ДОВІДНИЧОК - ПОМІЧНИЧОК
Відсотки.
Основні задачі на відсотки
у 5 – 6 класі
Мельничук І.А.
2024
Відсотки. Задачі на відсотки
Соту частину будь-якої величини або числа називають відсотком (процентам). Слово «відсоток» замінюють знаком %, тобто 1% = 0,01.
Наприклад: 1 копійка — один відсотоквідгривні, 1 см — один відсоток від метра, тобто
1 коп. = 1 % грн.
1 см = 1 % м.
Розглянемо відомі соті частини величин:
1% відгривні – це 1 копійка.
1% віддолара – це цент.
1% від метра – це сантиметр,
1% відкілометра – це 10 метрів;
1% від центнера – цекілограм
1% від 1т це 10 кг.
Цей список можна продовжувати, протео сновна думка Вам зрозуміла. Можна знайти відсоткову долю будь-чого, питання полягає чи доцільно це робити і де це використовують. Задачі на проценти починають вивчати з 5 класу і з роками завдання урізноманітнюються та ускладнюються. Вони знаходять широке застосування в шкільних курсах з хімії, фізики, біології, а далі без них не обходиться банківська сфера, страхування, металургійна та хімічна промисловості.
Завдання 1. Записати десяткові дроби у відсотках
a) 0,2;
b) 0,005;
c) 0,1;
d) 0,95;
e) 1,15.
Правило 1. Для перетвореннядесяткового дробу у відсотки його треба помножити на 100. Далі вкінці дописуємо знак відсотків.
Обчислення: Виконуємо перетворення
а) 0,2 = 20% (оскільки 0,2•100=20);
b) 0,005 = 0,5% (так як 0,005•100=0,5);
c) 0,1 = 10% (оскільки 0,1•100=10);
d) 0,95 = 95% (0,95•100=95);
e) 1,15=115% (1,15•100 = 115).
Щоб перетворити десятковий дріб на відсотки, треба його помножити на 100.
Наприклад: 0,3=30 % ; 0,53=53 % ; 0,0158=1,58 % .
Зворотнє правило, щоб відсотки перетворити у десятковий дріб їх потрібно поділити на 100.
Завдання 2.Записати відсотки у вигляді десяткових дробів.
a) 10%=0,1 (оскільки 10:100=0,1);
b) 35%=0,35 (оскільки 35:100=0,35);
c) 2%=0,02 (так як 2:100=0,02);
d) 0,3%=0,003 (так як 0,3:100=0,003);
e) 230%=2,3 (230:100=2,3);
f) 500%=2 (500:100=5).
Щоб перетворити відсотки на десятковийдріб, треба число відсотків розділити на 100.
Наприклад: 30 % = 0,3; 53 % = 0,53; 1,58 % = 0,0158.
Основні задачі на відсотки
Для того щоб знайти р відсотків від даногочисла а, треба:
1) перевести р відсотків у десятковийдріб;
2) помножити число а на одержаний десятковий дріб.
Приклад1: Знайти 20 % від числа 120.
Розв'язання. 20 % = 0,2,120 ∙ 0,2 = 24.
Відповідь: 24.
Для того щоб знайти все число за відомою частиною b і числом відповідних відсотків р. треба:
1) перевести р відсотків у десятковий дріб;
2) розділити b на одержаний десятковий дріб.
Приклад 2: Знайти число, 12 % якогоскладає 60.
Розв’язання. 60 : 0,12 = 6000 : 12 = 500.
Відповідь: 500.
Щоб знайти відсоток числа b від числа а, треба дріб помножити на 100 %.
Приклад 3:Скільки відсотків складає число 0,3 від 20?
Розв’язання.
0,3 ∙ 100% : 20% = = 0,3 ∙ 5% = 1,5%.
Відповідь: 1,5 %.
Наприклад : а) Знайти число, якщо 8% від нього рівні 48.
48:0,08=600.
б) Знайти число, якщо 115 відсотків рівні 161.
Перетворимо відсотки в десятковийдріб
Схвалено методичною радою Мирогощанської загальноосвітньої школи I-III ступенів ( протокол № 3 від 15.01.2018)
Мельничук І.А. Навчальний посібник для учнів 5,6 класів – Мирогоща.-2018.- с.14.
Посібник буде корисним для вчителів, учнів 5-6 класів. У посібнику подано зразки розв’язання вправ і задач на відсотки.