Урок 5
Тема уроку. Розв'язування задач.
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати вивчені аксіоми і теореми до розв'язування вправ, побудови простих перерізів многогранників.
Обладнання: стереометричний набір, моделі куба і тетраедра.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Обговорення розв'язування задачі № 12 за записами з пропусками, заготовленими на дошці до початку уроку.
Розв’язання задачі № 12
Нехай точки А, В, С, D не лежать ... Ці точки і ніякі три з низ ... на одній прямій (?) *, тому кожна із чотирьох можливих трійок точок: А; В; С; ...; ...; ... визначають (?) єдину площину (рис. 21). Ці чотири площини різні (?)
Відповідь. Чотири площини.
* Знак «?» означає необхідність обґрунтування твердження учнями.
2. Проведення тесту на визначення істинності математичних тверджень.
Вчитель читає твердження, учні ставлять “+”, якщо твердження істинне, і “-“, якщо воно хибне. Правильність визначення твердження оцінюється 1 балом. У квадратних дужках вказано правильні відповіді.
Тест
-
Через точку перетину діагоналей прямокутника можна провести пряму, яка не перетинає його сторони. [+]
-
Якщо точки А, В, С, D не лежать в одній площині, то прямі АВ і CD можуть перетинатися. [-]
-
Якщо дві точки кола належать деякій площині, то і все коло лежить в цій площині. [-]
-
Будь-які три точки лежать в одній площині. [+]
-
Будь-які чотири точки не можуть лежати в одній площині. [-]
-
Дві площини можуть мати тільки дві спільні точки. [-]
-
Дві, площини можуть мати дні спільні прямі, які перетинаються. [-]
-
Через три точки, які лежать на одній прямій, можна провести площину. [+]
-
Дві площини можуть мати три спільні точки, які не лежать на одній прямій. [-]
-
Якщо три вершини ромба лежать у деякій площині, то і четверта його вершина лежить у цій же площині. [+]
-
Якщо три точки кола лежать у деякій площині, то і все коло лежить у цій же площині. [+]
-
Через чотири точки, які лежать на одній прямій, можна провести площину. [+]
II. Закріплення та осмислення знань учнів
Формування вмінь застосовувати вивчені аксіоми стереометрії та наслідки з них до розв'язування задач
Виконання вправ
-
Середини трьох сторін трикутника належать площині α. Доведіть, що вершини трикутника належать площині α.
-
Площини α і β перетинаються по прямій с. Доведіть, що існує площина:
а) яка містить пряму с і відмінна від площин α і β;
б) яка перетинає пряму с та площини α і β .
-
Дві вершини трикутника належать деякій площині. Чи належить цій площині третя вершина, якщо відомо, що цій площині належить:
а) центр кола, вписаного в трикутник;
б) центр кола, описаного навколо трикутника?
-
Три прямі a, b, с попарно перетинаються і перетинають площину α, в точках А, В, С (рис. 22). Чи є помилка на рисунку? Якщо помилка є, то зробіть правильний рисунок.
-
*Задача № 14 із підручника (с. 10), (Зірочкою позначено задачі підвищеної складності)
-
*Задача № 8 із підручника (с. 9).
Формування вмінь будувати прості перерізи многогранників
Для побудови простіших перерізів необхідно вміти розв'язувати дві опорні задачі:
-
будувати лінію перетину двох площин;
-
будувати точку перетину прямої і площини.
З першою опорною задачею ми познайомилися на попередніх уроках. Сьогодні ми познайомимося з розв'язуванням другої опорної задачі на побудову перерізів: побудувати точку перетину прямої і площини. Для розв'язання цієї задачі знаходять у площині пряму, яка перетинає дану пряму; шукана точка — точка перетину двох пряних. Для прикладу розглянемо задачу, в якій система запитань дає спосіб її розв’язання.
Задача.
Точка Μ — середина ребра АА1 куба ABCDA1B1С1D1. Побуде точку перетину прямої D1M з площиною основи АВСD.
Розв’язання (основні етапи):
а) Назвіть площину бічної грані, якій належить пряма D1М.
б) Назвіть пряму, яка лежить у знайденій бічній грані і площині основи ABCD.
в) Побудуйте шукану точку.
г) Обчисліть довжину відрізка МD1, якщо ребро куба дорівнює 2 см.
Виконання вправ
-
Дано зображення куба ABCDA1B1C1D1 (рис. 23). Побудуйте точку перетину прямої XY з площиною АВС та лінію перетину площини XYC і ADC.
-
Дано зображення тетраедра SABC (рис. 24). Побудуйте точку перетину прямої XY з площиною АВС та лінію перетину площини XYB і ABC.
-
Дано зображення куба (рис. 25). Побудуйте переріз куба площиною, яка проходить через точки А, В, С.
-
Дано зображення прямокутного паралелепіпеда (рис. 26). Побудуйте переріз прямокутного паралелепіпеда площиною, яка проходить через точки А, В, С.
-
Дано зображення тетраедра (рис. 27). Побудуйте переріз тетраедра площиною, яка проходить через точки А, В, С.
ІІІ. Домашнє завдання
Підготуватися до самостійної роботи та розв’язати наступну задачу.
У кубі ABCDA1B1C1D1 точка М лежить на ребрі A1B1, причому МВ1=A1B1. Побудуйте точку N перетину прямої АМ з площиною грані ВВ1С1С та знайдіть довжину відрізка MN, якщо ребро куба дорівнює 12 см.
IV. Підведення підсумків уроку
Запитання до класу
-
Як побудувати лінію перетину двох площин?
-
Як побудувати точку перетину прямої і площини?