Алгебра. 9 клас
Тема уроку. Розв'язування задач підвищеної складності з теми «Елементи прикладної математики»
Мета уроку. Узагальнення відомостей про прикладні задачі, алгоритм розв'язування прикладних задач; формування вмінь побудови математичної моделі та розв'язування прикладних задач.
Формування компетентностей:
✵ предметна компетентність: формувати вміння застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях, розв'язувати задачі підвищеної складності;
✵ ключові компетентності:
✵ спілкування державною мовою — розуміти, пояснювати і перетворювати тексти математичних задач (усно і письмово);
✵ уміння вчитися впродовж життя — визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети, доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.
Тип уроку: застосування знань і вмінь.
Обладнання та наочність: опорні таблиці та схеми
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
ІІІ. Формулювання теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми відпрацюємо вміння розв'язувати прикладні задачі підвищеної складності з теми «Елементи прикладної математики». Основну увагу слід приділити методам їх розв'язування.
ІV. Застосування знань і вмінь
Задача 1.
У першому сплаві золото і срібло знаходяться у відношенні 2:3, а у другому – 3:7. На скільки грамів одного зі сплавів треба взяти більше, щоб одержати 8г нового сплаву, в якому золото і срібло знаходяться у відношенні 5:11?
Розв’язання
Нехай х г – маса частини першого сплаву, у г – маса частини другого сплаву.
Концентрація золота в першому сплаві дорівнює 0,4, а концентрація золота в другому сплаві дорівнює 0,3. Концентрація золота в остаточному сплаві дорівнює .
|
Маса (г) |
Золото |
|
Концентрація (у частинах) |
Маса (г) |
||
І сплав |
х |
0,4 |
0,4х |
ІІ сплав |
у |
0,3 |
0,3х |
Остаточний сплав |
х+у=8 |
|
2,5 |
на 6 г.
Задача 2.
Два сплави складаються з цинку, міді й олова. Відомо, що перший сплав вміщує 40% олова, а другий 26% міді. Відсотковий вміст цинку в першому і другому сплавах однаковий. Сплавивши 150 кг першого сплаву і 250 кг другого, дістали новий сплав, що містить 30% цинку. Скільки олова вміщує цей новий сплав?
Розв’язання
|
Вміст у першому сплаві (%) |
Вміст у другому сплаві (%) |
Вміст у третьому сплаві (%) |
Маса у третьому сплаві (кг) |
Олово |
40 |
100-26-60+х=х+14 |
|
60+2,5(х+14) |
Мідь |
Х |
26 |
|
65+1,5х |
Цинк |
100-(40+х)=60-х |
60-х |
30 |
120 |
60+2,5х+35+65+1,5х=280;
4х=120;
Х=30.
Відповідь: 170 кг.
Задача 3.
Бджоли, переробляючи квітковий нектар на мед, звільняють його від значної частини води. Дослідження показали, що нектар зазвичай вміщує близько 70% води, а вироблений з нього мед вміщує тільки 17% води. Скільки кілограмів нектару доведеться переробити бджолам, щоб дістати 1 кг меду?
Розв’язання
Внаслідок переробки бджолами квіткового нектару утворюються мед і вода.
|
Маса (кг) |
Вміст води |
|
% |
кг |
||
Нектар |
у |
70 |
0,7у |
Мед |
1 |
17 |
0.17 |
Вода |
х |
100 |
х |
у2,77.
Відповідь:
Задача 4.
Із молока, жирність якого становить 5%, виготовляють сир жирністю 15,5%. При цьому залишається сироватка жирністю 0,5%. Скільки сиру виходить із 1 тонни молока?
Розв’язання
|
Маса (кг) |
Жир |
|
Вміст (%) |
Маса (кг) |
||
Молоко |
1000 |
5 |
50 |
Сир |
х |
15,5 |
0,155х |
Сироватка |
1000-х |
0,5 |
0,005(1000-х) |
Нехай х кг сиру виходить з 1т (1000 кг) молока.
Оскільки при переробці молока кінцевими продуктами є сир та сироватка, то маса жиру в молоці дорівнює сумі мас жиру в сирі та сироватці.
Складаємо рівняння:
0,155х+0,005(1000-х)=50;
0,155х+5-0,005х=50;
0,15х=45; х=45:0,15; х=300.
Відповідь:300 кг.
Задача 5.
Скільки води треба долити до 60 кг 20% розчину соляної кислоти, щоб отримати 15% розчин?
Розв’язання
І спосіб
Нехай х кг води треба долити до розчину.
|
Маса (кг) |
Соляна кислота |
|
Вміст (%) |
Маса (кг) |
||
І розчин |
60 |
20 |
12 |
ІІ розчин |
60+х |
15 |
0,15(60+х)=12 |
Якщо до першого розчину долити х кг води, то концентрація соляної кислоти в утвореному розчині зменшиться, а її маса залишиться незмінною.
Розв’язавши рівняння, одержимо х=20.
Відповідь: 20 кг води.
ІІ спосіб
Оскільки вода має концентрацію 0%, то:
15= ;
15(60+х)=1200;
Х=20.
Відповідь: 20 кг води.
Задача 6.
Заробітну платню збільшили на 20%, а ціни на продукти зменшили на 15%. На скільки відсотків робітник тепер на свою зарплатню зможе купити більше продуктів, ніж раніше?
Нехай х грн. – попередня заробітна платня робітника, а у грн. – попередня вартість продуктів.
х+20% від х дорівнює х+0,2х=1,2х (грн.) – теперішня зарплатня робітника;
у-15% від у дорівнює у-0,15у=0,85у (грн.) – теперішня вартість продуктів;
- кількість продуктів, яку можна було купити раніше;
= - кількість продуктів, яку можна купити зараз.
- = ;
41%
Відповідь: на 41% більше.
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
VІ. Домашнє завдання
На розсуд учителя