УРОК № 2
Тема уроку. Тотожності sin2α + cos2α = 1; sin(180°- α) = sinα;
cos(180°- α) = -cosα; sin(90°- α) = cosα; cos(90°- α) = sinα.
Мета уроку: виведення формул sin2α + cos2α = 1; sin(180°- α) = sinα;
cos(180°- α) = -cosα; sin(90°- α) = cosα; cos(90°- α) = sinα. Формування вмінь учнів знаходити тригонометричні функції тупих кутів.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: таблиця «Співвідношення між сторонами і кутами трикутника» [13], табл. 1. Вимоги до рівня підготовки учнів: застосовують формули sin2α + cos2α = 1; sin(180°- α) = sinα; cos(180°- α) = -cosα; sin(90°- α) = cosα; cos(90°- α) = sinα до розв'язування вправ.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів у ході виконання домашніх завдань.
Фронтальне опитування
a) sin 112°, cos 112°, tg 112°; б) sin 149°, cos 149°, tg 149°;
в) sin 167°, cos 167°, tg 167°.
II. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Основна тригонометрична тотожність
Слід зазначити, що основну тригонометричну тотожність sin2α + cos2α = 1 у восьмому класі доведено для гострого кута α. Покажемо, що ця тотожність справедлива для будь-якого кута sin 0° до 180°.
Якщо кут α — тупий (рис. 6), тоді із прямокутного трикутника ОАВ (В = = 90°, АВ = у , ВО = -х, ОА = 1) за теоремою Піфагора маємо: ОВ2 + АВ2 = ОА2, (-x)2 + у2 = 1, х2 + у2 = 1. Ураховуючи, що x = cosα, у = sinα, маємо sin2α + cos2α = 1.
Якщо α = 0°, тоді cos2 0° + sin2 0° = 12 + 02 = l.
Якщо α = 90°, тоді cos2 90° + sin2 90° = 02 + 12 = 1.
Якщо α = 180°, тоді cos2 180° + sin2 180° = (-1)2 + 02 = 1.
Отже, для будь-якого кута α (0° < α < 180°) виконується тотожність
sin2 α + cos2 α = 1.
Формули доповнення
У 8-му класі для гострого кута а було доведено формули доповнення, які виражають функції кута 90°- α через функції кута α. Нагадаємо їх:
sin(90° - α) = cosα, cos(90° - α) = sinα, tg(90°- α) = або tg(90°- α) = ctgα.
Наприклад,
sin 30° = cos 60° = , cos 45° = sin 45° = , cos 30° = sin 60° = .
Слід зазначити, що ці формули справедливі і для тупого кута a, проте це спричинює необхідність вводити тригонометричні функції від'ємних кутів. Із цим матеріалом учні ознайомляться в 10-му класі.
Формули sin(180°- α) = sinα, cos(180°- α) = - cosα
Розглянемо коло з центром О у початку координат і радіусом 1. Відкладемо кут α — гострий кут, який утворює радіус кола з додатною віссю Ох. Побудуємо кут 180°- α. Для цього відкладемо кут В1ОА1 від від'ємної півосі Ох, тоді A1OB = 180° - α (рис. 7).
Нехай координати точок А і А1 відповідно (х; у) і (х1; у1), ∆ОВА = ∆ОВ1А1 (за гіпотенузою і гострим кутом). Тоді sin (180°- α) = y1 = y = sinα, cos (180°-α) = = х1 = - x = - cos α, tg (180°- α) = = = = - tg α. Ці формули дають можливість, знаючи значення тригонометричних функцій гострих кутів, знаходити значення тригонометричних функцій тупих кутів.
Наприклад,
sin 120° = sin (180° - 60°) = sin60° = ,
cos 120° = cos (180° - 60°) = - cos 60° = ,
tg 120° = tg (180° - 60°) = - tg 60° = .
Далі слід запропонувати учням знайти: sin 135°, cos 135°, tg 135°, sin 150°, cos 150°, tg 150°. Після цього результати треба занести до табл. 1, якою учні будуть користуватися протягом наступних уроків.
Таблиця 1
Функція |
Кут |
||||||
30° |
45° |
60° |
90° |
120° |
135° |
150° |
|
sin α |
|
|
|
1 |
|
|
|
cos α |
|
|
|
0 |
|
|
|
tg α |
|
1 |
|
- |
|
- 1 |
|
III. Закріплення й осмислення нового матеріалу
Виконання вправ
a) 1 – cos2α; б) (1 – cosα)(1 + cosα);
в) sin4α + sin2αcos2α + cos2α; г) 1 + 2sin2αcos2α.
а) cosα і tgα, якщо sinα = 0,8 і 90° < α < 180°;
б) sinα і tgα, якщо cosα = і 90° < α < 180°.
IV. Домашнє завдання
V. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу
а) sin α = , cos α = ; б) sin α = , cos α = ?