Розв’язування задач на знаходження об’ємів тіл обертання

Про матеріал
узагальнити та систематизувати знання студентів з теми; повторити поняття циліндра, конуса, кулі, елементів цих фігур; формули для обчислення бічної, повної поверхонь, об’єму.
Перегляд файлу

Тема: Розв’язування задач на знаходження об’ємів тіл обертання

Формування компетентностей:

навчальна: узагальнити та систематизувати знання студентів з теми; повторити поняття циліндра, конуса, кулі, елементів цих фігур; формули для обчислення бічної, повної поверхонь, об’єму. Показати практичне застосування вивчених формул, за якими знаходяться об’єми та площі поверхонь тіл обертання, звертати увагу студентів на зв'язок предмета з фаховими предметами. Застосувати математичні знання під час розв’язання прикладних задач.

розвивальна: розширювати кругозір студентів та їхню просторову уяву, формувати логічне мислення, математичне мовлення; розвивати бажання пізнавати нове, уміння працювати з додатковою літературою, довідковим матеріалом, комп’ютером.

виховна: Виховувати почуття відповідальності, старанність у навчанні, вміння швидко і правильно приймати відповідні рішення; вчити орієнтуватися в нестандартних ситуаціях.

Тип заняття. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

Інтерактивні методи: робота в групах, вправа «уявний мікрофон», мозковий штурм, «Метеоритний дощ» , «Вірю – не вірю».

Міжпредметні зв’язки: автомобілі, інформатика, фізика.

Обладнання: мультимедійний комплекс, карточки - завдання для самостійної роботи, залікові картки , моделі тіл обертання, деталі автомобілів круглих та циліндричних форм, презентації, мікрокалькулятор.

Хід заняття

І. Організаційний момент. Перевірка присутніх. Ознайомлення та роздача студентам дидактичного матеріалу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На протязі декількох занять ми з вами розглядали тіла обертання. Обговорювали де в природі, в будівництві і що саме головне для вас як майбутніх фахівців в автомобілебудування застосовується дані поняття

Розглянувши запропоновану модель автомобіля. Перерахуйте з якими геометричними тілами у вас асоціюється елементи автомобіля (слайд автомобіля).

 

Тема сьогоднішнього заняття  «Розв’язування задач на знаходження об’ємів тіл обертання».

Мете заняття узагальнити та удосконалити теоретичні знання і практичні навички при розв’язанні задач прикладного напрямку.

 

Проблемне питання

Сучасне суспільство потребує як талановитих дослідників, так і спеціалістів, які вміють застосовувати теоретичні знання з природничо – математичних наук на практиці.

Розглянемо найпростішу деталь автомобіля — підшипник. Який має в своєму складі тіло обертання.

На вашу думку яке тіло обертання нагадує форма підшипника. (кулю)

Але чому саме форму кулі, а не циліндра або конуса?

Це ми дізнаємося на протязі заняття.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування з побудовою ментальної карти (додаток №1)

Які ви знаєте тіла обертання (Оформляємо ментальну карту першу частину)

Які геометричні фігури дають можливість отримати тіла обертання і яким чином. (Ментальна карта частина 2)

 

Пригадаємо елементи тіл обертання. (Ментальна карта частина 3)

 

Які спільні елементи мають геометричні тіла обертання. (Ментальна карта частина 4)

Який елемент притаманний всім тілам обертання?

Кожне тіло обертання має (Ментальна карта частина 5):

площу

об’єм

За допомогою ментальної карти ми систематизували теоретичний матеріал, який ми будемо застосовувати при розв’язанні задач практичного напрямку.

ІV. Удосконалення знань. Розв’язування  прикладних задач

  1. робота біля дошки

Задача 1. Ролик підшипника кочення має форму циліндра, висота якого 20 мм, діаметр основи 10 мм. Знайти об’єм матеріалу, з якого виготовлено ролик.

Задача 2. Ролик радіально-опорного підшипника має форму зрізаного конуса з діаметрами основ 5 мм і 6 мм та висотою 7 мм. Знайти об’єм матеріалу, з якого виготовлено ролик.

 

Задача 3. Редукційний клапан двигуна автомобіля ГАЗ 53 має форму кулі діаметром 8 мм. Знайти об’єм клапана.

 

2. Робота в малих групах. (утвореним групам пропонується картки з трьома видами завдань)

  • «Метеоритний дощ» (допиши те, що змило дощем);
  • «Вірю – не вірю» (визначити яке твердження є вірним);
  • Задача.

Оцінки за дане завдання будуть оголошені на наступному занятті.

Залікова картка І групи 

_________________________________________________________________

ПІП (студентів групи)

 

1.

«Метеоритний дощ»

V = 1/3 … R..H

V = 1/3πH(R12 + … + R22)  1 бал

2.

«Вірю – не вірю»

У конуса радіус основи ОА = 8 см, а висота  СО =15 см. Які з наведених затверджень вірні, а які ні:

а) катети прямокутного трикутника СОА дорівнюють 17 і 8 см;

б) осьовий  переріз конусу – прямокутний трикутник з гіпотенузою СА = 17 см;

в) твірна конуса дорівнює 15 см;

г) об’єм конуса дорівнює 1/3π8215 см3.

   2 бали

3.

Задача

Висота конусу 6 см, твірна 10 см. Знайти об’єм конуса.

 2 бали

 

 

Залікова картка ІІ групи 

_________________________________________________________________

ПІП (студентів групи)

 

1.

«Метеоритний дощ»

V =  … R..H

S… = 2πR ( … + R)  1 бал

2.

«Вірю – не вірю»

Об’єм циліндра дорівнює 250π см3 . Які з наведених затверджень вірні, а які ні:

а) об’єм циліндра дорівнює добутку площі основи на висоту;

б) площа основи циліндра дорівнює 25 см2;

в) радіус циліндра  дорівнює 10 см;

г) радіус циліндра вдвічі менше за його твірну.

   2 бали

3.

Задача

Осьовий  переріз циліндра – квадрат, діагональ якого дорівнює 4√2 см. Знайти об’єм циліндра.

 2 бали

Залікова картка ІІІ  групи 

_________________________________________________________________

ПІП (студентів групи)

 

1.

«Метеоритний дощ»

V = …/3 … R..

V = 2/3π…H  1 бал

2.

«Вірю – не вірю»

Об’єм кулі дорівнює 36π см3, висота кульового сегмента дорівнює 1/3 діаметру кулі. Які з наведених затверджень вірні, а які ні:

а) радіус кулі  дорівнює 3 см;

б) об’єм кульового сегмента відноситься до об’єму кулі як 7:27;

в) діаметр кулі дорівнює 8 см;

г) площа кулі дорівнює 36π см2

   2 бали

3.

Задача

Радіус трьох куль дорівнюють 3, 4, 5 см. Знайти радіус кулі, об’єм якої дорівнює сумі об’ємів  даних куль.

 2 бали

 

V. Застосування знань і вмінь.

Настав час повернутися до проблемного питання. Чому саме підшипник який має форму кулі а не конуса або циліндра.

Та тому, що куля зазнає найменшого тертя під час роботи підшипників. У них вставляються кульки однакового розміру. Не можна вставити хоча б одну кульку більшу або меншу за розміром, бо це спричиняє люфт агрегатів автомобіля і призводить до ушкоджень.

 

VI. Підсумок заняття, рефлексія.

Підводячи підсумок заняття скажіть мені будь ласка який важливий факт ви винесли з заняття для своєї майбутньої професії.

Кожен з вас переконався у важливості вивчення стереометричних тіл, адже вони тісно пов’язані з вашою подальшою професією.

VI. Домашнє завдання:

Слайд

 

Список використаних джерел

1. Бевз Г.П. Геометрія в загальноосвітній школі/ Г.П.Бевз//Математика в школах України.-2003.-№1.- с.18.

2. Волосюк О.В., Онопченко С.В. Педагогічні аспекти прикладної спрямованості шкільного курсу математики.//Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 17 (204). – С.36-40.

3. Возна М. Спроби формування цілісної картини навколишнього світу в процесі навчання математики// Математика в школах України.-2005.-№30.

4. Погорєлов О.В. Геометрія. Підручник для 10-11 класів. – Київ: «Освіта», 2001.

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
9 березня 2021
Переглядів
742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку