працювати ми будемо під девізом:

 Думаємо колективно,

                     Працюємо оперативно.

 Сперечаємося доказово –

 Це для всіх обов’язково!

На цьому уроці ми закріпимо з вами знання з теми «Раціональні числа», продовжимо розвивати вміння виконувати дії з раціональними числами, логічно мислити, уміння формувати думку, правильно її висловлювати.

  Спробуємо з’ясувати коли і для чого потрібні будуть нам знання про числівник у повсякденному житті за допомогою гри.

  • Інтерактивна гра «Чарівний клубок»
  • Коли і для чого нам у повсякденному житті будуть потрібні знання про числівник?

(Усі бажаючі дають відповіді)

Учитель української мови.

  1. А  епіграфом нашого уроку будуть слова:

                                                    «Без  граматики  не  вивчиш  і  математики»

          Поясніть, як ви їх розумієте?

      2.  Шкала оцінювання

- Для того, щоб ви продуктивно працювали на уроці розглянемо шкалу оцінювання вашої роботи (лежить в кожного учня на партах). Прочитайте та зробіть позначки на полі: так (+) чи ні (-).

  1. Я буду уважним на уроці.
  2. Я буду старанним на уроці.
  3. Я буду розвитися культуру мовлення.
  4. Я буду грамотно писати.
  5. Я буду активним на уроці.

- Окрім того, за гарну і активну роботу та правильні відповіді ви будете отримувати  зірочки.Чим більше ви їх отримаєте, тим вищий бал будете мати за роботу на уроці. Отже,  розпочинаємо роботу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель української мови.

Щоб досягти мети сьогоднішнього уроку ми, діти, помандруємо до казкової країни Числівника. Їхати будемо потягом, у якому три вагони:

Перший -   вагон класу «Люкс»,

Другий -  вагон купе

Третій -  вагон плацкарт .

Зараз ми визначимося, хто в якому вагоні буде їхати методом жеребкування.

(Діти тягнуть, назву вагона).

Таким чином ми маємо три групи.

 

Завдання учням

І ваше перше завдання:  щоб потрапити у вагони, ви повинні придбати квитки, а для цього у зошиті треба записати речення, скільки коштує ваш квиток.

Вагон класу «Люкс» – я купив квиток за 847 грн

Вагон  купе – я придбав квиток вартістю 628  грн

Вагон плацкарт – ціна мого квитка 105 грн

( Учні зачитують речення і займають місця у вагонах )

Учитель математики.

      Для того, щоб успішно відбувся наш старт і пройшла подорож, треба перевірити , наскільки ретельно ми підготувалися.

- Пригадайте, які ви знаєте числа?  (цілі, дробові, додатні, від’ємні ….).

  1. Математичний диктант

Випишіть лише цілі числа. (математична компетентність)

5; 1,4; 24; https://disted.edu.vn.ua/cgi/tex?\frac%7b1%7d%7b6%7d;  138;  https://disted.edu.vn.ua/cgi/tex?\frac%7b5%7d%7b12%7d; 2098; -243;     https://disted.edu.vn.ua/cgi/tex?\frac%7b1%7d%7b4%7d;   https://disted.edu.vn.ua/cgi/tex?\fra%7b5%7d%7b12%7d; 34,5; 789,5.

         Учитель української мови.

        Отже, ви здогадалися, що ми сьогодні будемо працювати із числами.

ІV. Узагальнення,  систематизація та закріплення знань.

Учитель математики. 

 Ось і перша станція – «Пізнавальна», на якій ми з вами послухаємо казку про числа і допоможемо збудувати хатинки натуральним числам для протилежних чисел.

   В чарівній країні, яка називалась «Математика» жили-поживали веселі числа, які називали «Натуральними». Вони завжди були потрібними, то бабусі, щоб порахувати курчаток, то Малюкам – щоб порахувати машинки, то Бджілці – щоб порахувати квіточки на клумбі, то Садівникові – щоб порахувати дерева в саду.

     І було в цій країні сумне число, яке як йому здавалось, нікому не потрібне. Цим числом виявився Нулик.  Він із заздрістю спостерігав за роботою Натуральних чисел і важко зітхав, бо йому не було чим зайнятись. Та одного разу його помітив Промінь і, розпитавши, чому сумує Нулик, запропонував йому роботу:

- А давай для Натуральних чисел на мені збудуємо хатинки, де б вони могли заховатися від негоди. І в тебе тоді буде дуже багато друзів. Нулик зрадів такій пропозиції і завзято розпочав будівництво. Перша хатинка буде для мене, потім для одинички, двійки і т. д.

                  О           А           В             С                                       Х

     

                  0            1            2              3             4              5

 Після теплого літечка настала осінь з холодними дощами і Натуральні числа засумували, тремтячи від холоду. Але Промінь з Нуликом гостинно запросили їх розселитися в новенькі будиночки. А щоб не переплутати домівки, домовились кожну позначити точкою і записати адресу – координату. Нулик на правах господаря вибрав собі літеру схожу на нього і вийшла координата О(0), а потім числа розібрали решту.

 Виходячи на прогулянкку числа спостерігали за температурою на термометрі. Вона невдовзі опустилася до нуля, а потім ще й нижче. Натуральні числа чухали потилички:

-Як же місцевому метеорологу записати температуру?

 Жодне з натуральних чисел не погоджувалося записати температуру при якій вода вкривалась кригою. Нулик знову знайшов вихід зі скрутного становища. Він згадав, що в давньому Китаї близько 2100 років тому з'явились числа, перед якими стояв мінус і які назвали від'ємними. У давнину їх називали словами, що означали борг. Нулик запропонував запросити їх до країни Математика.

- А де ж ми їх поселимо жити? – здивовано запитали Натуральні числа.

 І тут в розмову втрутився Промінь. Він запропонував в протилежному напрямку від домівки Нулика розташувати ще один промінь, щоб утворилась Пряма і всім разом збудувати домівки для від'ємних чисел.

                                                  О                                                               Х

 

        -3           -2           -1           0           1           2           3           4

 Кожне з Натуральних чисел збудувало одну хатинку. Найменше натуральне число 1 збудувало дім для -1, 2 для -2…і т. д….

Розташували ці будинки ліворуч від Нулика на такій самій відстані, на якій була і їх домівка.

 Нулик назвав такі пари чисел протилежними, а відстань від числа до нуля модулем.

Учитель української мови.

Невдовзі з’явилися гості. У подарунок вони привезли нам завдання. А тим часом ми прибули на станцію «Інтелектуальна», де повинні поглибити свої знання про числівники у формі гри «Хто швидше»

(Завдання для кожної групи)

  Прочитайте ребуси. Які за значенням числівники тут використані? Утворіть від них порядкові. Визначте групу за будовою.

      Гра «Хто швидше» - відгадати ребуси. (на презентації)

1 група -  Пі2л;  100янка;  Г1а;  Під3мати.

2 група -  Мі100;   Смор1а;  Ві3на;  40а.

3група -  7’я;  Кі100чка;  За3мати;  100матолог.

      (зачитують відповіді) (отримують зірочки)

 

Учитель математики.

  • Молодці , діти! Тож ми сміливо можемо продовжувати нашу подорож.

Третя станція «Математична».

(Завдання для учнів кожного вагона) .

Виконати вправи та записати відповідь в зошит словами.

  1.  Позначте на координатній прямій множину всіх значень х, які задовольняють

       нерівність | x | < 0,5.

  1. Знайдіть цілі значення х, які задовольняють нерівність:

a) |х| < 6; б) |х| < 4,8; в) *8 > |y|.

  1. Яка відстань між точками С(-20,3) і D(-3,75) на координатній прямій?

 

   (зачитують відповіді)              (отримують зірочки)

 

Учитель української мови.

Час вирушати далі. Наступна станція – «Спортивна», на якій ви зможете розім’ятися.

Фізкультхвилинка ( математично-граматична)

  • Якщо я називатиму числівник , руки піднімайте угору, якщо іншу частину мови – вперед.

Сьомий, п’ятиденка, двадцять, восьмирічка, сорок,четверо,одиниця,перший, двійка, триповерховий, дев’яносто, один, сорока.

 Висновок: Числівники не треба плутати із співзвучними іменниками та прикметниками. Розрізняємо ці частини мови за допомогою питання.

 

Учитель математики.

Гра « так чи ні»

  • Якщо «так», то руки піднімайте угору, якщо «ні» –то, в сторони.

 

Учитель української мови. 

  •  Ви перепочили? Набралися сил?

Отже, ми  прибули на станцію  - «Творча».

Я пропоную вам скласти  речення з поданими словами, поставивши їх у відповідній формі.

Поєднайте числівники з іменниками. Зачитайте утворені словосполучення.

 П’ять, окунь, один, книга, двадцять, курча, два, олівець, три, вікно, одинадцять, футболіст, обидві дівчина. Скласти речення із одним (на вибір). Вказати на морфологічні ознаки числівника.

 

   (зачитують відповіді)              (отримують зірочки)

 

  •  Під час дороги щоб було не сумно, ми розважимось.

             

                      Гра  « Хто  швидше  та  найкраще»

Позмагайтесь,  хто  найшвидше  та  найкраще  вимовить  скоромовки. Знайдіть  у  скоромовках   числівники.  Визначте  відмінок  кожного. Провідміняйте  виділене  словосполучення. (Усно)

  1. У  чотирьох  черепашок  четверо  черепашенят.
  2. Хитру  сороку  спіймала  морока,  а  на  сорок  сорок – сорок  морок.
  •            Учитель математики.

 Подивіться у вікно ми під’їжджаємо до станції «Загадкова». Тут на вас чекають цікаві завдання. Хочеться перевірити чи  гарно ви вмієте рахувати та логічно мислити . Зараховуються відповіді тих дітей, які піднімають руку, а не викрикують з місця. Відгадати загадки. 

                 (за кожну правильну відповідь-зірочка)

   1.  Була певна кількість горобців і певна кількість стовпців.
     Як сяде по два горобці на один стовпець – буде один лишній стовпець, а як сяде по одному – буде лишній горобець. Скільки було стовпців і горобців?   (3 стовпці  та 4 горобці)

  2.  Цеглина важить 1 кг і ще пів цеглини. Скільки важить цеглина?  ( 2 кг)

  3.  Пляшка соку коштує  10 грн. Скільки коштує порожня пляшка, якщо сік дорожчий за пляшку на 9 грн ?  (50 копійок)

  4. Летіла зграя гусей, їй назустріч один гусак. "Мої вітання, 100 гусей", - каже гусак. А вожак зграї відповідає: "Нас не 100 гусей. Ось якби нас було стільки, та ще стільки ж, та ще половину стільки ж, та ще четвертину стільки ж, та ще й ти, гусак, з нами - ось тоді б нас було 100. Скільки було гусей у зграї?  (36 гусей)

 Скласти речення із числами-відгадками. Визначити, яким членом речення виступає числівник.

Висновок: числівник може бути усіма членами речення.

Учитель української мови.

Наш потяг наближається до казкової країни. Для того, щоб прибути за місцем призначення нам треба пройти митний контроль. Нас випустять лише тоді, коли ви виконаєте  тестування „Ключове слово”.

Я хочу звернути вашу увагу, що це тестування є незвичним: замість а), б), в) у варіантах відповідей використовуються різні літери абетки. Якщо ви оберете правильну відповідь, з отриманих букв можна скласти ключове слово.

Тест „Ключове слово”

1.Укажіть речення, у якому вжито числівник:

ч) у спартакіаді взяли участь вісімдесят два учні;

д) козацька сотня розтанула в пітьмі;

ж) серед альпіністів лише одиниці змогли подолати цей маршрут.

2. Укажіть ряд числівників, які змінюються лише за відмінками:

і) шістдесят шість, семеро, тридцять шостий;

и) двоє, троє, шестисот тридцяти чотирьох;

й) чотириста сорок вісім, сімдесяти двох, двадцять третій.

3. Укажіть ряд числівників, які змінюються за родами, числами та відмінками:

з) девятий, сорок вісім, сімдесят другий;

с) шістнадцятий, двісті вісімдесят пятий, сто перший;

ж) пятдесятий, триста двадцять шостий, семеро.

4. Укажіть ряд, у якому всі словосполучення побудовані правильно:

к) двоє дверей, троє сестер, семеро козенят;

м) троє ягнят, пятеро медсестер, двоє куховарок;

л) пятеро хлопців, троє саней, четверо кошенят.

5. Укажіть ряд словосполучень, де в усіх випадках на місці пропуску слід писати –и:

й) два глобус..., три предмет..., нуль цілих і пять десятих відсотк...

і) три човн..., чотири атлас..., обидва керівник...

и) півтора контейнер..., два підручник..., три будинк...

6. Укажіть ряд правильних відмінкових форм складених кількісних числівників:

а) двадцяти чотирьом, трьохстами сімдесятьма вісьма;

б) сороками трьма, шестистам пятидесяти девяти;

в) шістдесятьма двома, вісьмастами сорока пятьма.

7. Укажіть ряд правильних відмінкових форм складених порядкових числівників:

к) чотириста пятдесят шостий, восьмисот сімдесят другого;

н) двісті девяносто пятого, шістсот девяносто четвертим;

м) семисот шістдесят девятим, пятсот тридцять восьмому.

8. Укажіть ряд числівників, у кожному з яких пишеться Ь:

й) чотир...ма, дванадцят...ма, девят...мастами;

і) сім...надцять, шіст...десят, девят...надцять;

и) чотир...ох, віс...мастами, одинадцят...ма.

9. Укажіть ряд числівників, кожен з яких пишеться як одне слово:

к) (півтора)мільйонний, (семи)тисячний, (пяти) мільярдний;

л) (двісті)сьомий, (сто)тисячний, (три)мільйонний;

м) (триста)перший, (чотириста)девятий, (пяти)сотий.

Учитель української мови.

Отже, наш потяг прибув до омріяної  країни …      . (Діти називають ключ: Числівник).

Країна «Числівник»

( кожний вагон за виконання тестів отримає певну суму балів)

Молодці, діти ! Мені подобається, що ви такі розумні. Адже на сьогоднішньому уроці ви побачили, що числівник – дуже цікава частина мови. З ним можна провести багато ігор на кмітливість, логічність мислення.

V. Підсумок уроку. Рефлексія

 Учитель математики.

  • Як каже народна мудрість: «Добре надбання — звітувати перед самим собою». Запитай, чи вдалося відчути себе успішним на уроці?

А для того звернемося до підприємницької діяльності.

  1.  Складіть свій бюджет на тиждень

(Діти озвучують бюджет і роблять висновки)

Учитель української мови.

          Метод « Мікрофон»

  • Коли числівники використовуються в мовленні?
  • Для чого на уроці української мови були математичні завдання?
  • Чи отримали ви на уроці те, чого очікували?

               Тепер ви переконалися, що без граматики не вивчиш математики!

      VІ. Оцінювання

  Учитель української мови.

            Метод «П’ять речень»

 Робота зі  шкалою оцінювання

  • А тепер перевіримо якими ж ви були на уроці?
  • Біля своїх перших позначок на листочках зі шкалою оцінювання навпроти робіть інші позначки.
  • Порівняйте свої дані на початку уроку і в кінці уроку.
  • Якщо у вас

5 плюсів – ви дуже добре працювали

4 плюси – я дякую за урок

3 плюси – вам потрібно задуматися над своїми мінусами

2-1 плюс – станьте активнішими на уроці

- А тепер підрахуйте зірочки. (вчитель сумує бали і оцінює роботу учнів)

- Діти, за гарну роботу на уроці кожен із вас отримує подарунки – пам’ятки «Числівник». (додаток)

        VІІ. Домашнє завдання

   Учитель української мови.

Для вагону класу «Люкс» –  написати висловлювання на тему «Чи можна обходитись без числівників?». Обґрунтувати свою думку, наводячи відповідні приклади з математики.

Для вагону  купе – Написати казку «Якби зникли числівники»

Для вагону  плацкарт - Підготувати та записати загадки, кросворди, ребуси, пов’язані з числівниками.

Для усіх - Підготуватися до контрольної роботи за темою «Числівник». № 1293, 1296

   Учитель математики.

Діти, отже, ви пересвідчилися, що математики і мова — дві вірні подруги, які приходять одна одній на допомогу.  Віктор Гюго сказав: «Розум людський володіє трьома ключами, які відкривають усе, — цифрою, буквою, нотою. Знати, думати, мріяти. Все в цьому» Сьогодні ми ще раз у цьому переконались щоб ви могли з упевненістю сказати: „Я засвоїв це!”

   Учитель української мови.

  • Сьогодні ви були маленькими зірочками , тож сподіваюсь, що в майбутньому ви засяєте справжніми зірками на мовознавчому та математичному  небосхилі! (вчитель обкидає дітей зірочками та читає вірш).

Ось уже луна дзвінок.
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі.
Щиро дякую вам, друзі!

Учитель математики і  учитель української мови.

 

               До нових зустрічей та нових злетів!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
893
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку